همه چیز درباره هاست و خرید فضای میزبانی را می‌دانیم اما ممکن است هنگام خرید آن میان سرور اختصاصی و مجازی دو به شک باشید. در این مقاله تفاوت میان این دو سرور، سطح عملکرد و اختلاف قیمت آنها را به شما توضیح می‌دهیم تا به هنگام انتخاب هاست، تصمیم بهتری درباره نوع سرویس میزبانی وب خود بگیرید.

سرور اختصاصی، Dedicated Server

سرور اختصاصی یکی از بهترین و کامل‌ترین نوع سرویس‌های میزبانی در وب به شمار می‌رود. شما با خرید یک سرور اختصاصی برای وب سایتتان، فقط بخشی از یک سرور مانند هاست اشتراکی را نخواهید داشت بلکه تمام آن مختص سایت شماست. از مزیت این نوع سرور این است که کنترل همه سرور و مقدار آن با شما خواهد بود و وب سایت‌ها سرعت بالایی خواهند داشت. اما از طرفی داشتن تخصص کافی برای نظارت بر داده‌ها و ترافیک سایت به دستان شماست و کار ساده‌ای نخواهد بود. لازم است برای نگهداری آن هزینه گزافی بپردازید. در این صورت می‌بایست سرور اختصاصی خود را برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ به کار ببرید تا سود داشته باشد.

سرور مجازی، VPS

سرور مجازی که با نام VPS  هم شناخته می‌شود، سرویسی است که همچون هاست اشتراکی چندین وب سایت به طور همزمان از آن استفاده می کنند، اما هر کدام از آنها منابع مختص به خود را از سرور دریافت می‌کنند. در واقع چیزی مابین سرور اختصاصی و هاست اشتراکی به صورت مجازی! حال می‌پرسید که چرا؟ سرور مجازی قدرت سخت افزاری از جمله رم و پهنای باند را برای هر کاربر سایت جداگانه تعیین می‌کند. علاوه بر این، سرور مجازی از یک نرم افزار ویژه به نام hypervisor استفاده می‌کند که در این صورت، اگر از محدودیت سخت‌افزاری خود عبور کرده باشید، از منابع سرورهای مجازی دیگر قدرت سخت افزاری بیشتری قرض می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر سرور شما دارای ۸ گیگابایت رم باشد، شما ممکن است یک گیگابایت از آن را استفاده کنید اما هیچگاه این مقدار را با سایت‌های دیگر به اشتراک نمی‌گذارید. این نوع سرور در مدیریت ترافیک سایت بسیار انعطاف پذیر بوده و هزینه بالایی ندارد. همچنین برای داشتن یک میزبانی مجازی VPS نیازی به دانش تخصصی ندارید.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

با خواندن تعاریف هر کدام از این سرورها ممکن است بپرسید که کدام سرویس بهتر است؟ مشخصا انتخاب سرور مناسب برای خرید به هیچ عنوان آسان نیست. پس هر دوی آنها را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا تصمیم نهایی را بگیریم.

امنیت: در بررسی امنیت سرور مجازی و اختصاصی بهتر است یک مثال بزنیم. شاید بهتر باشد خرید سرور را به خرید یک خانه یا آپارتمان تشبیه کنیم. در صورتی که یک سرور اختصاصی بخرید همچون یک خانه ویلایی و شخصی خواهد بود که تمام امنیت آن به شما بستگی دارد. هزینه و تخصصی که برای نگهداری از سرور خود در نظر گرفته‌اید، تعیین کننده امنیت آن خواهد بود اما سرور مجازی شبیه به داشتن یک واحد آپارتمان است. اگر آپارتمان‌های دیگر امنیت ساختمان را پایین بیاورند، خانه شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هر چند سرور مجازی امنیت بالایی دارد اما با کنترل کاملی که سرور اختصاصی به شما می‌دهد قابل مقایسه نیست. همچنین، هر دو آنها به شما اجازه نصب نرم‌افزارهای امنیتی دلخواه را می‌دهند. پس با رعایت موارد امنیتی نیاز نیست نگران هیچ کدام از این سرورها باشید.

عملکرد: در مقایسه عملکرد سرور مجازی و اختصاصی می‌توان اینطور گفت که همیشه یک سرور اختصاصی از نظر سرعت مزیت بیشتری دارد. وب سایت شما بر روی یک سرور اختصاصی بسته به مشخصات سخت‌افزاری آن، از بالاترین سرعت ممکن برخوردار خواهد شد. در سرور مجازی هم می‌توانید سرعت بالایی داشته باشید اما عملکرد آن تحت تاثیر و وابسته به حجم وب‌سایت‌های دیگر هم خواهد بود. همچنین در یک سرور اختصاصی شما به راحتی می‌توانید آن را پیکربندی کنید اما در سرور مجازی برای تنظیماتش محدویت‌هایی خواهید داشت و نمی‌توانید هر نرم‌افزاری را نصب کنید. چون آن سرور را با مشتریان دیگر به اشتراک دارید.

توسعه پذیری: رشد و توسعه وب سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که زمان انتخاب یک هاست و سرور باید به آن توجه کنید. اگر کسب و کارتان یک سیر مشخص و ثابتی دارد، سرور مجازی مناسب کار شماست. اما اگر یک آنلاین‌شاپ دارید که در آینده ممکن است مشتریان زیادی از آن خرید کنند یا مثلا کاربران زیادی در ساعت مشخصی به سایت شما مراجعه کنند تا رویدادی را ثبت کنند، بهتر است یک سرور اختصاصی بخرید. اما از نظر رشد و توسعه‌پذیری یک تفاوت کوچک دارند. سرور اختصاصی از اول هر چه است، همان است. همه منابع، امنیت و عملکردی که در ظرفیتش وجود دارد را از همان ابتدا می‌بینید و خریداری می‌کنید. اما سرور مجازی امکان رشد دارد و چنین چیزی برای آن یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. به همین خاطر اگر استارتاپ بزرگی را در ذهن می‌پروانید، ولی در اول راه هستید، می‌توانید سرور مجازی را انتخاب کنید.

قیمت: قیمت معمولا از پراهمیت‌ترین مواردی است که در انتخاب ما تاثیر می‌گذارد. قیمت خرید هر کدام از سرورها بسته به مشخصاتش ممکن است متفاوت باشد اما به صورت کلی مبلغی را که برای یک سرور مجازی خواهید پرداخت در مقایسه با همان مشخصات در سرور اختصاصی، قیمت کمتر و ارزان‌تر خواهد بود.

سرور اختصاصی یا سرور مجازی؟

کدام یک از این سرورها مناسب تجارت شما است؟ همان طور که در متن بالا بررسی کردیم، یک سرور مجازی و اختصاصی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که بسته به معیارها و مشخصات مورد نظر، می‌بایست بهترین گزینه برای وب سایت خود را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *