اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

رفع خطاهای Avoid landing page redirects و Minimize Redirects و Avoid URL redirects

در این مقاله از مجموعه آموزش جی تی متریکس قصد داریم به نحوه برطرف کردن خطاهای Avoid landing page redirects و Minimize Redirects و Avoid URL redirects در gtmetrix بپردازیم. حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده است که به هر دلیلی مجبور به تغییر آدرس یکی از صفحات سایت خود شوید و برای این که ارزشی که صفحه مورد نظر به دست آورده است را از دست ندهید، با استفاده از ریدایرکت کردن سعی کردید به گوگل اعلام کنید که اعتبار این صفحه به آدرس جدید منتقل شود. اما وقتی که شروع به تست سرعت سایت کردید، می‌بینید که با یک یا چندتا از این سه خطا در سایت خود مواجه شدید. همه این خطاها مربوط به ریدایرکت‌هایی است که در سایت صورت می‌گیرند و اگر به درستی از ریدایرکت استفاده نکنید، یا این که تعداد زیادی لینک ریدایرکت شده در سایت خود داشته باشید با مشکل کندی سرعت لود در سایت مواجه خواهید شد.

Redirect (تغییر مسیر صفحات وب) چیست؟ Redirect یا تغییر مسیر در صفحات وب روشی است که با استفاده از آن می‌تونید بازدید‌کننده‌های یک سایت را از یک آدرس به آدرس دیگه هدایت کنید. به عنوان مثال شما صفحه‌ای با نام site.com/one دارید و حالا تصمیم گرفتید که کسانی که به این صفحه وارد می‌شوند را به صفحه site.com/two منتقل کنید. این انتقال لینک‌ها به صفحات مختلف در عین حال که از نظر بهینه کردن سایت مفید هستند، گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد مشکل شده و بخاطر زیاد بودن تعداد ریدایرکت‌ها سایت را با مشکل کندی سرعت مواجه کنند که با بررسی سرعت سایت در جی تی متریکس به این مسئله برخورد خواهید کرد.

حتما برای شما هم این سوال پیش می‌آید که چرا ریدایرکت کردن باعث میشود سایت کند شود. با همان مثال ریدایرکت از صفحه یک به صفحه دو توضیح خواهیم داد. وقتی بازدیدکننده وارد صفحه اول می‌شود، مرورگر شروع می‌کند به ارسال درخواست و طبیعتاً سرور هم پاسخ مناسب را داده و فایل‌های مختلف را برای بارگذاری این صفحه ارسال می‌کند. یک جایی به این درخواست می‌رسد که به آن دستور داده شده بازدیدکننده را از این صفحه باید به صفحه دوم منتقل کند. پس این کار را انجام می‌دهد و وقتی این حالت پیش می‌آید، دوباره یک سری درخواست دیگر به سرور ارسال می‌کند و سرور هم برای پاسخ دادن به مرورگر شروع به پاسخ دادن می‌کند تا صفحه دوم را برای کاربر به صورت کامل ارسال کند. مشکل دقیقاً زمانی شروع می‌شود که سرور به درخواستی می‌رسد که باید صفحه را منتقل کند. در این زمان که کاربر از صفحه اول به دوم ریدایرکت می‌شود، یک سری درخواست از سرور درخواست می‌شود که در صورت بالا بودن تعداد لینک‌های ریدایرکت در یک سایت یا حتی یک صفحه، باعث بالا رفتن تعداد درخواست HTTP شده و در نهایت با کندی در سرعت سایت مواجه خواهید شد.امروزه سایت‌ها تقریبا مدتی است که شروع کردند و از SSL رایگان استفاده می‌کنند یا این که برخی سایت‌ها همچنان مثل گذشته تمایل به استفاده از WWW یا بدون WWW دارند. وقتی یکی از این حالت‌ها انتخاب می‌شود، باید کاری کرد که کاربر را از لینک اشتباهی که وارد شده به ساختار سایت با آدرس جدید منتقل کرد. پس اتفاقی که رخ می‌دهد، این است که در حین زمانی که کار انتقال انجام می‌شود تعداد درخواست‌ها بالا رفته و با کندی در سرعت لود صفحات مواجه می‌شویم. حال اگر این مسئله رو در سطح کلان و بازدید بالا در نظر بگیریم که ورود موبایل‌های هوشمند باعث تشدیدتر شدن موضوع هم شده، با یک فاجعه در سایت خود دچار خواهیم شد. پس باید برای رفع خطای Avoid landing page redirects و Minimize Redirects و Avoid URL redirects در gtmetrix این تغییر مسیرها رو کنترل کنیم.

کنترل انتقال یا ریدایرکت لینک‌ها چگونه انجام می‌شود؟

این امکان به استفاده شما و دلیل شما برای ریدایرکت صفحات به یک دیگر بستگی دارد! باید کلیه صفحاتی که ریدایرکت می‌شوند را در سایت خود پیدا کنید. سپس بررسی کنید و ببینید که دلیل این تغییر مسیر چه بوده است! آیا راه بهتری است که بدون تغییر مسیر کار خود را انجام دهیم؟ و این که آیا تغییر مسیر انجام شده با یک دید درست انجام گرفته است؟ یک اشتباه بسیار رایجی که رخ می‌دهد، در همان حالت استفاده از گواهی SSL یا WWW در سایت‌ها است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فرض کنید زمانی که سایت خود را ساختید از SSL استفاده نکردید و تازه می‌خواهید این کار را انجام انجام دهید. پس در این صورت دو انتخاب برای ورود به سایت شما به وجود می‌آید که می‌تواند به شکل Domain.com باشد! اما حالا که تصمیم به استفاده از SSL گرفتید با در نظر گرفتن این که از WWW استفاده می‌کنید یا نه باید این وضعیت را مشخص کنید که کاربر به HTTPS://Domain.com  منتقل شود یا این که به آدرس HTTPS://www.Domain.com منتقل کنید.

  • جلب اعتماد کاربران یکی از مهمترین فاکتورهای فعالیت دراینترنت است و موضوع امن بودن سایت با پروتکل https و نمایش قفل یا نوار سبزرنگ کنار آدرس سایت، برای کاربران و خریداران آنلاین به مورد مهمی تبدیل شده است .پرشین تولز با همکاری شرکتهای اروپایی اقدام به ارایه گواهینامه SSL برای آدرسهای داخل ایران،‌ اعم از وب سایتهای ir یا دامنه های gtld می کند.

اشتباه رایج در این مسئله این است که کاربران ابتدا کاربر را به آدرس سایت با https هدایت می‌کنند و سپس به آدرس سایت با www که همین مسئله باعث می‌شود چند بار یک کاربر را ریدایرکت کنید. انتخاب درست این است که برای یک بار بیایید و مستقیما کاربر را به HTTPS://www یا همان HTTPS:// منتقل کنید. تنها هدف شما باید این است که این تغییر مسیرهای پی در پی را فقط به یک بار محدود کنید، البته فقط برای زمانی که به آن واقعا نیاز دارید.

  • Avoid landing page redirects: اگر با این خطا در جی تی متریکس مواجه شدید به این معنی است که باید از ریدایرکت کردن صفحات فرود دوری کنید.
  • Minimize Redirects: اگر با این خطا مواجه شدید به این معنی است که باید تعداد ریدایرکت هایی که در صفحات سایت دارید را به حداقل برسانید.
  • Avoid URL redirects: اگر هم با این خطا مواجه شدید باید به صورت کلی از ریدایرکت کردن این آدرس صرف نظر کنید.

بسته به این که با کدوم یک از حالت‌های بالا مواجه می‌شوید، باید آدرس را بررسی کنید و ببینید که آیا اصلاً ضرورتی به ریدایرکت کردن دارید یا خیر! ممکن است راه بهتری پیش روی شما باشد که نیاز به ساخت صفحه جدید یا حتی ریدایرکت به یک صفحه دیگه نباشد. مسئله دیگری که در ریدایرکت وجود دارد، این است که همه لینک‌ها مربوط به سایت شما نیستند و قطعا از منابع خارجی مثل آمارگیرها، ابزار نمایش محتوای خاص از یک سایت در سایت خود و… استفاده کنید.  در این صورت هم ممکن است آدرس‌هایی ریدایرکت شده در GTmetrix به شما نمایش داده شوند که اصلا مربوط به سایت شما نیست و اگر با تعداد بالایی از این دست موارد مواجه شدید سعی کنید، از سرویس جایگزین دیگری که این مشکلات رو براتون ایجاد نکند، استفاده کنید. این مسائل ممکن است به قالب یا پلاگین شما هم مربوط شود که در این صورت دردسرهای خود را دارد و باید به دنبال قالب یا افزونه جایگزین باشید یا قالب فعلی خود را بهینه‌سازی کنید.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *