مک دیگر آن سیستم عامل همیشه امنی که قدیم‌ها کاربرانش فکر می‌کردند نیست و این سیستم عامل نیز مثل ویندوز، ممکن است ویروسی شود.

زمانی که دستگاه شما تبلیغاتی نشان می دهد که برایتان قابل درک نیست یا این که این که کند شده، بدون این که دلیلی بتوانید برایش در نظر بگیرید، احتمالا دارای بدافزار است. برای تشخیص این که چه زمانی، سیستم عامل مک ویروسی شده و در این مواقع چه کاری از دستتان بر می‌آید، بهتر است این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

آیا ممکن است مک ویروسی شود؟

  • در گذشته خیلی‌ها بر این باور بودند که سیستم عامل مک امکان ویروسی شدن ندارد، در صورتی که همان زمان هم این باور غلط بود، با توجه به گسترده شدن استفاده از این سیستم عامل، حالا بیش از پیش امکان بروز این مشکل وجود دارد. بدافزارهای مک در فرم‌های مختلفی ممکن است ظاهر شوند که موارد زیر تنها چند نمونه از آن‌ها هستند:
  • Silver Sparrow: این بدافزار دستگاه‌های مک با چیپ پردازنده M1 را نشانه می‌رود. Silver Sparrow از سیستم عامل مک استفاده کرده و یک API جاوا اسکریپت نصب می‌کند و هر یک ساعت با سرورهای خود ارتباط برقرار می‌کند. برخی از اهل فن اعتقاد دارند، بعدها قرار است این بدافزار برای حمله‌ای بزرگ استفاده شود.
  • Pirri/GoSearch22: اولین بدافزاری که دستگاه‌هایی با پردازنده M1 را هدف قرار داده بود، Pirri/GoSearch22 است. این ویروس در دستگاه شما نشسته و در جاهای مختلف، به نمایش تبلیغات می‌پردازد.
  • ThiefQuest: این بدافزار ابتدا در سال 2020 دیده شود و بعد از این که دستگاه را آلوده می‌کند، اطلاعاتی از پوشه‌ها و فایل‌های شما دزدیده و به سرور انتقال می‌دهد و اگر این اطلاعات با ارزش باشد، در آینده از شما اخاذی به عمل می‌آید!
  • ۱۰ قابلیت مخفی مک که حتما باید از آن ها استفاده کنید

از کجا بهفمید دستگاه مک شما ویروسی شده است؟

در بسیاری از مواقع، برنامه‌هایی که خارج از اپ استور اپل نصب می‌شوند یا سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، باعث ویروسی شدن دستگاه خواهند بود. مخصوصا وقتی از برنامه‌ها دانلود شده به شکل غیر قانونی استفاده می‌کنید. بهتر است قبل از این که چنین برنامه‌هایی یا به طور کلی، هر برنامه‌ای خارج از اپ استور را دانلود کنید، حداقل در مورد آن تحقیق کنید. استفاده از درایو USB آلوده یا باز کردن ایمیل آلوده نیز می‌توانند باعث این موضوع شوند. اما وقتی دستگاه شما ویروسی می‌شود، چه نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد؟

  1. تبلیغات ناخواسته و پاپ‌های مزاحم

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ویروس‌های امروزی، همین نمایش تبلیغات بر روی سیستم عامل است. اگر دیدید که تبلیغات عجیب و غریب روی دستگاه یا مرورگر خود می‌بینید و پاپ‌های تبلیغاتی در جاهای مختلف مخصوصا خارج از مرورگر نمایش داده شده، مطمئن شوید که دستگاه شما ویروسی شده است.

  1. دستگاه شما بی‌دلیل کند شده است

نه تنها روی مک، بلکه روی هر سیستم عاملی دیگری، وقتی دستگاه شما بدون دلیل کند می‌شود، باید شانس این را بدهید که ویروسی شده است. حملات DDoS، بدافزارهایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند و به طور کلی، ویروس‌هایی که سیستم عامل را هدف قرار می‌دهند، ممکن است باعث کندی دستگاه شما شوند. البته پیش فرض این را قرار ندهید که در صورت کندی، دستگاه شما ویروسی شده و اگر معلوم شد که چنین نیست، حتما به دنبال دلیلش باشید.

  1. آنتی ویروس به شما اخطار می‌دهد!

برنامه‌های آنتی ویروس زیادی هستند که می‌توانید نصب کنید و وقتی این گونه برنامه‌ها به شما هشدار می‌دهند که دستگاه شما آلوده است، حتما باید آن را جدی بگیرید. از جمله برخی از آنتی‌ ویروس‌های خیلی خوب بر روی مک، نمونه‌های زیر هستند:

  • Bitdefender Virus Scanner: این برنامه کاملا رایگان بوده و اگر چه بدافزارها را پاک نمی‌کند، اما با آن، متوجه خواهید شد که دستگاه شما مشکل دارد یا نه.
  • Malwarebytes for Mac: این برنامه یکی از برنامه‌های محبوب برای مبارزه با بدافزارها روی مک است و می‌تواند دستگاه شما را زیر 30 ثانیه اسکن کرده و بدافزار مورد نظر را از روی دستگاه پاک کند.
  • ClamXAV: این برنامه، نسخه مک از نرم‌افزار محبوب و کد باز ClamAV است که برای پیدا کردن بدافزارها استفاده شده و عملکرد خیلی خوبی هم دارد.

جلوگیری از ویروسی شدن مک

قبل از این که دستگاه شما ویروسی شود، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. برای این کار کافی است چند نکته را رعایت کرده یا از برنامه‌های مناسب استفاده کنید.

  • سندباکس: یکی از روش‌های رایج برای برنامه‌هایی که از نصب آن‌ها مطمئن نیستند استفاده از روش سندباکس (Sandboxing) است. در واقع شما یک دستگاه مجازی درون سیستم عامل می‌سازید و برنامه مورد نظر خود را ابتدا روی آن نصب می‌کنید.
  • غیر فعال نکردن Gatekeeper: البته این موضوع کمی سخت است، چون خیلی از آن‌ها که از مک استفاده می‌کنند، برای نصب برنامه خارج از اپ استور، نیاز به غیر فعال کردن آن دارند. اما اگر امنیت بیش از هر چیزی برایتان مهم است، Gatekeeper را غیر فعال نکنید تا هیچ برنامه‌ای خارج از ساختار اپل، اجازه‌ی نصب روی سیستم عامل را نداشت باشد.
  • دانلود از منابع معتبر: سر نزدن به سایت‌هایی که از آن‌ها مطمئن نیستند و دانلود نکردن هر فایلی از هر جایی، بزرگ‌ترین کمک به ویروسی نکردن دستگاه خواهد بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *