این روزها فروش اینترنتی به یکی  از دغدغه های افراد مختلف تبدیل شده است! در فروش اینترنتی باید از روش های مختلف بازاریابی استفاده شود تا بهترین نتایج را بگیرید. یکی از روش های بازاریابی که از محبوبیت بالایی برخورد است، بازاریابی چریکی است! بسیاری از افرادی که از بازاریابی چریکی استفاده می کنند، درصد موفقیت بسیار بالایی دارند و همین مسئله باعث شده تا افراد دیگر هم به فکر استفاده از بازاریابی چریکی باشند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل بازاریابی چریکی بپردازیم تا بتوانید در کسب و کار اینترنتی خود به خوبی از آن استفاده کنید.

بازاریابی چریکی چیست؟

اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین روش های بازاریابی که درصد موفقیت بسیار بالایی دارد را معرفی کنیم، بازاریابی چریکی بهترین گزینه است! بازاریابی چریکی نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن از از استراتژی‌ها و روش ‌های نامتعارف و عجیب که تقریبا تاکنون مشابه آن وجود نداشته و پیاده‌ سازی نشده‌ است استفاده می شود. نام دیگر این نوع بازاریابی، گوریلا مارکتینگ و نام دیگر آن، بازاریابی پارتیزانی است. این نوع بازاریابی از جنگ ‌های پارتیزانی به وجود آمده است که سربازان چریکی با روش‌های نامتعارف و غافل ‌گیر کننده باعث شکست دشمن می‌ شدند. یکی از ویژگی ‌های بازاریابی چریکی این است که ارزان یا بدون هزینه است. در این روش شما بیشتر روی روش‌ های متفاوت و خلاقانه ‌ای متمرکز می‌شوید که تا کنون وجود نداشته است. همین موارد هستند که محبوبیت شما نزد کاربران را افزایش می دهد و باعث می شود تا محصول شما را خریداری کنند.

بازاریابی چریکی

تاکتیک های چریکی از نوعی جنگ می آید که در آن با به کارگیری استراتژی های غیر متعارف، برای تضعیف دشمن مورد نظر طراحی شده است! پس بازاریابی چریکی قصد دارد تا با استفاده از استراتژی های نو و غیر رایج، برای آن کسب و کار برتری کسب کند. در بازاریابی چریکی، اقدامات تبلیغاتی کلاسیک که مرتبط با انواع ارتباطات مستقیم و شخصی است را به نفع رویکرد های غیر معمول رها می کند! به همین دلیل است که آن را غیر متعاف می شناسند. شاید بتوان گفت خیلی راحت کارهای غیر معمول، بازاریابی چریکی را تشکیل می‌دهد! در طول یک کمپین بازاریابی چریکی، تبلیغات به عمد بر روی اشیا و در مکان هایی انجام می شود که مصرف کنندگان لزوماً انتظار نمایش تبلیغات را ندارند. به عنوان مثال در برخی کمپین ها ممکن است از یک زیر لیوانی ساده نتیجه بسیار خوبی حاصل شود یا حتی از قرار گرفتن روی پله برقی، یک کمپین بسیار موفق از آب در بیاید. این اشکال ابتکاری تبلیغات در سطح احساسی عمل می کنند؛ زیرا افرادی که هدف قرار گرفته اند به احتمال زیاد می خندند، متعجب می شوند و یا حتی ممکن است مبهوت شوند. این نوع تبلیغات را در زمان حال بیشتر توسط اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام مشاهده می ‌کنید که با کارهای غیر معمول به سمت تبلیغاتی گسترده قدم بر می‌دارند و این موارد باعث می شود تا با هزینه کم، کمپین بازاریابی بسیار موفق داشته باشند.

اهداف کسب و کارها برای استفاده از بازاریابی چریکی کاملاً متفاوت است اما معمولاً برندسازی و قرار گرفتن در جایگاه مناسب بین رقیبان مهم ترین آن است! البته گاهی اوقات محصول یا تقویت تصوری که از یک محصول در بازار وجود دارد و یا اطلاع رسانی در مورد یک برند استفاده می شود. در گذشته، بازاریابی چریکی غالباً برای تبلیغ فیلم های جدید مورد استفاده قرار می گیرد که البته اخیراً در برنامه های ورزشی هم دیده می شود. از آنجا که رویکرد بی نظیر آن توجه زیادی را به خود جلب می کند و حتی با بودجه اندک نیز قابل دستیابی است، کارشناسان نه تنها بازاریابی چریکی را برای مارک های بزرگ بلکه برای بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین کارآفرینان بزرگ را هم به این کار دعوت می کنند.

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی نوعی بازاریابی است که در موقعیت های مختلف، انواع متفاوتی هم دارد! انواع بازاریابی چریکی عبارتند از:

  • گوریلا مارکتینگ خارجی: گاهی اوقات مواردی وجود دارند که برای همه ما جا افتاده اند! به عنوان مثال تبلیغات محیطی و تبلیغاتی که در فضای بیرون انجام می‌ شود بخش عمده ‌ای از فضای تبلیغات را به خود اختصاص داده است . حال تصور کنید به جای استفاده از بیلبوردهایی که همیشه در ذهن ما بوده اند، از المان ‌های تبلیغاتی متفاوتی استفاده کنید که تا کنون در سطح شهر وجود نداشته است. به این روش گوریلا مارکتینگ خارجی (outdoor) گفته می‌شود.
  • گوریلا مارکتینگ درونی: اگر مدل خارجی گوریلا مارکتینگ را برعکس کنیم، دقیقا با گوریلا مارکتینگ درونی روبرو می شویم! این بار در فضاهای داخلی و بسته نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، استخر، مراکز بازی، مترو، دانشگاه و… از المان ‌های متفاوت برای تبلیغات استفاده می‌کنید. به این روش نیز گوریلا مارکتینگ داخلی (indoor) گفته می‌ شود.
  • گوریلا مارکتینگ در مقر رویداد: شرکت های زیادی وجود دارند که برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در رویداد های مختلف شرکت می کنند؛ به عنوان مثال این شرکت ها در نمایشگاه ‌ها، همایش ‌ها، رویداد های ورزشی یا کمپین‌ های مختلف شرکت می‌کنند. اگر این برندها برای تبلیغات خود به جای شیوه‌های مرسوم نظیر پخش تراکت و بروشور سراغ روش‌های خلاقانه و متفاوت بروند به این روش گوریلا مارکتینگ در مقر رویداد گفته می‌ شود. یکی از نمونه ‌های این مدل تبلیغات که چند سال پیش برای اولین بار جذابیت داشت، استفاده از اسکوترهای برقی توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران در نمایشگاه الکامپ و تلکام بود.
  • گوریلا مارکتینگ تجربی: گوریلا مارکتینگ تجربی شامل تمام موارد بالا است اما یک تفاوت مهم دارد! این تفاوت که دیگر یک طرفه نیست و بین برند و مخاطب تعامل شکل می‌ گیرد و کاربران با اجرای درخواست شرکت ‌ها، جزئی از برنامه تبلیغاتی می ‌شوند و می ‌توان آنها را مجری اصلی دانست. در این روش می توانید تجربه ای متفاوت برای کاربران رقم بزنید و آن ها با شما تعامل خوبی برقرار کنند.
  • بازاریابی محیطی چریکی: همه ما تا کنون با تبلیغات محیطی روبرو شده ایم؛ به عنوان مثال زیاد پیش آمده که تبلیغات روی اتوبوس نظر ما را جلب کند! بازاریابی محیطی چریکی، تبلیغات شگفت انگیز محصولاتی را توصیف می کند که در محیط عادی و روزمره خود با مشتری روبرو می‌شوند. کل این روش در مورد استقرار غیرمعمول تبلیغات در فضای باز در مکان‌های عمومی است. بنابراین بازاریابی محیطی شامل تبلیغات ابتکاری در فرودگاه ها، اتوبوس ها و قطارها یا رستوران ها است. به عنوان مثال ، تبلیغات در چنین مکان هایی ممکن است در زیر لیوانی ها، کارت پستال ها یا حتی صندلی های توالت در مراکز خرید دیده شود.
  • بازاریابی کمین چریکی: بازاریابی کمین، نوعی بازاریابی مهم است و زمانی اتفاق می افتد که از تبلیغات و توجه به موضوعی یا رویدادی برای برندسازی کسب و کارتان استفاده کنید! بازاریابی کمین چریکی همان طور که از اسمش پیدا است در یک محفل در کمین است و بدون اجازه گرفتن از افراد انجام می شود. فرض کنید یک برنامه تلویزیونی در حال پخش است و مجری برنامه بدون اجازه مدیران خود اسم یک برند را می‌برد که این نوع تبلیغات حس کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد و به دنبال برند مورد نظر می‌رود که این حجم شدید مخاطب پذیری را یک نوع از انواع بازاریابی چریکی می‌نامند. این تکنیک به طور مکرر همراه با رویدادهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران تصویر سازی خوبی از برند شما داشته باشند.
  • بازاریابی حسی چریکی: بازاریابی حسی نوع دیگری از بازاریابی چریکی است که کاملاً بدون اطلاع انجام می شود! که به عنوان مثال در محل فروش انجام می شود. بنابراین بازاریاب به عنوان یک ترویج کننده و یا تکثیر کننده عمل می کند. نمونه هایی از بازاریابی حسی شامل نمایش های مد شگفت انگیز یا جمع شدن ناگهانی اوباش درمحل عابر پیاده است که مخاطب مورد نظر توجه ویژه‌ای به قدرت و بزرگی یا شکوهی خاص خواهند کرد. در نتیجه حسی ویژه در فرد ظاهر می شود که می‌تواند به کمک این حس به صورت چریکی وارد فرآیند خرید آن محصول خاص کند.
  • بازاریابی اینترنتی چریکی: چند سالی است که بازاریابی اینترنتی با بازاریابی چریکی گره خورده است! در واقع بازاریابی اینترنتی نیز با بازاریابی چریکی همراه است و ایده چنین است که به سرعت بیشترین توجه را در گروه هدف خود جلب کنید. هدف بازاریابی اینترنتی این است تا با توصیه های شخصی، دهان به دهان یا به اشتراک گذاری آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی ، مطالب را به صورت محتوای وایرال یا هجمه به سایتهای مختلف در میان جمعیت مصرف کننده پخش کند. این نوع بازاریابی را در برندهای بزرگ زیاد دیده می شود و به راحتی حرف خود را با پیامی واضح یا شعاری جذاب سر زبان‌ها می‌اندازند به طوری که افراد از یکدیگر می ‌پرسند شنیده‌ای فلان برند فلان کار را کرده است؟ در واقع همین که ناخودآگاه در مورد یک برند و کارهایی که انجام می دهد صحبت می کنید، بازاریابی چریکی در حال رخ دادن است.
  • اهمیت استفاده از داستان سرایی در کسب و کار اینترنتی

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی فرصتی در میدان نبرد است تا بتوانید نظر مصرف کننده را جلب کنید! برای استفاده از تبلیغات جهت جلب مخاطب مورد نظر و این درحالی است که مخاطب انتظار آن را ندارد و جذب مخاطبی که غافل و بی خبر باشد مزیت مثبتی به تبلیغ دهنده نسبت به رقابت می دهد. در هنگام برگزاری کمپین بازاریابی چریکی، عوامل مختلفی وجود دارند که برای دستیابی به اهداف بازاریابی به کار می روند. به عنوان مثال حس شوخ طبعی می تواند تجربه عاطفی برای کاربران ایجاد کند و این مسئله باعث به یاد ماندنی تر شدن تبلیغات شما می شود. اقدامات بازاریابی چریکی می تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند و بنابراین امکان گسترش تبلیغات اینترنتی را دارد. اگر بازاریابی چریکی با برند مورد نظر هماهنگی نداشته باشد و یا بازاریابی در کمین اقدام به سو استفاده های بی شرمانه خاصی نماید، بازاریابی چریکی نیز می تواند خطرناک باشد. بازاریابی چریکی غالباً در مناطق خاکستری قانونی فعالیت می کند و شرکتهایی که بیش از حد مجاز عمل می کنند ، گاهی اوقات باعث ناراحتی افراد می شود و وایرال شدن نظر منفی کاربران می تواند به اعتبار شما لطمه بزرگی وارد کند.

استفاده از بازاریابی چریکی در کسب و کارهای بزرگ

تا اینجای مقاله با مفهوم بازاریابی چریکی آشنا شدید و اکنون زمان انجام کارهای بزرگ برای برند شما است! با اندکی دقت، می ‌بینید که یکی از برنامه‌ های اصلی کمپانی ‌های بزرگ می‌تواند استفاده از بازاریابی چریکی است؛ چراکه از هر نظر توانایی اجرای آن را به بهترین شکل ممکن دارند. اما این نوع بازاریابی برای برندهای بزرگ می ‌تواند مانند حرکت روی لبه پرتگاه باشد؛ چراکه حالا برند آن ها موقعیت خوبی در بازار دارد و کاملا شناخته شده هستند. بنابراین اگر نتوانند ایده جذابی پیاده کنند، به برند آسیب می زدند!

استفاده از بازاریابی چریکی در کسب و کارهای کوچک

بازاریابی چریکی بسیار کم هزینه است اما نیاز به خلاقیت بالا دارد! به همین دلیل می ‌تواند یکی از بهترین گزینه ‌ها برای کسب و کارهای کوچک باشد. با استفاده از این روش می توانید با هزینه بسیار کم، بازدهی خوبی ببینید و برای مدت ‌های طولانی در ذهن مخاطبان بمانید. ضمن اینکه کمک می ‌کند بتوانید فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید. البته باید حواستان باشد به درستی ایده‌پردازی کنید و بعد از آنها طرح‌ هایی را در نظر بگیرید که بتوانید به خوبی آن ها را اجرا کرده و مخاطبان را شگفت‌زده کنید. در کسب و کارهای کوچک نباید هزینه ها را نادیده بگیرید؛ زیرا کسب و کار های کوچک نمی ‌توانند هزینه زیادی صرف کنند و بهتر است از کارهایی که هزینه زیادی نیاز دارند، پرهیز کنند.

نمونه های موفق کمپین های بازاریابی چریکی در دنیا

در هر سال هزاران کمپین بازاریابی چریکی در دنیا راه اندازی می شود! به عنوان مثال یکی از این نمونه‌ ها، کمپین بازاریابی چریکی وودافون در کشور رومانی بود. سرقت گوشی در این کشور بسیار زیاد است! این شرکت توانست با استخدام چند نفر حرفه‌ای، تراکت ‌هایی را داخل کیف مشتریان می ‌انداخت و به آن ها می ‌گفت که حاضر است گوشی‌ مشتریان را بیمه کند. نمونه دیگر کمپین دستگاه‌های کوکاکولا بود که به جای خارج شدن نوشیدنی، به مشتریان ساندویچ، گل و… می ‌داد و باعث غافل گیری مخاطبان شد. یکی دیگر از نمونه کمپین های موفق بازاریابی چریکی را بدون شک باید کمپین برند سرشناس IKEA بدانیم که در سراسر دو شهر پاریس و منهتن از محصولات خود برای دکوراسیون قسمت‌ های مختلف شهر نظیر ایستگاه‌های اتوبوس استفاده کرد تا بتواند تجربه‌ای لذت‌بخش را برای مردم رقم بزند و آگاهی از برند خود را به شدت افزایش دهد.

این روش در ایران هم بسیار شناخته شده است اما نسبت به کشورهای دیگر کمتر پیاده سازی می شود! دلیل آن هم این است که این روش بازاریابی نیازمند ریسک پذیر بودن است و باید خلاقیت بسیار زیادی داشته باشید! البته میزان پذیرش مخاطبان ایرانی که سال‌ ها به روش ‌های تکراری عادت کرده‌اند نیز مهم است. با وجود آن که بازاریابی چریکی در ایران موضوع جدیدی نیست و از سال ‌ها قبل به اشکال مختلف نظیر دیوارنویسی در جاده ‌های بین شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. البته که در سال‌ های اخیر نیز کسب و کارهای زیادی از این روش استفاده کرده اند و تا چند سال آینده باید شاهد رشد بسیار خوب آن باشیم.

مزایا و معایب بازاریابی چریکی

هنگامی که به بررسی روش های مختلف بازاریابی می پردازیم، متوجه می شویم که هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد! هر کسب و کار می تواند با توجه به استراتژی بازاریابی خود از یکی از این روش ها استفاده کند. بازاریابی چریکی نقاط هم نقاط ضعف و قوتی دارد که پیش از شروع یک کمپین باید آن‌ ها را در نظر بگیریم. در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این روش می پردازیم:

مزایای بازاریابی چریکی

  • اجرای کم‌هزینه؛ تفاوتی ندارد که از کدام روش بازاریابی چریکی استفاده کنید! استفاده از تمام روش های بازاریابی چریکی نسبت به تبلیغات سنتی بسیار ارزان تر خواهد بود.
  • فرصتی برای تفکر خلاقانه؛ در بازاریابی چریکی خلاقیت و تصور جذاب داشتن از بودجه و هزینه مهم ‌تر هستند.
  • رشد و توسعه از طریق بازاریابی دهان به دهان؛ بازاریابی چریکی و بازاریابی دهان به دهان به هم گره خورده اند و بازاریابان آن را به عنوان یکی از ابزارهای قوی و مهم می شناسند.
  • افزایش طرفداران و محبوبیت شما در میان آن ها؛ برخی از کمپین‌ های بی‌نظیر و قابل‌توجه بازاریابی چریکی توسط منابع خبری محلی و حتی ملی پوشش داده می ‌شوند و منجر به یک تبلیغات بزرگ ‌می ‌شود که بازاریابان بسیار به آن علاقه‌مند هستند.
  • چگونه در سال 2021 استراتژی بازاریابی خود را ایجاد کنیم؟

معایب بازاریابی چریکی

  • پیام های مبهم و برداشت اشتباه افراد؛ در بازاریابی چریکی باید حواستان باشد که پیام مبهم نباشد! این ابهام می تواند باعث جلب توجه اشتباه کمپین شود و مخاطب مفهوم را به اشتباه برداشت کند. این اشتباهات در کمپین‌های بازاریابی چریکی می ‌تواند پیامد های شدیدی داشته باشد.
  • محدودیت های قانونی؛ برخی از انواع بازاریابی چریکی مانند نقاشی روی دیوارها می تواند تنش زیادی در میان کاربران ایجاد کند.
  • مشکلات پیش بینی نشده؛ بسیاری از تاکتیک ‌های بازاریابی چریکی ممکن است با سختی ‌ها، زمان ‌بندی نادرست و یا مسائل دیگر که یک کمپین را کاملاً تحت‌ تاثیر قرارداده و یا تهدید کند روبرو شوند.
  • واکنش‌های شدید ممکن؛ مخاطبین باهوش ممکن است کسب و کار را به دلیل عدم تناسب با سلیقه آن ها مورد انتقاد قرار دهند. این موضوع خصوصاً در مورد کمپین ‌های بازاریابی مخفیانه صادق است پس خود را برای مواجه با مخاطبین خشمگین آماده کنید.

در حالی که بازاریابی چریکی روشی بسیار عالی برای گرفتن نتایج منحصر به فرد است، اما ترس و ریسک بزرگی هم دارد که باید حتماً توسط طراحان و بازاریابان کمپین به درستی طراحی و اجرا شود.

نمونه های بازاریابی چریکی در ایران

چند سالی است که کسب و کارهای ایرانی هم بازاریابی چریکی استفاده می کنند و توانسته اند تاثیرگذاری بسیار زیادی داشته باشند! در این بخش به بررسی چند مورد از آن ها می پردازیم که توانسته نظر مخاطبان زیادی را جلب کند:

  • اسنپ: کمپین «ناکجا میری» که توسط اسنپ اجرا شد، توانست بسیار موفق عمل کند. در این کمپین به صورت تصادفی برای برخی از افرادی که درخواست ماشین داده‌اند پیامی با عنوان «نا کجا میری؟» ارسال می ‌شود که اگر کاربر این پیام را قبول کند یک تجربه بسیار عالی توسط تیم اسنپ رقم می خورد. این تجربه هر بار متفاوت است؛ این تجربه می توانست یک سفر یا حتی دیدار با افراد مشهور باشد که حتی فکر آن به ذهن شما خطور نمی کرد!
  • همراه اول: یکی دیگر از نمونه های موفق بازاریابی چریکی که بسیار موفق عمل کرد، متعلق به شرکت همراه اول، در پردیس سینمایی چهارسو در سال ۱۳۹۷ اجرا شده است. همراه اول با استفاده از تبلیغات بسته اینترنتی از سالن سینمایی پردیس، توانست نمایش کوتاهی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد که با رضایت کاربران زیادی روبرو شد!
  • بانک ملت: بانک ملت در نوروز ۹۸ در مرکز خرید آوا سنتر یک کمپین بازاریابی به سبک بازاریابی چریکی برگزار کرد. شعار این کمپین «امسال سال اوج گرفتن است» بود و این صدا از بلندگو های مرکز خرید پخش می‌ شد که اگر می‌خواهید اوج بگیرید سوار آسانسور شوید. سپس آسانسور افراد را به سالنی در طبقات بالا می‌برد که موسیقی زنده با موضوع اوج گرفتن و ایران در حال پخش بود.
  • علی‌بابا: علی بابا یکی از سایت های بزرگ فروش بلیط است که در یکی از کمپین‌های بازاریابی چریکی علی‌بابا در سال 1398، یک تجربه جالب در فرودگاه مهرآباد برای مشتریان خلق کرده است. این شرکت یک تلفن و یک صفحه نمایشگر در فرودگاه قرار داد تا افراد به صورت مسقتیم و آنلاین با تیم پشتیبانی در ارتباط باشند، سوال ‌های خود را بپرسند و در نهایت اگر سوالی در مورد خدمات این شرکت دارند، بپرسند.
  • شیپور: اپلیکیشن شیپور که یکی از سایت های دایرکتوری است، توانست بیلبوردهای بسیار خوبی را به عنوان بازاریابی چریکی اجرا کند. در این بیلبوردها جملاتی از زبان اشیای مختلف نوشته شده بود که برای مردم جذاب بود و با ساختارشکنی خود توجه افراد زیادی را جلب کرد. برای مثال از زبان یک تلفن همراه نوشته بود که «می‌خوام باهام حرف بزنی» یا از زبان یک اجاق گاز نوشته بود که «می‌خوام واسه تو بسوزم» که در نهایت این موارد توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.
  • برنامه بازاریابی و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

خلاقیت در بازاریابی چریکی

در بخش های قبلی به خلاقیت اشاره کردیم و گفتیم که مهم ترین عنصر بازاریابی چریکی، خلاقیت است! برای انتقال بهتر پیام بهتر است نکات زیر را در بازاریابی چریکی در نظر بگیرید:

  1. مشخص کردن پیام بازاریابی چریکی

پیش از هر کاری، ابتدا باید ببینید که می خواهید چه پیامی را به مخاطبان خود منتقل کنید! این پیام را مشخص کرده و فعالیت های خود را بر اساس این پیام طراحی کنید. در بازاریابی چریکی هم مانند دیگر روش‌های بازاریابی، اولین قدم ایجاد پیام بازاریابی است. برای ایجاد این پیام می ‌توانید روی مزیت رقابتی و نقاط قوت کسب و کار خود یا روی نیاز های مخاطبان که آن‌ها را برطرف می‌ کنید تمرکز کنید. در واقع این اقدام شناسایی مخاطبان هدف و انتقال پیام بر اساس ویژگی های آن ها است که در روش بازاریابی چریکی اهمیت بیشتری نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی دارد.

  1. شناسایی مخاطبان هدف و ویژگی های آن ها

شناسایی مخاطبان هدف یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در بازاریابی چریکی است. با شناسایی مخاطبان هدف خود متوجه ویژگی ها و علایق آن ها می شوید می ‌شوید و می توانید بفهمید که بهتر است کمپین خود را در چه مکانی اجرا کنید تا در دسترس تعداد بیشتری از مخاطبان هدف قرار گیرد یا چه زمانی برای تبلیغ مناسب است. همچنین واکنش مخاطبان خود را تا حد زیادی درک می کنید و می توانید به راحتی میزان مشارکت و تعامل آن ها را پیش بینی کنید.

  1. طراحی کمپین بازاریابی چریکی

این روش بازاریابی بنیانگذار دارد و بر این عقیده است که برای طراحی کمپین خود ابتدا نکات مثبت و نقاط قوت محصول یا خدمات خود را شناسایی کنید؛ سپس این نکات مثبت را به مفاهیمی تبدیل کنید که برای مشتریان ارزش ایجاد می‌کند یا نیاز آن‌ها را برطرف می ‌کند. در نهایت باید منابع مخاطب را بیان کنید و البته این موضوع باید کاملاً صادقانه اتفاق بیفتد. همچنین از آن ها بخواهید که برای شما کاری انجام دهند؛ مثلاً خرید از سایت، عضویت در سایت یا دنبال کردن صفحات اجتماعی شما می تواند گزینه مناسبی باشد.

نکات مهم در راه اندازی کمپین بازاریابی چریکی

اگر قصد راه اندازی کمپین بازاریابی چریکی را دارید، قطعاً هدف شما موفقیت در فروش یا هدفی که به دنبال آن هستید، خواهد بود! با وجود آن که این روش بازاریابی ریسک بالایی دارد، می تواند نتایج بسیار خوبی هم در پی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است تمام جنبه ها را در نظر بگیرید و ببینید که چگونه می توانید کمپین خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید. در این قسمت چند نکته مهم را مورد بررسی قرار می دهیم تا با توجه به نکات زیر، بتوانید ریسک فعالیت بازاریابی چریکی خود را کاهش دهید:

یک) توجه به سود و احساس رضایت

برای همه ما پیش آمده که از محصول یا خدمات یک کسب و کار استفاده کنیم و در نهایت، از آن لذت و رضایت کافی داشته باشیم! اما افراد در بسیاری از مواقع از سود و لذت ناشی از آن محصول بی اطلاعند و صاحبان آن محصولات نیز در تبلیغات خود، این موارد را به خوبی پوشش نمی دهند. برای مثال، تصور کنید که شخصی یک سری مواد تمیز کننده نانو تولید می‌کند. این مواد بوی بد ندارند و تا مدت بیشتری ظروف و سطوح خانه ‌ها را تمیز نگه ‌می ‌دارند. حالا تولیدکننده در تبلیغات خود، تنها یک تصویر یا فیلم کوتاه از ظروف و سطوح تمیز یک خانه را نشان می ‌دهد و دعوت به خرید آن می کند. مردم نمی ‌توانند نسبت به چنین تبلیغی واکنش نشان دهند، چراکه به کمک سایر تمیز کننده‌ ها نیز توانسته ‌اند خانه‌ خود را دقیقاً مانند تصویر یا فیلم داخل تبلیغ کنند. مسئله مهم این است که بتوانید ماندگاری و عطر بسیار خوب آن را در تبلیغ نشان دهید تا به عنوان یک مزیت، بتواند نظر کابران را جلب کند.

دو) بخشندگی

افرادها تفاوت بین فروشنده‌‌ های بخشنده و خسیس را به خوبی از طریق تبلیغات درک می کنند. بازاریابی چریکی بسیار بخشنده است بنابر این جمله، تبلیغات شما باید کاملاً نشان دهنده بخشنده بودن شما باشد! زیرا زمان یکه مشتری حس کند شما بخشنده و سخاوتگر هستید و تنها به فکر فروش محصول خود نیستند، می توانید نظر او را جلب کنید. البته نه تنها بخشندگی، بلکه صداقت نیز برای انسان‌ها جذابیت فراوانی دارد. فقط کافیست در شیوه بازاریابی چریکی که انتخاب می ‌کنید، صداقت و بخشندگی خود را نشان دهید. برای مثال، شخصی که مشغول فروش شیرینی است، اگر در ترکیب آن از موادی استفاده شده که به طبع برخی از انسان‌ها خوش نمی ‌آید، با دادن شیرینی ‌های کوچک رایگان، به افراد بگوید اگر از آن شیرنی خوشش آمد، سپس اقدام به خرید کند.

در چنین شرایطی افراد ترغیب می شوند که آن را با توجه به این که هزینه ای ندارد، امتحان کنند و این نشان دهنده صداقت شما خواهد بود. آن‌ها وقتی می ‌بینند که امتحان کردن آن مزه خاص رایگان است، قطعاً برای امتحان آن اقدام می ‌کنند و اگر خیلی هم دوست نداشته باشند، باز هم می ‌خرند. چون فروشنده با بخشندگی و صداقت، یک فرصت در اختیار آن‌ها قرار داده است. گاهی اوقات مشتریان عاشق رفتار فروشنده می شوند و با دیدن حس سخاوت از طرف فروشنده، ترغیب به خرید می شوند.

سه) فروش غیرمستقیم

در کسب و کارهای آنلاین، بدون توجه به نوع کمپین بازاریابی، فروشنده سعی می کند تا با ارائه ارزش به مشتریان ترافیک سایت خود را افزایش دهد! در واقع با وجود آن که هدف کاربر فروش است، اما به صورت مستقیم از کاربر نمی خواهند که محصول را خریداری کنند. در این مواقع، وقتی افراد زیادی به صفحات آن ‌ها مراجعه کردند، می ‌توانند محصولات را ببینند و خرید کنند. اما تکنیک بازاریابی چریکی، می ‌تواند این امر را برای مخاطبین و مشتریان یک برند لذت ‌بخش‌ تر کند. برای مثال، فروشنده می ‌تواند در سایت یا صفحه مجازی خود، به غیر از محصولات قابل فروش، یک سری محصولات رایگان هم قرار دهد. اگر شما فروشنده لوازم الکترونیکی باشید، می تواند نقد و بررسی محصولات را در بخش بلاگ منتشر کند. شاید فکر کنید که یک کاتالوگ یا کتابچه الکترونیکی هیچ خرجی برای شما نخواهد داشت، اما برای مخاطب شما بسیار ارزشمند خواهد بود. زمانی که کاربران متوجه شوند که نیاز آن ها برای شما ارزشمند است، قطعاً برمی‌گردد و باز هم محصولات شما را می ‌خرد. بنابراین نباید به صورت مستقیم به فروش اشاره کنید، بلکه باید مخاطب را به چالش بکشید تا خودش برای خرید دوباره به سمت شما بازگردد.

چهار) ایجاد اطمینان برای کاربران

به کار گرفتن بازاریابی چریکی در کسب و کار کار سختی نیست، به خصوص زمانی که کسب و کار شما آنلاین باشد و یک سایت داشته باشید! معمولاً در وب سایت ‌ها گارانتی بازگشت وجه برای محصولات در نظر می‌ گیرند، اما شما می ‌توانید گارانتی دو یا سه برابر بازگشت وجه در نظر بگیرید؛ البته در این کار باید احتیاط کنید و اگر محصول شما قیمت زیادی دارد، این کار می تواند خطرناک باشد! البته این مورد یک ایده خام است اما شما می‌ توانید گارانتی ‌های عجیب و غریب دیگری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید که مشتریان نتوانند از آن عبور کنند و حتماً جذب شما شوند. ایجاد حس اعتماد و اطمینان به محصول در کاربران بسیار ارزشمند است و می تواند فروش شما را تا حد انفجار زیاد کند.

پنج) درگیر کردن احساس کاربران

شاید برایتان جالب باشد اما پس از نیاز، چیزی که باعث می شود تا کاربران در مورد خرید یا عدم خرید از شما تصمیم بگیرند احساس آن ها در مورد کسب و کارتان است! هنگامی که ذهن احساسی مخاطب شما درگیر شود، کاربر تصمیم به خرید می گیرد. در حالی که برای این که به ذهن عاطفی مخاطب خود نفوذ کنید، باید برای وی درگیری ایجاد کرده باشید. یک برند نوشابه برای پیشی گرفتن از رقبای خرد خود، تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. درخواست او از مشتریان این بود تا در دورهمی‌ های خود نوشابه «گرین کینگ» آن‌ها را در دست بگیرند و بگویند: «اگر گرین‌کینگ نبود، چطور می ‌توانستم دور هم جمع شویم؟!» این کمپین حس نوستالژی لحظاتی که مردم با آن نوشابه داشتند را درگیر کرده و توانست احساس افراد را درگیر کند. شما هم می توانید از این شیوه یا هر نوع شیوه خلاقانه دیگری برای درگیر کردن احساس مخاطب استفاده کنید! البته این موضوع نباید به معنای سو استفاده باشد و محصول شما باید واقعاً نیاز افراد را برطرف کند.

تفاوت ایده های بازاریابی چریکی و سنتی

کسب و کار اینترنتی با کسب و کار سنتی تفاوت هایی دارد! اگر چه بازاریابی چریکی در هر دوی آن ها کاربرد دارد، اما تفاوت های اساسی هم دارند که عبارتند از:

  • شاید باورتان نشود اما در بسیاری از کسب و کارها به دلیل ترسی که وجود دارد، بازاریابی فراموش شده است! بازاریابی سنتی رازهای خود را دارد و این مورد را بسیاری از کسب و کارها نمی دانند. از طرف دیگر، کسب و کارهای آنلاین هم گاهی اوقات با این مشکل مواجه هستند. بازاریابی چریکی برخلاف بازاریابی سنتی دارای رمز و راز نیست بلکه بازاریابی باید واقعیت را معرفی کند.
  • کسب و کارهای کوچک آرزو دارند که روزی مانند کسب و کارهای بزرگ شوند! اصل بازاریابی چریکی هم رشد کسب و کارهای خانگی یا کوچک است! یعنی شرکت‌ هایی که آرزو های بزرگ با بودجه ‌های کم دارند. در حالی که کسب و کارهای سنتی کاملاً وابسته به کسب و کارهای بزرگ هستند.
  • قضاوت و تجربه بخش بزرگی از بازاریابی سنتی را شکل می دهد! در بازاریابی چریکی نمی‌ توان اشتباه حدس زد، از این رو بیشتر به قوانین رفتار انسانی یعنی روانشناسی متکی است. تصمیم نهایی کاربران تا بیش از 90 درصد در ذهن و احساس شکل می گیرد و تنها بخش کوچکی از آن نیاز کاربر است؛ دلیل آن هم این است که در حال حاضر رقیبان زیادی برای انواع کسب و کار وجود دارد.
  • یکی از موارد آموزشی در بازاریابی سنتی رشد خطی است! یعنی این که مشتریان را یکی یکی اضافه کنید که این روش هزینه بسیار زیادی خواهد داشت.
  • بازاریابی چریکی بر این باور است کسب و کار خود را توسعه دهد اما نباید هدف اصلی فراموش شود! زیرا همین هدف است که شما را به اینجا رسانده،حال بازاریابی سنتی بر این باور است که تجارت ‌تان را رشد و گسترش دهید و پس از آن، محصول یا خدمات خود را بیشتر کنید.
  • بازاریابی سنتی به شما می‌ آموزد که کدام یک از رقبای خود را از دور رقابت حذف کنید ولی در بازاریابی چریکی رقبا و کسب و کارهای موفق را زیر نظر می‌ گیرند و بررسی می‌ کنند که کدام یک از آن ‌ها موفق ترند تا بتوانید از طریق همکاری با آن‌ها، بازار کسب و کار خود را گسترش دهید. به این ترتیب هزینه بازاریابی به دلیل همکاری و شراکت با دیگران کاهش می‌یابد.

بازاریابی چریکی کاملاً منعطف است و در بسیاری از مواقع نمی توان اصول قطعای برای آن در نظر گرفت. بلکه این اصول صرفاً توصیه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند عملیات بازاریابی چریکی موفقی را برنامه‌ریزی کنید. برخی از این اصول عبارتند از:

  • گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی بیشتر به درد کسب و کارهای کوچک می خورد.
  • بازاریابی چریکی کاملاً بر اساس علم روانشناسی است و نمی توان آن را بر پایه حدس و گمان پیش برد.
  • سرمایه‌گذاری در بازاریابی چریکی به جای پول باید به وسیله تصویرسازی ذهنی، انرژی انسانی و قوه تخیل باشد.
  • در بازاریابی چریکی قبل از تلاش برای جذب مشتریان تازه، باید در پی راضی کردن مشتریان فعلی و انجام معاملات بزرگتر با آن‌ها باید هدف قرار بگیرد.
  • استفاده از ابزارهای جدید کاملاً در بازاریابی چریکی موثر است و نباید استفاده از تکنولوژی را فراموش کنید!
  • تمرکز روی استانداردهای کلی نظیر کیفیت و خدمات مورد ارائه اهمیت بیشتری نسبت به تنوع محصول دارد.
  • بازاریابی چریکی باید بر روی روابط ایجاد شده در ماه تمرکز کند نه مقدار سود یا فروش اولیه.

بازاریابی چریکی بسیار خوب است و می تواند باعث موفقیت کسب و کارهای کوچک زیادی شود! البته ترکیب انواع مختلف بازاریابی هم می تواند بسیار موثر باشد و رشد کسب و کارها را به وجود بیاورد.ب ازاریابی چریکی می‌تواند به مثابه یک حرکت خودجوش در نیروهای نظامی یکدفعه‌ای منجر به تحویل کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شود. شرکت‌های بزرگی در دنیا و در سال های اخیر، در ایران از این روش بازاریابی برای رشد خود استفاده کرده اند و بسیار هم موفق بوده اند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. به نظرم اگه یه نگاه به تاریخچه برندهایی مثل کوکاکولا البته از منابع معتبر مثل فروبز و دانشگاه کسب و کار و…. بندازیم میتونیم معجزه استفاده از بازاریابی چریکی رو متوجه بشیم. البته که باید با اگاهی کامل این کار رو انجام بدیم. ممنون از اینکه به این موضوع هیجان انگیز پرداختید بسیار عالی و کاربردی بود

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *