گاهی در فیلم‌ها می‌شنوید که کسی درمورد دارک وب صحبت می‌کند و با خود می‌گویید واقعا دارک وب چیست؟ آیا غیر قانونی است؟ چه محتوایی در آن پیدا می‌شود؟ چطور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. همچون اسمش، این بخش از دنیای اینترنت کمی گنگ و خاص به نظر می‌رسد و ما سعی کرده‌ایم در یک پست کوتاه، به صورت اجمالی آن را به شما توضیح دهیم. پس در ادامه با ما همراه شوید.

دارک وب چیست؟

دارک وب در واقع یک زیر بخشی از اینترنت است که موتورهای جستجو آن را پالایش نمی‌کنند و به صورت مخیانه و ناشناس فعالیت می‌کنند. شما تنها با بعضی از نرم‌افزارهای خاص همچون مرورگر تور می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.به این دلیل است که سایت مذکور پیش نیازهایی از نظر امنیتی و حریم شخصی دارد که چنین برنامه‌هایی می‌توانند آن را رعایت کنند.

صحبت‌های زیادی در مورد این بخش از اینترت می‌شود، خیلی‌ها آن را تنها جایی برای دزدان و قاچاقچی‌ها می‌دانند و بعضی حتی نمی‌دانند واقعا دارک وب حاوی چه محتوایی است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید و خود از آن سر در بیاورید.

آیا “دارک وب” و “دیپ وب” یکی هستند؟

نه! “دارک وب” همان “دیپ وب” نیست. دارک وب به وبسایت‌هایی تلقی می‌شود که مخفیانه کار میکنند و ناشناسند در صورتی که دیپ وب تنها سایت‌هایی هستند که از طریق متورهای جستجو پالایش نمی‌شوند. برای مثال، پورتال اینترنت بانک شما دیپ وب به حساب می‌آید چون نمی‌توان محتوای آن را پالایش کرد.

دارک وب چطور کار می‌کند

دارک وب در واقع روی شبکه‌ی اینترنت فعالیت می‌کند و شما تنها به واسطه آدرس‌های مستقیم و برنامه‌های مخصوص به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. بخش زیادی از این سایت‌ها در شبکه تور هستند. تور (Tor) مخفف  The Onion Router است که همانطور که از اسم پیاز در آن معلوم است، به صورت لایه لایه کار می‌کند. در واقع وقتی از تور استفاده می‌کنید، به بخش جدیدی از اینترنت دسترسی خواهید داشت که از همین بستر لایه لایه برای مخفی نگه داشتن شناسنامه‌شان استفاده می‌کنند.

این سایت‌ها از DNSهای معمول استفاده نمی‌کنند. برای مثال وقتی در یک مرورگر معمولی نام سایتی را وارد می‌کنید، مرورگر به دنبال DNS گشته و سایت را برایتان باز می‌کند. اما اگر آدرس یک سایت دارک مبتنی بر دامین‌های onion در یک مرورگ معمولی ورد کنید، کار به جایی نخواهید برد.

تفاوت دیگر در نحوه‌ی دریافت اطلاعات از سایت است. در حالت معمولی شما اطلاعات خود را از هاست سایت دریافت می‌کنید، اما در سایت‌های دارک وب، این اطلاعات در یک شبکه میان چند سرور دست به دست می‌شود تا به دستگاه شما می‌رسد و به این ترتیب هویت جایی که در آن هاست شده، مخفی باقی می‌ماند.

آیا دارک وب غیر قانونی است؟

ماهیت آن به هیچ وجه قانونی نیست چون در واقع یک شبکه‌ی معمولی است که سرورهایی داشته و کارهایش انجام می‌شود. خیلی از کاربران آن نیز کارهای غیر قانونی انجام نمی‌دهند و تنها به خاطر رمزگذاری‌های پیچیده‌ی این بخش از اینترنت از آن استفاده می‌کنند. اما در بعضی از نقاط دنیا همچون چین، استفاده از این گونه رمزگذاری‌ها غیر قانونی است و به کل استفاده از مرورگر تور غیر قانونی اعلام شده. اما کلیت ماجرا در بیشتر نقاط دنیا قانونی است، مگر کاری غیر قانونی در آن انجام شود.

آیا دارک وب مضر و ترسناک است؟

اول باید این سوال را پرسید: “آیا محتوای غیر قانونی در دارک وب وجود دارد؟” جواب آری‌ست، همانطور که محتوای غیر قانونی در وب معمول نیز وجود دارد. اما شما باید باهوش باشید و محتوایی که لازم دارید یا تراکنش‌هایی که نیاز است را در محیط دارک وب انجام دهید. به اینترتیب مشکلی نخواهید داشت.

چطور به دارک وب دسترسی داشته باشیم؟

یکی از این راه‌ها استفاده ازمرورگر تور است. البته باید حتما این مرورگر را از سایت اصلی آن دانلود کنید. سپس حتما باید آدرس سایت مذکور را داشته باشید و آن رادر آدرس بار تایپ کنید. نکته مهم دیگر این که سعی کنید بخش‌های امنیتی این مرورگر را تغییر ندهید تا در استفاده از دارک وب دچار مشکل نشوید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *