بخش Crawl Errors در گوگل وبمستر تولز آدرس صفحاتی از سایت شما را نشان میدهد که خزنده‌های گوگل امکان بررسی و خزیدن در آنها را ندارد و یا با بازکردن این صفحات با یکی از ارورهای HTTP مانند ۴۰۴، ۵۰۳ یا ۲۰۰ مواجه میگردد . در این مقاله قصد داریم خطاهای بخش Search Console را مورد بررسی قرار دهیم.

آموزش رفع خطای Robots failure با استفاده از گوگل وبمستر تولز

در مقاله قبلی به بررسی خطای Robots failure در وبمستر تولز پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به آموزش رفع این خطا بپردازیم. پیش از آنکه بخواهید هرکاری را انجام دهید، از وجود فایل در هاست خود اطمینان حاصل کنید! برای اینکار دو راه پیش روی شما است:

  • وارد هاست خود شوید و در پوشه Public_html به دنبال این فایل بگردید.
  • کافی است آدرس txt را پس از دامین خود وارد کنید و اگر با این فایل مواجه شدید، از وجود این فایل در هاست خود مطمئن باشید.

در صورت وجود این فایل باید به دنبال رفع مسدود بودن دسترسی گوگل به این فایل بگردید! برای اینکار باید مطمئن شوید که فایروال و تنظیمات امنیتی سرور شما دسترسی گوگل به این فایل را مسدود نکرده‌اند و در صورت مسدود بودن باید از مدیر سرور بخواهید که آن را بررسی و برطرف کند. البته جالب است بدانید خود ابزار گوگل وب‌مستر تولز نیز برای شما ابزاری را قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانید دسترسی به این فایل توسط گوگل را بررسی کنید. برای اینکار کافی است وارد بخش robots.txt Tester شوید که از طریق زیرمنوی Crawl در دسترس است و پس از آن آدرس robots.txt سایت خود را در این بخش وارد کنید

خطاهای آدرس یا URL Errors در گوگل وبمستر تولز

یکی دیگر از بخش‌های اصلی مربوط به خطاهای گوگل وبمستر تولز، خطاهای مربوط به آدرس (URL) صفحات وبسایت شما است. این خطاها نسبت به خطاهای سمت سرور جزئی‌تر هستند و شامل یک یا چند صفحه از سایت شما می‌شوند که ایراد دارند. در حقیقت این خطاهای صفحات داخلی سایت شما را بررسی می‌کنند و عدم دسترسی ربات‌های گوگل به آن صفحات را بررسی می‌کنند؛ در صورت وجود مشکل در اتصال به یک صفحه، آن صفحه در بخش URL Errors برای شما لیست می‌شوند. اگر خطاهای شما در این بخش زیاد باشند، باید به دنبال مشکل باشید! زیرا در صورت افزایش تعداد این خطاها تاثیر منفی در رتبه سایت شما در بین نتایج جستجو خواهد داشت.

 

یکی از دلایل اصلی نمایش خطاها در این بخش، تغییر آدرس صفحات یا تغییراتی است که در یک صفحه اعمال کرده‌اید؛ بنابراین اگر به تازگی آدرس صفحات خود را تغییر داده‌اید، نمایش خطاها در این بخش طبیعی است و باید مدت زمانی را جهت رفع آن صبر کنید. البته اگر نمی‌خواهد زمانی را جهت رفع این مشکل صبر کنید، کافی است بر روی گزینه Mark as fixed کلیک کنید تا گوگل وب‌مستر تولز به صورت آنی و در همان لحظه به بررسی آن صفحه و مشکلات قبلی موجود در آن بپردازد. البته اگر خطاها رفع نشده باشند، گوگل وبمستر تولز مجددا همان خطاها را به شما نمایش می‌دهد که باید اقدام به رفع آنها کنید.

یافت نشدن صفحه و نمایش خطای ۴۰۴

یکی از رایج‌ترین خطاهای موجود در صفحات وبسایت، خطای ۴۰۴ است که به معنای پیدا نشدن یک صفحه است. پیدا نشدن یک صفحه به معنای حذف آن صفحه، نادرست بودن URL صفحه، تغییر آدرس صفحه و… است که در میان خطاهای گوگل وبمستر تولز نیز چنین خطایی به چشم می‌خورد. در این خطا ربات‌های گوگل به سرور شما دسترسی پیدا کرده‌اند اما صفحه‌ای که به دنبال آن هستند را نیافته‌اند! دلیل آن نیز در بخش قبلی مطرح شده است که عمده‌ترین آنها حذف صفحه موردنظر یا تغییر آدرس آن است.

چگونه می‌توان خطای ۴۰۴ را در وب‌سایت رفع کرد؟

برای رفع خطای ۴۰۴ در سایت خود ابتدا باید اقدام به یافتن صفحه‌ای که گوگل آن را به شما نمایش داده است، باشید. پس از پیدا کردن آدرس یک صفحه که احتمالا آدرس ثبت‌شده در گوگل وبمستر تولز و در بخش مدیریت سایت متفاوت است، به دنبال تفاوت آدرس آنها باشید. آدرس صفحه را از طریق بخش مدیریت به آدرسی که در گوگل وبمستر تولز ثبت شده است تغییر دهید تا گوگل در هنگام بررسی مجدد آن صفحه، آن پیغام خطا را دیگر به شما نمایش ندهد. البته اگر آن صفحه در سایت شما وجود ندارد، باید از طریق بخش حذف لینک‌ها برای گوگل درخواست حذف آن را ارسال کنید تا گوگل آن پیغام خطا صفحه را از نتایج جستجو حذف کند.

اگر در سایت خود از پروتکل https استفاده می‌کنید و جدیدا آن را فعال کرده‌اید، توجه داشته باشید که در بخش آدرس سایت موجود در گوگل وبمستر تولز نیز باید آن را به https تغییر دهید. یکی از دلایل بسیار مهم خطای ۴۰۴ همین موضوع است که کمتر موردتوجه وبمستران قرار می‌گیرد. همچنین اگر صفحه‌ای را حذف می‌کنید، آن را از بخش نقشه سایت (Sitemap) نیز حذف کنید تا این خطا به شما نمایش داده نشود.

برخی از کاربران یک صفحه را حذف می‌کنند که نیازی به نمایش مجدد آن ندارند؛ در اینصورت استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ راه‌حلی برای این کاربران است تا صفحه موردنظر خود را به صفحه‌اصلی سایت منتقل کنند. با اینکار دیگر خطای ۴۰۴ مربوط به صفحه حذف شده به شما نمایش داده نخواهد شد.

  • جلب اعتماد کاربران یکی از مهمترین فاکتورهای فعالیت دراینترنت است و موضوع امن بودن سایت با پروتکل https و نمایش قفل یا نوار سبزرنگ کنار آدرس سایت، برای کاربران و خریداران آنلاین به مورد مهمی تبدیل شده است .پرشین تولز با همکاری شرکتهای اروپایی اقدام به ارایه گواهینامه SSL برای آدرسهای داخل ایران،‌ اعم از وب سایتهای ir یا دامنه های gtld می کند.

در این مقاله بررسی تعدادی از مشکلاتی موجود در ابزار Google Webmaster Tools پرداختیم که در مقالات بعدی به بررسی سایر مشکلات و روش‌های رفع آنها خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *