استفاده از هر نرم‌افزاری نیازمند تهیه کردن بستر مناسب برای پاسخ‌دهی آن نرم‌افزار به شما است؛ نرم‌افزارهای تحت وب نیز از این مسئله جدا نیستند و برای استفاده از آنها باید بستر مناسبی برای آنها فراهم کرد. فضای مناسب نرم‌افزارهای تحت وب معمولا بر روی بستر سرور یا هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند و دلیل آن نیز پشتیبانی از زبان‌ برنامه‌نویسی و بستر مناسبی برای PHP و SQL است. بسیاری از طراحان وب برای طراحی سایت ابتدا سعی می‌کنند نتیجه کار خود را بر روی فضای آفلاین بررسی کنید و در صورت عملکرد صحیح آن را به فضای آنلاین نظیر هاست یا سرور منتقل کنند.

امروزه نرم‌افزارهایی برای سیستم عامل ویندوز و سیستم عامل لینوکس وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید یک بستر مجازی مناسب برای بررسی نرم‌افزارهای تحت وب خود فراهم کنید. با اینکار شما دیگر نیازی به تهیه سرور یا هاست نخواهید داشت و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید نتیجه کار خود را بررسی کنید.

در این مقاله قصد داریم به یکی از برترین نرم‌افزارهایی که به شما در زمینه نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای تحت وب بروی ویندوز و لینوکس کمک می‌کنند بپردازیم. این نرم‌افزار به صورت کاملا رایگان و بدون نیاز به هیچ‌گونه‌ هزینه‌ای در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید از آن بر روی سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و  سیستم عامل مک استفاده کنید.

شبیه‌ساز سرور Xampp

زمپ (Xampp) یکی از برترین نرم‌افزارهای شبیه‌ساز برای کامپیوتر است که به شما کاربران در زمینه فراهم آوردن بستری شبیه به سرور کمک می‌کند. اگر شما نیز یکی طراحان وب یا توسعه‌دهندگان اسکریپت هستید و نیاز دارید تا بدون نیاز به سرور بتوانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید، به راحتی می‌توانید از این نرم‌افزار برای اجرای کار خود استفاده کنید.

این نرم‌افزار حرفه‌ای از سرویس‌دهنده‌های آپاچی، پایگاه داده MYSQL تشکیل شده است و از PHP و Perl به عنوان مفسر کدهای نوشته شده پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار اکثر امکانات اصلی یک سرور یا میزبانی وب را دارا است و نیازی به افزونه‌ها یا نرم‌افزارهای مکمل نخواهید داشت.

برخی قابلیت‌های نرم‌افزار شبیه‌ساز سرور Xampp:

  • امکان راه‌اندازی یک وب‌سرور با تمامی امکانات بر روی سیستم‌های شخصی
  • قابلیت نصب و راه‌اندازی PHP، MYSQL و Apache تنها با یک کلیک
  • قابلیت ادغام و یکپارچه‌ کردن برنامه‌های نصب شده بر روی آن
  • وجود بخش PHPmyadmin برای دسترسی کاربران به جداول دیتابیس‌ها
  • قابلیت ایجاد دیتابیس جدید از طریق بخش PHPmyadmin
  • قابلیت اجرای ساده و حرفه‌ای کدهای PHP
  • عدم نیاز به دسترسی به شبکه جهانی اینترنت و قابلیت استفاده به صورت آفلاین
  • قابلیت نصب و اجرای انواع اسکریپت تحت PHP بر روی سیستم بدون نیاز به اینترنت
  • قابلیت نصب انواع سیستم‌های مدیریت محتوا در کوتاه‌ترین زمان ممکن

همانطور که می‌دانید وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب است که برای استفاده از آن نیازمند برخی از بسترهای مناسب برای میزبانی آن هستید. وردپرس به عنوان یک اسکریپت نوشته شده با PHP که از پایگاه داده MYSQL پشتیبانی می‌کند، می‌تواند به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی بر روی Xampp پشتیبانی شود. در یکی از مقالات گذشته به بررسی آموزش نصب وردپرس بر روی Xampp پرداختیم که اگر نیاز به آن دارید می‌توانید در همین پایگاه آن را جستجو کنید.

رایگان بودن آن

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با برخی از نرم‌افزارهای موجود در زمینه‌های مختلف دارند، مشکل هزینه مجوزها (License) برای استفاده از آنها است. خوشبختانه نرم‌افزار شبیه‌ساز Xampp به صورت کاملا رایگان در اختیار تمامی کاربران قرار گرفته است و می‌توانید آخرین نسخه آن را از طریق سایت اصلی این نرم‌افزار دانلود کنید.

همچنین جالب است بدانید علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله، این نرم‌افزار از برنامه‌های مفیدی نظیر Apache, MySQL, PHP + PEAR, Perl, mod_php, mod_perl, mod_ssl, OpenSSL, phpMyAdmin, Webalizer, Mercury Mail Transport System for Win32 و NetWare Systems v3.32, Ming, FileZilla FTP Server, mcrypt, eAccelerator, SQLite, and WEB-DAV + mod_auth_mysql نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید با یک کلیک آن را در سیستم خود فعال کنید.

پشتیبانی از Filezilla برای دسترسی به FTP

یکی از امکانات بسیار مفیدی که در این نرم‌افزار درج شده است، قابلیت استفاده از FTP در سیستم شخصی شما است. این امکان شما را مقدور به استفاده از اکانت FTP هاست سایت خود می‌کند و همچنین می‌توانید دو سیستم را به صورت LAN به یکدیگر متصل کنید.

امنیت Xampp

یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از کاربران در زمینه استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین یا آفلاین دارند، مسئله امنیت است! امنیتی یکی از مهم‌‍ترین مواردی است که هر کاربری برای حفظ امنیت اطلاعات موجود در آن مهم می‌داند. نرم‌افزار Xampp نیز به عنوان یکی از نرم‌افزارهای جهانی همین دغدغه را برای کاربران خود ایجاد می‌کند. اگر به نکات ارائه شده در همین مقاله دقت کرده باشید، می‌دانید که نرم‌افزار زمپ به صورت کاملا آفلاین نیز قابل استفاده و دسترسی است! بنابراین جای هیچگونه نگرانی برای از دست رفتن یا به خطر افتادن اطلاعات شما وجود ندارد و از لحاظ امن بودن این سیستم حرفه‌‍ای خیالتان راحت باشد.

از طرفی این نرم‌افزار تمامی Logهای مربوط به کارکردهای انجام شده توسط نرم‌افزار را به شما نمایش می‌دهد و می‌توانید در صورت بروز مشکل به راحتی و بدون نیاز به تخصص خاصی آن را برطرف کنید. برای استفاده از این نرم‌افزار کافی است وارد سایت apachefriends شوید و باتوجه به سیستم‌عامل کامپیوتر خود آن را دانلود کنید. همچنین از طریق این سایت می‌توانید به نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار و اسکریپت‌های تحت وب دسترسی داشته باشید و آنها را دانلود کنید.

برای دانلود نرم‌افزار زمپ به سایت apachefriends مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری: بسیاری از کاربران نیازمند ایجاد یک بستر مناسب برای میزبانی اسکریپت‌های تحت وب دارند که در این مقاله به بررسی یکی از برترین شبیه‌سازهای سرور برای کامپیوتر پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *