TFTP پروتکل نسبتا ساده‌ای برای انتقال فایل محسوب می‌شود که بسیاری از امکانات برادر بزرگترش FTP را برای این سادگی قربانی کرده است. یک پروتکل محدود اما بسیار سبک که منابع کمی را برای اجرا مصرف می‌کند و بیشتر برای ارائه آپدیت‌ها یا تنظیمات سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از موارد استفاده از پروتکل برای بوت دستگاه‌های بدون هارد است که از طریق شبکه بوت می‌شوند است. حالا در این مقاله ما می‌خواهیم چند نمونه از بهترین سرورهای TFTP برای سیستم عامل ویندوز را به شما معرفی کنیم و بعدتر به سراغ دیگر پلتفرم‌ها نیز می‌رویم؛

توضیحی کوتاه در باب پروتکل TFTP

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، TFTP پروتکلی ساده‌تر و سبک‌تر نسبت به FTP است و بر خلاف FTP که از TCP protocol برای انتقال فایل بهره می‌برد، سراغ سیستم‌های UDP protocol بر پایه IP و پورت ۶۹ برای انتقال اطلاعات رفته است. این موضوع به همراه چند نکته فنی دیگر این پروتکل را بسیار کندتر از FTP می‌کند و به همین خاطر از آن بیشتر در شبکه‌های محلی استفاده می‌کنند.

در کنار این موضوع باید در نظر داشته باشید که TFTP امکان لیست کردن پوشه‌ها یا فایل‌ها، امکان ایجاد دسترسی‌های مختلف و حتی رمزگذاری در فایل‌های خود را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و به همین واسطه همانطور که گفتیم، بیشتر برای ارائه فرم‌ویر یا تنظیمات سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال باید در نظر داشته که TFTP بر روی بسیاری سوییچ‌ها، دستگاه‌های مختلف و در شرایط مختلف قابل استفاده است و به همین منظور در معدود دفعاتی می‌توان از آن به جای FTP بهره برد.

بهترین‌ TFTP سرور موجود برای ویندوز

با توجه به اینکه ویندوز بیشترین استفاده را در بین سیستم عامل‌ها دارد، برنامه‌های بسیار متنوعی نیز برای آن ارائه شده است که اغلب رایگان هستند و به راحتی قابل دانلود.

  1. SolarWinds TFTP server

اگر قبلا با SolarWinds آشنایی نداشته‌اید باید بدانید که این کمپانی ابزارهای مدیریت شبکه معرکه‌ای تولید کرده است. ابزارهایی در بخش‌های مختلف که همگی از بهترین‌ها هستند. نکته جذاب در مورد این ابزارها ارزان بودن یا رایگان بودنشان است که در مقایسه با دیگر تولیدات به شدت توصیه می‌شود. SolarWinds TFTP server یکی از همین محصولات است که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. مدیریت TFTP در این ابزار ساده است و با کم‌ترین دانش شبکه ممکن می‌توان از آن بهره جست.

SolarWinds TFTP server

البته باید در نظر داشت که تمام ابزارها و امکانات این برنامه رایگان نیست و اگر بخواهید از همه‌ی مجموعه استفاده کنید باید مبلغ کمی خرجش کنید. نکته جذاب اما این است که این برنامه می‌تواند تا فایل‌هایی به حجم ۴ گیگابایت را مدیریت کند که البته بعید است موقع استفاده از همچین پرتکلی، به این میزان حجم فایل احتیاج داشته باشید.

  1. Windows TFTP Utility

بر خلاف نام غلط اندازش، این ابزار ربطی به مایکروسافت ندارد و شرکت دیگری آن را تولید کرده است. آن را به C# ساخته‌اند و حجم واقعا کمی دارد و بسیار سبک اجرا می‌شود. البته کمبود امکانات هم در این سبکی بی‌تاثیر نیست و ممکن است امکانات محدود TFTP را برای شما محدودتر هم کند.

Windows TFTP Utility

ایراد دیگری که Windows TFTP Utility وارد می‌آید این است که اگر از قبل .net framework روی سرور نصب نباشد، مسلما حجم نصب آن بالاتر از قبل می‌رود، با این حال اجرای سبک، عملکرد پایدار و امکان ساخت ابزار به وسیله کلاس‌های .net برایش، از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

  1. Tftpd32 و Tftpd64

Tftpd32

این ابزار که تفاوتش در دو مدل، به واسطه دو ساختار ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی است، از محبوب‌ترین ابزارهای شبکه به حساب می‌آید. در واقع این برنامه تنها یک TFTP سرور نیست و  DHCP سرور، DNS سرور و SNTP سرور را نیز شامل می‌شود. امکاناتی جامع و در بازه‌ای بزرگ، در قالب برنامه‌ای کم حجم و سبک.

 

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *