وردپرس نامی آشنا در میان افرادی است که در زمینه وب فعال هستند و بسیاری از سایت‌های اینترنتی در دنیا با CMS وردپرس طراحی و توسعه یافته‌اند. داستان شیرین و جذاب وردپرس به چندین سال قبل برمی‌گردد که این سیستم تنها برای طراحی وبلاگ طراحی شده بود اما امروزه به طرز غیرقابل باوری به برترین CMS دنیا تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به داستان وردپرس، طراحی و توسعه آن از سیستم وبلاگ‌نویسی تا توسعه آن به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوای دنیا بپردازیم.

تاریخچه وردپرس

در سال ۲۰۰۳ مت مولنوگ در ادامه پروژه سیستم وبلاگ‌نویسی b2/cafelog توانست وردپرس را تاسیس و آن را توسعه دهد. ایده طراحی سیستم وبلاگ‌نویسی در سفر مت مولنوگ به واشنگتن به ذهن او خطور کرد که اقدام به انتشار خبر آن در وبلاگ شخصی خود کرد و پس از سفر خود به فکر طراحی چنین سیستمی افتاد. اولین سیستمی که مولنوگ اقدام به انتشار تصاویری از سفر خود به واشنگتن کرد، سیستم B2 بود که بدست Michel Valdrighi طراحی و توسعه یافته بود. پس از بازگشت وی از سفر خود، با همکاری فردی به نام Mike Little اقدام به شروع برنامه‌نویسی به وسیله سیستم مدیریت محتوا وردپرس کردند که در ادامه مسیر توسعه‌دهنده اصلی سیستم B2 یعنی همان Michel Valdrighi نیز به آنها پیوست و با تیم سه نفره خود به سرعت شروع به طراحی چنین سیستمی کردند.

در آن زمان رقبایی نیز برای وردپرس وجود داشت که مهم‌ترین آنها را می‌توان مووبل تایپ دانست که به صورت تجاری به کاربران خدمات ارائه می‌کرد. حدودا در سال ۲۰۰۴ این سیستم اقدام به افزایش تعرفه‌های خود نمود که در این زمان سیستم رایگان وردپرس می‌توانست دلیل خوبی برای مهاجرت کاربران این سیستم به وردپرس باشد.

یکی از اتفاقاتی که سبب پیشرفت بسیار خوب این پروژه شد، پیشنهاد شرکت Cnet در سال ۲۰۰۴برای پیوستن مت مولنوگ به این شرکت بود تا بتواند در محیطی بهتر اقدام به توسعه وردپرس نماید. البته دلیل دیگر استخدام وی توسط این شرکت، توسعه سرویس‌های Cnet با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس بود و جالب است بدانید او در نوامبر سال ۲۰۰۵ از این شرکت جدا شد.

در ماه سپتامبر ۲۰۰۵ بود که مت مولنوگ اقدام به معرفی شرکت اتوماتیک (Automattic) کرد و اکنون این شرکت ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون بازدید ماهیانه دارد. این شرکت توسعه‌دهنده اکنون توانسته است رتبه ۲۵ را در میان سایت‌های برتر دنیا به خود اختصاص دهد.

یکی از اتفاقات جالبی که در طی این سال‌ها برای مت مولنوگ افتاد، معرفی او به عنوان یکی از ۵۰ فرد برتر اینترنت در دنیا توسط مجله معتبر PC World بود که در این رده‌بندی توانست رتبه ۱۶ را به خود اختصاص دهد.

توسعه وردپرس به عنوان پلتفرم حرفه‌ای برای طراحی سایت

گرچه وردپرس در ابتدا تنها یک سیستم وبلاگ‌دهی برای کاربران جهان محسوب شده بود اما تنها پس از گذشت چند سال توانست به یکی از برترین CMS طراحی انواع سایت در دنیا تبدیل شود که اتفاق بسیار مهمی برای تیم توسعه‌دهنده آن بود. امروزه نیز وردپرس به عنوان برترین سیستم‌ مدیریت محتوا در دنیا شناخته می‌شود و تعدادی زیادی از کاربران و وبمستران را به خود جذب کرده است تا در کمترین زمان ممکن سایت خود را راه‌اندازی و مدیریت کنند. اگر بخواهیم به آمار و ارقام نصب و استفاده از وردپرس نگاهی بیندازیم، باید بگوییم این سیستم توانسته است به تنهایی سهم ۲۵ درصدی از سایت‌های دنیا را به خود اختصاص دهد؛ این موضوع یعنی بیش از ۲۴ درصد سایت‌های دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی و توسعه یافته اند که از جمله آنها می‌توانید به سایت‌های خبری بزرگی نظیر CNN، بخش خبری یاهو و… اشاره کرد.

نقش برگزاری همایش‌های مختلف در پیشرفت وردپرس

اولین همایش وردپرس مربوط به سال ۲۰۰۵ میلادی است که در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد که در این همایش بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه وب شرکت کردند؛ تعداد ۵۰۰ نفر برای سیستم نوپایی همچون وردپرس عدد بسیار قابل توجهی بود و گردهم آمدن افراد باتجربه کمک بسیار زیادی به توسعه‌دهندگان وردپرس کرد. امروزه نیز در کشورهای مختلف همایش‌هایی با موضوع وردپرس در حال برگزاری هستند که نقش بسیار زیادی در پیشرفت وردپرس دارند و چنین گردهمایی‌هایی می‌تواند به کاربران در زمینه پیشرفت وردپرس کمک کند. در کشور عزیزمان ایران نیز هرسال شاهد برگزاری تعداد زیادی از همایش‌های بزرگ و کوچک در زمینه وردپرس هستیم که نشان از رشد و پیشرفت این سیستم مدیریت محتوا در ایران و دنیا است.

تعداد نسخه‌های منتشر شده از وردپرس

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمینه انتخاب CMS مورد توجه کاربران است، بروزرسانی سیستم مدیریت محتوا است که وردپرس در این امر بسیار موفق بوده است. شاید هیچ   CMS دیگری را غیر از وردپرس نتوان یافت که در بازه‌های زمانی کوتاه و منظم بروزرسانی خود را به دست کاربران می‌رساند. این سیستم حرفه‌ای تا کنون ده‌ها نسخه را منتشر کرده است و این روز‌ها شاهد انتشار نسخه ۴٫۸٫۲ از آن هستیم. در بروزرسانی‌های اعشاری وردپرس معمولا شاهد برطرف شدن باگ‌ها و مشکلات امنیتی آن هستیم که بروزرسانی مداوم آن می‌تواند امنیت سایت شما را تامین کند.

نتیجه‌گیری: یکی از مسائلی که بسیار از کاربران با آن مواجه هستند، استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که از یک سیستم وبلاگ‌دهی به برترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا تبدیل شده است. در این مقاله اقدام به بررسی پیشرفت این CMS حرفه‌ای در وردپرس کردیم که امیدواریم از مطالعه تاریخچه وردپرس لذت ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *