شما هم‌اکنون به ابعاد مختلف یک‌سایت آشنا شدید و می‌دانید وبسایت ها چگونه عمل می کنند؟ اما هم‌اکنون شما باید بدانید که برخی تصمیمات حیاتی را بریا بهبود وب‌سایت خود چگونه بگیرید؛ انتخاب اسم، و ساختاربندی آن.

هدف این است که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما برای پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستند دردسر کمتری متحمل شوند. به یاد داشته باشید که یک مشتری راضی، برابر است با یک کسب‌و‌کار موفق‌تر.

اول از همه به سراغ نام دامنه می‌رویم. این همان چیزی است که افراد برای پیدا کردن شما در مرورگر خود تایپ می‌کنند

نام دامنه

هنگام انتخاب اسم برای وب‌سایت، اول از همه باید چک کنید نامی که مد نظر دارید قبلاً توسط فرد دیگری خریداری نشده باشد. برای مثال فقط و فقط یک persiantools.com می‌تواند روی اینترنت وجود داشته باشد. به این ترتیب اگر کسی پیش از شما اسم مورد نظرتان را ثبت کرده، باید به دنبال نام دیگری باشید.

اما از کجا باید فهمید نام مورد نظر شما آزاد است یا خیر؟ کافی است عبارت «ثبت دامنه» را جست‌و‌جو و روی یکی از نتایج کلیک کنید. روی صفحه‌ای که باز می‌شود باید ابزاری برای چک کردن دامنه‌ ی موجود وجود داشته باشد. اگر کسی پیش از شما نام مورد نظر را ثبت کرده باشد به احتمال زیاد با چند پیشنهاد مشابه مواجه خواهید شد که برای استفاده آزاد هستند.

  • نام مناسب برای دامنه، نامی است که به راحتی در ذهن افراد باقی بماند. نام مورد نظر شما بهتر است تا جایی که ممکن است کوتاه، مرتبط و سرراست باشد

شاید بتوانید با انتخاب یک پسوند متفاوت، نسخه‌ی دیگری از نامی که مد نظر دارید را بیابید. مقصود از پسوند بخشی است که در انتهای آدرس اینترنتی شما دیده می‌شود. احتمالاً با پسوند‌های .ir، .com یا .co.uk آشنا هستید و هنگام جست‌و‌جو آنها را چک کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید. اما ممکن است بتوانید نام خود را با پسوند‌های کمتر شناخته‌شده‌تر پیدا کنید و یا اینکه با آن پسوند‌ها ترکیب‌های خلاقانه‌تری بسازید. برای مثال، سازمان‌های غیر انتفاعی معمولاً از پسوند .org استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر، مثلاً اگر آدرس example.com در دسترس نبود، example.net ممکن است برای خرید در دسترس باشد.

صفحه‌ی اصلی

فرض کنیم موضوع نام دامنه حل شده است. بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی بخش‌های معمول دیگر یک وبسایت، مثل صفحه‌ی اصلی یا همان هوم پیج (Home Page)؛ یعنی اولین صفحه‌ای که افراد پس از وارد کردن آدرس اینترنتی شما در مرورگر و وارد شدن به وبسایت شما آن را مشاهده می‌کنند.

  • هوم پیج، پنجره‌ی مغازه‌ی شماست؛ جایی که دیگران را به آن دعوت می‌کنید و کسب‌و‌کار آنلاین یا کار‌هایی که انجام می‌دهید را برایشان توضیح می‌دهید

کار دیگر هوم پیج این است که از طریق مسیریابی یا Navigation، مراجعه‌کنندگان را به بازدید از دیگر صفحات وبسایت‌تان راهنمایی می‌کند. سرتیتر‌های مسیریابی وبسایت شما ممکن است روی نوار بالایی و یا بخش انتهایی صفحات یا در کنار آن قرار بگیرند. به هر حال، این قسمت شبیه منویی است که به افراد اجازه می‌دهد به راحتی از یک بخش وبسایت به بخش دیگر آن بروند.

شیوه‌ی سازمان‌دهی سایت شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اول از همه با فکر کردن به وبسایت‌هایی شروع کنید که زیاد به آنها سر می‌زنید. نحوه‌ی سازمان‌دهی آنها چگونه است؟

حالا، باید تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی می‌خواهید ارائه کنید و بعد آنها را به شکلی معنادار در کنار هم قرار دهید. بسیاری از ابزار‌های وبسایت‌سازی، قالب‌های آماده‌ای برای کسب‌و‌کار‌ها دارند که حداقل ابتدای کار می‌توانند مفید واقع شوند.

صفحات «درباره‌ی ما» و «تماس با ما»

یک نقطه‌ی شروع خوب دیگر نیز می‌تواند توجه به صفحات و بخش‌هایی باشد که روی اغلب وبسایت‌ها می‌توانید آنها را بیابید. اما معمولا پیشنهاد می‌شود از وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی استفاده کنند که با کمک افزونه وردپرس به‌سادگی بخش‌هایی نظیر صفحات «درباره‌ی ما» و «تماس با ما» را بسازید.

برای ساخت «تماس با ما» می‌توانید از طریق آموزش ایجاد فرم تماس کشویی در وردپرس خیلی ساده این کار را برای سایتتان انجام دهید. صفحه‌ی «تماس با ما»ی وبسایت شما می‌تواند آدرس، شماره تلفن، ایمیل و نقشه‌ی موقعیت فیزیکی شما را در خود جای دهد.به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار راه‌اندازی فرم تماس، استفاده از نقشه گوگل در وردپرس با افزونه WP Google Map را هم در سایتتان امتحان کنید.

صفحه‌ی «درباره‌ی ما»ی وبسایت شما داستان کسب‌و‌کار آنلاین شما را شرح می‌دهد و چند تصویر از بهترین کارهایتان را شامل می‌شود.

مخاطبان از شما چه می‌خواهند؟

در نظر داشته باشید که در سازمان‌دهی یکی وبسایت، درست یا غلط مطلقی وجود ندارد. اما همیشه بهتر است خودتان را جای مخاطب قرار دهید. از خودتان بپرسید بازدیدکننده‌های وبسایت شما به دنبال چه چیزی هستند؟ می‌خواهند روی این وبسایت چه کار کنند و چه چیزی باید عایدشان شود؟

در این مرحله بهتر است پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز بازدیدکنندگان نظیر ساعات فعالیت نانوایی فانتزی خود را تا جایی که امکان دارد ساده کنید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که به اهداف مهم، مثل امکان پر کردن فرمی برای سفارش آنلاین، جامه‌ی عمل بپوشانید. کاری که می‌توانید با کمک آموزش ایجاد فروشگاه فایل در وردپرس با افزونه EDD به‌سادگی در سایت وردپرس خود انجام دهید.

روی هر یک از صفحات چه بخش‌هایی دیده می‌شود؟

اول از همه، نشانه‌های مسیریابی سایت توجه شما را به خود جلب خواهد کرد؛ مثل سرتیتر‌های درباره‌ی ما و تماس با ما. این دست موارد باید روی تمام صفحات وبسایت شما دیده شوند تا هر کسی بتواند در صورت نیاز به بخشی که مد نظر دارد برود و یا به بخش قبلی بازگردد.مقداری محتوای متنی روی هر وبسایتی هست: تیتر‌ها، پاراگراف‌ها، فهرست‌های بولت‌دار و غیره.

  • ممکن است دوست داشته باشید علاوه بر متن، از محتوای ویدیویی و گالری تصاویر نیز استفاده کنید که اتفاقاً فکر خوبی است

متن و تصاویر را می‌توان به گونه‌ای نیز تنظیم کرد که به دیگر صفحات لینک شوند؛ یعنی مخاطب با کلیک روی آنها به صفحه‌ی دیگری فرستاده شود. به این نوع لینک، هایپرلینک (Hyperlink) گفته می‌شود: میان‌بر‌هایی به صفحات دیگر وبسایت خودتان یا هر صفحه‌ی دیگری روی اینترنت.

بسیاری از وبسایت‌ها نیز از بازدیدکنندگان خود می‌خواهند به واسطه‌ی گزینه‌‌هایی نظیر پرسش‌نامه، مسیریابی ترافیکی از مبدا تا مقصد (شما) یا استفاده از سبد خرید برای خرید مستقیم آنلاین، با آنها تعامل داشته باشند. کاری بسیار ساده که به شما یادآوری می‌کند وبسایت شما میعادگاه نیاز‌های مشتری و اهداف کسب‌و‌کاری شماست و این ارتباط باید همیشه برقرار باشد.

 وب‌سایت شما که ویترین دیجیتالی شما محسوب می‌شود، فرصت فوق‌العاده‌ای برای ارتباط گرفتن با مشتریان است. انتخاب نامی مناسب برای دامنه، سازمان‌دهی منطقی وب‌سایت، و افزودن ویژگی‌های جذاب می‌تواند به بازدیدکنندگان وبسایت شما کمک کند دقیقاً همان چیزی که به دنبالش هستند را پیدا کنند

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *