تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین اصولی است که نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و البته سوالات بسیار زیادی را نیز برای آنها بوجود آورده است! سوال اول و مهم کاربران فعال در زمینه طراحی سایت و سئو این است که آیا تجربه کاربری بر روی سئوی سایت تاثیرگذار است یا خیر؟ قطعا گوگل به صورت انسان نمی‌تواند سایت شما را مشاهده کند و چیزی که گوگل می‌بیند، کدهای سایت شما است! در کدهای سایت شما نیز هیچ ظاهری مشخص نیست و این کاربران هستند که با رفتار خود به گوگل برخی از اطاعات را ارائه می‌کنند! در مقاله قبلی به بررسی اهمیت این موضوع پرداختیم و در این مقاله به ادامه این بحث می‌پردازیم.

اضافه‌کردن تمام جزئیات کوچک برای افزایش رتبه سایت

بهینه‌سازی سایت نباید طراح سایت را از وظایف و احساسات خود دور کند اما درک برخی از اصول اولیه سئو می‌تواند به طراحی یک سایت بهینه کمک زیادی کند؛ در ادامه به برخی از موارد که در طراحی بهینه یک سایت موثر هستند، خواهیم پرداخت.

  • تگ‌های H اهمیت زیادی دارند: در طراحی یک سایت کدهای زیادی نظیر استفاده از تگ‌های H وجود دارند که به شفاف‌سازی کدها کمک می‌کنند. تگ H1 بزرگ‌ترین و پراهمیت‌ترین تگ و تگ‌ H6 کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین تگ را نشان می‌دهد؛ طراح سایت گاهی با طراحی تمامی بخش‌های سایت با تگ H1 می‌کند اما گوگل می‌خواهد تنها یک تگ H1 در هر صفحه ببیند! این موضوع سبب بروز مشکل میان طراح و متخصص بهینه‌سازی سایت می‌شود.
  • تجربه کاربری و کیفیت طراحی سایت چه اهمیتی برای سئو دارد؟بخش اول
  • نام‌گذاری تصاویر سایت و استفاده از تگ Alt: نام تصاویری که در سایت خود استفاده می‌کنید، اهمیت زیادی دارد و نام‌گذاری تصاویر سایت با شماره (مانند jpg) گوگل‌پسند نیست! باتوجه به اینکه گوگل قادر به مشاهده تصاویر سایت شما نیست، شما باید اطلاعات مفیدی را به گوگل برای فهمیدن تصویر بدهید! این اطلاعات مفید شامل نام تصاویر و همچنین توضیحاتی که با استفاده از تگ Alt برای تصاویر درج می‌کنید، قابل انتقال به گوگل است.
  • محتوای خود را درون تصاویر قرار ندهید: یکی از موضوعاتی که برخی از مدیران سایت به دلیل زیبایی انجام می‌دهند، قرار دادن متن درون تصاویر است! این موضوع دقیقا قفل کردن متن است که گوگل نیز نمی‌تواند آن را بخواند و ارزشی از نظر سئو نخواهد داشت. برای بهتر متوجه‌شدن این موضوع کافی است محتوای خود را درون تصاویر قرار دهید و در صفحه مربوط به آن محتوا، سعی کنید با موس خود بخشی از متن را انتخاب کنید! قطعا با مشکل مواجه خواهید شد و این چیزی است که سبب می‌شود محتوای شما برای گوگل قابل خواندن نباشد.
  • تغییر سایز و حجم تصاویر: نمایش تصاویر در مرورگرهای مختلف معمولا با سایز‌های مختلفی صورت می‌گیرد که این موضوع در موبایل‌های کاملا قابل درک است. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با تغییر سایز تصاویر خود نمایش آن را به زیباترین شکل ممکن در سایت انجام دهید. همچنین حجم تصاویر اهمیت زیادی دارند و در صورت زیاد بودن حجم بارگذاری سایت زمان بسیار زیادی را از کاربر می‌گیرد! پیشنهاد می‌شود طراحان سایت حجم تصاویر مورد استفاده در سایت‌ را به کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت کاهش دهند.
  • بررسی اهمیت کاربردپذیری سایت و تفاوت آن با تجربه کاربری

چگونه بدانیم کدام یک از اجزای طراحی مهم هستند؟

با رشد صنایع مختلف، صنعت وب نیز گسترش پیدا کرد و تخصص‌های مختلفی به وجود آمد! در سال‌های گذشته اگر شما به چند طراح سایت پروژه‌ای را برای انجام می‌سپردید، نتیجه نهایی کار اغلب آنها یکسان بود. با گذشت سال‌های متوالی صنعت دیجیتال مارکتینگ رشد کرد و سبب پیدایش تخصص‌های مختلفی نظیر طراحی، توسعه و نگه‌داری سایت، بهینه‌سازی و… شد.

با رشد یک کسب‌وکار و تجارت، آن کسب‌وکار نیازمند یک سایت برای ارائه محصولات و خدمات خود می‌شود. در این هنگام مدیران کسب‌وکارها یا بخش مربوط به حوزه دیجیتال، به دنبال یک شرکت طراحی معتبر و مناسب برای طراحی یک سایت حرفه‌ای می‌گردند؛ هنگامی که آنها چند شرکت را پیدا می‌کنند، شاید بر اساس طراحی سایت آن شرکت بخواهند سایت خود را به دست آنها بسپارند که اقدام درستی نیست! چنین افرادی باید به دنبال میزان اعتبار چنین سایت‌هایی در موتورهای جستجو باشند تا اگر از اعتبار خوبی برخوردار نبودند، به دنبال شرکت دیگری باشند؛ زیرا شرکتی که نتواند به سایت خود در موتورهای جستجو نظیر گوگل اعتبار ببخشد، ممکن است نتواند به سایت شما نیز اعتبار خاصی ببخشد و طراحی سایت شما با مشکل مواجه خواهد بود.

مدیریت یک سایت از مرحله طراحی تا نگه‌داری سایت فرآیندهای زیادی را شامل می‌شود که شاید پیچیده‌ترین آنها فرآیند سئو و بهینه‌سازی یک سایت باشد. سئوی یک سایت فاکتورهای زیادی دارد که اهمیت برخی از فاکتورها بیشتر و برخی کمتر است. تاکنون برای شما نیز پیش آمده است که بخواهید جایگاه صفحات سایت خود را در موتورهای جستجو ببینید اما صفحات سایت‌های رقیبان شما بالاتر از شما قرار گرفته‌اند؛ این مسائل از جمله مواردی هستند که سبب بروز نگرانی برای شما می‌شوند و باید با استفاده از متخصصان و فعالان حوزه سئو آنها را پوشش دهید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *