دارک وب می‌تواند منبع اطلاعات و فایل‌های بسیار خوبی باشد که به ندرت در محیط معمول اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. در واقع همینطور که قرار است ما دلایلی برای پرهیز از دارک وب برایتان لیست کنیم، دلایلی هم هستند که می‌توانند شما را به این محیط جلب نمایند.

با این حال فضای بدون نظارت دارک وب حاوی فایل‌های مخرب، غیر قانونی و غیر اخلاقی است که باعث می‌شود -از نظر بسیاری از اهل فن- مضراتش بیشتر از سودش باشد. در ادامه‌ی این پست نیز ما 6 دلیل مهم برای پرهیز از ورود به دارک وب عنوان کرده‌ایم تا شما را بیشتر با این مشکلات آشنا نماییم.

  1. کلاه‌برداری‌های حول محور رمز‌ارزها

در حال حاضر اوضاع حتی در فضای معمول وب نیز آنقدر بد هست که فیسبوک تبلیغات حول محور رمزارزها را ممنوع کرده. پس نباید تعجب کنید که این وضع در فضای دارک وب بسیار بدتر است و بسیاری از کلاه‌بردرها در آن‌ها تکنیک‌های مختلفی را به کار می‌بندند تا از شما دزدی کنند. روش‌هایی که به خاطر مسائل امنیتی موجود، در فضای عادی وب امکان پذیر نیست. مخصوصا اگر به فروم‌های معروف دارک وب بروید، تبلیغات پاپ آپ زیادی می‌بینید که بخش زیادی از آن‌ها با اطلاعات نادرست در مورد رمزارزهای بی‌ارزش تبلیغ می‌کنند.

  1. فروشگاه‌های کلاه‌بردار

یکی از روش‌های معمول کلاه‌برداری در فضای دارک وب روش موسوم به Exit scam است که در آن مبلغی (عموما به وسیله‌ی رمز ارز) به فروشنده پرداخت می‌کنید، وی محصول فیزیکی یا دیجیتال شما را تحویل نمی‌دهد و به فروش خود نیز ادامه داده و کاربران دیگری را نیز در دام می‌اندازد. یکی از معروف‌ترین این بازارها درباره بلیط‌های المپیک در سال 2018 شکل گرفته بود و حتی گفته می‌شود فروشگاه Oasis Dark Web نیز به همین دلیل برای مدتی است که آفلاین شده. در مثالی دیگر گفته می‌شود که صاحب فروشگاه Evolution با بیش از 12 میلیون دلار درآمد به بیت کوین، فروشگاه را رها کرده و رفته است.

  1. حقه‌بازی‌های معمول در دارک وب

یکی از چیزهایی که همیشه در دارک وب وجود داشته، حقه‌بازی‌هایی است که شما در همه‌جای این بخش از اینترنت مشاهده می‌کنید و بعضی از آن‌ها آنقدر خلاقانه هستند که بعد از این که سرتان کلاه رفت هم کسی شما را مقصر نخواهد دانست. البته بخش زیادی از این حقه‌بازی‌ها در زمینه مسائل غیر اخلاقی وجود دارد که اصلا هم کم نیستند.

  1. محتوای غیر قانونی

بخش زیادی از کاربرانی که به سمت دارک وب کشیده می‌شوند، به خاطر محتوای رایگانی است که در این محیط دست به دست می‌شود. بخش اعظمی از این محتوا به صورت غیر قانونی در اختیار شما قرار داده می‌شود که جدا از مشکل کپی رایت، احتمالا وجود فایل‌های مخرب در آن‌ها نیز زیاد است. همچنین محل‌های زیادی وجود دارند که فایل‌های غیر اخلاقی در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود که باعث می‌شود این محیط مخصوصا برای افراد کم سن و سال، فضایی بسیار مخرب باشد. در گذشته خیلی از این سایت‌ها توسط FBI یا ارگان‌های بین‌المللی بسته شده‌اند، اما هنوز حتی بخش کوچکی از سایت‌های اشتراک گذاری فایل‌های غیر قانونی نیز کشف نشده‌اند.

  1. فیشینگ

و اما یکی از رایج‌ترین و البته پردردسرترین مشکلات رایج در مورد دارک وب، فیشینگ است که به راحتی کاربران را دچار مشکل می‌کند. در این نوع کلاه‌برداری، سایتی شبیه به یک سایت معتبر ساخته شده و شما با ورود به آن متوجه تغییر نخواهید بود و پرداخت پول یا رمز ارز می‌کنید. همه چیز برای شما عادی‌ست تا این که می‌بینید حساب شما خالی شده است، چون این سایت جعلی در واقع اطلاعات حساب شما را به دست آورده و به صاحبش داده است.

اگر می‌خواهید بدانید که چقدر سخت است تشخیص سایت درست و فیشینگ، کافی است به نمونه‌ی زیر نگاه کنید که جزو نمونه‌های معروف در سال 2016 به حساب می‌آید. آدرس زیر نمونه‌ی اصلی آدرس است:

http://3g2upl4pq6kufc4m.onion/
و آدرس زیر سایت فیشینگ:

http://3g2up5afx6n5miu4.onion/
حالا فکر کنید که در یک حالت بی‌خیالی، چطور متوجه این تغییر می‌شوید؟

اما همانطور که گفتیم، همه چیز دارک وب بد نیست و دلایل زیادی وجود دارد که کاربران به سمت آن‌ کشیده می‌شوند. جایی که خیلی‌ها از آن به عنوان دروازه‌ای برای حفظ حریم شخصی نام می‌برند.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *