هدف هر سایتی از تولید محتوا این است که بتواند در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل حضور داشته باشد و ترافیک ارگانیک از آن جذب کند. بسیاری از سایت ها محتوای ارزشمند و کاربردی تولید می کنند اما همچنان نمی توانند در گوگل حضور پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل این که چرا یک سایت نمی تواند در گوگل ایندکس شود بپردازیم. پس اگر سایتی دارید که می خواهید در گوگل حضور داشته باشید اما مطالب شما ایندکس نمی شوند، در این مقاله همراه ما باشید.

ایندکس شدن مطالب در گوگل به چه معناست؟

اولین سوالی که باید پاسخ دهیم، این است که ایندکس شدن مطالب در گوگل به چه معنایی است. هنگامی که شما در سایت محتوا قرار می دهید، گوگل توسط خزنده های خود مطلب را آنالیز می کند. در صورت رعایت توصیه ها و اصول گوگل، محتوای جدید سایت در نتایج جستجو نمایش داده می شود. از طرفی، اگر مطالب شما توسط خزنده های گوگل ایندکس نشده باشند، در گوگل هم قرار نمی گیرند. به عبارت ساده تر می توان ایندکس شدن را بررسی صفحات توسط ربات های خزنده و ذخیره اطلاعات اصلی آن ها در دیتابیس اصلی گوگل، جهت ارائه به کاربران در زمان جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحه دانست.

چرا مطالب سایت ما در گوگل ایندکس نمی شوند؟

شاید برای شما هم به عنوان طراح وب‌ سایت و یا صاحب یک کسب‌وکار اتفاق افتاده باشد که محتوایی که در سایت خود پست کرده ‌اید یا حتی وب‌سایت شما در گوگل به خوبی نمایش داده نشود و یا به ‌عبارت دیگر در رتبه ‌های بسیار پایین ‌تر و در صفحات جستجوی بعد از صفحه اول قرار گرفته شود. گاهی ممکن است با وجود آن که سعی کرده‌اید تمامی باید و نباید ها را رعایت کنید، هم چنان هنگامی که از کلمات‌ کلیدی جهت جستجوی محتوای خود و یا سایت استفاده می‌کنید مطلب شما در گوگل به سختی پیدا می ‌شود و در نهایت منجر شود که تعداد کلیک ‌های ورودی به وب‌ سایت شما افزایش پیدا نکند. به دنبال چنین مشکلی، از برگشت سرمایه‌ای که به همین منظور برای کسب و کارتان اختصاص داده‌اید خبری نخواهد بود و عملاً تلاش‌ های شما برای کسب بازدید و بهبود رتبه بی ‌ثمر باقی می‌ ماند. حتی ممکن است هر روز بر روی سایت خود محتوایی ارائه کنید، طراحی سایت خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده باشید و یا از هزاران کلمه کلیدی استفاده کرده باشید ولی هنوز خبری از وب سایت خود در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل نباشد. در چنین حالتی اولین سؤالی که پس از این اتفاق به ذهنتان می ‌رسد این است که مشکل کجاست؟

اگر با وجود این که تلاش‌ های فراوانی برای موفق شدن در این عرصه کرده ‌اید ولی هنوز بازدهی مناسبی از وب‌سایت خود نگرفته‌اید و حتی یکی از مسائلی که در بالا مطرح گردید راجع به کسب و کار شما پیش آمده باشد به شما حق می‌دهیم که اندکی دلسرد و ناراحت شوید؛ اما این مسئله‌ ای نیست که قابل پیش گیری نباشد. شما با در نظر گرفتن دلایل اصلی برای عدم نمایش محتوا یا وب ‌سایت شما در گوگل می‌توانید از به وجود آمدن این مشکل که از سود آوری برای شما جلوگیری می‌کند پیشگیری کنید. با اینکه ممکن است همیشه تمامی این موارد در عدم نمایش محتوا یا وب‌سایت شما در گوگل دخیل نباشند اما این موارد محتمل‌ ترین دلایلی هستند که می‌توان برای این مسئله نام برد؛ اما بهتر است قبل از این که این 10 دلیل اصلی برای عدم نمایش محتوا یا وب‌سایت شما در گوگل را مطرح کنیم ابتدا اندکی درباره‌ی اهمیت و حیاتی بودن موضوع رنکینگ در گوگل بحث کنیم.

چرا رتبه بندی سایت ها در گوگل اهمیت زیادی دارد؟

همیشه این که وب ‌سایت شما به خوبی برای شما سود آوری کند و افراد زیادی به آن مراجعه کنند می ‌تواند برای شما مثل یک معجزه باشد. ولی گاهی این سؤال پیش می ‌آید که این حجم از کاربران بازدیدکننده از وب‌ سایت از کجا به سایت شما هدایت شده ‌اند؟ اگر بخواهیم یکی از بهترین و سودبخش‌ترین راه‌ هایی که باعث می‌ شود افراد زیادی به وب ‌سایت شما مراجعه کنند را نام ببریم، قطعاً افرادی که با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما در گوگل سایت شما را پیدا کرده‌اند، بیشترین درصد را از این بین تشکیل خواهند داد. این مدل از کسب بازدید به شما این امکان را می‌ دهد تا توسط افرادی که هنوز از وجود شما و تجارتتان خبر ندارند ولی به دنبال خدمات و یا محصولی که ارائه می ‌دهید می ‌گردند دیده شوید. جالب است بدانید که این کار نیاز به اختصاص دادن هیچ بودجه ‌ای برای تبلیغات ندارد!

شاید برایتان شوکه ‌کننده باشد که چقدر کسب و کار شما برای شما پول ‌ساز خواهد بود اگر در صفحات نتایج گوگل رتبه خوبی داشتید و راحت ‌تر توسط مشتریان قابل جستجو بودید. کاربران گوگل معمولاً توجهی به نتایجی که در قسمت‌ های پایین ‌تر می‌آید ندارند و در اکثر موارد به همان نتایج اول و یا دوم اکتفا می‌ کنند؛ بنابراین اگر تلاش کنید که جایگاه تان را در گوگل به آن مرتبه برسانید می‌توان گفت که شما در یک قدمی موفقیت هستید.

حال که به خوبی اهمیت رنکینگ را متوجه شدید ممکن است با خود بگویید با این که همیشه تلاش کرده‌ ایم تا وب‌سایتمان را به بهترین جایگاه در موتور جستجوی گوگل برسانیم، پس چرا تا کنون در این امر موفق نبوده ‌ام؟ اکنون قصد داریم به این سؤال شما پاسخ دهیم و به شما بگوییم که چرا شما جایگاه مناسبی در صفحه اول موتور جستجوی گوگل ندارید و توضیح دهیم که چه کاری می ‌توانید انجام دهید که به این جایگاه برسید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *