برای بسیاری از کاربران پیش آمده که با جملاتی همچون “از تورنت دانلود کردم” مواجه شوند یا این که در سایت‌های دانلودی با فایل‌های تورنتی مواجه شوند که بسیار حجم کم‌تری از آن چه یک فایل واقعی باید داشته باشند، دارند. تمام این سوالات شما برای کاربری که کارش به مسیر تورنت بر خورده کاملا قابل درک است و ما سعی داریم در پست امروز، همه چیز در مورد تورنت را به شکلی ساده به شما بگوییم و در نهایت آموزش دانلود از تورنت را نیز به شما یاد دهیم.

تورنت چیست؟

عموما وقتی واژه‌ی تورنت را می‌شنوید، در واقع داریم از فایلی صحبت می‌کنیم که دارای متا دیتا بوده و اطلاعاتی در خودش دارد. این فایل‌ها عموما پسوند .torrent دارند و باید به وسیله‌‌ی برنامه‌های مخصوص، فایلی که به دنبالش هستید را دانلود کنند. این برنامه‌ها یا کلاینت‌های تورنت مثل uTorrent یا  BitTorrent فایل شما را باز کرده و از طریق اطلاعاتی که در خود دارد، فایل اصلی را پیدا کرده و شروع به دانلود می‌کند. البته ناگفته پیداست که بسیاری از تورنت‌ها برای دانلود فایل‌های غیر قانونی استفاده می‌شوند، اما همیشه این طور نیست.

تورنت چطور کار می‌کند؟

اگر بخواهیم ساده و خیلی کوتاه توضیح دهیم، باید بگوییم که یکی از کاربران در دنیا، فایلی را روی دستگاه خود به اشتراک می‌گذارد و از طریق کلاینت‌ها، فایل تورنتی برایش درست می‌کند که اطلاعات لازم برای اتصال به دستگاه وی و دانلود آن را در اختیار دارد. حالا وقتی شما فایل را به کلاینت خود می‌دهید، به دستگاه فرد مذکور وصل شده و شروع به دانلود فایل می‌کنید. مسئله این جاست که وقتی کاربران دیگری این فایل را دانلود می‌کنند، آن‌ها نیز می‌توانند دوباره آن را به اشتراک بگذارند و به این ترتیب شبکه‌ای از کاربران تشکیل می‌شود که شما می‌توانید با اتصال به همه‌ی آن‌ها با سرعت بسیار زیادی فایل مورد نظر خود را دانلود کنید.

فایل‌های تورنت به صورت خطی دانلود نمی‌شوند و اطلاعات بخش‌های مختلف فایل به صورت یک جا شروع به دانلود می‌کند، پس در بسیاری از موارد شما با اتمام دانلود می‌توانید از فایل خود استفاده کنید. نکته دیگر این که تعداد کسانی که فایل را به اشتراک می‌گذارند، مستقیما با سرعت دانلود شما مرتبط است، پس اگر می‌بینید بعضی از تورنت‌های قدیمی سرعت کمی دارند، به این خاطر است که تعداد اشتراک گذاران آن کم است.

از کجا می‌توانیم فایل‌های تورنت را به دست آوریم؟

همانطور که گفتیم، در بسیاری از موارد تورنت‌ها برای دانلود غیر قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما سایت‌های مهمی هم هستند که فایل‌های خود را روی این پلتفرم ارائه می‌کنند. اما در مجموع برای دانلود فایل تورنت باید به سایت‌های معروفی همچون  The Pirate Bay، ۱۳۳۷x و … سر بزنید.

آیا دانلود از تورنت خطرناک است؟

همیشه شبکه‌هایی که نظارتی بر آن‌ها نیست خطرناک هستند، چون کاربرانی هستند که با ارائه تورنت‌های جذاب، در واقع دستگاه شما را به ویروس آلوده می‌کنند. در واقع شما باید با دقت زیادی فایل‌ تورنت خود را انتخاب کنید و ابتدا نظرات دیگران را مرور کنید. البته این گونه مشکلات عموما برای دانلود نرم‌افزارها در تورنت اتفاق می‌افتد نه دانلود فیلم و سریال.

از چه کلاینت‌هایی برای دانلود تورنت استفاده کنیم؟

ما قبلا مطلب مفصلی در این رابطه نوشته‌ایم که می‌توانید آن پست را در این لینک مطالعه کنید. اما به طور مختصر QBittorrent، Deluge و Tixati از کلاینت‌های تورنت رایگانی هستند که می‌توانید پیدا کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *