باگذر زمان و توسعه تکنولوژی‌های در دسترس کاربران، استفاده از کامپیوتر‌های شخصی‌ جای خود را به موبایل‌ها و تبلت‌ها داده‌اند و دلیل این موضوع در دسترس بودن همیشگی این دستگاه‌های هوشمند است. اگر مدیریت یک سایت اینترنتی را برعهده دارید، قطعا با اهمیت سئو و بهینه‌سازی سایت آشنایی کافی دارید و می‌دانید که یک سایت بدون سئو تنها تلف‌کردن وقت است؛ بنابراین اگر سایتی سئو نشده‌ باشد، عملکرد و درآمد کافی را نخواهد داشت و پس از مدتی با شکست مواجه خواهد شد. یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو، بهینه‌سازی سایت برای موبایل است تا کاربرانی که با استفاده از موبایل‌ از سایت شما بازدید می‌کنند نیز به راحتی بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند . در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت سایت‌های موبایل فرندلی و طراحی ریسپانسیو سایت در سال ۲۰۱۸ بپردازیم تا در اولین فرصت ممکن اقدام ایجاد یک سایت واکنش‌گرا کنید.

چرا طراحی سایت واکنش‌گرا از نظر سئو اهمیت دارد؟

کاربران هر سایت ارزشمند‌ترین بخش هر سایتی را تشکیل می‌دهد و تمامی فعالیت‌های سایت نیز بخاطر جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتری صورت می‌گیرد؛ جالب است بدانید بیش از ۵۷ درصد کاربران وب را افرادی تشکیل می‌دهند که با استفاده از دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل‌ و تبلت‌ از سایت‌های مختلف بازدید می‌کنند. گوگل نیز اهمیت این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین دلیل است که در رتبه‌بندی سایت‌ها، سایت‌هایی را که تمپلیت ریسپانسیو دارند، بالاتر از سایت‌های دیگر قرار می‌دهد.

یک سایت واکنش‌گرا چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سئو و بهینه‌سازی سایت مطرح می‌شود، طراحی ریسپانسیو قالب یک سایت است! در این بخش قصد داریم به بررسی ویژگی‌های طراحی یک سایت واکنش‌‌گرا بپردازیم تا در سنجش میزان واکنش‌گرایی سایت خود عملکرد بهتری داشته باشید:

  • سایت موبایل فرندلی باید برای صفحات کوچک نیز به صورت کاملا ظریف و منظم طراحی شده باشد.
  • کاربران باید بتوانند به راحتی از تمامی بخش‌های سایت بازدید کنند.
  • محتوا و عناصر اضافه و غیرمرتبط با محتوای آن صفحه در نسخه موبایل نباید نمایش داده شوند.
  • سایت موبایل فرندلی باید سریع، ساده، کارآمد و مناسب باشد.
  • معرفی چند افزونه حرفه‌ای برای ایجاد اسلایدرهای واکنش‌گرا در وردپرس

برخی آمار تکان‌دهنده از کاربران موبایل برای داشتن یک سایت واکنش‌گرا

بسیاری از کاربران فضای اینترنت را کاربرانی که با موبایل از سایت‌های مختلف بازدید می‌کنند، تشکیل می‌دهند! در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از آمار تکان‌دهنده در سال‌های اخیر بپردازیم تا با اهمیت داشتن سایت واکنش‌گرا بیشتر آشنا شوید:

  • بهینه‌سازی ایمیل‌ها توسط شرکت‌های سرویس‌دهنده ایمیل در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۲درصد افزایش یافته است.
  • ۴۸درصد کاربرانی که در موتور جستجو به دنبال چیزی می‌گردند، از موتورهای جستجو استفاده می‌کند که این رقم رو به افزایش است.
  • تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۲درصد هزینه‌های تبلیغاتی آمریکا صرف تبلیغات موبایلی می‌شود.
  • بیش از ۷۹درصد افراد از موبایل برای خواندن ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند که این آمار از افرادی که از موبایل برای برقراری ارتباط و تماس استفاده می‌کنند، بیشتر است.
  • نرخ تبدیل موبایل‌ها حدود ۶۴درصد بیشتر از نسخه‌های دسکتاپ است.
  • از هر ۵نفر استفاده‌کنندگان موبایل، ۴ نفر آنها به وسیله موبایل و به صورت آنلاین محصولات موردنیاز خود را تامین می‌کنند.
  • ۴۰درصد از افراد اگر وارد یک سایتی شوند که واکنش‌گرا نباشد، آن سایت را ترک می‌کنند و وارد نتایج دیگر جستجو می‌شوند.

بنابراین داشتن یک سایت ریسپانسیو مانند رساندن اکسیژن به بدن برای ادامه‌ بقا است و شما مدیریت یک سایت خوب را تنها در صورتی که سایت شما یک سایت واکنش‌گرا باشد، برعهده دارید.

کاربران وابستگی زیادی به موبایل‌ها نسبت به نسخه‌های دسکتاپ دارند!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که سبب اهمیت زیاد داشتن سایت واکنش‌گرا را در بحث بهینه‌سازی سئو  می‌کند، مسئله راحتی استفاده از موبایل‌ها نسبت به نسخه‌های دسکتاپ است! از آنجا که حمل دستگاه‌های دسکتاپ نظیر کامپیوترهای شخصی غیرممکن است و حمل لپتاپ‌ها به سختی صورت می‌گیرد، کاربران بیشتر به موبایل‌ها وابسته هستند. اگرچه کارایی موبایل‌ها مانند کامپیوتر‌ها نیست اما بسیاری از کارهای روزمره به راحتی توسط موبایل‌ها قابل انجام است. بنابراین موبایل‌ یک منبع بسیار مهم برای هدایت ترافیک به سایت شما هستند، شما نیز با طراحی سایت واکنش‌گرا باید آنها را یاری کنید؛ همچنین در صورتی که سایت شما طراحی واکنش‌گرا نداشته باشد، میزان bounce rate یا پرش کاربران افزایش پیدا می‌کند که در رتبه سایت شما در نتایج جستجو گوگل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

همچنین جالب است بدانید حدود ۸۰ درصد کاربرانی که از موبایل‌ها استفاده می‌کنند، به اینترنت نیز متصل هستند. بنابراین اهمیت داشتن یک سایت ریسپانسیو بسیار مهم است و سایت واکنش‌گرای شما باید به‌گونه‌ای باشد که اگر کاربری وارد سایت شما شد، بتواند به راحتی به تمامی بخش‌های سایت دسترسی کامل داشته باشد. در طراحی واکنش‌گرا اجزای اضافی سایت نباید در دید کاربران قرار بگیرد؛ زیرا این اجزا نه تنها برای کاربران مفید نخواهند بود، بلکه سبب می‌شوند تا دسترسی کاربران به بخش‌های ضروری و موردنیاز آنها نیز به سختی صورت بگیرد.

تعامل کاربران در موبایل و دسکتاپ کاملا متفاوت است!

یکی از مسائل مهمی که باید برای آن اهمیت زیادی قائل شد، رفتار کاربران در دو دو نسخه موبایل و دسکتاپ است! اگرچه کاربرانی که از موبایل استفاده می‌کنند همان کاربران نسخه دسکتاپ هستند، اما روند تعامل آنها از دسکتاپ به موبایل کاملا تغییر می‌کند. کاربران موبایل دوست دارند تا تصاویر و ویدیوهای کوتاه بیشتری را نسبت به کاربران دسکتاپ مشاهده کنند و وجود شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام سندی بر این گفته است. با استفاده از یک سایت ریسپانسیو به راحتی می‌توانید میزان ترافیک خود را تا دوبرابر و میزان ماندن کاربران در سایت تا ۱۵ دقیقه افزایش دهید؛ هر چقدر میزان ماندن کاربران در سایت بیشتر باشد، گوگل سایت شما را محبوب‌تر می‌دانید و تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجو خواهد داشت.

طراحی ریسپانسیو، یکی از فاکتورهای مهم سئو

در سئو و بهینه‌سازی سایت فاکتورهای بسیار زیادی هستند که برخی از آنها از فاکتورهای اصلی و برخی دیگر از فاکتورهای کم‌اهمیت‌تر به شمار می‌آیند. ریسپانسیو بودن و واکنش‌گرایی یک سایت از فاکتورهای اساسی گوگل به شمار می‌آیند و همین مسئله سبب‌شده است تا سایت‌های واکنش‌گرا رتبه‌های بسیار بهترین نسبت به سایت‌های دیگر در نتایج جستجو به خود اختصاص دهند.

نتیجه‌گیری

سئو و بهینه‌سازی هر سایتی به معنای افزایش رتبه یک سایت در موتورهای جستجو است و موتورهای جستجو نیز به دنبال کارآمد بودن یک سایت برای کاربران هستند! بنابراین سئو یک سایت به صورت غیرمستقیم به معنای افزایش کارآمدی و عملکرد یک سایت برای کاربران است تا سایت شما برای آنها مفید واقع شود. طراحی ریسپانسیو از مهم‌ترین فاکتورهای سئو و بهینه‌سازی به شمار می‌رود که با استفاده از آن می‌توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید و ترافیک خود را تا ۲ برابر افزایش دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *