با معرفی برنامه‌های کاربردی جدیدتر، استراتژی‌های داده، دستگاه‌های شنیداری کمکی و موارد دیگر، فناوری به بهبود کیفیت زندگی سالمندان به‌ ویژه آنهایی که در مراکز مراقبتی هستند، کمک می‌کند. جالب است که در سال‌های اخیر، بیماری همه‌گیر کرونا، اجرای فناوری‌های پیشرفته را تسریع کرد و اکنون سالمندان بیشتری صاحب تلفن هوشمند هستند یا مثلاً از راه دور در کنفرانس‌های ویدیویی و بهداشتی شرکت می‌کنند. این فناوری به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از راه دور با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند و به اطلاعات بیشتری در رابطه با سلامتی خود دسترسی داشته باشند. در اینجا چند نمونه از چگونگی بهبود کیفیت زندگی سالمندان توسط فناوری را می‌خوانیم.

پیام‌رسانی خودکار

با سرویس‌های پیام‌رسان خودکار مانند SMS for Healthcare که البته در ایران فعال نمی‌باشد و می‌بایست از سرویس‌های جایگزین استفاده کرد، خانواده‌های سالمند می‌توانند به‌روزرسانی‌های منظم در مورد رفاه و فعالیت‌های روزانه آنها را دریافت کنند.

بهداشت از راه دور

بیماری همه‌گیر کرونا همچنین روند سلامت از راه دور را به همراه داشت. بیماران به جای مراجعه حضوری به پزشکان و متخصصان پزشکی، به مواردی آنلاین دسترسی پیدا کردند و حتی می‌توانند نسخه‌ها را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها سفارش دهند. این فناوری که سالمندان می‌توانند از راه دور برای مدیریت بیماری‌های مزمن استفاده می‌کنند، بسیار راحت‌تر از ملاقات با پزشک خواهند بود. به ویژه برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند.

پیشرفت در فناوری شنوایی

پیشرفت‌های فناوری شنوایی مانند سمعک‌های قابل سفارشی‌سازی با تکنولوژی بالا و پوشیدنی‌ها، کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به کم شنوایی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. جدیدترین سمعک‌ها با سایر دستگاه‌ها مانند تلویزیون، تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های خانه هوشمند سازگار هستند و دارای اتصال بلوتوث هستند. توسعه نرم افزارهای ارتباطی به این معنی است که بسیاری از پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های گوش دادن کمکی هستند و همچنین می‌توانند با سمعک همگام شوند. این به سالمندان مبتلا به کم شنوایی اجازه می‌دهد تا زندگی اجتماعی خود را حفظ کنند که برای سلامت روانی آنها بسیار مفید است.

کنفرانس ویدیویی

از زمان شروع بیماری همه‌گیری کرونا، برقراری تماس‌های ویدیویی با خانه‌های سالمندان به‌جای ملاقات حضوری بسیار رایج‌تر شد. با ویژگی‌های قابل تنظیم برای بهبود کیفیت صدا و دید، دستگاه‌های قابل حمل به طور خاص برای سالمندان طراحی می‌شوند. بسیاری از افراد به راحتی می‌توانند هر چند وقت یک بار که نیاز دارند با عزیزان خود در تماس باشند.

استراتژی داده

با اجرای آخرین استراتژی داده، بیماران می توانند دسترسی بهتر و کنترل بیشتری بر داده‌های بهداشتی و مراقبتی خود داشته باشند. سوابق بین سیستم‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و بیماران می‌توانند به نتایج آزمایش، دارو، برنامه‌های مراقبت و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. این امر مدیریت مراقبت‌های بهداشتی و دریافت اطلاعات مورد نیاز را برای سالمندان بسیار آسان‌تر می‌کند. هدف این استراتژی داده کمک به ارائه مراقبت‌های متمرکز بر بیمار و حمایت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی است. دسترسی سریع به داده‌ها در زمان واقعی به بهبود مراقبت و نجات جان افراد کمک می‌کند و خدمات پاسخگوتر را ارائه می‌دهد.

اتوماسیون خانگی

اتوماسیون خانگی برای همه و در هر سنی عالی است. هر چند برای سالمندان که برای آنها می‌تواند راحتی بیشتری فراهم کند. به عنوان مثال، استفاده از قفل صفحه کلید روی درها، نیاز به چرخاندن اهرم‌های پیچ و مهره‌ها را از بین می‌برد. همچنین ترموستات فعال صدا، به شما امکان را می‌دهد که دمای اتاق را بدون بلند شدن تغییر دهید. نظارت بر لوازم خانگی به سالمندان کمک می‌کند تا چیزهایی مانند اجاق گاز یا قهوه جوش را خاموش کنند و می‌توانند به طور خودکار درها را قفل کنند. علاوه بر این، اگر یک سالمند دارای سیستم زنگ ویدیویی و آیفون تصویری باشد، می‌تواند به آنها در شناسایی بازدیدکنندگان کمک کند. روشنایی هوشمند هم برای هر کسی و هر سنی بسیار عالی است زیرا می‌تواند خانه را به طور خودکار روشن کند. این موضوع خطر سقوط را در سالمند کاهش دهد. چراغ‌ها را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که در ساعات خاصی از روز روشن شوند، یا می‌توان از یک سنسور آشکارساز حرکتی استفاده کرد تا هر زمان که شخصی وارد اتاق می‌شود، اتاق روشن شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *