اولین باری که موتورهای جستجو به وجود آمدند، شاید هیچ کس فکر نمی کرد که چند سال بعد برای رسیدن به محتوا مورد نظر از آن ها استفاده کند! این در حالی است که اکنون پس از گذشت حدود 30 سال از تولد اولین موتور جستجو یعنی گوگل، این نام به پر بازدید ترین سایت و یکی از بزرگ ترین شرکت های جهان تبدیل شده است. این روز ها هنگامی که صحبت از جستجوی صوتی گوگل می شود، شاید تعداد زیادی از کاربران هنوز از آن استفاده نمی کنند اما در آینده احتمالاً جایگزین جستجوی متنی می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل جستجوی صوتی گوگل و تاثیری که آینده سئو دارد، بپردازیم.

جستجوی صوتی گوگل چیست؟

جستجو صوتی گوگل تکنولوژی جدیدی است که گوگل برای راحتی کاربران خود از آن استفاده می کند. این روش مبتنی بر قدرت تشخیص گفتار است. گوگل با ابزارهایی همچون google assistant گفتار شما را تشخیص می دهد و در میان وب سایت ها و محتواهای مختلف مفهوم مورد نظر شما را جستجو می کند. در واقع شما به جای تایپ کلمات کلیدی، مفهوم و عبارت مورد نظر خود را با استفاده از صدا جستجو می کنید. کاربرانی که از این نوع جستجو استفاده می نمایند، به سرعت در حال افزایش هستند و گوگل به سرعت در حال تطبیق دادن خود با این روش است. بررسی ها نشان می دهند قابلیت جستجو صوتی در سایت ها، یکی از معیار های رتبه بندی سایت توسط گوگل است.

این ابزار در حال حاضر تنها بر روی مرورگر کروم به صورت پیش فرض وجود دارد؛ کافی است با استفاده از یک دستگاه که میکروفون دارد، در صفحه گوگل بر روی میکروفون کلیک کنید و کلمات کلیدی موردنظر را به گوگل بگویید. به همین راحتی، به جای تایپ کردن و تنها با صحبت کردن می توانید عبارت موردنظر را جستجو کنید. هدف گوگل با این کار ابتدا آسان سازی پیدا کردن اطلاعات توسط کاربر و دوم محاوره ‌ای کردن جستجو است.

این ویژگی اولین بار در سال 2010 توسط گوگل معرفی شد! در آن زمان، هر کاربری که قصد استفاده از این تکنولوژی جدید را داشت، باید از طریق گوشی همراه خود آیکن میکروفون را می ‌گرفت و سپس پیامی با این مضمون دریافت می‌کرد: «کلمات کلیدی خود را بیان کنید». بعد از آن کاربر قادر بود تا با گفتن چند عبارت کلیدی، لینک‌ های متناسب را در صفحه نتایج مشاهده کند. کم کم با گذشت زمان، امکانات جستجوی صوتی پیشرفته‌ تر شد و در بسیاری از دیگر نسخه‌ های گوگل مانند گوگل مپ هم این ویژگی اضافه شد تا حدی که امروزه چه در دسکتاپ و چه در موبایل کاربران به راحتی و تنها با بروزرسانی مرورگر کروم خود به آخرین نسخه، می ‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

هدف گوگل از جستجوی صوتی چیست؟ گوگل قصد دارد تا خود را از حالت رباتی که بیشتر مردم آن را فرض می‌کنند، خارج کند. جستجوی صوتی در واقع همین امکان را به گوگل می ‌دهد. بیشتر کاربران هنگام ارتباط با گوگل برای تایپ عبارت مورد نظر خود مشکلاتی را داشتند و در بیشتر مواقع نتایجی را که دریافت می‌کردند، متفاوت با خواسته آن‌ها بود. از این رو، مدیران گوگل تلاش کردند تا با ایجاد یک قابلیت، کاربر را راحت‌تر به نیاز خود برسانند. از این رو، توجه به قابلیت جستجوی صوتی به مدیران سایت کمک خواهد کرد تا نسبت به رقبا، ترافیک بیشتری را وارد سایت خود کنند.

جستجوی صوتی گوگل روی آینده سئو چه تاثیری دارد؟

اگر می خواهید در جستجو صوتی گوگل محتوای شما به بهترین شکل ممکن مورد جستجو قرار بگیرد، باید سایت خود را برای جستجوی صوتی گوگل آماده کنید! این نوع جستجو به سرعت در حال بهبود است و به این دلیل، همین امروز باید برای این کار اقدام کنید. آمارها نشان می دهد 60% از کاربرانی که با تلفن هوشمند به جستجوی موضوعی می پردازند، از جستجو صوتی نیز استفاده می نمایند. اغلب کاربران به هنگام احساس نیاز برای جستجو به هنگام دیدن تلویزیون، آشپزی، راه رفتن، رانندگی و … این کار را با جستجو صوتی گوگل انجام می دهند. جستجوی صوتی برای سایت های فروشگاهی و برای فعالان در عرصه تجارت الکترونیک بسیار اهمیت دارد چرا که 40% جستجو هایی که به صورت صوتی انجام می شوند، برای خرید آنلاین بوده است. اگر می خواهید که در جستجو صوتی گوگل در اولویت قرار بگیرد، بهتر است هر چه سریع تر برای سایت خود این قابلیت را ایجاد کنید.

جستجو صوتی گوگل، گامی بلند به سوی سئو معنایی

جستجو صوتی گوگل، گامی بلند در راستای توسعه سئو معنایی است به این معنا که مفاهیم کلمات کلیدی بیشتر از تکرار بی هدف کلمات کلیدی مد نظر خواهند بود و بی شک تولید محتوا به سمت تولید محتواهای با کیفیت تر حرکت خواهد نمود. البته در سال 2013، بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار نشان داد که تمرکز موتورهای جستجو بر مفاهیم است و به همین دلیل اغلب متخصصان بازاریابی دیجیتال و مشاوران سئو، توجه بیشتر به محتوا و مفاهیم را توصیه می کنند. سئو معنایی یعنی در جستجو کلمات کلیدی هم معنی نیز در اولویت بررسی قرار می گیرند. این الگوریتم نشان می دهد، رتبه بندی سایت ها نیز بر اساس نزدیکی نتایج جست و جو به اهداف کاربر انجام می شود. جستجو صوتی گوگل نیز متکی بر مفاهیم است بنابراین توسعه این روش به معنای قدرت گرفتن سئو معنایی است. بنابراین تلاش کنید محتواهای با کیفیت تر تولید کنید.

کلمات کلیدی در جستجو صوتی گوگل

کلمات کلیدی اصلی ترین محور در تولید محتوا های سئو شده در جستجو های تایپی و نوشتاری هستند اما سوال این است که در جستجو صوتی گوگل، کلمات کلیدی چگونه خواهند بود. بررسی ها نشان می دهد در جستجو صوتی، کلمات کلیدی جای خود را به عبارات کلیدی می دهند. در واقع معمولاً کاربران در جستجو صوتی گوگل از عبارت طولانی تری در مقایسه با نوشتار استفاده می کنند. برای مثال به جای شرکت مشاوره سئو ممکن است شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره ای سئو جستجو شود. در این نوع، کاربران مقاصد خود را از جستجو بهتر و کامل تر بیان می کنند. البته این به معنای رنگ باختن قدرت کلمات کلیدی نیست بلکه به این معناست که اصول سئو باید برای عبارات کلیدی نیز در محتواها رعایت شود. با توجه به توسعه جستجو صوتی گوگل، بهتر است محتوا، عناوین و هدینگ ها را برای عبارات کلیدی نیز سئو کنید. بسیاری معتقدند طولانی تر شدن عبارات مورد جستجو به دلیل راحت تر بودن جستجو صوتی در مقایسه با نوشتار است.

جستجوی صوتی گوگل و تغییر سبک نوشتار

گوگل موتور جستجوی قوی است و هنگامی که از جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنید، گوگل قادر است جملات نوشتاری معادل گفتار شما را پیدا کند اما برای این که اطمینان حاصل کنید که مطالب شما توسط موتور گوگل شناسایی خواهد شد، تلاش کنید تا از کلمات و سبک نوشتار نزدیک به تلفظ محاوره استفاده کنید. بنابراین اگر در تولید محتوای سایت خود از سبک رسمی استفاده می کنید، بهتر است بازبینی متون و سبک نوشتار را آغاز کنید. سعی کنید جملات رایج محاوره ای مرتبط با متون خود را شناسایی و در متن بگنجانید. اصول سئو برای این نوع نوشتار نیز مشابه اصول کلی سئو سایت است. در واقع بهتر است علاوه بر رعایت اصول سئو برای محتوای نوشتاری و کلمات و عبارت کلیدی ، اصول سئو برای جستجوی صوتی گوگل را نیز رعایت کنید.

اهمیت سئو محلی در جستجو صوتی گوگل

سئو محلی، یکی از مهم ترین شاخه های سئو است که در جستجو سایت های محلی را در اولویت قرار می دهد. یک کسب و کار برای موفقیت باید برنامه ریزی مناسبی برای ارتقا سئو محلی سایت خود داشته باشد. یکی از بزرگترین تحولاتی که جستجو صوتی گوگل در دنیای سئو ایجاد خواهد نمود، اهمیت یافتن سئو محلی است. یکی از مهم ترین محور های جستجو در این روش، جستجو کسب و کار های محلی و نزدیک به کاربران است. برای مثال کاربران ممکن است نزدیک ترین فروشگاه، رستوران یا سینما را به صورت صوتی جست و جو نمایند. بنابراین پیش بینی می شود با توسعه این نوع جستجو، سئو محلی بیشتر از گذشته مد نظر قرار گیرد. از پشتیبان فنی سایت خود بخواهید تا با استفاده از نشانه گذاری schema، مشخصات کسب و کار شما را به موتور جستجو معرفی نماید. در این شرایط آدرس، ساعات کاری و اطلاعات مفید دیگری از کسب و کار شما هنگام جستجو، برای کاربر مشخص خواهد شد.

به احتمال زیاد با توضیحات متا آشنایی دارید، توضیحات متا، توضیحی است که از محتوای خود به موتور جستجو می دهید تا محتوای سایت شما را بهتر درک کند. توضیحات متا به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی سایت شما تاثیر می گذارد و می تواند باعث افزایش بازدید از سایت شود. به هنگام جست و جو، گوگل عنوان صفحه و توضیح متا را به کاربر نشان می دهد و کاربر بر این اساس تصمیم می گیرد که صفحه را باز کند یا به صفحه دیگری مراجعه کند. در جستجوی صوتی گوگل توصیه می شود علاوه بر توضیحات متا از توضیحات rich snippet نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری

جستجوی صوتی آینده موتور های جستجو است! در حال حاضر تنها گوگل از این قابلیت و آن هم بر روی گوگل کروم استفاده می کند اما تا چند سال آینده احتمالاً جستجوی صوتی بخش بزرگی از جستجوی گوگل را می گیرد. در این مقاله به بررسی جستجوی صوتی، اهمیت آن و تاثیر آن در آینده سئو پرداختیم. اگر سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *