برای بهینه‌سازی سایت، ابزارهای مختلفی برای مدیران وب وجود دارد تا مطمئن شوند که سایت آنها در نتیجه جستجوهای مرتبط با سایتشان در موتورهای جستجو، نمایش داده خواهد شد. منظور از Webmaster Tools سرویس ارائه شده توسط یک موتور جستجوگر برای رسیدن به همان هدف است.

هر موتور جستجو مانند Google ،Bing ،Baidu و Yandex مجموعه ابزارهای خاص خود را برای بهینه سازی سایت و نشان دادن و نمایش آنها در نتایج جستجو ارائه می کنند.

Google Webmaster Tools ابزارهای مختلفی جهت کمک به معرفی شدن سایت شما به موتور جستجوی گوگل ارائه می دهد با خدمات رایگان کنسول جستجوی گوگل آشنا شدیم . زمانی که سایت شما برای مخاطبان بیشتری قابل مشاهده باشد به شما کمک می کند تا درآمد بیشتری از برنامه‌های تبلیغات اینترنتی مانند AdSense داشته باشید و همچنین در صورتی که سایت شما یک سایت فروشگاه آنلاین است، به فروش بیشتر شما کمک می کند.

در این مطلب قصد داریم ویژگی‌ها وامکانات مشترک موجود در همه وب‌مستر تولز یا WMT را شرح دهیم:

امکانات Google Webmaster Tools

با ابزارهای وب مستر می توانید نشان دهید که مدیر سایت هستید و این برای گوگل مهم است، لذا استفاده از ابزارهای وب مستر (WMT) تنها راهی است که می توانید سایت خود را به Google معرفی کنید، در حالیکه Bing و Yandex از ارسال سایتهای با مدیر ناشناس نیز پشتیبانی می کنند. بنابراین تنها صاحبان سایت، می توانند سایت خود را به گوگل ارائه دهند که این موضوع برای سایر موتورهای جستجو صدق نمی کند. لیست شدن سایتتان نیز کاملاً بر اساس کیفیت محتوای و البته الگوریتم خاصی است که هر موتور جستجو برای خود دارد.

توصیه می کنیم از یک حساب کاربری برای همه حسابهای Google خود مانند Gmail، Blogger، Google Sites، AdSense، AdWords، Google Webmaster Tools و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این به شما کمک خواهد کرد که هویت خود و امکاناتش را به یاد داشته باشید و به راحتی از یک حساب به حساب دیگر بروید.
اولین گام، باز کردن حساب Google Webmaster Tools است. برای استفاده از تمام ویژگی ها، باید سایت خود را با موفقیت به آن اضافه و تأیید کنید.

ابزار Webmaster مطابق شکل زیر دارای ویژگی های مختلف Search Appearance ، Search Traffic ، Google Index ، Crawl و Labs است. طبقه بندی ویژگی ها بر اساس مراحل مختلف جستجو مانند رصد کردن، اندیس کردن و ارائه نتایج، انجام می شود. علاوه بر این ویژگی های دیگری نیز مانند پیامهای سایت، تشخیص نرم افزارهای مخرب و ابزارهای اضافی دیگر، وجود دارد. گزینه تنظیمات سایت در حال حاضر زیر آیکون به شکل چرخ دنده، در گوشه سمت راست بالا قرار دارد.

جهت آشنایی شما با برخی از ویژگی های کلیدی، توضیح مختصری درباره آنها خواهیم داد.

ویژگیهای Google Webmaster Tools

لینک‌های سایت در Google Webmaster Tools

WMT هم لینک های داخلی و هم لینکهای خارجی به سایت شما را نشان می دهد. منظور از لینک های داخلی لینک هایی است که شما خودتان برای هدایت از یک صفحه از سایت خود به یک صفحه دیگر درون سایتتان داده اید (internal links) و لینک های خارجی آنهاییست که توسط اشخاص و سایتهای دیگر برای هدایت به سایت شما داده شده است. لینک های خارجی Backlink نیز نامیده می شوند. یکی از مفیدترین اطلاعاتی که شما باید بررسی کنید، تلاش برای کسب تعداد قابل توجهی لینک خارجی و عدم وجود لینک های شکسته و غیرمعتبر در سایت خودتان است. موتورهای جستجو، لینک های خارجی و لینک های شکسته را به عنوان یک عامل مهم و موثر برای فهرست کردن سایت در بالای نتایج جستجو، در نظر می گیرند.

لینکهای سایتها (لینک به صفحات مختلف درون سایتها که مرتبط با جستجو است)، توسط گوگل به طور خودکار در هنگام نمایش نتایج جستجو تولید می شود. مثلاً زمانی که “Google Webmaster Tools” را در گوگل جستجو میکنید، نتیجه زیر را خواهید دید:

لینکهای سایت در جستجوی گوگل

اگر نمی خواهید گوگل به طور خودکار لینک های سایت شما را نشان دهد، می توانید URL خود را در قسمت Appearance Site> Sitelinks به صورت “Demote this sitelink URL” سابمیت کنید.

تنظیم بر مبنای جغرافیا در Google Webmaster Tools

با تنظیم «Geographic target» می توانید به گوگل بگویید که نتیجه جستجوی خود را بر مبنای جغرافیای خاصی بهبود بخشد. این گزینه در زیر ” Site Settings” موجود است.

نقشه های سایت درGoogle Webmaster Tools

Sitemap یک فایل XML است که نحوه ساماندهی صفحات سایت شما را به گوگل می دهد. ارسال نقشه سایت، اطمینان حاصل می کند که گوگل تمام صفحات سایت را خواهد دید، از جمله URL هایی که ممکن است توسط روند طبیعی رصد کردن گوگل، قابل شناسایی نباشند. ابزارهای مختلفی در وب، برای ساختن نقشه سایت وجود دارد. بسیاری از ابزارهای رایگان سازنده وب‌سایت، به صورت خودکار نقشه سایت وب سایت شما را ایجاد می کنند.

شما می توانید نقشه های سایت خود را در مسیرCrawl> Sitemaps ارسال کنید که البته تا زمانی که توسط گوگل بررسی و تجزیه و تحلیل نشوند، در حالت معلق (Pending) باقی می مانند.

تجزیه و تحلیل درخواستهای جستجو در Google Webmaster Tools

مهمترین ویژگی ابزارهای وب مستر، تجزیه و تحلیل ترافیک ایجاد شده در سایت شما بر اساس درخواستهای جستجو است. این به شما کمک می کند تا به وضوح درک کنید که کدام کلمات کلیدی بازدید کننده بیشتری را به سایت شما می آورد و میانگین رتبه سایت شما در نتایج جستجوی این کلمه کلیدی چیست. بر این اساس شما می توانید کلمات کلیدی سایت خود را بهینه کرده و رتبه بندی سئو را ارتقا دهید.

به روز رسانی در گوگل

شما ممکن است نتایج جستجوی گوگل را ببینید و پیش نمایش جستجو، صفحه و محتوای متفاوتی از وضع فعلی سایت شما و در واقع چیزی که در گذشته داشته اید را نمایش دهد. دلیل این امر این است که گوگل زمان زیادی را صرف رصد محتویات سایت شما می کند که ممکن است در برخی موارد از چند روز تا یک ماه طول بکشد. اگر شما دارای محتوای پویا در سایت خود هستید، می توانید سایت خود را به گوگل تحت عنوان دینامیک، سابمیت کنید تا زمانی که محتوا را تغییر می دهید به جای چندین روز انتظار، رصد خودکار توسط گوگل انجام شود.

هنگامی که سایت خود را در گوگل به روز رسانی کردید می توانید برای اندیس شدن سابمیت کنید تا موتور جستجوی گوگل محتوای جدید شما را اندیس کند و در نتایج جستجو نشان داده شود.

منبع: Webnots

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *