حالا که نسبت به اهمیت بهینه‌سازی سایت خود برای موتور‌ جستجو یا همان مقوله‌ی سئو آگاهی یافته‌اید، می‌توانید کار بهینه‌سازی وبسایت خود را آغاز کنید. کافی است این فرایند را مرحله به مرحله دنبال کنید تا بتوانید برای وبسایت خود یک طرح بهینه‌سازی آماده کنید و یاد بگیرید چگونه این طرح را گسترش دهید، اولویت‌بندی کنید و در آن جرح و تعدیل به وجود بیاورید تا به بهترین شکل در خدمت اهداف کسب‌وکاری‌تان قرار بگیرد.

قدم اول: تحقیق روی کلمات کلیدی

فرض کنیم قصد دارید برای فروش آنلاین محصولات مزرعه‌ی کشاورزی خود، به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید. اولین قدم شما باید تحقیق روی کلمات کلیدی باشد؛ یعنی ببینید مشتریان بالقوه‌تان بیشتر چه کلمات یا عباراتی را جستجو می‌کنند. آیا به دنبال محصولات ارگانیک هستند؟ آیا به دنبال تحویل محصولات کشاورزی درب منزل می‌گردند؟

قدم دوم: شناسایی موضوعات مرتبط

دومین قدم شما در نظر گرفتن موضوعات مرتبط است. آیا رژیم‌های گیاهخواری در محل زندگی شما طرفداران زیادی دارند؟ آیا دستور تهیه‌ی غذا با سبزیجات تازه مورد توجه قرار می‌گیرد؟

این به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی خود را دقیق‌تر و بهتر انتخاب کنید تا با آنچه مشتریانتان به دنبالش هستند همخوانی بیشتری داشته باشند. شما باید به عنوان بخشی از طرح سئوی خود این کار را حداقل یک بار در سال انجام دهید.

قدم سوم: ارزیابی عملکرد

وقتی کلمات کلیدی مناسب خود را شناسایی کردید، عملکرد خود در بالا آمدن در نتایج جستجو برای این کلمات و عبارات را مورد ارزیابی قرار دهید. چه تعداد از این کلمات وبسایت شما را در نتایج سرچ به نمایش درمی‌آورند؟ آیا موضوعات خاصی هست که ترافیک چندانی روی وبسایت شما نیاورد؟

این اطلاعات به شما کمک می‌کند موضوعات نتیجه‌بخش را از موضوعاتی که نتیجه‌ی چندانی برایتان به همراه نمی‌آورند تشخیص دهید. اگر عبارت پرطرفدار و محبوبی مثل «محصولات تازه‌ی کشاورزی» مشتری تازه‌ای به وبسایت شما نمی‌آورد، می‌توانید در طرح سئو  به مواردی که باعث این نقصان می‌شوند رسیدگی کنید.

قدم چهارم: برطرف کردن نقاط ضعف

به محض آنکه شکاف‌ها یا نقاط خالی عملکرد خود در بحث بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو را پیدا کردید، قدم بعدی‌تان این است که به راه‌های احتمالی برای برطرف کردنشان فکر کنید. شاید در هیچکدام از محتوا‌هایی که روی وبسایت خود دارید، ذکر نشده که می‌توانید محصولات کشاورزی فصلی را مرتب درب منزل مشتری تحویل دهید.

یا مثلاً اگر کسی به وبسایت شما لینک نمی‌دهد، شاید بتوانید از چند وبلاگ‌نویس حوزه‌ی تغذیه دعوت کنید از مزرعه‌ی شما بازدیدی داشته باشند؛ به این امید که در پست‌های وبلاگی‌شان در آینده از شما نامی ببرند و به شما لینک بدهند. هر چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند عملکرد شما را در بحث سئو بهبود ببخشد فهرست‌وار یادداشت کنید.

با این تفاسیر تا اینجای کار فهرستی بلندبالا از کار‌هایی دارید که باید انجام شوند. اما نگران نباشید، وقت آن رسیده که این موارد را اولویت‌بندی کنید.

قدم پنجم: اولویت‌بندی

اینکه تمایل داشته باشید اول به سراغ کار‌هایی بروید که می‌دانید بیشترین نتیجه را برایتان در بر خواهند داشت طبیعی است؛ اما واقع‌بین باشید. اضافه کردن بخشی جداگانه تحت عنوان «شیوه‌های کشاورزی پایدار» به وبسایت شما ممکن است نیازمند استخدام یک برنامه‌نویس باشد که برایتان ارزان تمام نخواهد شد. اما در کوتاه‌مدت می‌توانید مقالاتی کوتاه در مورد همین موضوع بنویسید و روی وبلاگتان قرار دهید.

قدم ششم: برنامه‌ریزی زمانی

پس از اولویت‌بندی کار‌ها، قدم بعدی آن است که برای هر کار یک مهلت زمانی در نظر بگیرید تا مطمئن شوید در طول سال، به صورت پیوسته روی طرح سئوی خود کار می‌کنید. وقتی برنامه‌ریزی‌تان را به اتمام رساندید، آن را به فراموشی نسپرید و به زمان‌بندی آن پایبند بمانید.

قدم هفتم: بازبینی مداوم

طرح سئوی شما در طول زمان تغییر می‌کند. اما از کجا باید فهمید کِی وقت به‌روز‌رسانی‌اش فرا رسیده؟ یک راه آسان برای این کار، توجه به تغییراتی است که در کسب‌وکارتان رخ می دهد. مثلاً معرفی یک محصول جدید یا طراحی مجدد وبسایت‌تان می‌توانند بهانه‌های خوبی باشند.

این را نیز به خاطر داشته باشید که جویشگر‌ها هرازگاهی ویژگی‌های جدیدی به فعالیت‌های خود می‌افزایند و الگوریتم‌هایشان را بهبود می‌بخشند. به عنوان نمونه، بسیاری از موتور‌های جستجو بنا به افزایش انفجاری استفاده‌ی کاربران از دستگاه‌های موبایل، تغییراتی در نحوه‌ی عملکرد خود ایجاد کرده‌اند.

در نهایت، وقتی چیزی درست کار نمی‌کند طرح خود را مورد بازبینی قرار دهید. آیا صفحه‌ای هست که به اندازه ی کافی ترافیک ارگانیک به وبسایت‌تان نیاورد؟ اگر هست احتمالاً باید آن را خانه‌تکانی کنید.

یا اگر در جذب بازدیدکننده موفق عمل می‌کنید اما فروشی حاصل نمی‌شود، احتمال دارد به پیام‌های دعوت به اقدام (call to action) قدرتمندتری نیاز داشته باشید.

نتایج بررسی‌های خود را به طور منظم بررسی کنید و هر جا نیاز به توجه بیشتر داشت تمرکز خود را به آن معطوف دارید. کلیات تدوین و اجرای یک طرح سئوی مطلوب چیزی جز همین چند قدم ساده نیست.

جمع‌بندی

تدوین طرح سئوی خود را با تحقیق روی کلمات کلیدی شروع کنید تا بفهمید مشتریان‌تان به دنبال چه هستند. سپس از این اطلاعات برای ارزیابی موفقیت‌ها و شکست‌هایتان بهره بگیرید.

تمام راه‌حل‌های ممکن برای بهبود نقاط ضعف خود را روی کاغذ بیاورید و سپس آنها را اولویت‌بندی کنید.

هیچگاه از بازنویسی طرح سئوی خود بنا به تغییراتی که در دنیا و موتور‌های جستجو رخ می‌دهند نترسید.

حتماً به سایر مطالب ما که در خصوص فرایند‌های بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو بیشتر توضیح داده‌اند سر بزنید. اطلاعات بیشتری که از این طریق به دست می‌آورید شما را در ادامه‌ی طرح سئوی خود یاری خواهند کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *