به روزرسانی سیستم عامل تبلت‌های آیپد که در 24 اکتبر ارائه شده چندین تغییر مهم داشته که باعث بهتر شدن حس کاربری این دستگاه‌ها و همچنین تغییرات ظاهری سیسم عامل شود. البته در واقع نسخه‌ای که همان اول کار ارائه خواهد شد، نسخه 16.1 بوده و اپل از خیر نسخه اصلی 16 گذشته است.

ویژگی‌های سیستم عامل iOS 16 در یک نگاه

پیش از آنکه به سراغ بررسی تک تک قابلیت های معرفی شده iOS 16 برویم بد نیست نگاهی فهرست‌وار به برخی تغییرات جدید در این سیستم عامل داشته باشیم. اپل سرانجام از سیستم پرداخت اپل پی (Apple Pay) در مرورگرهایی مانند گوگل کروم، مایکروسافت اج، فایرفاکس پشتیبانی می‌کند. شخص‌سازی مموجی‌ها با ویژگی‌های جدید یکی دیگر از تغییرات مهم در iOS 16 است.

لاک اسکرین در iOS 16 به‌کلی دگرگون شده و می‌توانید فونت، رنگ و تصویر پس‌زمینه‌ای را که در آن ساعت نمایش داده می‌شود، تغییر دهید. در عین حال مکان تصاویر و ابزارک‌‌ها در لاک اسکرین نیز قابل تغییر هستند. در iOS 16 می‌توانید قابلیت فوکوس را برای لاک اسکرین هم استفاده کنید. شما می‌توانید لاک اسکرینی جدید بسازید که وابسته به قابلیت فوکوس بوده و شامل نوع فعالیت‌های روزانه شما مثل سرگرمی یا کار باشد. در ضمن می‌توانید هر لاک اسکرینی را با ابزارک‌های دلخواه شخصی‌سازی کنید.

شما از این پس می‌توانید پیام‌های خود را در اپلیکیشن مسیج ویرایش یا پاک کنید. ویژگی SharePlay نیز با اپلیکیشن مسیج سازگار شده و می‌توانید به فایل‌ها و مدارک خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را با دعوت از دیگران (Collaborate) به‌اشتراک گذاشته و ویرایش کنید.

اپل پی به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه تماس فیزیکی و نیاز به سخت‌افزار خاصی پرداخت‌های خود را انجام دهید. در عین حال با نسخه جدید اپل پی می‌توانید مبالغ خرید خود را در ۴ پرداخت مختلف در مدت زمان ۶ هفته آن هم بدون هیچ سودی به فروشندگان کالا بپردازید.

ویژگی iCloud Shared Photo Library به شما اجازه می‌دهد که تصاویر دلخواه‌تان را در یک کتابخانه مجزای دیگر در آیکلود با دیگران به اشتراک بگذارید.

ویژگی اشتراک‌گذاری خانوادگی یا Family Sharing نیز ارتقا یافته و اجازه می‌دهد والدین به راحتی و با سرعت بیشتر دستگاه‌های فرزندانشان را آماده سازی کنند.

زمان عرضه سیستم عامل iOS 16

در حال حاضر نسخه بتا و نسخه توسعه‌دهندگان iOS 16 عرضه شده و به‌روز رسانی‌های بیشتری هم در طول تابستان عرضه می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که این به‌روزرسانی‌ها ابتدا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و پس از چند روز به‌شکل عمومی عرضه می‌شود.

در 6 جولای (۱۵ تیر) اپل نسخه سوم بتای iOS 16 را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد. سومین به‌روزرسانی که چندین قابلیت جدید را که در نسخه‌های پیشین حضور نداشتند، در اختیار کاربران قرار داد و کمتر از یک هفته بعد نیز نسخه عمومی این به‌روزرسانی منتشر شد.

نسخه نهایی iOS 16 احتمالا در پاییز امسال و همراه با عرضه آیفون 14 و 14 Pro خواهد بود. با آنکه تاریخ دقیقی برای معرفی و عرضه آیفون بعدی مشخص نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد این محصول محبوبش را در حوالی ماه سپتامبر (شهریور-مهر) وارد بازار کند و انتظار می‌رود iOS 16 هم در همین بازه زمانی منتشر شود.

چه دستگاه‌هایی به iOS 16 به‌روزرسانی می‌شوند؟

اگر به دستگاه‌هایی که در عرضه ۲ نسخه پیشین iOS 16 نگاهی داشته باشیم، شاهد هستیم که هردو آنها برای دستگاه‌هی یکسانی عرضه شدند و این پشتیبانی برای دستگاه‌های قدیمی‌تر تا آیفون 6s که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد ادامه داشت؛ اما اپل در iOS 16 پشتیبانی از آیفون‌های قدیمی را پایان داده است.

در حقیقت نسخه جدید سیستم عامل iOS قرار است برای آیفون سری 8 و مدل‌های پس از آن عرضه شوند و مدل‌های 6s، 6s Plus، SE 2016، 7 و 7 Plus از لیست پشتیبانی اپل خارج شده‌اند.

با این حال دارندگان نسخه‌های قدیمی آیفون نباید از تصمیم اپل برای پایان‌ دادن به پشتیبانی از این دستگاه‌ها ناراحت باشن؛ چراکه آیفون SE اصلی شش سال پیش عرضه شد و مدل های آیفون 6s پاییز امسال ۷ ساله می شوند.

حتی آیفون 7 نیز به ششمین سالگرد تولد خود نزدیک می شود؛ بنابراین با توجه به پیشرفت‌هایی که در قدرت پردازش برنامه‌ها صورت گرفته است، منطقی است که برخی از قابلیت های آی او اس 16 فراتر از آن چیزی است که دستگاه‌های قدیمی‌تر بتوانند از آن پشتیبانی کنند.

بررسی قابلیت های جدید iOS 16

اکنون نوبت به بررسی قابلیت های جدید iOS 16 می‌رسد، که با هم به برخی از آنها نگاهی خواهیم داشت.

لاک اسکرین

اپل در مراسم WWDC زمان زیادی را به برجسته‌کردن ویژگی‌های جدید لاک اسکرین در iOS 16 اختصاص داد. به‌طور خلاصه، تغییرات اعمال‌شده را می‌توان یک دگرگونی بزرگ در ظاهر و کاربرد لاک اسکرین قدیمی سیستم عامل iOS دانست. برخی از این تغییرات شباهت بسیاری به آنچه گوگل با اندروید انجام داده است، دارد.

اپلیکیشن مسیج

اپلیکیشن مسیج هم شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است. کاربران بسیاری مشتاقانه منتظر قابلیت ویرایش و لغو ارسال پیام‌های خود از طریق این اپلیکیشن هستند؛ ویژگی که مدت‌هاست از سوی اپل به تعویق افتاده بود.

ویژگی فوکوس

فوکوس یکی از ویژگی‌های محبوب در iOS 15 بود که از حواس‌پرتی شما به اعلان‌ها یا هشدارهای ناخواسته جلوگیری می‌کرد. اکنون این قابلیت در iOS 16 باز هم بهبود یافته است. در ای او اس 16 این ویژگی به بخش لاک اسکرین گوشی نیز اضافه شده است و می‌توانید لاک اسکرینی مطابق با شرایط مورد نظرتان را ایجاد کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *