امروزه ابزارهای متنوعی در وب برای آنالیز سئو وجود دارد. در ابتدا باید اشاره کرد که هیچ ابزاری کاملا رایگان نیست و احتمالا در قالب یک مدت زمان مشخص به صورت رایگان در دسترس قرار می گیرد.

زمانی که یک وبسایت در فضای وب تولید محتوا می کند، اصول سئو On-page باید تضمین شود. یک ابزار سئو مطمئن به شما کمک می کند تا بهترین راه حل ها را برای رفع مشکلات وبسایت خود پیدا کنید. یادگیری عملکرد یک وبسایت، سرعت لود و بررسی لینک های داخلی شاید مهمترین قسمت های سئو داخلی باشند.

از طرفی بررسی محتوای متنی نیز بسیار حائز اهمیت است. محتوای متنی به صفحه هویت و به مفهوم کلیدی صفحه روح می بخشد. رعایت اصول سئو، اصول خوانایی، رعایت لحن و دوری از کپی محتوا مهم ترین اقدامات برای بررسی سئو محتوا هستند.

یکی دیگر از مباحث اصلی در سئو کیوورد ریسرچ است. ایده گرفتن برای تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. شما باید سختی یک کلمه کلیدی را بسنجید و رقبای حوزه کسب و کار خود را شناسایی کنید. کلمات کلیدی مرتبط با هر جستجو را مشاهده کنید و برای تولید محتوا ایده بگیرید.

شناسایی میزان محبوبیت کلمات ترند شده و سطح محبوبیت کلمه در شهر های مختلف، شناسایی صفحات برتر در گوگل و شناسایی کلمات به خصوص کلمات کلیدی لانگ تیل یا مفاهیم کلیدی مرتبط  مهم است.

1. بهترین ابزار ایرانی بررسی سئو

با توجه به عملکرد، میزان توجه به فاکتورهای مهم سئو داخلی، کاربردها و طراحی گرافیکی و رابط کاربری، مکسئو را می توان بهترین ابزار ایرانی بررسی سئو دانست.

این ابزار چه ویژگی هایی دارد؟

ابزار مکساپ

مکساپ با بهره مندی از موتور “لایت هاس” از سرور ایران و انجام “بررسی های اختصاصی” به یکی از قابل اعتمادترین ابزارهای سئو تبدیل شده است. این ابزار یک صفحه را از نظر سلامت سئو، عملکرد و سرعت و عملکرد درخواست ها بررسی می کند. مکساپ یک رتبه یا سطح (از A+ تا F) برای صفحه آنالیز شده در نظر می گیرد. از طرفی امتیاز سلامت سایت و امتیاز عملکرد CWV نیز از 100 محاسبه می شود. باید دقت داشته باشید که هر صفحه از وبسایت شما، بسته به نوع محتوا، ممکن است امتیاز متفاوتی در مکساپ داشته باشد.

نکته مثبت استفاده از این ابزار برای وبسایت های ایرانی انجام آنالیز با استفاده از سرور ایرانی است. از طرفی امکان مقایسه امتیاز ها در نسخه دسکتاپ و موبایل با شبکه های ارتباطی مختلف وجود دارد. برای مثال شما می توانید نسخه موبایل صفحه example.com را با شبکه ارتباطی 3G با نسخه موبایل example.com با شبکه ارتباطی 4G مقایسه کنید.

در مجموع استفاده از مکساپ برای عمده وبسایت هایی که نیاز به کسب رتبه بالا در صفحه نتایج جستجو دارند ضروری است. چراکه امروز با توجه به آپدیت های گوگل و اهمیت ویژه فاکتورهای سئو و همچنین معیار های بارگیری صفحات وب، برطرف کردن کردن ایرادات صفحات مختلف وبسایت ضرورت دارد.

ابزار بررسی لینک های داخلی

در ابزار بررسی لینک های داخلی مکسئو شما می توانید تمامی صفحات را برحسب مشکلات فیلتر کنید. در قدم اول باید به ایندکس بودن یا نبودن و پاسخ سرور توجه داشته باشید. در صورتیکه یک صفحه ایندکس نباشد یا از سمت سرور پاسخ 404 ارسال شود امکان رقابت برای آن در گوگل وجود ندارد. در قدم بعدی باید وجود هرگونه تشابه بین صفحات را برطرف کنید. در یک وبسایت بخصوص وبسایت های فروشگاهی بهتر است عنوان های سئو، تگ h1، متا دیسکریپشن و غیره در دو صفحه یکسان نباشد. حتی وجود مفاهیم یکسان نیز ممکن است سایت را دچار مشکل کند.

ابزار کلمات کلیدی

در هنگام ساخت پروژه می توانید کلمات کلیدی را به لیست پیش فرض خود اضافه کنید. پس از ساخت پروژه می توانید لیست کلمات مجزایی برای خود ایجاد و کلمات مورد نظر خود را به صورت دستی وارد کرده یا درون ریزی کنید.

برای مشاهده ی اولین گزارش ها باید حداقل 24 ساعت منتظر بمانید. امکان درون ریزی به صورت فایل اکسل نیز وجود دارد. در لیست کلمات می توانید میانگین رتبه کلمات (رتبه 1 الی 10 گوگل) را برای لیست و برای هر کلمه کلیدی مشاهده کنید. امکان برون بری تمامی اطلاعات موجود نیز برای هر لیست وجود دارد.

یکی از ویژگی های ابزار مکسئو بررسی ویژگی های صفحه نتایج جستجو است. اینکه کلمات کلیدی دارای چه ویژگی هایی در صفحه نتایج جستجو باشند بسیار مهم است. وجود تبلیغات گوگل، وجود سوالات faq، وجود محصول، کاروسل تصویر و یا کاروسل ویدئو برای شناخت نوع  محتوای صفحه ی نتایج جستجو و اینکه چگونه کلمه کلیدی را ترسیم کنید بسیار مهم است.

ابزار بررسی محتوا

ابزار بررسی محتوای مکسئو المان های مختلفی را زیر نظر می گیرد تا کاربر بیشترین رضایت را از متن داشته باشد. البته فاکتور های موجود بیشتر بر اجتناب از مصنوع نویسی، تکرار، استفاده از کلمات و عبارات نامناسب، کپی برداری و گرایش به طبیعی نوشتن تمرکز دارند.

2. بهترین ابزار خارجی بررسی سئو

ا توجه به کاربرد و عملکرد و بررسی بیشینه تمامی جوانب سئو می تواند وبسایت Moz.com را بهترین ابزار خارجی آنالیز سئو سایت معرفی کرد. اصطلاح دامین آتوریتی نیز توسط این وبسایت ابداع شده و امروزه کاربرد زیادی در بین کارشناسان سئو دارد.

  • آنالیز مخاطب: نحوه آشنایی مخاطب با سایت ما نقاط ضعف و قوت بازاریابی
  • بررسی رتبه بندی سایت: شما می توانید با توجه به برررسی ابعاد مختلف سایت به رتبه های بالا برسید.
  • بهره بردن از خزنده ها: خزنده Moz pro به شما کمک می کند تا با کند و کاو در سایت شما مشکلات آن را پیدا و اعلام کنند. بررسی مسائل مربوط به کلیدواژه، نرخ کلیک و … از قابلیت های این ابزار است.
به کاربرد توجه داشته باشید

یک ابزار سئو باید در حوزه کسب و کار شما کاربردی باشد. یعنی یک شبیه سازی بومی از کاربران هدف شما ایجاد کند؛ نوعی داده بومی (field data). داده هایی که یک ابزار در اختیار شما قرار می دهد، باید با داده های موجود در گوگل یکسان باشد. برخی از کاربردهای یک ابزار خارجی دقیق نیست، چراکه از سرور غیرایرانی وبسایت شما را بررسی می کند.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *