اگر نمی‌توانید فایلی که دانلود کرده‌اید یا از طریق ایمیل دریافت نموده‌اید را باز کنید، احتمالا به خاطر این است که ویندوز 10 جلوی دریافت آن را مسدود کرده است. در این جور مواقع یک پیغام امنیتی به شما نمایش داده می‌شود که فایل از منبعی نامعلوم دانلود شده و باز کردن آن امن نیست. این یکی از قابلیت‌های ویندوز 10 به نام Attachment Manager که فایل‌های این چنینی را مسدود می‌کند.

البته رفع مسدود سازی کار آسانی است اما باید یک به یک برای هر فایل آن را انجام دهید یا بعضی از قابلیت‌های امنیتی را به طور کامل غیر فعال کنید که آن خود یک مشکل مجزا برای شما خواهد بود. اما راه حلی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

Attachment Manager در ویندوز 10 دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

این قابلیت در ویندوز 10 جلوی باز کردن فایل‌هایی که به نظر امن نیستند را می‌گیرد. این فایل‌ها هم می‌توانند دانلود شده باشند یا این که از طریق ایمیل آن‌ها را دریافت کرده باشید. Attachment Manager فایل‌ها را بر اساس نوع و پسوند دسته بندی کرده و بیشتر گیر آن روی فایل‌های نصبی و اجرایی است.

شکل کلی کار آن نیز به این ترتیب است که وقتی شما فایلی را دانلود می‌کنید، یک سری متادیتا به آن فایل اضافه می‌شود که مشخص می‌کند آن را دانلود کرده‌اید. این اطلاعات وارد شده را Zone Information می‌گویند و زمانی که شما آن فایل را باز می‌کنید، فایل اکسپلورر آن را خوانده و چک می‌کند که از کجا آمده است. سپس وقتی منبع فایل نامشخص باشد، از باز کردن آن جلوگیری کرده و پیغامی شبیه به نمونه‌ی زیر را به شما نمایش می‌دهد.
Windows SmartScreen prevented an unrecognized app from starting. Running this app might put your PC at risk.
شما می‌توانید با کلیک روی آن و رفتن به Properties، انتخاب برگه General، کلیک روی Unblock و سپس Apply آن را از حالت مسدود در بیاورید، اما اگر تعداد این فایل‌ها زیاد شود، یک به یک انجام دادن آن‌ها زمانبر خواهد بود.

برای این که مشکل مورد نظر را حل کنید، باید جلوی ویندوز 10 از نوشتن متادیای مورد نظر در Zone Information را بگیرید. این کار به دو روش قابل انجام است.

تنظیمات Attachment Manager در Registry Editor

کلید ویندوز + R را فشار دهید و سپس Regedit را تایپ کرده و اینتر بزنید تا به Registry Editor بروید. البته قبل از این که Registry Editor باز شود، یک پیغامی به شما نمایش داده خواهد شد که باید روی Yes کلیک کنید.

مسیر زیر را طی کنید تا به تنظیمات مورد نظر برسید:
HKEY_CURRENT_USER > Software > Microsoft > Windows > CurrentVersion > Policies > Attachment

اگر گزینه‌ی Attachment وجود نداشت باید آن را از طریق کلیک راست روی Policies، انتخاب New و سپس کلیک بر روی Key آن را بسازید. کافی است زمانی که برای ساخت کلید جدید اقدام کردید اسم را آن را Attachments بگذارید. مطمئن شوید که تایپ آن دقیق و درست باشد. سپس واردش شوید.

حالا روی Attachments کلیک راست کرده و از منوی New گزینه‌ی DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید.

حالا باید اسم مقدار جدید را وارد کنید که آن را باید SaveZoneInformation زده و اینتر را بزنید.

حالا برای این که Attachment Manager را در ویندوز 10 غیر فعال کنید، باید روی SaveZoneInformation دبل کلیک کرده و مقدار 1 را در value data وارد کنید و در نهایت OK را بزنید.

وقتی تمام مسیر را طی کرده و کارهای گفته شده را انجام دادید، باید دستگاه را ری‌استارت کنید تا تغییرات اعمال شده انجام شود. هر زمان که خواستید اوضاع به حالت اول برگردد، باید مسیر گفته شده را دوباره طی کنید و مقدار value data را در SaveZoneInformation، روی 3 بگذارید.

تنظیمات Attachment Manager در Local Group Policy Editor

این بخش از ویندوز 10 تنها می‌توانید در نسخه‌های Education ، Enterprise و Pro پیدا کنید و مثلا اگر ویندوز 10 نسخه Home را دارید، باید به سراغ روش اول بروید.

پس اگر نسخه‌های مورد را نصب کرده‌اید، کلیدهای ویندوز + R را فشار داده و gpedit.msc را تایپ و اینتر بزنید تا Local Group Policy Editor برایتان باز شود.

برای رسیدن به تنظیمات Attachment Manager باید مسیر زیر را بروید:
User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Attachment Manager

در سمت راست این بخش باید روی گزینه‌ی Do not preserve zone information in file attachments دبل کلیک کنید تا تنظیمات آن باز شود.

پنجره‌ای برایتان باز خواهد شد که شما باید روی Enabled زده و سپس Apply و در نهایت OK را بزنید تا دیگر Attachment Manager مزحمتان نشود. وقتی هم که Local Group Policy Editor را بستید، برای اعمال تغییرات باید ویندوز خود را ری‌استارت کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *