اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید. گوگل سرچ کنسول (google search console) یک ابزار پرکاربرد برای بررسی وضعیت سایت از دیدگاه گوگل است. این ابزار رایگان از بهترین ابزار‌های مدیریت سایت برای سئو است که توسط گوگل ارائه شده است. نام قدیم این ابزار گوگل وبمستر تولز (google webmaster tools) بوده که در سال ۲۰۱۵ به نام فعلی تغییر کرده است. به کمک گوگل سرچ کنسول می‌توان فهمید وضعیت دسترسی ربات‌های گوگل به سایت ما چگونه است، چه صفحاتی از سایت ایندکس شده است، میزان کلیک‌های دریافتی و جایگاه وب‌سایت ما در نتایج چگونه بوده و ده‌ها اطلاعات مفید دیگر که به سئو وب‌سایت ما کمک خواهند کرد.

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

زمانی که برای اولین بار google search console را باز می‌کنید، همه چیز پیچیده به نظر می رسد. چرا که با تعداد بسیار زیادی برچسب، انواع و اقسام فیلترها و نمودارهای گیج کننده رو به رو می شوید که هیچ درکی از معنا و مفهوم خیلی از آنها ندارید. اما اصلا نگران نباشید. هر چقدر که بیشتر با این سرویس مهم کار کنید، روی ابزارهای آن تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم شما را با سرچ کنسول گوگل و تاثیری که می تواند روی وب سایت شما داشته باشد، آشنا کنیم. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و تیتروار گام هایی که باید به منظور استفاده از سرچ کنسول گوگل بردارید را معرفی کنیم باید بگوییم:

  • آموزش سرچ کنسول گوگل – بخش اول
  • وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید.
  • بعد از ثبت وب سایت باید اقدام به تایید حساب به عنوان مالک آن نمایید. اطلاعات موجود در وبمستر تولز بسیار حساس و محرمانه است. به همین دلیل باید به google این اطمینان را بدهید که شما به عنوان مالک اصلی سایت اقدام به ثبت آن نموده اید.
  • در گام بعدی باید مالکین و کاربران را مشخص نمایید. مشخصا مالک کسی است که به تمامی نقاط دسترسی کامل دارد. امکان اضافه کردن یا حذف کاربران، تغییر تنظیمات، دسترسی به تمامی داده ها و ابزارها تنها در اختیار مالک سایت است. اما کاربران تنها می توانند داده ها و فعالیت هایی که صورت می گیرد را مشاهده نمایند اما امکان افزودن یا حذف کاربران را در اختیار ندارند.
  • بعد از آن زمان ثبت نقشه سایت در GSC فرا می رسد. ثبت سایت مپ یک امر بسیار مهم است که می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل اقدام به ثبت آن نمایید. Sitemap به گوگل کمک می کند تا به شکل بهتری موضوع اصلی سایت را درک کند. این موضوع باعث بهبود سئو سایت خواهد شد.
  • در قدم بعدی وقت آن است که با معیارها و ابزارهای موجود آشنایی پیدا کرده و از آنها به منظور بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمایید.

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

با توجه به تاکید زیادی که روی استفاده از سرچ کنسول گوگل و نقش آن را موفقیت یک سایت می شود، این سوال پیش می آید که وبمستر تولز گوگل دقیقا چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می دهد؟ ویژگی های بسیار مهم این ابزار و کارهایی که می توان به کمک آن انجام داد، عبارتند از:

  • با خدمات رایگان کنسول جستجوی گوگل آشنا شوید
  • شما می توانید نقشه سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید یا در صورت نیاز تغییر دهید. اگر هم در زمینه نقشه سایت با خطاهایی رو به رو شدید نیز می توانید به کمک وبمستر تولز google آنها را رفع نمایید.
  • با ثبت سایت در google search console می توانید اطمینان حاصل کنید که گوگل سایت شما را پیدا کرده و درون آن خزیده و محتواهای آن را ایندکس می کند.
  • در صورت بروز هر گونه مشکلی در بحث ایندکس شدن محتواهای سایت، می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول آنها را رفع نمایید.
  • شما می توانید رتبه سایت خود را به کمک وبمستر تولز بررسی و بهبود ببخشید.در صورت نیاز به بررسی یک بخش مشخص از سایت توسط google یا ایندکس شدن دوباره آن می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل درخواست خود را به google ارسال نمایید.
  • در google search console امکان نوشتن و بررسی محتوای فایل txt وجود خواهد داشت. بدین ترتیب می توانید صفحاتی که تصادفا در robots.txt بلاک شده اند را شناسایی نمایید.
  • در گوگل سرچ کنسول تعداد لینک های داخلی و خارجی سایت به شکلی دقیق مشخص شده است.
  • امکان حل مشکلات متداول و بررسی mobile-friendly و فریم ورک AMP وجود دارد.
  • به کمک google search console شما می توانید کلمات کلیدی مرتبط سرچ شده در گوگل را که می تواند به بهبود رتبه سایت شما و آمدن ترافیک با سایت کمک کند را شناسایی نمایید.
  • سرچ کنسول گوگل مشخص می کند که سایت شما در کدام یک از نتایج جستجو google نمایش داده می شود.
  • بهینه‌سازی سایت‌ها برای گوشی

البته با توجه به نقشی که شما در کنسول ایفا می کنید، نیازتان به استفاده از این امکانات تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال یک طراح سایت ممکن است از بخش هایی استفاده کند که مسئول سئو نیازی به بررسی آنها نداشته باشد. مزیت گوگل سرچ کنسول نیز دقیقا همین است. این پلتفرم به شکلی طراحی شده است که هر کسی با هر تخصص و تجربه ای می تواند از آن استفاده نماید. اما دقیقا چه کسانی می توانند از این سرویس ارزشمند به نفع بهبود کار خود بهره گیرند؟ همه افراد می توانند از امکانات موجود روی این سایت استفاده نمایند اما وبمستر تولز بیشتر از هر چیزی برای افراد مختلفی کارآمد خواهد بود که در مقاله بعدی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *