هنگامی که با اطلاعات حساس سروکار دارید، رمزگذاری ایمیل‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. اکثر افراد از جیمیل به عنوان سرویس‌دهنده ایمیل خود استفاده می‌کنند. اما آیا جیمیل امن است؟ آیا ایمیل‌هایی که ارسال یا دریافت می‌کنید رمزگذاری شده‌اند؟ بله، آن‌ها تا زمانی که از برنامه‌های رسمی استفاده می‌کنید رمزگذاری شده هستند. اما برنامه‌های جانبی چطور؟در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به این‌که چگونه می‌توانیم ایمیل‌های روی اوت‌لوک و مرورگر کروم و فایرفاکس در کامپیوترهای خانگی و سیستم عامل اندروید رمزگذاری کنیم.

مطالب مربوط به ترفند‌های استفاده از جیمیل را در لینک‌های زیر بخوانید:

نحوه رمزگذاری ایمیل‌های جی‌میل در اوت‌لوک

اوت‌لوک یکی از برنامه‌های مایکروسافت است که به‌وسیله آن می توانید از همه ارائه دهنده‌های ایمیل، ایمیل ارسال و دریافت کنید. هنگام استفاده از جیمیل با آوت‌لوک می‌توانید قابلیت رمزگذاری ایمیل‌ها را فعال کنید.

اگر اوت‌لوک را باز نکرده‌اید آن را باز کنید. روی گزینه New Email کلیک کرده و سپس در پنجره جدید وارد صفحه Options شده و More Options را انتخاب کنید.

حالا یک پنجره جدید با عنوان Properties باز خواهد شد. در این پنجره گزینه Security Settings  را خواهید دید. آن را انتخاب کنید.

این انتخاب پنجره جدیدی را بازی می‌کند. در این پنجره می‌توانید امنیت ایمیل‌های خروجی و ورودی را برای شناسه‌ای که در ستون From انتخاب کرده اید تنظیم کنید.

چک‌باکس Encrypt message contents and attachments را فعال کرده و سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

اکنون ایمیل‌های شما رمزگذاری شده‌اند. اهمیتی ندارد که آیا شما یک پیام حساس را ارسال می‌کنید و یا فایل‌های مهمی همراه نامه شما است، در هر صورت امنیت ایمیل‌های شما بسیار بهتر از حالت اولیه است.

علاوه بر رمزگذاری ایمیل‌ها، ساخت یک شناسه امن نیز به شما در محافظت از اطلاعاتی که از طرف شما ارسال می‌شود کمک می‌کند. برای انجام این کار، به پنجره اصلی بازگشته، به صفحه File بروید و روی Options کلیک کنید.

حالا یک پنجره جدید باز خواهد شد. در اینجا به دنبال Trust Center بگردید و وقتی که آن را پیدا کردید، روی Trust Center Settings کلیک کنید.

در پنجره جدیدی که باز می‌شود، به دنبال Email Security بگردید. در زیرشاخه‌های آن یک گزینه با نام Get a Digital ID پیدا خواهید کرد. بر روی آن کلیک کنید تا یک شناسه دیجیتالی جدید ایجاد شود که از داده‌های شما محافظت می‌کند.

این کار یک صفحه از سایت مایکروسافت را در مرورگر پیش فرض شما باز می‌کند. در این صفحه توضیحاتی درباره شناسه‌های دیجیتال و آموزش ساخت آن‌ها داده شده. وقتی که ساخت شناسه تمام شد، شما یک ایمیل حاوی شناسه دریافت خواهید کرد.

نحوه رمزگذاری ایمیل‌های جی‌میل در مرورگر کروم

برای رمزگذاری ایمیل‌های جی‌میل در مرورگر کروم چندین راه وجود دارد. یکی از آن‌ها FlowCrypt  است. این افزونه را به شکل افزونه‌های دیگر نصب کرده و دسترسی‌های لازم را به آن بدهید. حالا در New Tab سه گزینه خواهید دید. برای تنظیمات اولیه New Encryption را انتخاب کنید.

ترفند

در صفحه جدیدی که باز خواهد شد، از شما خواسته می‌شود که یک رمز عبور جدید وارد کنید. اگر این رمز عبور را فراموش کنید هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد پس مطمئن شوید که هیچوقت آن را فراموش نمی‌کنید. پس از اتمام کار، به جی‌میل بروید. حالا در بالای دکمه Compose یک دکمه جدید با نام Secure Compose اضافه شده.

از حالا به بعد همه ایمیل‌های جی‌میل شما در تمامی دستگاه‌ها، حتی اگر افزونه را نصب نکرده باشید، رمزگذاری می‌شوند. فقط رمزعبور خود را برای ورود فراموش نکنید.

یکی دیگر از راه‌های محبوب برای مرورگر کروم افزونه Secure Mail for Gmail است. این افزونه از رمزنگاری متقارن برای ایمن سازی جی‌میل و یک رمز عبور برای رمزگشایی ایمیل در طرف گیرنده استفاده می‌کند.

نحوه رمزگذاری ایمیل‌های جی‌میل در مرورگر فایرفاکس

مثل کروم، مرورگر فایرفاکس نیز افزونه‌هایی دارد که به شما کمک می‌کنند ایمیل‌های جی‌میل خود را رمزگذاری کرده و ایمن نگه دارید. افزونه Mailvelope را در فایرفاکس نصب کنید، این افزونه یک تکنولوژی متن‌باز ایمن است که می‌تواند قبل از ارسال فایل‌ها به‌وسیله جی‌میل آن‌ها را در کامپیوتر شما رمزگذاری کند.

ابتدا کلیدهای رمزگذاری عمومی و سپس کلید خصوصی خود را تولید کنید. هنگامی که پیام خود تایپ می‌کنید، Mailvelope  به دنبال کلید عمومی دریافت کننده در سرور می‌گردد. پس از پیدا کردن کلید، این افزونه ایمیل را رمزگذاری کرده و آن را ارسال می‌کند. توجه داشته باشید که شما و گیرنده هردو باید کلید عمومی داشته باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید.

استفاده از Mailvelope آسان نیست اما بسیار ایمن است. این را در نظر داشته باشید که هرگز نباید کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک بگذارید. در غیر این صورت، هر کسی قادر به دسترسی به ایمیل شما خواهد بود.

به‌جای این افزونه، شما می‌توانید از افزونه CipherMail نیز استفاده کنید. این افزونه می‌تواند ایمیل‌ها و فایل‌های ارسالی از سرویس دهنده‌های جی‌میل، یاهو، آوت‌لوک و… را رمز گذاری کند. CipherMail از استاندارد رمزگذاری S/MIME استفاده کرده و بر اساس گواهی‌ها کار می‌کند.

نحوه رمزگذاری ایمیل‌های جی‌میل در مرورگر اندروید

هنگامی که قصد دارید با سیستم عامل اندروید ایمیل ارسال کنید، می‌توانید از کلاینت ProtonMail استفاده کنید. ProtonMail به‌وسیله دانشمندان CERN و MIT که به خودی خود باعث اعتبار این کلاینت می‌شوند طراحی شده. ProtonMail با رمزگذاری دو طرفه کار می‌کند و با OpenPGP نیز سازگار است.

بر خلاف برخی از دیگر برنامه‌های، ProtonMail رمزگذاری را به طور خودکار انجام داده و پیام‌ها بر روی دستگاه شما رمزگذاری می‌شوند، این به این معنی است که حتی توسعه دهندگان نیز نمی‌توانند ایمیل‌های شما را بخوانند.

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام
    آموزش خیلی کاربردی رو منتشر کردید
    ایا اموزشی هم برای نرم افزار mozilla thunderbird هم دارید که این امکان رو داشته باشه؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *