استیکرها جذاب‌ترین تصاویری هستند که در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مثل تلگرام و واتساپ باب شده‌اند. کاربر برای اینکه بتواند احساسات خود را بهتر بروز دهد، معمولا از ایموجی‌ها، استیکرها و ماسک‌ها استفاده می‌کند. این تصاویر ممکن است به صورت ثابت یا متحرک باشد که تنوع بسیاری در اشکال گوناگون دارند. در این متن توضیح کوتاهی درباره استیکرهای متحرک و نحوه ساخت آنها می‌دهیم.

استیکر متحرک تلگرام چیست؟

قابلیت متحرک بودن استیکرها در تلگرام باعث محبوبیت هر چه بیشتر این اپلیکیشن میان کاربران شد. این استیکرها برای انتقال بهتر احساسات افراد و گفتگوی تصویری میان کاربران در چت‌ها و کانال‌ها بسیار کاربردی بود. شما هم در صورتی که علاقه‌مند به کارهای گرافیکی داشته باشید، می‌توانید یک پک اختصاصی برای استیکرهای متحرک در تلگرام برای خود طراحی کرده و در گروه یا کانال خود منتشر کنید.

طراحی استیکر متحرک تلگرام با نرم‌افزار ایلاستریتور Adobe illustrator

در طراحی یک کاراکتر و استیکر متحرک می‌توانید هم از ابزار شیپ shape در نرم افزار ایلاستریتور و هم از نرم افزار افترافکت استفاده کرد. اما بهتر است برای طراحی کاراکتر از نرم افزار ایلاستریتور استفاده کرده و آن را به افترافکت ایمپورت کنید که در این صورت باید آن را اکسپند را Expand کنید تا در افتر افکت قابل استفاده باشد. برای اینکار باید از منوی Object گزینه Expand را بزنید تا تکستی که درست کرده‌اید، تبدیل به شیپ شود. اگر قصد دارید کارکتری که طراحی می‌کنید را در نرم افزار ایلاستریتور متحرک‌سازی کنید، باید هر کدام از آنها را در یک لایه جدید ایجاد کنید که لایه‌ها مختص به کاراکتر باشند.

طراحی و متحرک سازی با افتر افکت Adobe Affter Effects

برای طراحی و ساخت استیکر متحرک تلگرام می‌توان از پلاگینی به نام Bodymovin-TG در نرم افزار Adobe Affter Effects استفاده کرد که از گیت هاب قابل دانلود است. برای اجرای بادی‌موین، باید قبلا ZXP Installer را نصب کرده باشید. پس از آن به منو بروید. با لمس Edit و انتخاب گزینه  Scripting & Expressions از زیر منوی Preferences، گزینه Allow Scripts to Write Files and Access Network را فعال کنید. با این پلاگین می‌توانید تصویر متحرک را با فرمت TGS ذخیره کنید. برای ساخت آنها بهتر است فریم ریت هر کدام حدود شصت فریم در ثانیه و حجمی در حدود بیست کیلوبایت داشته باشد.

همان طور که در بالا گفتیم، ممکن است بخواهید در ایلاستریتور کاراکتر خود را طراحی کنید و فایل خود را با فرمت ai بسازید. در این صورت برای انیمیت کردن و متحرک‌سازی آن باید در افترافکت ایمپورت کنید. حواستان باشد که تیک گزینه EPS Sequence را در مسیر PDF نرم افزار illustrator بردارید و غیرفعالش کنید و گزینه Import As را روی Composition Retain Layer Sizes بگذارید و تیک گزینه Create Composition بزنید تا فعال باشد. بعد از اینکه ایمپورتش کردید، روی Composition راست کلیک کنید و به بخش تنظیمات  Composition Setting بروید. در این قسمت طول و عرض آن را ۵۱۲ پیکسل تعیین کنید. فریم ریت Frame Rate آن را روی ۶۰ بگذارید و عدد Duration را ۳ ثانیه بگذارید. پس از متحرک کردن کاراکترها، همه فایل‌ها را به هم بگیرید و راست کلیک کنید و Create Shapes from Vector Layer را از منوی Create انتخاب کنید تا به شکل تبدیل شود و در زمان رندر گرفتن با خطا مواجه نشوید. پس از انجام این کار، فایل‌ها را حذف کرده و فقط شکل‌ها را نگه دارید. مهم است که درست خروجی بگیرید. برای این کار از بخش Extensions، Bodymovin for Telegram Sticker را انتخاب کنید و رندر کنید.

برای ساخت استیکر، شما مجاز به استفاده از افکت‌های زیر نیستید:

Expressions, Masks, Mattes, Layer Effects, Images, Solids, Texts, 3D Layers, Merge Paths, Star Shapes, Gradient Strokes, Repeaters, Time Stretching, Time Remapping, Auto-Oriented Layers

در صورتی که از هر یک از این موارد استفاده کنید، پلاگین Bodymovin-TG به شما اجازه نخواهد داد که از استیکر خروجی بگیرید. در نتیجه از ابتدا حواستان به افکت‌ها باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *