تا به حال برای شما پیش آمده است که در سایتی ثبت نام کرده باشید و بلافاصله برای شما پیامک اطلاع رسانی ارسال شود؟ این نوع پیامک ها جزیی از بازاریابی پیامکی هستند و می تواند نقش بسیار مهمی در رشد کسب و کارها داشته باشد. هنوز هم بازاریابی پیامکی نقش بسیار پر رنگی در کسب و کارها دارد و بسیاری از آن ها، استفاده می کنند. اگر شما هم می خواهید از این روش بازاریابی استفاده کنید یا اگر در حال حاضر از آن استفاده می کنید و می خواهید آن را بهبود ببخشید، در این مقاله همراه ما باشید!

در این مقاله می خواهیم مهم ترین ترندهای بازاریابی پیامکی در سال 2022 را بررسی کنیم تا با استفاده از آن بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. پس اگر می خواهید به بهبود بازاریابی پیامکی برای کسب و کار خود بپردازید، پیشنهاد می کنیم ترندهای بازاریابی پیامکی که در این مقاله بررسی می کنیم را بخوانید و البته از آن ها استفاده کنید.

اس ام اس مارکتینگ در کسب و کارها

در کسب و کارهای مختلف روش های بازاریابی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از این روش ها بازاریابی پیامکی است که در کسب و کارهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر هر کسب و کاری را که نگاه کنید، به نحوی از بازاریابی پیامکی و قابلیت های آن استفاده می کند. بازاریابی پیامکی بیشتر برای آن است که مشتریان فعلی کسب و کارتان را حفظ کند و اگر می خواهید مشتریان جدید جذب کنید، شاید بهتر باشد که به جای بازاریابی پیامکی از روش های دیگر بازاریابی استفاده کنید.

مهم ترین مزیت بازاریابی پیامکی این است که همیشه به دست کاربران می رسد! در واقع شاید کاربران هفته ای یک بار ایمیل خود را چک کنند اما پیامک های خود را در روز چندین بار چک می کنند. از آن مهم تر، اگر برای کاربران پیامک ارسال شود نوتیفیکیشن گوشی فعال می شود و اطلاع رسانی می کند. این مسئله جذاب نیست؟ قطعاً می تواند تاثیر بسیار زیادی روی رشد کسب و کارتان داشته باشد و بهترین نتایج را برای شما فراهم کند. اگر بتوانید از ترندهای بازاریابی پیامکی به خوبی استفاده کنید، تاثیر بسیار زیادی روش رشد کسب و کارتان خواهد داشت.

موارد استفاده از بازاریابی پیامکی کدام هستند؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی ترندهای بازاریابی پیامکی بپردازیم، شاید بهتر باشد اول ببینیم که بازاریابی پیامکی در چه بخش هایی از کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی پیامکی در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما برخی از آن ها، مهم تر هستند. در حالت کلی می توان استفاده از بازاریابی پیامکی را در 5 مورد دانست که عبارتند از:

  • خوشامدگویی

اولین کاربرد استفاده از بازاریابی پیامکی برای خوشامدگویی است! هنگامی که کاربران در یک سایت یا کانال عضو می شوند، می توانید برای آن ها پیام خوشامدگویی بفرستید. در کنار پیام خوشامدگویی اگر لینکی وجود دارد، می توانید آن را هم برای کاربران خود ارسال کنید! مثلاً می توانید لینک مربوط به ورود به پنل کاربر را برای او ارسال کنید تا دنبال آن نگردد. همچنین گاهی اوقات هنگام ثبت نام نیاز به تایید شماره تماس کاربر دارید که می توانید برای او پیامک فعال سازی حساب کاربری ارسال کنید تا کاربر با وارد کردن کد فعال سازی، در سایت شما عضو شود.

  • اطلاع رسانی

یکی دیگر از کاربردهایی که بازاریابی پیامکی دارد، اطلاع رسانی است. در واقع گاهی اوقات در کسب و کارها نیاز است تا چیزی اطلاع رسانی شود که در این صورت برای آن که مطمئن شوید کاربر آن را می بیند، بهتر است از بازاریابی پیامکی استفاده کنید. به خصوص که اگر مسئله مهمی باشد که باید به کاربر اطلاع دهید، بهتر است از روش بازاریابی پیامک و ارسال اس ام اس استفاده کنید. فراموش نکنید که اطلاع رسانی بخش مهمی از کسب و کارتان است و اگر به درستی انجام ندهید، ممکن است مشکلات مختلفی برای کسب و کارتان پیش بیاید که خوشایند نیست.

  • ارسال کدهای تخفیف

گاهی اوقات شما می خواهید بر اساس استراتژی فروش کدهای تخفیف برای کاربران ارسال کنید! کد تخفیف اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند به فروش شما کمک کند. البته کد تخفیف باید استراتژی خاصی داشته باشد تا کاربران همیشه منتظر تخفیف نباشند. برای آن که بتوانید کد تخفیف را برای کاربران ارسال کنید، می توانید از بازاریابی پیامکی استفاده کنید. مثلاً می توانید سیستم خودکاری ایجاد کنید که در روز تولد به کاربران تخفیف داده شود. بنابراین ارسال کد تخفیف با کمک پنل پیامک و اس ام اس مارکتینگ به راحتی قابل انجام است و می توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

  • ارسال پیامک یادآوری

گاهی اوقات کسب و کارها نیاز دارند که برای کاربران خود پیامک یادآوری ارسال کنند! در چنین شرایطی می توانید از بازاریابی پیامکی استفاده کنید و پیامک مربوط به یادآوری چیزی را به کاربران ارسال کنید. مثلاً اگر شما در حال برگزاری وبینار هستید و کاربران در آن ثبت نام کرده اند، ممکن است آن را فراموش کنند. کافی است یک روز یا چند ساعت قبل از شروع وبینار، آن را اطلاع رسانی کنید تا کاربر به راحتی در آن حضور پیدا کند. همچنین اگر شما در حال فروش خدمات هستید، می توانید اتمام اشتراک کاربران را اطلاع رسانی کنید تا اگر نیاز داشتند آن را تمدید کنند.

  • برگزاری مسابقه پیامکی

یکی دیگر از قابلیت های بسیار جذاب بازاریابی پیامکی این است که می توانید مسابقات بسیار جذابی به صورت پیامکی برگزار کنید! مثلاً می توانید یک سوال جذاب از کاربران بپرسید و به آن ها بگویید که با پاسخ دادن در قرعه کشی شرکت داده می شوند. بسیاری از کسب و کارها از چنین کاری استفاده می کنند. اگر اصول بازاریابی پیامکی و برگزاری مسابقه را بدانید، می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و کسب و کار خود را تا حد زیادی رشد دهید. بنابراین، بازاریابی پیامکی ابزار مفیدی برای برگزاری مسابقه است.

مهم ترین ترندهای بازاریابی پیامکی در سال 2022

اکنون که بازاریابی پیامکی و کاربرد آن در کسب و کارهای مختلف آشنا شدید، ممکن است تصمیم گرفته باشید که از آن در کسب و کار خود استفاده کنید. برای استفاده بهتر از بازاریابی پیامکی پیشنهاد می کنیم مهم ترین ترندهای بازاریابی پیامکی را یاد بگیرید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین ترندهای بازاریابی پیامکی بپردازیم که در صورت استفاده از آن، می توانید بهترین نتیجه را بگیرید:

  • بالا بودن نرخ باز شدن پیامک در همان روز

اولین آماری که می توانیم از بازاریابی پیامکی ارائه کنیم و بسیار هم خیره کننده است، نرخ باز شدن پیامک در همان روز است. کاربرانی که در سرویس بازاریابی پیامکی شما حضور دارند 98 درصدشان در همان روز پیامک شما را باز می کنند. برای آن که متوجه شوید این آمار چقدر خیره کننده است، ایمیل مارکتینگ را بررسی می کنیم. تنها 18 درصد از کاربران ایمیل در همان روز ایمیل ارسال شده را باز می کنند که نسبت به بازاریابی پیامکی آمار بسیار پایینی است. بنابراین بازاریابی پیامکی برای اطلاع رسانی فوری که کاربر در همان روز ببیند، بسیار کاربردی و مناسب است و می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

  • بالا بودن نرخ کلیک در بازاریابی پیامک

بسیاری از کسب و کارها هنگام ارسال پیامک برای کاربران خود لینکی هم ارسال می کنند! این لینک می تواند هر چیزی باشد؛ مثلاً اگر اخباری را به کاربران اعلام می کنید، می توانید لینک خبر کامل را هم به کاربر ارائه کنید تا در صورتی که صلاح دید، خبر کامل را مطالعه کند. اگر این لینک را از طریق ایمیل ارسال کنید هم کاربران آن را مطالعه می کنند اما آمار بازاریابی پیامکی خیره کننده است. آمار بازاریابی پیامکی نسبت به نرخ کلیک ایمیل مارکتینگ حدود 6.9 برابر بیشتر است و این آمار شانس موفقیت شما را بیشتر می کند.

  • امکان استفاده از بازاریابی پیامکی به عنوان یک فرصت

کسب و کارهای محلی زیادی وجود دارند اما تنها درصد بسیار پایینی از آن ها، از بازاریابی پیامکی استفاده می کنند! بهتر است بگوییم تنها 12 درصد از مشاغل محلی از بازاریابی پیامکی استفاده می کنند که رقم بسیار پایینی است. این مسئله شما را به چه فکری می اندازد؟ بسیاری از کاربران با کمک بازاریابی پیامکی می توانند با کسب و کار شما آشنا شوند که البته این اتفاق با هزینه بسیار کم می افتد. بنابراین شما از این خلاء می توانید به عنوان یک فرصت ارزشمند استفاده کنید. در واقع اگر کسب و کار محلی داشته باشید می توانید از این روش برای رشد چند برابری خود استفاده کنید.

  • میزان پاسخگویی پیام های متنی نسبت به سایر روش ها

اگر به شما بگوییم که تفاوت 209 درصدی بین میزان پاسخگویی پیامک نسبت به سایر روش ها وجود دارد تعجب نمی کنید؟ شاید باورش کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که میزان پاسخگویی افراد از طریق تلفن، ایمیل و شبکه های اجتماعی حدود 209 درصد کمتر از روش پیامک است. این مسئله باعث شده تا شما یک فرصت بسیار بزرگ داشته باشید تا بتوانید به رشد هر چه بیشتر کسب و کارتان کمک کنید. این آمار چیزی نیست که بتوانید از آن عبور کنید! زیرا با کمک آن می توانید درآمد حداکثری را تجربه کنید و این مسئله برای هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد.

  • ترجیح دادن پیامک نسبت به سایر روش های ارتباطی در افراد مختلف

هر فرد یک روش ارتباطی را ترجیح می دهد؛ مثلاً ممکن است شما پیامک را ترجیح دهید و فرد دیگر ارتباط از طریق واتساپ را. در هر صورت، کسب و کارها باید ببینند که اکثریت کاربران با کدام روش راحت تر هستند تا دقیقاً از همان استفاده کنند. مسئله جالب این است که افرادی که پیامک را ترجیح می دهند 1.8 برابر بیشتر از کسانی هستند که روش های دیگر ارتباطی را ترجیح می دهند. بنابراین اگر می خواهید رضایت اکثریت کاربران را جلب کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از پیامک به جای سایر روش های ارتباطی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یکی از مسائل جالبی که در مورد قدرت پیام وجود دارد، این است که کاربران ترجیح می دهند یک شخص واقعی برای آن ها پیامک ارسال کند. در واقع نمی خواهند که پیامک ارسالی تنها از طرف چهره برند شما باشد؛ بلکه می خواهند یک شخص واقعی با آن ها ارتباط برقرار کند و التبه خود را هم معرفی کند. جالب است بدانید که 74 درصد کاربران این مسئله را نسبت به چهره برند شما ترجیح می دهند. بنابراین برای آن که بتوانید بهترین نتایج را بگیرید، پیشنهاد ما به شما این است که هنگام ارسال پیامک به نحوی رفتار کنید که بتوانید به تمام مشتریان کسب و کارتان رسیدگی کنید.

  • ترجیح اکثر کاربران برای پاسخ به افراد معرفی شده

شاید شما هم پیامک هایی دریافت می کنید که از طرف یک پنل پیامک و حتی برند بزرگی ارسال شده است اما در پایان آن، فرد فرستنده پیامک خودش را معرفی کرده است. جالب است بدانید که 50 درصد کاربران ترجیح می دهند پیامک دریافتی از طرف شخص باشد و خودش را معرفی کند. این مسئله باعث می شود تا افراد بیشتر برای پاسخ دادن به پیامک ترغیب شوند. برای بسیاری از کسب و کارها هم پاسخ دادن به پیامک های ارسال بسیار مهم است و به همین دلیل، اگر می خواهید بازخورد کاربران بیشتری را دریافت کنید پیشنهاد می کنیم حتماً این کار را انجام دهید.

  • میزان استفاده از بازاریابی پیامکی

یکی دیگر از آمارهایی که در ترندهای بازاریابی پیامکی وجود دارد، این است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از طریق پیام های متنی با کاربران ارتباط برقرار کنند. همین مسئله باعث می شود تا بازاریابی پیامکی جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کند و کسب و کارهای زیادی از آن استفاده کنند. این مسئله فرصتی برای کسب و کارها ایجاد می کند تا رهبری کاربران با بدست گیرند و با ایجاد سرنخ، فروش بسیار خوبی را برای کسب و کار تجربه کند. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت عدد و ارقام معرفی کنیم، باید بگوییم که حدود 28 درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که از طریق پیامک با آن ها ارتباط برقرار شود.

  • علاقه زیادی افراد برای برقراری ارتباط با کسب و کارهای محلی از طریق پیامک

شاید باورش کمی عجیب باشد اما حدود دو سوم افراد و مشتریان ترجیح می دهند که با کسب و کار موردنظر خود رد و بدل پیامکی داشته باشند. در حالی که بسیاری از کسب و کارهای محلی هیچ علاقه ای به این کار نشان نداده اند و همین مسئله باعث می شود تا کسب و کارتان از طریق پیامک رونق پیدا نکند. حتی بر اساس آمار حدود 43 درصد افراد نسبت به پیامک هایی که از طریق کسب و کارهای محلی برای آن ها ارسال می شود، علاقه دارند. این آمار کمی عجیب و غریب نیست؟ اما واقعی است. پس در کسب و کار محلی خود حتماً از بازاریابی پیامکی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

  • ترجیح برخی کاربران برای استفاده از کسب و کارهای محلی را نسبت به فروشگاه های بزرگ

این تیتر نظرتان را جلب نکرد؟ شاید باورش کمی عجیب باشد اما کاربرانی وجود دارند که ترجیح می دهند از یک کسب و کار محلی خرید کنند تا یک فروشگاه بزرگ. اما فروشگاه های بزرگ از بازاریابی پیامکی به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند و کسب و کارهای محلی از آن استفاده نمی کنند. همین مسئله باعث می شود تا سهم کسب و کارهای محلی بسیار کوچک شد. جالب است بدانید که حدود 21 درصد از افراد یک محل ترجیح می دهند از کسب و کار محلی خرید کنند. البته 45 درصد آن هم مربوط به کسب و کارهای اینترنتی است و به همین دلیل است که می گوییم به عنوان کسب و کار محلی شانس زیادی برای رشد خواهید داشت.

  • ترجیح مصرف کنندگان برای اطلاع پیدا کردن از کسب و کارهای محلی

شاید برایتان جالب باشد که از میان روش های تبلیغات مختلفی، بازاریابی پیامکی شانس زیادی دارد! دلیل آن هم این است که 64 درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که از طریق بازاریابی پیامکی از وجود یک کسب و کار محلی آگاه شود. پس اگر یک کسب و کار محلی دارید، با کمک بازاریابی پیامکی شانس بسیار زیادی خواهید داشت تا آن را اطلاع رسانی کنید و البته کاربران هم ترغیب به خرید شوند. برای اطلاع رسانی حتماً لازم نیست که به صورت مستقیم بگویید. بلکه می توانید کدهای تخفیف و جشنواره های فروش را اطلاع رسانی کنید تا در راستای افزایش فروش خود هم کاری انجام داده باشید.

  • تعداد پیامک های ارسالی در طول هفته

یکی از مسائلی که در بازاریابی پیامکی برای کاربران سوال می شود، این است که در طول هفته چند عدد پیامک برای کاربران خود ارسال کنیم؟ اگر تعداد خیلی زیاد باشد که کاربران خسته می شوند و شما را به لیست سیاه خود اضافه می کنند. اگر خیلی هم کم باشد، باعث می شود تا علاقه ای برای کاربران نسبت به برند شما به وجود نیاید. بر اساس تحقیق و گزارشات موجود ارسال 1 الی 3 پیامک در ماه برای کاربران کافی است و می تواند میزان علاقه آن ها را افزایش دهد. البته پیامک شما باید مفید و جذاب باشد تا بتوانید نظر کاربران خود را جلب کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

یکی از مسائلی که در بازاریابی پیامکی وجود دارد، رضایت کاربران است. البته نه رضایت آن ها، بلکه این بار عدم رضایت آن ها. جالب است بدانید که حدود 59 درصد از افراد اصلاً اجازه ارسال پیامک به کسب و کارها را نداده اند اما همچنان پیامک ارسال می کنند. بنابراین شما برای بازاریابی پیامکی خود باید سعی کنید قوانین و قواعد را رعایت کنید تا دچار عواقب جبران ناپذیر آن نشوید. برای این کار بهتر است از شماره هایی که کاربران خودشان در اختیار شما قرار نداده اند، استفاده نکنید. یا اگر هم استفاده می کنید، حتماً قابلیت لغو را برای آن ها در نظر بگیرید تا از شما شاکی نشوند.

  • میزان لغو پیامک های دریافتی توسط کاربران

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پیامک های تبلیغاتی دریافت کنید و بخواهید که آن را لغو کنید. تنها شما نیستید، بلکه 41 درصد از مشتریان می گویند که نسبت به چنین پیامک هایی علاقه ندارند و آن را لغو می کنند. البته شما می توانید کارهایی انجام دهید که آن ها ترغیب به ماندن در لیست بازاریابی پیامکی شما باقی بمانند. مثلاً یکی از ترندهای بازاریابی پیامکی این است که کاربران را به اهدای هدیه و قرعه کشی ترغیب کنید و با این کار مخاطبان راضی جذب کنید. این موضوع تاثیر بسیار زیادی روی استمرار روابط شما دارد و موفقیت شما را بیشتر می کند.

  • لغو اشتراک توسط کاربران در صورت ارسال پیامک زیاد

آخرین ترند بازاریابی پیامکی لغو اشتراک توسط کاربران است! کاربران می گویند که اگر تعداد زیادی پیامک از سمت یک کسب و کار محلی دریافت کنند، بدون شک آن را لغو می کنند. آمار و ارقامی که در این مورد در دسترس است، این است که حدود 75 درصد کاربران چنین نظری دارند. پس از آن که مشتری پیامک را لغو کرد، دیگر نمی توانید برای او پیامک ارسال کنید. بنابراین ارسال پیامک را به نحوی تنظیم کنید که مشتری ناراضی نداشته باشید  و لغو پیامک توسط کاربران خود روبرو نشوید. همچنین پیامک های ارسالی با مرتبط با آن افراد باشد تا پیامک شما را لغو نکنند.

نتیجه گیری

بازاریابی پیامکی یکی از روش های بسیار عالی و پربازده است که با استفاده از آن می توانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید. البته برای آن که بتوانید از بازاریابی پیامکی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، باید ترندهای بازاریابی پیامکی را به خوبی بشناسید. در واقع ترندها شامل آماری هستند که به شما کمک می کند تا مسیر درست تری را در مورد بازاریابی پیامکی طی کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *