چند سال پیش ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت مایکروسافت، در کنفرانسی مقابل اسلاید ایستاد و در بین صحبت‌هایش به مساله علاقه مایکروسافت به سیستم عامل لینوکس اشاره کرد. گرچه این گفته بازتاب‌های مختلفی را در پی داشت اما حالا نشانه‌هایی وجود دارد که از تمایل و علاقه ماکروسافت به لینوکس حکایت دارد. ما در این پست به ۵ نشانه که خبر از علاقه مایکروسافت به لینوکس می‌دهد، خواهیم پرداخت.

مایکروسایت لینوکس خودش را عرضه کرده است

Azure Sphere سیستم‌عاملی مبتنی بر سخت‌افزار ARM است. به طور خاص مایکروسافت ابزارهای اینترنتی مانند دماسنج‌های کوچک و ردیاب‌های تباسب اندام را هدف قرار داده‌ است. نکته حایز اهمیت در این باره استفاده مایکروسافت از Azure Sphere که سیستمی بر مبنای لینوکس است را به جای سیستم عامل ویندوز استفاده کرده است.

مایکروسافت با شرکتی چون آمازون که تولیدکننده لوازم لینوکس است رقابت دارد. شاید به همین دلیل باشد که تصمیم گرفته با ارائه سرویس Cloud Azure به فروش بیشتری از محصولات اختصاصی با قیمت نسبتا پایین دست یابد. همچنین این شرکت در صدد جذب مهندسین و توسعه‌دهندگان تکنولوژی منبع باز نیز بر آمده است.

مایکروسافت توزیعهای مختلف لینوکس را در فروشگاه ویندوز عرضه می‌کند

در سال ۲۰۱۷ لینوکس در فروشگاه مایکروسافت عرضه می‌شد و کاربران ویندوز می‌توانستند نسخه‌های اوبونتو، فدورا و openSUSE را دانلود کرده و بدون مشکلات رایج  و بر روی دستگاهی مجازی روی ویندوز خود اجرا کنند. سیستم عامل لینوکس و توابع آن از طریق زیرسیستم ویندوز برای لینوکس اجرا می‌شوند. از لحظ فنی شما با یک سیستم لینوکس تمام عیار طرف نیستید بلکه شرکت ابزارهای سیستم را در ظاهر لینوکس ارائه می‌دهد. با این همه شما می‌توانید با یک سرهم‌بندی درست، دسکتاپ کامل لینوکس را در داخل ویندوز بارگیری کنید.

بسیاری از توسعه‌دهندگان و طراحان وب از ابزارهای لینوکس و سیستم عامل مک برای ایجاد نرم‌افزار‌ و سایت‌های خود استفاده می‌کنند و مایکروسافت نمی‌خواهد که مشتریان بالقوه‌اش را از دست بدهد. از طرفی افراد علاقه‌مند به ویندوز زیادی هستند که مجبورند برای کارهایشان با سیستم‌عامل‌های دیگری روبرو شوند. مایکروسافت با پیش گرفتن این رویه هوشمندانه در حقیقت با یک تیر دو نشان می‌زند

مایکروسافت اکنون نرم افزارهای لینوکس را طراحی می‌کند

اسکایپ یکی از بزرگترین آن‌هاست که لینوکس برای سال‌ها آن را نادیده گرفته بود اما مایکروسافت در سال گذشته خیلی سریع نسخه‌ای از آن را برای لینوکس عرضه کرد. همچنین شما می‌توانید برای یکپارچه‌سازی محیط دسکتاپ برنامه Visual Studio Code را دانلود و نصب کنید. این در حالی است که هیچ نسخه‌ای از مایکروسافت آفیس عرضه نشده و شما مجبورید از آفیس ۳۶۵ در مرورگر استفاده کنید. گرچه این فهرست طولانی نیست اما اگر تمامی موارد آن را مرور کنید متوجه رابطه قبلی آن‌ها خواهید شد.

با این که هنوز بخش اعظم فعالیت مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز هزینه می‌شود اما خدمات آن برای هر دو سرویس آفیس و آزور عرضه می‌گردد. نادتلا اعلام کرده که یک پنجم سیستم‌عامل‌های آزور لینوکس هستند. در حال حاضر مایکروسافت از این سیستم‌های عامل حمایت مالی کرده و برای این کار باید دید تا کجا می‌تواند پیش برود.

مایکروسافت در کرنل لینوکس همکاری می‌کند

در دنیای منابع آزاد، کدها برای هر نوع استفاده اعم از ویرایش و یا اشتراک‌گذاری رایگان هستند. این کدها به همان شکل اولیه ارائه می‌شوند و در صورت بروز هرگونه مشکل راه حلی برای آنان وجود ندارد. بنابراین اگر اشکالی پیش آمد و یا خواستید ویژگی خاصی به آن اضافه کنید، خودتان این کار را انجام دهید. این همان کاری است که مایکروسافت سال‌هاست انجام می‌دهد.

همکاری‌های مایکروسافت معمولا به عنوان هدایتی برای هماهنگ‌سازی لینوکس با فناوری شرکت انجام می‌پذیرد. در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت جزو ۵ شرکت برتری بود که در لینوکس نسخه ۳٫۰ همکاری می‌کرد. همکاری مایکروسافت شامل ده‌ها هزار خط کد می‌شود.

مایکروسافت یکی از اعضای اصلی لینوکس است

در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت در سطح پلاتینیوم به لینوکس پیوست و این بدان معناست که جزو سرمایه‌گذاران بزرگ آن شد. در مقایسه، گوگل در سیستم‌عامل‌های اندروید و Chrome OS بر پایه لینوکس یک عضو نقره‌ای است.

مایکروسافت، مانند سایر برنامه‌نویسان، از تعدادی از پروژه‌های منبع باز استفاده می‌کند و سرمایه‌گذاری در بنیاد لینوکس یکی از راه‌های تقویت پشتیبانی از این پیشنهادات بدون پرداخت هزینه است. در ضمن این مشارکت نوعی اعتبار هم به همراه خواهد داشت وقتی اسم شرکت در صدر قرار بگیرد. اما چه کسی اسامی شرکت‌کنندگان در لینوکس را می‌دانند؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *