سال‌هاست که مایکروسافت در حال ارائه به روزرسانی برای ویندوز 10 است و تغییرات زیادی در طول نسخه‌های مختلف این ویندوز داده. اما با توجه به ارائه نسخه‌ی آزمایشی ویندوز جدید، آینده‌ی محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا در دستان ویندوز 11 قرار گرفته است. نسخه‌ای که در همین سال 2021 عرضه خواهد شد و خیلی‌ها خود را آماده کرده‌اند تا به محض انتشار، آن را روی PC خود نصب کنند.

اما چه تفاوتی میان ویندوز 10 و 11 وجود دارد؟ با توجه به ارائه نسخه‌ی آزمایشی ویندوز 11 و اطلاعاتی که از این نسخه به صورت رسمی منتشر شده، تا حدی می‌توان به این سوال جواب داد.

آیا ویندوز 11 روی دستگاه شما نصب خواهد شد؟

آن‌هایی که ویندوز 10 را خریداری کرده‌اند، به صورت رایگان می‌توانند به نسخه‌ی جدیدتر به روزرسانی کنند، اما یک مانع بزرگ در این راه وجود دارد و آن‌هم سخت‌افزار دستگاه شماست. طبق اطلاعات منتشر شده ویندوز 11 تنها بر روی دستگاه‌های 64 بیتی نصب می‌شود. همچنین PC شما باید از چیپ‌های  TPM 2.0 و فرم‌ویر UEFI با قابلیت Secure Boot نیز پشتیبانی کند. برای مثال اگر از CPUهای نسل 7 اینتل استفاده می‌کنید، با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد، قادر به نصب ویندوز 11 نخواهید بود.

آیا می‌توان هنوز از ویندوز 10 استفاده کرد؟

خوشبختانه مایکروسافت چند سالی ویندوز 10 را پشتیبانی کرده و هنوز برای آن به روزرسانی‌هایی منتشر خواهد کرد، پس حداقل تا سال 2025 می‌توانید از آن نسخه استفاده کنید. البته بعضی برنامه‌های پیچیده و سنگین، به مرور پشتیبانی خود را از روی ویندوز 10 حذف خواهند کرد، اما احتمالا این مسئله نیز تا سال‌ 2025 به طول بیانجامد.

آیا می‌توانید از همان برنامه‌های ویندوز 10 در نسخه 11 استفاده کنید؟

با این که ویندوز توضیحاتی در مورد ایزوله کردن برنامه‌ها برای امنیت بیشتر داده، اما نگران نباشید، شما می‌توانید همان برنامه‌های ویندوز 10 را روی ویندوز 11 نیز نصب کنید. همچنین با قابلیت اجرای بهتر برنامه‌های 32 بیتی، این نسخه برنامه‌های کلاسیک را بهتر از ویندوز 10 اجرا خواهد کرد.

اما نکته جذاب درباره ویندوز 11 که احتمالا خیلی‌ها منتظرند تا ببینند دقیقا به چه ترتیب کار می‌کند، امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی آن است. البته شما برای نصب این برنامه‌ها باید از طریق استور مخصوص آمازون اقدام کنید و گوگل پلی بر روی ویندوز در دسترس نخواهد بود.

قابلیت‌های جدید ویندوز 11

اما نسخه‌ی تازه‌ای از ویندوز بدون داشتن قابلیت جدید معنا ندارد. یکی از قابلیت‌های جدید ویندوز 10 بهتر کردن حالت‌های استفاده از چند مانیتور و همچنین مالتی تسکینگ در یک مانیتور است. همچنین منو استارت ساده‌تر شده و همانطور که در عکس‌ها دیده‌اید، به وسط صفحه منقل شده است.

همچنین برای به روزرسانی‌ها، مایکروسافت اعلام کره که 40 درصد حجم بسته ها نسبت به ویندوز 10 کاهش پیدا کرده و این بسته‌ها در پس زمینه سیستم عامل نصب می‌شوند و تنها یک به روزرسانی بزرگ در هر سال ارائه داده خواهد شد.

جدا از تغییراتی که در تسکبار می‌بینید، مایکروسافت برنامه‌ی Teams را برای گفتگو‌های صوتی و تصویری به ویندوز اضافه کرده و از طرفی فروشگاه‌ نیز تغییرات زیادی را به خود خواهد دید که مهم‌ترین آن‌ها بخشی برای ارائه برنامه‌های اندرویدی است. یک سری بهبودها در زمینه‌ی اجرای بازی‌های کامپیوتری، HDR خودکار و همچنین DirectStorage  انجام شده تا معلوم شود مایکروسافت برنامه‌ی ویژه‌ای برای بخش بازی‌های کامپیوتری دارد و بازی‌های قدیمی نیز با گرافیک بهتری اجرا شوند.

چه چیزهایی در ویندوز 11 حذف شده‌اند؟

با تغییرات مربوط به تسکبار، بعضی از قابلیت‌ها در این بخش حذف شده‌اند. برای مثال، شما دیگر نمی‌توانید تسکبار را به هر جایی که خواستید منتقل کنید و این نوار در همان جای صفحه قفل شده است. منو استارت بسیار ساده شده و قابلیت‌های شخصی سازی آن از دست رفته‌اند و بسیاری از آن‌ها به بخش ویجت‌ها منتقل شده است.

البته تغییرات زیادی در ویندوز 11 اعمال شده است که بسیاری از آن‌ها در بخش‌های فنی انجام شده است و تا زمانی که نسخه‌ی نهایی ارائه نشده، هنوز نمی‌توان به صورت قطعی در موردشان صحبت کرد. همچنین این را هم در نظر بگیرید که ممکن است مایکروسافت در مورد دستگاه‌هایی که از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کنند، تجدید نظر کند، پس کسانی که دستگاه‌های قدیمی‌تر دارند باید برای خبرهای جدید منتظر بمانند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *