طراحی یک سیستم اختصاصی علاوه بر آنکه هزینه‌های بسیار سنگینی برای کارفرما دارد، نیازمند زمان زیادی است تا بتوانید از آن به عنوان یک سیستم بهینه و سالم استفاده کنید. بنابراین طراحی یک سیستم اختصاصی گاهی به صرفه نیست مگر آنکه سیستم نیازمند یک سیستم پایه و کاملا ایمن باشید. در سال‌های پیش و پس از ۲۰۰۰ میلادی برنامه‌نویسان به این فکر افتادند که برای طراحی یک سیستم یک سیستم جامع نیاز دارند تا بتوانند به کمک یکدگیر آن را گسترش دهند! بنابراین تصمیم به طراحی و توسعه سیستم‌های مدیریت محتوا گرفتند تا با استفاده از آن بتوانند تمامی سایت‌های دنیا را طراحی کنند و به کمک یکدیگر آن را توسعه دهند. همین موضوع سبب شد تا سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… پا به دنیای اپن سورس بگذارند و کاربران زیادی را یاری دهند. جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید و در صورت نیاز آن را توسعه دهید.

نصب و راه‌اندازی جوملا

برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا ابتدا نیازمند تهیه یک هاست و دامنه هستید؛ برای تهیه هاست و دامنه می‌توانید از یکی از شرکت‌های هاستینگ نظیر پرشین‌تولز کمک بگیرید. پس از تهیه این دو مورد، کافی است آخرین نسخه جوملای فارسی را دانلود کنید. پس از دانلود می‌توانید آن را در بخش موردنظر خود که در هاست یا لوکال‌هاست قرار دارد آپلود کنید. پس از آپلود لازم است تا آدرس محلی که فایل‌های جوملا را در آن آپلود کرده‌اید را در مرورگر وارد کنید تا وارد مرحله اصلی، یعنی مرحله نصب جوملا شود.

در صفحه اول نصب این سایت‌ساز حرفه‌ای برخی از ویژگی‌های مربوط به همین نسخه از جوملا نوشته شده است که می‌توانید به مطالعه آنها بپردازید. پس از مطالعه ویژگی‌های آن کافی است بر روی گام بعدی کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی نصب شوید.

تنظیمات

در این بخش باید تنظیمات اولیه مربوط به سایت خود را انجام دهید؛ این تنظیمات شامل اطلاعات مدیر سایت، ایمیل، حساب کاربری و… است که در آینده به آنها نیاز خواهید داشت.

  • انتخاب زبان: در این بخش باید زبان موردنیاز خود را جهت نصب سایت با آن زبان وارد کنید؛ جالب است بدانید جوملا به اکثر زبان‌های زنده‌ دنیا ترجمه شده و انتشار یافته است.
  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

تنظیمات اصلی

در این بخش تنظیمات اصلی جوملا در دسترس است که به راحتی می‌توانید آنها را متناسب با مشخصات موردنظر خود تکمیل کنید.

  • نام سایت: در این بخش باید نامی را برای سایت خود وارد کنید؛ توجه داشته باشید که سایت شما با این نام به کاربران و موتور جستجو نمایش داده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم از روی نام دامین خود آن را انتخاب کنید.
  • توضیحات متا: در این بخش باید توضیحاتی را برای سایت خود وارد کنید؛ توجه داشته باشید که سایت این توضیحات را در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار می‌دهد و بر روی سئو تاثیر زیادی دارد. از طرفی محدودیت کاراکتری در این بخش و بخش نام برای نمایش در موتورهای جستجو وجود دارد که باید آن را نیز رعایت کنید.
  • ایمیل مدیر ارشد: در این بخش باید ایمیل مدیریت سایت را وارد کنید تا اعلان‌ها و موارد مهم به این ایمیل ارسال شود.
  • نام کاربری مدیر ارشد: در این بخش باید یک نام کاربری برای حساب مدیریت ایجاد کنید تا با استفاده از آن بتوانید وارد بخش مدیریت شوید.
  • رمز عبور مدیر ارشد: در این بخش نیز لازم است برای نام کاربری انتخاب شده یک رمز عبور تعیین کنید تا بتوانید وارد بخش مدیریت شوید.
  • تکرار رمز عبور مدیر ارشد: در این بخش نیز باید رمز عبور بخش قبلی را جهت تایید و بررسی صحت آن وارد کنید.
  • غیر فعال: اگر در حال حاضر نیازی به فعال‌سازی و نمایش سایت خود ندارید، کافی است این گزینه را پس از وارد کردن اطلاعات انتخاب کنید تا یک صفحه با عنوان غیرفعال‌بودن سایت به کاربران نمایش داده شود.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید. این سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *