سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از موارد مدیریتی بسیار مهم هر سایتی است که مدیران سایت‌های مختلف آن را در اولویت قرار می‌دهند. در واقع سایتی که راه‌اندازی می‌کنید اگر بر روی سئوی آن کار نکنید نمی‌توانید از آن انتظاراتی نظیر کسب‌وکار موفق، درآمد و… را داشته باشید. این امر به قدری مهم است که متخصصان سئو ، سایت بدون سئو را به اتومبیل بدون بنزین تشبیه می‌کنند.

سئو به تمامی اعمال و رفتارهایی گفته می‌شود که مدیران سایت‌ها در زمینه افزایش رتبه سایت انجام می‌دهند. سئو به دو دسته بسیار مهم تقسیم می‌شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی این دو دسته بپردازیم.

پس از طراحی یک وب‌سایت مهم‌ترین امر سئو است؛ این امر به اندازه‌ای مهم است که تمامی مدیران سایت‌ها سعی می‌کنند رتبه‌های صفحه اول گوگل و به خصوص رتبه‌های اول تا سوم را به مطالب خود اختصاص دهند. جالب است بدانید بیش از ۹۵ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را بررسی می‌کنند و اگر در صفحه دوم قرار دارید، باید سعی کنید رتبه خود را افزایش دهید.

افزایش رتبه سایت در موتور جستجو با توجه به قوانین و الگوریتم‌های گوگل امکان‌پذیر است! این جمله به این معنی است که اگر قصد کسب رتبه‌های اول گوگل را دارید باید وب‌سایت خود را با الگتوریتم‌هایی که توسط گوگل ارائه می‌شود سازگار کنید! اگر بخواهیم واضح‌تر این مسئله را بیان کنیم باید علاوه بر ارائه مطالب برای رضایت کاربران، وب‌سایت خود را گوگل‌پسند طراحی و مدیریت کنید.

سئوی داخلی سایت(On Page SEO) و سئو خارجی سایت(Off Page SEO)

اگر بخواهیم برای سئو و بهینه‌سازی سایت دو دسته اصلی را در نظر بگیریم، باید آن را به دو دسته‌ی سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم‌بندی کنیم. برای موتورهای جستجو نظیر گوگل هر دو اهمیت یکسان و البته زیادی دارند که باید برای آن استراتژی منظم و دقیقی را در سایت خود پیاده کنید.

سئوی داخلی سایت(On Page SEO)

سئوی داخلی به تمامی مواردی که شما در سایت خود اعمال می‌کنید گفته می‌شود و  تنها با عناصر داخلی سایت شما ارتباط دارد. بهینه بودن کدهای سایت، استفاده از افزونه‌های سئو، ظاهر بصری، معماری سایت، محتوای بصری و متنی و… همگی در این دسته از سئو قرار می‌گیرند. پس از بهینه‌ بودن کدهای سایت شما مهم‌ترین موردی که برای موتورهای جستجو و رتبه‌بندی آنها اهمیت دارد، محتوای با کیفیت است! دقت کنید که گوگل و سایر موتورهای جستجو به کاربرپسند بودن سایت شما اهمیت می‌دهند و در واقع طرفدار کاربران سایت هستند. به همین علت شما باید محتوا و خدماتی که ارائه می‌کنید و مرحله اول برای کاربران مفید و حرفه‌ای باشد تا گوگل نیز شما را مورد تایید قرار دهد. با رضایت کاربران، معمولا گوگل نیز شما را در رتبه‌های برتر نتایج جستجو قرار می‌دهد که البته باید به قوانین گوگل نیز اهمیت زیادی بدهید.

اگر شما مدیر یک سایت هستید، باید تمامی موارد در دسترس خود را به بهینه‌ترین شکل ممکن ایجاد کنید. در سئوی داخلی سایت لینک‌ها مهم نیستند اما اگر می‌خواهید سئوی خارجی خوبی داشته باشید، باید آن را نیز بهینه‌سازی کنید.

سئو خارجی سایت(Off Page SEO)

یکی دیگر از دسته‌های سئو که اهمیت بسیار زیادی دارد، سئوی خارجی سایت یا Off Page SEO است. این نوع سئو به کدهای سایت یا مطالب شما مربوط نمی‌شود اما با آن ارتباط مستقیم دارد. در این دسته از سئو بیشتر لینک‌های ارائه شده مهم هستند و باید بر روی لینک‌های داخلی یا خارجی سایت خود تمرکز کنید. در این بخش نیز موارد زیادی اهمیت دارند و به میدان می‌آیند؛ به طور مثال یکی از مواردی که در این بخش اهمیت زیادی دارد، شبکه‌های اجتماعی و محتوای تولید شده شما در این شبکه‌ها هستند. به این موارد اصطلاحا لینک‌ بیلدینگ گفته می‌شود که تنها به شبکه‌های اجتماعی مربوط نمی‌شود.

به طور کلی تمامی مواردی که در خارج از سایت شما در حال انجام  و به نحوی با سایت شما ارتباط داشته باشد را سئوی خارجی می‌گویند. این نوع سئو نیز قطعا به اندازه سئوی داخلی سایت حائز اهمیت است و نمی‌توان از اهمیت آن چشم‌پوشی کرد.

لینک‌دهی به سایت ممکن است غیر از شبکه‌های اجتماعی، از سایت‌های دیگر نیز صورت بگیرد. در این میان کیفیت لینک‌های بسیار مهم هستند و باید بدانید که اگر لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده می‌شوند از نظر موتورهای جستجو بهینه و باکیفیت نباشند، روی سایت شما تاثیر عکس خواهد داشت؛ یعنی یک لینک بی‌کیفیت ممکن است به جای آنکه موجب افزایش رتبه سایت شما شود، باعث کاهش سایت شما شود و از طرف گوگل جریمه شوید. در مقاله دیگر به معرفی لینک‌های باکیفیت و موثر در سئوی سایت خواهیم پرداخت تا با نحوه لینک‌ بیلدینگ صحیح سایت آشنا شوید.

ارتباط سئوی خارجی و سئوی داخلی

فرض کنید شما در سایت خود محتوای باکیفیت تولید می‌کنید و مدیر یک سایت دیگر آن را با توجه به کیفیت آن در سایت خود منتشر می‌کند و به سایت شما در آن مقاله لینک مستقیم می‌دهد. با اینکار اگر سایت شما مرتبط با موضوع آن سایت باشد یا رتبه خوبی داشته باشد، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو و رتبه سایت شما در بین نتایج جستجو کاربران داشته باشد.

اکنون فرض کنید سایت شما محتوای باکیفیت نداشته باشد! در اینصورت مدیر هیچ سایت حاضر نیست مقاله شما را در سایت منتشر کند و یا ممکن است تنها با پرداخت هزینه حاضر به انجام چنین کاری شود. چنین مواردی امروزه در سایت‌های زیادی تحت عنوان ریپورتاژ در حال انجام هستند که باید در ارائه آن و مرتبط بودن آن سایت‌ها با سایت خود دقت کافی داشته باشید.

نتیجه‌گیری: از جمله موارد مدیریتی که برای مدیران سایت‌های مختلف اهمیت دارد، مسئله سئو و بهینه‌سازی سایت است. در این مقاله به تقسیم‌بندی سئو پرداختیم تا بتوانید استراتژی سئوی خود را با آشنایی کامل بچینید و به موفقیت سایت خود کمک کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو