اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

ساخت رایگان سایت‌مپ برای سایت

برخی از سایت ها هستند که اقدام به ساخت سایت مپ رایگان می نمایند که شامل:

سایت xml-sitemaps.com

در این سایت می توانید در بخش اول سایت URL سایت را وارد کرده و در بخش دوم اقدام به مشخص نمودن مدت زمان Change frequency نمایید و سپس در بخش سوم Last modification تنظیمات را بر روی سرور تنظیم نموده و در بخش Prioty اقدام به انتخاب گزینه Automatically Calculated Priority نمایید و در خاتمه بر روی کلید Start کلیک نمایید. بعد از این مرحله از شما یک آدرس ایمیل درخواست می شود و نقشه سایت را در قالب فرمت Xml به شما ارائه می‌کند. در ادامه صفحه را به سایت خود افزوده و با کمک آموزش سایت مپ در وبمستر این صفحه را ثبت کنید.

ساخت سایت مپ در وردپرس

افزونه Google XML Sitemaps یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرس برای ساخت نقشه وردپرس sitemap است که بالای ۲ میلیون دانلود داشته و امتیاز ۵ از ۵ کسب کرده است. از مزایای این افزونه می‌توان به امن بودن آن اشاره کرد. برای ساخت نقشه سایت، افزونه Google XML Sitemaps را نصب و فعال کنید. بعداز فعال‌سازی، زیرمنویی با نام XML Sitemap به سربرگ تنظیمات وردپرس شما اضافه می‌شود.

علاوه بر آن می‌توانید با مراجعه به آدرس /https://wordpress.org/plugins/search/sitemap ، از پلاگین های دیگر که مرتبط با نقشه ی سایت است اطلاع پیدا کرده و اقدام به دانلود آن ها نمایید. پلاگینی که در قسمت بالا معرفی کردیم دارای بیشترین امتیاز و بالاترین دانلود می باشد و از افزودن اطلاعات اضافی به سرور جلوگیری می نماید. هنگامی که می خواهید اقدام به دانلود افزونه وردپرس نمایید، قبل از هر عملی از نسخه آن اطمینان حاصل نمایید. لازم به ذکر است که نسخه های آلفا دارای بیشترین نا امنی هستند!

سایت xmlsitemapgenerator.org

این سایت نیز این امکان را برای شما فراهم می آورد تا سه نوع نقشه ی سایت که یکی از طریق آنلاین، یکی وردپرس و دیگری مربوط به ویندوز می باشد را ایجاد کنید. البته اگر با برنامه نویسی آشنا هستید، می توانید از طریق PHP و C سایت مپ خود را بسازید. اگر آشنایتی در این امر به خصوص ندارید، از طریق هر کدام از سایت های اشاره شده در بالا اقدام کنید.

تاثیر سایت‌مپ بر روی سئوی سایت چیست؟

یکی از عناصر مهم و حیاتی در سئو سایت، وجود سایت مپ یا نقشه سایت می باشد که کار ایندکس نمودن صفحات وب سایت را انجام می دهد تا گوگل بتواند به راحتی برای دسترسی به صفحات سایت به آن مراجعه نماید. بنابراین یکی از عوامل ایندکس شدن صفحات در سایتها، ثبت صفحات در نقشه سایت می باشد که در نهایت برای نتایج جستجو رتبه مناسبی را کسب خواهند کرد و باعث افزایش میزان کاربران سایت می شود که سبب تاثیرات مثبتی در میزان بازدید و فروش محصولات سایت خواهد شد. همچنین وجود سایت مپ سبب می شود تا سایت و اطلاعات سایت شما سریع تر بروزرسانی شوند. با توجه به مزایای سایت مپ بر سئو سایت بهتراست که در طراحی سایت به این موضوع توجه داشته باشید.

سایت مپ XML یک فایل متنی می باشد که حاوی تمامی URL های موجود در وب سایت شما است و می تواند اطلاعات متا هر آدرس از سایت را همچون میزان اهمیت، آخرین بروز رسانی و نحوه ارتباط آن با سایر صفحات وب سایت شما را شامل شود. وجود سایت مپ این امکان را برای انواع موتورهای جستجو فراهم می سازد تا از طریق آن اقدام به شناسایی بهتر و مفیدتر صفحات وب سایت شما نموده و از تشکیل صفحات جدید و به روز و همچنین اعمال کوچکترین تغییراتی در صفحات قدیمی وب سایت شما اطلاع پیدا کنید. این که صفحات وب سایت شما با ساخت سایت مپ بهتر ایندکس شوند قابل تضمین نیست ولی با استفاده از سایت مپ می توانید شانس بیشتری برای ایندکس شدن صفحات خود داشته باشید.

چگونه سایت‌مپ خود را در گوگل وبمستر تولز ثبت کنیم؟

شاید به این فکر افتاده اید که موتورهای جستجو چگونه اقدام به مشاهده ی سایت شما می کنند؟ و یا سایت شما چگونه از طرف این موتورهای جستجو ارزش گذاری می گردد؟ جواب تمامی این سؤالات سایت مپ (نقشه سایت) می باشد.

امروزه شاهد پیشرفت روز افزون اینترنت در دنیا هستیم که استفاده از آن در زندگی روزمره انسان ها نیز بسیار فراگیر شده است.ثبت نقشه سایت در گوگل یکی از مهم ترین اقداماتی است که در راستای سئو سایت باید انجام داد. یکی از بهترین روش های موجود برای معرفی سایت مپ به گوگل، ثبت سایت در گوگل وبمستر است.

چگونه سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنیم؟

شما می‌توانید از گزارش نقشه سایت وبمستر تولز برای معرفی نقشه سایت خود به گوگل استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به معرفی یک نقشه سایت جدید یا تغییر آن نیز می‌توانید از این طریق اقدام کنید. علاوه بر این داده های مربوط به تاریخچه ارسال نقشه سایت و خطاهای رخ داده هنگام تجزیه نقشه سایت توسط گوگل، به اطلاع شما گذاشته می‌شود. به همین دلیل استفاده از گوگل سرچ کنسول برای معرفی sitemap یک امکان بسیار مناسب برای تمامی افراد فعال در حوزه اینترنت است. همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، سایت مپ در واقع فایلی در سایت شما است که صفحات مهمی که گوگل باید از آنها اطلاع داشته باشد را به این موتور جستجو نشان می دهد. زمانی که sitemap خود را معرفی می کنید، گوگل راحت تر و سریع تر می تواند صفحات وب سایت شما را پیدا کند. در نتیجه سرعت ایندکس شدن محتواهای وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشید که هر چقدر که نقشه سایت کوچک تر باشد، سرعت ایندکس شدن صفحات وب سایت نیز بیشتر خواهد بود. اما این بدین معنا نیست که بخشی از محتوای وب سایت خود را به دلیل کوتاه تر کردن آن در سایت مپ خود قرار ندهید. تمامی صفحات وب سایت شما که می خواهید در دید گوگل قرار بگیرند را باید طی یک فایل مشخص به گوگل نشان دهید. ثبت سایت مپ در گوگل وبمستر نیز بهترین گزینه برای این کار است. همچنین شما می‌توانید به کمک ابزار sitemap در سرچ کنسول گوگل اقدام به ثبت، تغییر یا حذف نقش سایت خود نمایید. بنابراین ثبت سایت‌مپ برای سایت‌هایی که قصد حضور در نتایج جستجوی گوگل را دارند، اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان بدون ثبت آن در گوگل، صفحات سایت را در آن ایندکس کرد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *