Yandex یک موتور جستجوی پیشرو در روسیه است که دارای بیش از ۶۰ درصد از سهم بازار است. Yandex Webmaster Tool  نیز همانگونه که انتظار داریم، ابزاری است که اجازه می دهد تا سایت خود را به موتور جستجو Yandex ارسال کنید. بر خلاف Baidu در چین، Yandex  ابزار وب مستر را به جز روسی با زبان انگلیسی نیز ارائه می کند و لذا برای مدیران وب‌سایت، ارسال و نظارت بر سایت هایشان آسان تر است.

با افزایش جستجوهای انگلیسی کاربران روس، ارسال سایت شما به  Yandex، امکان جذب میلیون ها کاربر از روسیه را افزایش می دهد، حتی اگر مطالب سایت شما به زبان انگلیسی باشد.

ثبت نام و ورود در Yandex

Yandex  مانند  گوگل، یک حساب واحد برای دسترسی به تمام ویژگی ها دارد. شما می توانید برای یک حساب Yandex ثبت نام و وارد حساب کاربری Webmaster Tools شوید.

Google Webmaster Tools چیست؟

 

ویژگی های وب مستر تولز Yandex

 Yandex  ویژگی های زیر را برای مدیران وب فراهم می کند:

  •  تجزیه و تحلیل جستجوهایی که سایت شما را در نتایج جستجو نشان داده است.
  •  بررسی وضعیت سایت در موتور جستجوی Yandex مانند تعداد صفحاتی که اندیس و یا حذف می شوند.
  •  سازگاری یا عدم تطبیق سایت شما با موبایل.
  •  بررسی امنیتی سایت و تشخیص مشکلات دیگر ممکن.
  •  مدیریت ساختار سایت

ویژگی ها در حساب ابزار وب مستر Yandex  به موارد زیر طبقه بندی می شوند:

Yandex  ابزارهای زیر را نیز برای کمک به وب مسترها در تجزیه و تحلیل سایتهای خود ارائه می دهد:

  •  تحلیل  Robots.txt
  •  تأیید نقشه سایت
  •  بررسی صحت کار سرور
  •  حذف  URL
  •  اعتبار سنج  XML
  •  تأیید کننده ساختمان داده

این ابزارها در منوی «Tools» موجود است و همچنین می توانید به طور مستقیم از منوی کشویی «Tools» موجود در نوار بالا به آنها دسترسی پیدا کنید.

با خدمات رایگان کنسول جستجوی گوگل آشنا شوید

عملگرهای اساسی در Yandex

نسخه انگلیسی Yandex Webmaster Tools ویژگی های محدودتری را نسبت به نسخه روسی ارائه می دهد. اما وجود نسخه انگلیسی به صاحبان سایت‌های بین‌المللی کمک خواهد کرد تا سایت خود را به Yandex  ارسال کنند. Yandex مشابه سایر موتورهای جستجو، ویژگی های اساسی زیر را ارائه می دهد. توجه داشته باشید Yandex قابلیت ارسال ناشناس سایت را حذف کرده و شما باید سایت خود را فقط از طریق حساب ابزار وب مستر سابمیت کنید.

  1.  سایت خود را ارسال کنید – سایت خود را با آدرس صحیح ارسال کنید و حقوق مالکیت را برای دسترسی به سایر ویژگی ها بررسی کنید.
  2.  ارسال نقشه سایت – شما می توانید نسخه XML آن را با استفاده از ابزار «Sitemap Validator»  تحت منوی «Indexing > Sitemap files» به Yandex ارسال کنید.
  3.  وضعیت درخواستهای جستجو – اینکه چه جستجوهایی ترافیک را به سایت شما آورده است را در بخش Search queries > Query history”” بررسی کنید.
  4.  وضعیت اندیس شدن – وضعیت اندیس شدن و صفحات قابل جستجو را در « Indexing > Searchable pages » بررسی کنید. صفحاتی که از جستجوی Yandex به هر دلیلی حذف شده اند نیز قابل مشاهده هستند.
  5.  اندیس مجدد صفحات – زمانی که محتوای شما تغییر کرد، برای درخواست رصد و اندیس مجدد از Yandex  در قسمت ” Indexing > Reindex pages” ، مجددا URL را ارسال کنید.
  6.  لینک های داخلی و خارجی سایت خود را در قسمت “Links” پیدا کنید.
  7.  تنظیمات جغرافیایی سایت خود را در بخش “” Site information > Region انجام دهید. این به Yandex  کمک می کند تا آن را به طور مناسب در جستجوی محلی نشان دهد.
  8.  قبل از ارسال، از ابزارهای رایگان برای اعتبارسنجی نقشه سایت XML  و سازگار بودن سایت خود با موبایل استفاده کرده و در صورت لزوم، اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهید.

منبع: webnots

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *