گوگل وبمستر تولز ابزاری است که گوگل در اختیار مدیران سایت‌ها قرار داده تا به وسیله آن بتوانند مشکلات سایت را از نظر گوگل مشاهده کنند زمانی که وبمستر تولز اعلام خطا می‌کند به این معنی است که در سایت مشکلی وجود دارد .خطاهای بخش کاربری گوگل وبمستر تولز از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که مدیران سایت‌ها باید برای بهبود وضعیت سایت خود و افزایش رتبه در نتایج جستجو به آن توجه داشته باشند.

در مقاله قبلی آشنایی با خطاهای گوگل وبمستر تولز به بررسی خطای ۴۰۴ پرداختیم و گفتیم که خطاهای این بخش پس از مدتی (در صورت رفع مشکل!) حدف می‌شوند؛ اما اگر می‌خواهید به صورت آنی خطاها را رفع کنید کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا برای مشاهده این خطاها به مسیر Crawl Errors > URL Errors بروید. در این مسیر می‌توانید از طریق بخش Not found این خطاها را مشاهده کنید که با کلیک بر روی هر یک از آدرس‌ها می‌توانید اعمال مدیریتی موردنظر خود را اعمال کنید.
  2. در بخش Not Found وارد Linked form شوید و بر روی Mark as Fixed کلیک کنید؛ البته توجه داشته باشید ابتدا باید این آدرس را در سایت خود حذف یا تعمیر کنید.
  3. اگر تعداد این لینک‌ها زیاد باشد، تغییر آنها یا حذف آنها کار دشواری است؛ کاربران وردپرس می‌توانند از افزونه‌های سئو که از این مورد پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. همچنین می‌توانید از افزونه‌هایی نظیر Broken Link Checker برای بررسی لینک‌های شکسته (لینک‌های مشکل‌دار و نادرست) استفاده کنید.

نمایش صفحه‌ای دیگر توسط سرور و خطای Soft 404

برخی از کاربران در سایت به دنبال یک آدرس می‌گردند اما به اشتباه سرور به آنها صفحه‌ای دیگر را نمایش می‌دهد! در اینصورت در بخش گوگل وبمستر تولز با خطای Soft ۴۰۴ مواجه می‌شوید که به بررسی آن می‌پردازیم. این خطا نسبت به خطای ۴۰۴ رایج‌تر نیست اما از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا در این نوع خطا گوگل اقدام به ایندکس اشتباه صفحات سایت شما می‌کند که در حقیقت روند نامناسبی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این نوع خطا را کاملا جدی بگیرید و به دنبال مشکل اصلی که ممکن است سرور میزبان سایت شما باشد، بگردید.

نحوه مواجه شدن با خطای soft 404 و رفع آنها

این نوع خطاها کم‌وبیش به حذف یک صفحه مربوط می‌شوند که در صورت مواجه شدن با آنها باید برخی اعمال را انجام دهید. تنظیمات مربوط به صفحات حذف شده سایت خود را تغییر دهید و سعی کنید آنها را با خطای ۴۰۴ نمایش دهید؛ البته می‌توانید از خطای ۴۱۰ که به معنای صفحات حذف شده است نیز استفاده کنید تا تفاوت بین صفحات حذف شده و صفحاتی که توسط کاربران یافت نمی‌شوند را مشخص کنید. اگر از کاربران وردپرسی هستید با استفاده از افزونه‌های موجود و اگر از سایر کاربران هستید، با استفاده از فایل htaccess اقدام به انتقال صفحات ۴۰۴ با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه‌اصلی یا صفحه دیگر کنید. همچنین از ریدایرکت ۳۰۱ می‌توانید جهت انتقال صفحات مشابه قدیمی به صفحاتی که مقاله‌ای با همان اهداف و محتوا وجود دارد منتقل کنید.

نکته: گاهی ارور ۴۰۴ به دلیل کیفیت و کمیت پایین یک صفحه بوجود می‌آیند؛ برخی از صفحات که محتوای آنها بی‌ارزش و از لحاظ کمی، کمتر از ۳۰۰ کلمه را شامل می‌شوند در این میان با خطای soft ۴۰۴ مواجه می‌شوند! بنابراین اگر قرار است یک صفحه را که قصد حذف آن را دارید نگه دارید، سعی کنید ابتدا از کیفیت آن صفحه اطمینان کامل حاصل کنید.

خطای محدودیت دسترسی ربات‌‌های گوگل یا Access denied error

یکی دیگر از خطاهایی که خزنده‌های گوگل در هنگام بازدید از صفحات سایت با آن روبرو می‌شوند، خطای Access denied است. این خطا هنگامی به شما نمایش داده می‌شود که خزنده‌های گوگل نتوانند به دنبال لینک‌های موجود در یک صفحه بروند و در اینصورت در پنل گوگل وبمستر تولز با چنین پیغامی مواجه می‌شوید. استفاده از افزونه‌های محدودیت نمایش محتوا برای افراد خاص می‌تواند اصلی‌ترین دلیل این نوع خطا باشد! زیرا در اینصورت خزنده‌های گوگل نیاز به ورود به سایت دارند که این امر برای آنها امکان‌پذیر نیست.

برای رفع این خطا مراحل زیر را به دقت بررسی کنید:

  • در فایل txt به دنبال کد محدود کردن صفحات لاگین برای جلوگیری از ایندکس در گوگل بگردید و اگر اینکار را انجام نداده‌اید، در اولین فرصت اقدام به درج آن در این فایل کنید.
  • هشدارهای و خطاهای فایل txt را با استفاده از ابزار robots.txt tester بررسی و آنها را رفع کنید.

همچنین با استفاده از ابزارهای آنلاین دیگر می‌توانید درخواست‌های ارسال به سرور و از سمت سرور را بررسی کنید و مشکلات آن را مشاهده کنید. یکی از ابزارهای قدرتمند برای اینکار وبسایت screamingfrog.co.uk است که باید وارد بخش seo spider شوید؛ این بخش از طریق منوهای این سایت در دسترس شما هستند.

عدم توانایی گوگل برای دنبال کردن لینک‌های شما و خطای Not followed

این خطا هنگامی رخ می‌دهد که گوگل نمی‌تواند صفحات شما را به درستی دنبال کند! البته این به معنی وجود مشکل در سمت سرور میزبان شما نیست و تنها بدلیل ساختار نامناسب سایت شما، فایل‌های موجود در سایت و… است. همچنین لینک‌های منتقل شده (Redirected Links) در این مورد تاثیر زیادی دارند و یکی از دلایل عمده آن به شما می‌روند. در مقاله بعدی به بررسی این دو دلیل عمده و نحوه رفع آنها خواهیم پرداخت. همچنین توجه داشته باشید این خطا مربوط به عدم توانایی دنبال کردن سایت توسط خزنده‌های گوگل است و نباید با لینک‌های Nofollow اشتباه گرفته شود!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *