اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

خطای Minify JavaScript and CSS را در GTmetrix

یکی از خطاهای رایجی که هنگام تست سرعت سایت با GTmetrix به آن روبرو می‌شوید، تحت عنوان Minify JavaScript and CSS است که در سربرگ Yslow نمایش داده می‌شود! البته این خطا در Page Speed هم که مربوط به گوگل است، نمایش داده می‌شود. این خطا در جی تی متریکس نشان‌دهنده این است که فایل‌های CSS و JS به خوبی بهینه سازی و فشرده نشده‌اند. برای برطرف کردن این خطا، باید فایل‌های استایل و جاوا اسکریپت که توسط ستون Yslow جی تی متریکس شناسایی شده و به عنوان فایل‌های غیر بهینه در نظر گرفته شده را پیدا کنید و به کمک کدنویسی، ابزار آنلاین یا افزونه و پلاگین سیستم سایت ساز خود فشرده سازی کنید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کاری که باید برای برطرف کردن مشکل Minify JavaScript and CSS در Yslow جی تی متریکس کنید، این است که فایل‌های شناسایی شده را پیدا کرده و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارید اقدام به فشرده سازی فایل‌ها کنید.

چگونه این خطا را رفع کنیم؟

اگر فایل‌هایی که در تب Yslow جی تی متریکس و در بخش Minify JavaScript and CSS نمایش داده می‌شوند، با فرمت JS. باشند باید به روش‌های زیر اقدام به برطرف کردن خطا کنید.

  1. استفاده از سایت GTmetrix

اگر به صفحه تست سرعت سایت در GTmetrix برگشته و عبارت Minify javascript را با استفاده از کلیدهای ترکیبی CTRL + F جستجو کنید، بعد از کلیک روی این گزینه مشابه تصویر زیر می‌بینید که چه فایل‌هایی بهینه شده نیستند. اگه دقت کنید در انتهای آدرس هر فایل CSS یک عبارت Optimized Version قرار دارد که با کلیک کردن بر روی این عبارت می‌توانید نسخه بهینه شده و فشرده شده همین فایل JS را دانلود کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که بعد از دانلود فایل وارد هاست خود شده و روی گزینه File Manager کلیک کنید. سپس بر اساس آدرس فایل، به مسیری که مربوط به این فایل است را درpublic_html  مراجعه کنید و فایل دانلودی را جایگزین فایل JS قبلی کنید. علاوه بر این میزان فشرده سازی هر فایل هم قرار گرفته که می‌تواند شما را در بهینه کردن فایل JS ترغیب کند.

  1. استفاده از ابزار آنلاین فشرده کردن برای بهینه‌سازی JS

در این روش می‌توانید با استفاده از سایت‌های آنلاین که برای فشرده سازی فایل‌های برنامه نویسی ابزاری را در اختیار شما قرار می‌دهد کدهای خود را بهینه‌سازی کنید. برای این منظور روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه سایت مورد نظر هدایت شوید. بعد از اینکه وارد این سایت شوید، کافی است مشابه تصویر زیر کدهای جاوا اسکریپت خود را کپی کرده و در باکس این سایت قرار دهید.

بعد از قرار دادن کدها روی دکمه Minify Javascript کلیک کنید تا کدهای شما به صورت فشرده شده تهیه شده به شما نمایش داده شود که با جایگزینی در فایل JS می‌توانید فضاهای خالی و کدهای توضیحات و غیرکاربردی را حذف کنید و هم این که از حجم فایل کم کنید.

  1. Minify javascript برای سایت‌های داینامیک نظیر وردپرس

در این حالت سایت شما با استفاده از CMS ها و سایت سازها طراحی شده که دیتابیس دارید و باید از افزونه‌های فشرده ساز استفاده کنید. برای این کار هم افزونه‌های مختلفی ساخته شده که هر کدوم قابلیت‌ها و امکانات خاصی را به شما می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم برای این کار از افزونه‌ای استفاده کنید که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید علاوه بر minify javascript وردپرس قادر باشید که فایل‌های دیگر مثل CSS و HTML را هم فشرده کنید.

  1. استفاده از CDN برای بهینه‌سازی کدها

دو روش قبلی به شکلی هستند که می‌توانید فایل‌ها را بهینه‌سازی کنید. اما حالت دیگری هم وجود دارد که با استفاده از این حالت علاوه بر این که می‌توانید همین کار فشرده‌سازی فایل‌های JS را پیاده سازی کنید، به دلیل استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN این امکان را هم دارید که داده‌ها را بر روی بستری به کاربران ارائه دهید که بر اساس موقعیت جغرافیایی از نزدیک‌ترین سرور برای آن‌ها در دسترس بگیرد! این کار می‌تواند باعث افزایش چند برابری سرعت سایت شما هم شود. برای این کار می‌توانید از کلودفلر استفاده کنید! قبل از هر کاری به راهنمای آموزش استفاده از Cloud Flare مراجعه کنید و DNS های دامنه خود را روی کلودفلر تنظیم کنید. سپس در پنل کاربری کلودفلر روی گزینه SPEED کلیک کرده و تیک سه گزینه javascript، css و HTML رو فعال کنید. با فعال کردن این گزینه کلیه فایل‌های سایت شما که روی سرورهای کلودفلر قرار دارند فشرده‌سازی شده و در زمان کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری در دسترس خواهند بود.

یک نکته! CDN این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌هایی چون عکس و استایل و جاوا اسکریپت‌های خود را بر روی سرورهای متعددی در جهان قرار دهید و به محض درخواست کاربر برای بارگذاری سایت این فایل‌ها از نزدیک‌ترین سرور برای آن‌ها ارسال شوند و در نتیجه سرعت لود سایت بالا برود! اما چون ما تحریم هستیم و سرعت بارگذاری سرورهای خارج از کشور به دلیل محدودیت‌های تحریم‌ها و همچنین خود فیلترینگ داخلی چندان تفاوتی با هم ندارند و همچنین تا کنون سروری برای استفاده از قابلیت CDN در داخل کشور هم وجود نداشته، برای سایت‌های فارسی که بالای ۸۰ یا ۹۰ درصد بازدید سایتمون از داخل کشور است، اهمیت زیادی ندارد و در بعضی مواقع هم باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود. پس زیاد به خودتان برای استفاده از فشار نیاورید و به آن اهمیت ندهید. در وردپرس برای این کار افزونه‌های وردپرس زیادی وجود دارند که با یه جستجوی ساده در گوگل می‌توانید به لیست آن‌ها دسترسی داشته باشید! البته یادتان باشد که بیشتر این افزونه‌های وردپرس از سرورهای پولی استفاده می‌کنند و شما باید مبلغی را برای استفاده پرداخت کنید.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

3 Comments

  1. ممنون از مقاله خوبتون
    سایت جی تی متریکس هم ساختار خودش رو تغییر داد و قطعا سخت تر شده درست کردن ایرادات ممنون میشم اگه ممکنه راجب متدهای جدید این سایت هم توضیح بدید

  2. سلام دوست خوبم همونطور که گوشواره فرمودند سایت جی تی متریکس خیلی عوض شده و جدیدا هم آپدیت بزرگی شده ممنون میشم در رابطه با اون توضیحاتی بدید سپاس از شما که زحمت میکشید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *