تولید مقالات و مطالب مفید برای سایت علاوه‌ بر اینکه رضایت کاربران یک سایت را دربر دارد، سبب افزایش رتبه سایت شما در موتور جستجو می‌شود. در یکی از مقالات قبلی که در زمینه فاکتورهای اساسی سئو منتشر شد به بررسی اهمیت این فاکتور پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برخی از فاکتورهای اساسی دیگر را بررسی کنیم که امیدواریم به رعایت آنها بتوانید به رتبه‌های بهتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

استفاده از پروتکل https و SSL

یکی از موردی که امروزه بسیار رایج شده است، استفاده از گواهی SSL در سایت‌های مختلف است. در گذشته از SSL تنها در صفحه بانک‌ها و سایت‌های دولتی بسیار مهم استفاده می‌شد اما امروزه باتوجه به قرارگیری این فاکتور در الگوریتم‌های گوگل بسیاری ازسایت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. اگر جستجوی ساده‌ای در میان سایت‌های مختلف که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند، داشته باشید حتما متوجه اهمیت این امر خواهید شد؛ زیرا اکثر سایت‌هایی که در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرند دارای SSL هستند. در صورت امکان سعی کنید حتما از SSL استفاده کنید تا شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل را داشته باشید.

این گواهی سبب می‌شود تا کاربران و در نتیجه گوگل به راحتی به شما اعتماد کنند و از ایمن بودن سایت شما اطلاع کافی داشته باشند. این گواهی در سایت‌های مهم به خصوص سایت‌های فروشگاهی یا سایت‌هایی که کاربران قرار است پرداختی در آن انجام دهند اهمیت زیادی دارد.

  • یکی از دغدغه های مدیران وب سایتهای ایرانی، خرید گواهینامه SSL برای وب سایت است که شاید با توجه به تحریمهای خارجی، تهیه آن به راحتی میسر نباشد. پرشین تولز با همکاری شرکتهای اروپایی اقدام به ارایه گواهینامه SSL برای آدرسهای داخل ایران،‌ اعم از وب سایتهای ir یا دامنه های gtld می کند.

صفحه اطلاعات محرمانه و شرایط استفاده از سرویس‌ها

این مورد در سایت‌های فروشگاهی اهمیت زیادی دارد و به کاربران شرایطی از ارائه سرویس را ارائه خواهید کرد. ممکن است از نظر شما برای موتورهای جستجو این مورد اهمیت نداشته باشد و صرفا برای کاربران به کار گرفته شود اما باید بگوییم گوگل نیز از وجود چنین صفحه در سایت شما لذت می‌برد و در نتایج سایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

پرهیز از بکار گرفتن کلمات کلیدی تکراری در عنوان یا آدرس صفحه

موتور جستجوی گوگل یک ماشین یا هوش مصنوعی بسیار قوی است که در رتبه‌بندی سایت‌ها این امر موجب جلوگیری از سوءاستفاده کاربران می‌شود. در گذشته بسیاری از سایت‌ها برای رسیدن به رتبه‌های اول اقدام به استفاده از کلمات کلیدی تکراری در پس زمینه سایت خود (به گونه‌ای که کاربران قادر به مشاهده آنها نبوند) می‌کردند که همین امر موجب پیشرفت آنها می‌شد. اما امروزه گوگل از چنین راه‌هایی جلوگیری کرده‌ است و نه تنها سبب پیشرفت نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود سایت شما رشدی منفی داشته باشد.

برخی از کاربران در عنوان یا آدرس صفحه مقالات خود اقدام به چندبار استفاده از کلمات کلیدی می‌کنند که در صورت مشاهده آن توجه گوگل رتبه سایت شما کاهش بسیار زیادی پیدا می‌کند. دقت کنید که شما مطالب را باید برای مخاطبان سایت خود بنویسید و هیچ مخاطبی از اضافه‌گویی و تکرار خوشش نخواهد آمد! در نتیجه گوگل نیز چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد و سبب می‌شود رتبه سایت شما کاهش پیدا کنید.

استفاده از breadcrumbs یا مسیر پیمایش کاربر

یکی از ابزارهایی که در بسیاری از سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از ابزار breadcrumbs یا نمایشگر مسیر پیمایش کاربر است! به طور مثال کاربری در حال بازدید از یک مقاله است و این مقاله در دسته موضوعی وردپرس قرار دارد. در این صورت می‌توانید با استفاده از breadcrumbs مسیر را به کاربر خود چنین نمایش دهید: صفحه نخست> وردپرس

این امر یکی از فاکتورهای مهم گوگل را شامل می‌شود و اگر بتوانید از آن استفاده کنید می‌توانید شانس خود را در رسیدن به نتایج اول گوگل افزایش دهید. این قابلیت در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد و اگر از کاربران وردپرسی هستید، می‌توانید با استفاده از Yoast Seo این قابلیت را در سایت خود فعال کنید.

بهینه‌سازی نمایش سایت در موبایل و تبلت

یکی از مسائلی که در سئوی سایت اهمیت زیادی دارد، مسئله واکنش‌گرایی قالب یا ریسپانسیو بودن آن برای دستگاه‌های جانبی نظیر موبایل و تبلت‌ها است. گوگل امروزه سایت‌هایی را که در مقابل موبایل و تبلت‌های واکنش‌گرا نباشند در صفحه اول نمایش نمی‌دهد و در واقع برای آنها ارزش زیادی قائل نیست؛ زیرا بالای ۹۰درصد کاربران سایت با چنین دستگاه‌هایی از گوگل بازدید می‌کنند و اگر می‌خواهید در این نبرد برنده باشید، قدم اول شما بهینه‌سازی سایت برای موبایل‌ها و تبلت‌ها است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اهیمت آن

شبکه‌های اجتماعی امروزه بخش عظیمی از دنیای مجازی را تشکیل می‌دهند که بسیاری از کاربران زمانی از روز را به بررسی آنها می‌پردازند. شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه‌های مختلفی اهمیت دارند که اولین آن جذب کاربران علاقه‌مند به حوزه فعالیتی شما است. دومین مورد آن اهمیت لینک‌سازی است که فیسبوک، توییتر و گوگل‌پلاس در درجه اول اهمیت از این نظر قرار دارند. همچنین راه‌اندازی یک کانال در یوتیوب می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد که شبکه‌های داخلی نظیر آپارات نیز از نظر دسترسی کاربران بومی اهمیت دارند.

اگر مدیر یک سایت هستید و هنوز در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری مرتبط به سایت خود را ایجاد نکرده‌اید، هم‌اکنون به ایجاد آنها اقدام نمایید تا بتوانید از تاثیر مثبت بسیار زیاد آنها در رتبه سایت خود استفاده کنید و بهره‌مند شوید.

در گذشته از اهمیت UX و معماری سایت در سئو مطالبی را مطرح کردیم. منوهای سایت نیز در همین مورد قرار می‌گیرند و باید به گونه‌ای باشند که کاربران به راحتی بتوانند به بخش‌های قرار گرفته در این منوها دسترسی پیدا کنند. همچنین بخش جستجوی داخلی سایت نیز اهمیت زیادی دارد و باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربران بتوانند در سایت شما جستجوی خود را انجام دهند.

در مقاله بعدی به معرفی ابزارهای مفید وکاربردی در سئو خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *