اگر شما هم مثل من هر روز دستگاه خود را در ساعتی مشخص از حالت Sleep یا Hibernate خارج می‌کنید، می‌توانید این کار به صورت خودکار انجام داده و در واقع با این کار، وقتی به پشت میز می‌آیید، دستگاه شما آماده به کار خواهد بود. شما این کار را می‌توانید از طریق Task Scheduler خود ویندوز 10 انجام دهید، یا اینکه برنامه‌های مختلفی که برای انجام کار ارائه شده را نصب کنید.

در هر حال ما هر دو این روش‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

چرا باید دستگاه خود را به صورت خودکار بیدار کنید؟

این کار می‌تواند زمان اندکی از روز شما را برایتان صرفه جویی کند. شما از این روش می‌توانید هم برای حالت Sleep و هم حالت Hibernate استفاده کنید. البته پیشنهاد ما این است که اگر مدتی طولانی پشت دستگاه نخواهید بود، حتما آن را در حالت Hibernate قرار دهید.

البته بیشتر استفاده از این حالت، برای آن‌هایی است که وقتی پشت میز نیستند، کارهای خودکار دیگری را برای انجام برنامه‌ریزی کرده‌اند. برای مثال اگر ساعت 10 شب می‌خوابید و می‌خواهید دانلود شبانه از ساعت 2 انجام دهید، دستگاه خود را Hibernate کرده و برنامه‌ریزی می‌کنید تا هر شب ساعت 2 روشن شود و دانلود را از سر بگیرد! این کار برای آن‌هایی که از PC به عنوان ساعت زنگدار استفاده می‌کنند نیز کارایی خواهد داشت.

روش اول: استفاده از Task Scheduler ویندوز 10

شما بدون این که نیازی به نصب یک برنامه‌ی دیگر روی دستگاه داشته باشید، می‌توانید با یک سری تنظیمات در Task Scheduler، دستگاه خود را برای بیدار شدن در یک ساعت مشخص در روز، برنامه‌ریزی کنید. برای این کار روی آیکون ویندوز کلیک کرده و Task Scheduler را جستجو و در نهایت اجرا کنید. در سمت راست پنجره‌ی Task Scheduler شما گزینه‌ای با عنوان Create Task می‌بینید که باید روی آن کلیک کنید.

در پنجر‌ه‌ی جدید که باز می‌شود، شما باید یک اسم برای عملکرد جدید انتخاب کنید که ما این‌جا نام PowerOn را روی آن قرار دهیم. شما هر اسمی که می‌خواهید می‌توانید انتخاب کنید.

در همین پنجره گزینه‌ی Run whether user is logged on or not و Run with highest privileges را روشن کنید. در منوی کرکره‌ای Configure for، گزینه‌ی Windows 10 را انتخاب کنید.

حالا باید به برگه  Triggers رفته و روی New… کلیک کنید تا نحوه فعال‌ شدن عملکرد جدید را تعریف کنید.

برای این کار منوی کرکره‌ای Begin the task را روی On a schedule قرار دهید. حالا گزینه‌ی Daily را انتخاب کنید (Daily به معنی روزانه بوده و شما می‌توانید گزینه‌های بعدی برای برنامه‌ریزی هفتگی یا ماهانه را انتخاب نمایید). سپس در بخش Start، تنها ساعت مورد نظر خود را وارد کنید و تاریخ روز را باقی بگذارید. در نهایت OK را بزنید.

تنها کار باقی مانده در Task Scheduler این است که باید بگوییم حالا عملکرد ما باید چه کاری انجام دهد. این جای کار ساده بوده و شما باید این بار به برگه Actions بروید و روی New… کلیک نمایید.

در پنجره‌ای که برای شما به نمایش در می‌آید، در جلوی Action، منوی کرکره‌ای را روی Start a program بگذارید. حالا روی Browse کلیک کنید و یک برنامه را برای بیدار شدن دستگاه انتخاب کنید. برای مثال یک برنامه‌ی سبک مثل دانلود منیجر یا حتی Snipping Tool، اما در هر حال به یک برنامه احتیاج دارید.

حالا به برگه Conditions رفته و در این جا تیک گزینه‌ی Wake the computer to run this task را فعال کنید و در نهایت OK را بزنید.

در مرحله آخر باید مطمئن شوید که تنظیمات مصرف برق دستگاه به درستی تنظیم باشد تا این عملکرد کار کند. به این منظور به کنترل پنل بروید و مسیر Hardware and Sound > Power Options > Change Plan Settings > Change advanced power settings را طی کنید.

در Power Options باید به Sleep رفته و سپس Allow wake timers را روی Enable تنظیم کنید. اگر از لپتاپ استفاه می‌کنید، این را برای حالت‌های مختلف تغییر دهید تا در هر حال اجرا شود.

روش دوم: استفاده از برنامه‌ی جانبی

اگر حوصله این مسیرهای تو در تو را ندارید، همیشه راه حل راحت‌تری برایتان وجود دارد و آن هم استفاده از برنامه‌های مختلفی است که به رایگان برای انجام این کار ارائه شده‌اند. یکی از بهترین‌ها در این رابطه WakeupOnStandBy است که کار با آن خیلی ساده بوده و ما در چند سطر روش تنظیمش را به شما آموزش می‌دهیم:

  • ابتدا WakeupOnStandBy را دانلود و از حالت فشرده خارج کنید و سپس اجرا کنید. این برنامه نیاز به نصب ندارد.
  • زمان شروع و ساعت مد نظر خود را در بالای صفحه و در بخش Specify time to wake up computer مشخص کنید. گزینه‌ی مد نظر خود که شامل روشن شدن صفحه نمایش هست را روشن یا خاموش کنید.
  • اگر می‌خواهید برنامه‌ای اجرا شود، آن را در بخش Run the following file/program/web page when computer wakes up آدرس دهی کنید.
  • Repeat these tasks را برای روزهای مد نظر هفته فعال کنی و در نهایت Start را بزنید.
  • نصب و راه‌اندازی ساب سیستم ویندوز برای لینوکس

چیزی که باعث شده ما WakeOnStandBy را به شما معرفی کنیم، راحتی استفاده آن است که برای همه قابل انجام خواهد بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *