این روزها محتوا به بخش مهمی از هر کسب و کار تبدیل شده است و تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم گیری کاربران برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارها دارد! داستان سرایی همان چیزی است که باعث می شود تا کاربران محتوا را به صورت سرگرم کننده بخوانند و در نهایت راحت تر بتوانند به شما اعتماد کنند. اگر کسب و کاری داشته باشید، شاید استفاده از محتوای رسمی بتواند نیاز کاربران را جلب کند، اما در نهایت نمی تواند به اندازه کافی اعتماد و نظر کاربر را جلب کند. بنابراین در کسب و کارتان باید حتماً از داستان سرایی استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید! در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم داستان سرایی و اهمیت استفاده از آن در بخش های مختلف کسب و کار اینترنتی بپردازیم.

داستان سرایی چیست؟

همه ما از بچگی تا کنون با داستان‌های مختلف سر و کار داشته ایم و حقیقت این است که به آن علاقه مند هستیم. داستان همیشه ابزاری قدرتمند برای رساندن محتوای سرگرمی، آموزشی و انواع دیگر محتوا به افراد مختلف بوده اند. حتی در گذشته که رسانه های بزرگی وجود نداشت، داستان ها از فردی برای فرد دیگر و از نسلی برای نسل دیگر بازگو می شد. با گذشت زمان انسان‌ ها داستان را نوشتند، چاپ کردند و به سادگی در دسترس افراد زیادی قرار گرفت. زمان کنونی، زمان استفاده از داستان سرایی در بخش های مختلف است! دلیل آن هم این است دیگر دغدغه‌ی ما این نیست که یک رسانه چگونه می تواند به ما کمک کند تا داستان هایمان را منتقل کنیم. در حال حاضر وضعیت فرق کرده است و زمان آن رسیده که بفهمیم چگونه داستان ها می توانند به ما کمک کنند تا از این رسانه جدید بیشترین بهره را ببریم.

مفاهیم مختلفی برای داستان سرایی یا استوری تلینگ آمده است؛ به طور کلی می توان داستان سرایی را نوعی هنر برای ایجاد تعامل با کاربران دانست که این کار با استفاده از کلمات، اجزا، جلوه ها و… اتفاق می افتد. در واقع داستان با استفاده از قدرت تخیل شما روایت می شود و کاربر هم با استفاده از قدرت تخیل خود آن را درک می کند. حال داستان می تواند محتوای بسیار مهم را بیان کند که برای کاربران ارزش بسیار زیادی داشته باشد. البته شاید مفهوم داستان برای ما همیشه یک محتوای غیرواقعی بوده است اما در کسب و کار، داستان ها به بیانگر یک داستان واقعی هستند. بنابراین به نظر می ‌رسد معنای داستان سرایی عبارت است از مفهوم ساده و ارائه محتوا به صورت کاملاً داستانی و ساده است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر داستان سرایی را بررسی کنیم، می توانیم بگوییم که داستان سرایی علمی است که تلاش می کند تا مخاطب با آن تعامل برقرار کند و به کمک آن، آن محتوا در اختیار کاربران قرار بگیرد. در بعضی مواقع ممکن است بخواهید مفهوم یا محتوایی را برای گروهی از مخاطبان توضیح دهیم. در چنین مواقعی هدف ما از ارائه داستان تنها ارائه به یک نفر نیست و قرار است تعداد زیادی از افراد که جزء مخاطبان هدف ما هستند مورد هدف قرار بگیرند. همچنین برای داستان سرایی بهتر است از محتوای ویدیویی به جای محتوای متنی یا صوتی استفاده شود تا حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشد. برای افزایش تعداد مخاطبان و همچنین درگیر کردن کاربران بیشتر، بهتر است اثربخشی محتوا را افزایش دهید! با استفاده از تکنیک های دقیق داستان سرایی به راحتی می توانید به اهداف خود از آن دست پیدا کنید.

یکی از مهم ترین ویژگی های داستان سرایی است که در هر جایی به راحتی قابل استفاده است! از مهم ترین بخش هایی که می توانید استفاده کنید می توان به پست‌ های بلاگ و ویدیو های شبکه های اجتماعی اشاره کرد. این مسئله باعث می شود تا محتوای شما جذاب و درگیر کننده باشد. در این صورت شما می توانید نیاز مخاطبان خود را از محتوای خود برآورده کنید که در نهایت مخاطب دوست دارد آن را خوانده، تماشا کرده یا حتی بشنود! داستان سرایی به طرز عجیبی توجه کاربران را افزایش می دهد. استفاده درست از داستان سرایی به شما کمک می ‌کنند هنگام برقراری ارتباط، پیام شما شفاف ‌تر و واضح ‌تر به مخاطب منتقل شود. داستان ‌ها به شما کمک می کند تا استدلال خود را بیان کرده و از آن دفاع کنید! گاهی اوقات محتوا به قدری پیچیده است که کاربران نمی توانند آن را به خوبی درک کنند! در چنین شرایطی داستان سرایی به شما کمک می کند تا بتوانید مفاهیم سخت و پیچیده را به سادگی، در اختیار مخاطب‌ کسب و کار خود قرار دهید. بی تردید هر چقدر بیشتر نظر کاربران نسبت به شما جلب شود، تعامل بیشتری با شما خواهند داشت و ترافیک سایت هم بیشتر می شود! در این صورت می توانید با بازاریابی درست، فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

دلیل استفاده از داستان سرایی در کسب و کار چیست؟

داستان ها ابزاری مناسب برای کسب و کارها هستند تا با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنند! در واقع، داستان یک ترفند برای افزایش ماندگاری پیام در ذهن کاربران است. بنابراین، به کمک داستان می توانید مفاهیم موردنظر خود را منتقل کنید. قصه گفتن به ما کمک می کند تا تعامل افراد را بیشتر کنیم و آن ها را به تشویق به شنیدن صحبت های خود کنیم. از زمان بسیار قدیم، داستان ها نقش مهمی در ارتباط نسل ‌های مختلف مردم با یکدیگر داشته اند. شاید برایتان جالب باشد، اما همین داستان ها هستند که باعث شد انسان جهان را درک کرده و با افراد دیگر ارتباط برقرار کند! اولین سوال منطقی این است که چرا باید از داستان‌ سرایی در بازاریابی محتوایی استفاده کرد؟ 3 دلیل مهم را در این بخش با هم بررسی می کنیم:

  • جلب توجه مردم به کمک داستان؛ شکی در کنجکاو بودن انسان نیست و به خوبی می دانیم که بسیاری از انسان‌ها شنونده‌ های خوبی هستند. هنگامی که افراد با داستان تاثیرگذار روبرو می شوند، تمایل دارند زمان زیادی را صرف شنیدن و پی بردن به داستان کنند. انسان در زمان کودکی نیز با علاقه زیادی افسانه‌ ها را دنبال می ‌کند و هرچه بزرگ ‌تر می‌ شود، با داستان‌ های دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه سرگرم می‌ شود. شاید بتوان گفت که انسان با داستان خو گرفته است و این مسئله ربطی به محدودیت سنی انسان ندارد!
  • جلب اعتماد افراد به کمک داستان؛ با تعریف کردن داستان برای افراد دیگر، رابطه شما نزدیک ‌تر و صمیمی ‌تر می‌شود. با تولید محتوای داستانی در سایت خود، می توانید  به خوانندگان داستان نزدیک‌تر شوید و باعث ایجاد اعتماد در کاربران سایت خود شوید.
  • تاثیرگذار بیشتر داستان ‌ها در مقایسه با ارائه آمار و حقایق؛ مطالعات بسیاری تاثیر داستان بر مغز انسان را ارزیابی کرده ‌اند. آن ‌ها ثابت کرده‌اند که مغز انسان داستان‌ های جالب، به‌خصوص داستان ‌های با محتوای احساسی را بهتر درک می ‌کند و به خاطر می‌سپارد. 75 درصد از افرادی که داستانی را شنیده‌ اند، آن را به خاطر می ‌آورند، در‌صورتی‌که تنها 5 درصد از افراد، قادر به یاد آوردن آمار و ارقام هستند.
  • برنامه بازاریابی و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا؛ چرا و چگونه؟

شاید قدمت داستان سرایی در بازاریابی محتوا طولانی باشد اما هر سال تکنیک های جدیدی برای آن استفاده می شود. برند‌ هایی نظیر کوکاکولا، پیش از اینترنتی و ظهور شبکه های اجتماعی از این تکنیک استفاده کردند. در حال حاضر، هر کسب ‌و کاری می ‌تواند با استفاده از داستان سرایی، یک راه خوب برای دسترسی به مخاطبان داشته باشد. شبکه ‌های اجتماعی و پست ‌های بلاگ، استفاده از این تکنیک را ساده تر کرده است. تصاویر در اینستاگرام، ویدیوها در یوتیوب یا آپارات، پست‌های بلاگ سایت همه در حال استفاده از داستان سرایی هستند! روایت خوب، یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی محتوایی است. داستان سرایی کمک زیادی به موفقیت بیشتر کمپین های بازاریابی محتوا می کند.

اگر شما هم یک کسب و کار دارید، با استفاده از داستان سرایی و تولید داستان های جذاب می توانید اشتیاق مردم را برای استفاده از کسب و کارتان بیشتر کنید! در واقع می توانید گوش مردم را به محتوای خود گره بزنید و تمرکز آن ها روی کسب و کارتان را بیشتر کنید! در‌ صورتی ‌که موفق شوید نظر مخاطبان خود را جلب کنید، داستان ‌های شما به‌سرعت از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان (word of mouth) و اشتراک‌گذاری در شبکه ‌های اجتماعی گسترش پیدا می کند. داستان سرایی در بازاریابی محتوایی در قالب ‌های مختلفی مانند ویدئو، تصاویر، اسلاید، اینفوگرافیک، پست ‌های بلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می شود. بنابراین بازاریابی محتوایی موثر نیازمند مهارت داستان سرایی است تا شما را به موفقیت برساند! آمار ها اهمیت زیادی دارد و می تواند در ارائه حقایق تاثیرگذار باشد، اما در نهایت مردم دوست دارند که با داستان روبرو شوند؛ در واقع داستان سرایی است که محصولات و خدمات شما را به کاربران می فروشد و آن ها را به مشتری تبدیل می کند.

تاثیر همکاری با برندهای موفق در برندسازی

اگر از شما بپرسند که هدف از بازاریابی چیست، قطعاً اولین پاسخ شما افزایش فروش است! البته شاید اهداف دیگری هم داشته باشید اما حقیقت این است که هدف از راه اندازی و مدیریت کسب و کار، کسب درآمد است و افزایش فروش می تواند درآمد شما را افزایش دهد. البته اگر تنها هدف و تمرکز شما هنگام استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوایی افزایش فروش باشد، موفق نخواهید شد و درنهایت، باید بودجه زیادی را برای تبلیغات کنار بگذارید. در واقع ابتدا باید با مشتریان بالقوه خود ارتباطی مبنی بر اعتماد برقرار کنید! به همین دلیل است که در این مرحله به جای تمرکز بر فروش بیشتر محصولات و خدمات، باید بر برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز کنید.

شما باید علاوه بر هدف نهایی که فروش هر چه بیشتر محصولات خود است، یک هدف کوچک ‌تر برای هر داستانی که منتشر می ‌کنید، در نظر داشته باشید. به‌صورت‌کلی هر داستان باید دارای سه بخش ابتدایی یا مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی باشد. در بخش ابتدایی باید شخصیت‌های اصلی و فضای داستان را توضیح دهید. در بخش میانی، باید مشکلات داستان را مطرح کنید و در انتها، باید داستان را به نحوی به‌پایان برسانید که مخاطب بتواند راه‌حل مشکلاتش را پیدا کند.

ویژگی های داستان سرایی خوب چیست؟

داستان ها یکی از مواردی هستند که شاید از نظر برخی خوب و برخی دیگر بد باشند! در واقع سلیقه ای هستند. اما در حالت کلی، عواملی وجود دارند که باعث می ‌شوند تا بتوانید تجربه ای بی نظیر از داستان سرایی داشته باشید. ضمن این که خود داستان سرا نیز لذت می ‌برد. اگر می‌خواهید داستان خوبی بنویسید، لازم است ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید:

  • سرگرم‌کننده بودن: داستان های خوب، آنقدر سرگرم‌کننده هستند که نه‌تنها خواننده را درگیر می‌کنند، بلکه انگیزه مخاطب را برای خواندن ادامه داستان افزایش می دهد.
  • آموزشی و ارائه ارزش: بهترین قصه‌ها می توانند حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده و دانش مخاطب را افزایش می دهد.
  • جهانی (فراگیر): بهترین داستان‌ها به تمام خوانندگان ربط دارند و از احساسات و اتفاقاتی می‌گویند که بیشتر افراد آنها را تجربه کرده‌اند.
  • سازمان‌یافته: بهترین قصه‌ها از یک سازمان‌دهی فشرده بهره می‌برند که کمک می‌کند پیام اصلی به درستی منتقل شده و خواننده بتواند به درستی آن را درک کند.
  • به‌یادماندنی: الهام‌بخشی، قهرمان‌سازی، رسوایی یا شوخ‌طبعی ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند داستان شما همیشه در ذهن مخاطب بماند
  • استراتژی مناسب برای افزایش چرخه عمر محتوا

اگر کسب و کاری دارید و می خواهید داستان های شما توسط کاربران خوانده شوند، باید مسیر درستی را طی کنید تا واکنش مخاطب را داشته باشید. فرایند داستان سرایی اصولی به صورت زیر است:

  • داشتن استراتژی: موفقیت بدون استراتژی امری غیر ممکن است! حتی در داستان سرایی هم به همین صورت است. باید دقت ویژه‌ ای روی موضوع انتخابی، مرتبط با مخاطبان هدف، دارای شخصیت سازی قوی، به دنبال چالش‌ها و مشکلات و ارائه راه‌حل آن ها باشد.
  • شناخت مخاطب: بدون شناخت دقیق و درست مخاطبان نمی توانید محتوای خوبی تولید کنید. پیش از هر کاری باید بازار هدف و پرسونای مخاطب و خریدار خود را بشناسید و طراحی کنید. شاید این کار سخت باشد اما اثربخشی محتوای تولید شده را چندین برابر می کند.
  • تعریف پیام اصلی: فرقی نمی ‌کند داستان شما یک یا چند صفحه باشد، مهم این است که پیام اصلی را به درستی منتقل کند. این پیام مانند زیرسازی ساختمان است و این مرحله باید به درستی انجام شود.
  • مشخص ‌کردن نوع داستان: موضوع و نوع داستان نیز اهمیت زیادی دارد و در مرحله بعدی باید به آن بپردازید. نوع داستان شما می‌تواند مربوط به موفقیت‌ها و شکست‌ها، داستان افراد و مشتریان، ارزش‌های پیشنهادی، آموزشی، بیان موقعیت‌های مشابه و… باشد.
  • دعوت به اقدام: حتما از داستان خود اهدافی را دنبال می‌کنید ولی تا نتوانید مخاطبان را به اقدام مورد نظر خود دعوت کنید، کاملا موفق نخواهید بود. بدون ‌شک دنبال این هستید که خواننده یا شنونده داستان شما، بعد از پایان ماجرا و تمام‌شدن محتوا کار خاصی را انجام دهد، بنابراین کال تو اکشن ‌های جذاب را فراموش نکنید.
  • انتخاب مدیوم یا رسانه: مرحله بعدی این است که مشخص کنید داستان شما قرار است در قالب مقاله، پست بلاگ یا کتاب منتشر شود. یا این که به دنبال بیان شفاهی، صوتی یا دیجیتالی آن هستید.
  • نوشتن داستان: اکنون زمان آن رسیده که براساس پیام اصلی، مخاطبان هدف، موضوع اصلی، نوع و موضوع داستان و کال تو اکشن موردنظر، قصه خود را بنویسید. در پایان هم بعد از انتشار، اشتراک گذاری آن را برای بیشتر دیده شدن فراموش نکنید!

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر می‌خواهیم از داستان سرایی استفاده کنیم و براساس آن محتوا یا کمپین داشته باشیم، از چه نوع داستان سرایی استفاده کنیم تا میزان موفقیت ما را بیشتر کند! برای موفقیت به موارد زیر دقت داشته باشید!

  • حواس خود را درگیر مخاطب کنید! تلاش کنید ضمن جلب توجه او، با استفاده از روابط عاطفی به سوالات آن ها پاسخ دهید.
  • ساختار اصولی داستان سرایی را حفظ کنید و به موقع فراز و فرود داشته باشید، منسجم بنویسید و گاهی اوقات به مخاطب وقت فکر کردن بدهید!
  • کاری کنید تا مخاطب کاملا با داستان شما ارتبط برقرار کرده، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها آن را درک کند.
  • به دنبال این باشید که مخاطب دائما منتظر ادامه داستان باشد و نتواند چشم از قصه شما بردارد.

در واقع نویسنده در تلاش است که به کمک داستان، هدف پیام خود را منتتقل کند! هر داستان شامل یک قهرمان داستان به اضافه تعدادی شخصیت دیگر، یک طرح اصلی، برخی درگیری ها یا موانع، یک موضوع یا ایده و یک داستان است. به داستان های افسانه ای فکر کنید، داستان هایی جادویی که در کودکی تمام آن را باور می کردیم. تمام آن داستان ها این نکات را در بر می گرفتند و همیشه سعی می کردند به خواننده یا شنونده عبرت بدهند. بنابراین به طور خلاصه، یک داستان خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • قابل انتقال
  • درک آن آسان است
  • احساسی
  • قابل باور (حتی اگر افسانه باشد)
  • مفید
  • الهام بخش
  • جامع
  • دارای راهکار و راه حل مشتری
  • به چالش کشنده ذهن مخاطب

در واقع می توان داستان سرایی را نوعی هنر باستانی و ارزشمند در طول دوره زندگی انسان در نظر گرفت! هنر

داستان سرایی را از کجا شروع کنیم؟

هر داستان دارای سه بخش اصلی مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی است! در قسمت ابتدایی باید شخصیت ‌های اصلی و فضای داستان باید برای مخاطبان توضیح داده شود. در بخش میانی، باید مشکلات داستان را مطرح کنید و در انتها، باید داستان را به نوعی به‌ پایان برسانید که مخاطب بتواند راه‌ حل مشکلاتش را پیدا کند. داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوایی نیز باید هر سه بخش را شامل شود:

  • کاراکتر داستان: شاید بتوان گفت که کاراکتر مهم ترین بخش از داستان است. اغلب مردم هر داستانی را با کاراکتر های آن داستان به یاد می ‌آورند. انتخاب کاراکتر برای بازاریابی محتوایی، کار ساده ای نیست و گاهی اوقات مشکل ترین بخش داستان سرایی است! هدف از بازاریابی محتوایی، این است که مخاطب با داستان درگیر شود! به‌منظور درگیر کردن مخاطبین، باید کاراکتر مناسبی را انتخاب کنید و به خوبی آن کاراکتر را معرفی کنید. برای انتخاب درست کاراکتر، باید به نیازها و خواسته‌ های مخاطبین خود توجه کنید. در اکثر مواقع مخاطب خود را جای شخصیت اصلی داستان در نظر می گیرد و مشکل کاراکتر را همان مشکل خود می داند! کاراکتر می‌ تواند هر‌کسی باشد اما بهتر است شخصیتی باشد که مخاطبین هدف بتوانند با خواندن داستان، خود را به جای آن ‌ها تصور کنند.
  • روبرو شدن با مسئله:  داستان سرایی با تبلیغات دو مسئله کاملاً متفاوت هستند و نباید توضیحات محصول را در همان ابتدا مطرح کنید! بلکه باید ابتدا مشکلات را به‌ صورت کامل توضیح دهید. پس از معرفی کاراکتر، باید مشکلات و مسائلی که کاراکتر داستان با آن روبرو می ‌شود را توضیح دهید. در این مرحله، مخاطب با شخصیت داستان احساس هم دردی می ‌کند. به همین دلیل، این بخش از داستان سرایی از اهمیت ویژه‌ ای برخودار است؛ نباید به راحتی از این مرحله عبور کنید.
  • ارائه راه حل مناسب: داستانی با پایان مشخص بنویسید! شخصیت داستان، پس از روبرو شدن با مشکلات، نیازمند راه حل مناسب است. در این بخش باید از تکنیک ‌های بازاریابی استفاده کنید و محصولات و خدمات خود را قهرمان نجات‌ دهنده ‌‌ای معرفی کنید که برای کمک به شخصیت داستان آمده است. دقت داشته باشید که پیش از معرفی راه‌حل، مخاطب باید متقاعد شده باشد که شما می توانید به آن ها کمک کنید.

داستان سرایی به خلاقیت، چشم انداز، مهارت و به طور ویژه به تمرین کردن نیاز دارد؛ چرا که داستان سرایی یک هنر است و هر هنری به این ویژگی ها نیاز دارد. درست مانند نقاشان، مجسمه سازان، طراحان و سفالگران همگی زمانی که در حال خلق یک هنر هستند؛ از خلاقیت ذاتی خود استفاده میکنند.  هرمندان به خوبی میدانند که خلق اثر هنری خود را از کجا شروع کرده و چطور میتوانند آنرا با توجه به چشم اندازی که دارند، گسترش دهند و برای بهترین شدن بیشتر تمرین کنند. برای داستان سرایی، به ویژه برای نوشتن داستان کسب و کارها هم باید این روند را در پیش بگیرید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا روند داستان سرایی تا این حد اهمیت دارد؟ به این دلیل که برای یک برند یا سازمان، شما ممکن است با هزاران حقیقت، آمار و پیغام رو به رو باشید تا از دل آن ها یک داستان کوتاه در بیاورید. خب در این شرایط چطور باید بدانیم که از کجا شروع کنیم؟ در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم:

  1. شناخت مخاطب

مخاطب داستان شما کیست؟ این سوالی است که پیش از آن که بخواهید کاری انجام دهید، از خود بپرسید! درو اقع ابتدا باید ببینید چه کسی بیش ترین واکنش را نشان داده و سود خواهد برد؟ برای ساخت یک داستان قانع کننده، ابتدا باید خواننده و کسی که به کار شما واکنشی نشان می دهد را بشناسید و ویژگی های آن را به خوبی مشخص کنید. قبل از این که کاغذ و قلم خود را بردارید و یا شروع به تایپ کلمات در سیستم کنید، در بازار هدف تحقیق کنید و ویژگی های مخاطب هدف خود را بنویسید! در واقع شما باید یک مشتری ایده آل را در نظر بگیرید و ویژگی های آن را بنویسید. انجام دادن این کارها باعث می شود با مخاطبی که در حال خواندن، دیدن یا شنیدن داستان شماست، به خوبی آشنا شوید. همچنین مسیری مستقیم برای پایه و اساس داستان سرایی ایجاد کنید و سپس بنویسید.

  1. مشخص کردن پیام اصلی

داستان ها بستگی به محتوا و میزان جزییات از یک صفحه تا صدها صفحه نوشته می شوند. در تمام این حالت ها لازم است که داستان شما حاوی یک پیام اصلی باشد. مانند زیربنای یک خانه که قبل از شروع ساخت و ساز باید پایه ریزی شود؛ داستان ها نیز با داشتن یک پیام اصلی باید گفته شوند. آیا داستان سرایی شما درباره فروش یک محصول یا افزایش سرمایه کسب و کار است؟ آیا خدماتی را معرفی می کند یا در دفاع از یک مسئله گفته شده؟ نکته اصلی داستان چیست؟ برای اینکه در تعریف پیام اصلی کمکی شده باشد، سعی کنید در کمتر از 10 کلمه داستان خود را خلاصه کنید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، داستان شما هدف اصلی ندارد و فقط یک داستان بی سر و ته خواهد بود.

  1. تصمیم گیری برای نوع بیان داستان

داستان ها با یک دیگر متفاوت هستند. برای اینکه مشخص کنید قصد گفتن چه نوع داستانی را دارید؛ باید بفهمید که مخاطب شما هنگام خواندن آن چه حسی دارد و چه واکنشی نشان می دهد. این کار به شما کمک می کند تا بدانید چگونه قصد ساختن داستان خود را داشته و چه اهدافی را برای آن دنبال می کنید. در ادامه چند هدف رایج در داستان سرایی را برایتان لیست کرده ایم:

  • ترغیب کاربر به انجام دادن کار

به نظرتان چه زمانی داستان شما روی کاربران تاثیر دارد؟ زمان که نحوه موفق شدن در کار و کلیه اقداماتی که در این مسیر انجام شده است را از گذشته تاکنون شرح دهد، تا مخاطب با خواندن آن بتواند رسیدن به جایگاه موفقیت را برای خود با تغییرات گفته شده در داستان، تصور کند. البته نباید بیش از حد وارد جزئیات شوید و از گفتن کارهای اغراق آمیز پرهیز کنید تا مخاطب به خوبی بتواند روی اقدامات شما تمرکز کند.

  • توضیحات شخصی

هدف شما از داستان سرایی چیست؟ اگر می خواهید در مورد خودتان بنویسید باید از داستانی که ویژگی های واقعی، انسانی و شکست ها و موفقیت ها را نشان می دهد استفاده کنید. مشتریان امروزی از کار برندهایی که با اصالت بوده و داستانی جذاب دارند، به شدت استقبال کرده و ارتباط بسیار زیادی با آن برقرار می کنند.

  • انتقال ارزش ها

در داستان سرایی شخصیت ها را در نظر بگیرید و شخصیت های نزدیک به اصل داستان خود بگویید! در این صورت مخاطب بتواند داستان را در زندگی شخصی خود پیاده کند. این مورد زمانی اهمیت پیدا میکند که افراد با برخی ارزش های داستان، موافق و با برخی مخالف باشند.

  • توسعه جامعه مخاطبین و میزان همکاری

داستان سرایی خود را طوری انجام دهید تا مخاطب به بحث کردن و به اشتراک گذاشتن داستان شما با دیگران ترغیب شود. از تجربه ها و موقعیت هایی استفاده کنید که بعد از خواندن مطلب، کاربران بگویند من هم همینطور! و حتما شخصیت های داستان و موقعیت را در حالتی خنثی نگه دارید تا داستان گفته شده بتواند افراد مختلف را به خود جذب کند.

  • انتقال دانش

یکی دیگر از اهداف داستان سرایی، انتقال علم و دانش است. برای این هدف، داستان شما میتواند شامل تجربه های شخصی و تست های آزمون و خطا باشد؛ تا مخاطب چگونگی حل مشکل را یاد گرفته و در مورد راه حل های دیگر حل مسئله بوجود آمده نیز بحث کند.

  1. مشخص کردن کال تو اکشن

فراخوانی کاربران را فراموش نکنید و حتماً از کال تو اکشن استفاده کنید! در CTA به طور مستقیم کاربر را بعد خواندن داستان دعوت به اقدام کار می کند. بعد از مطالعه داستان، دقیقا قصد دارید که کاربر چه واکنشی از خود نشان دهد؟ ممکن است بخواهید اهدای پول، عضویت در خبرنامه، شرکت در دوره یا خرید یک محصول صورت بگیرد. این موضوع را در کنار هدف اصلی خود قرار داده تا بتوانید بهترین CTA را طراحی کنید. اگر هدف شما افزایش ترافیک سایت است؛ بعد از خواندن مقاله با دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، از کاربران بخواهید که محتوای شما را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

  1. مشخص کردن رسانه و فرمت داستان

اشکال و فرمت داستان ها متفاوت است! برخی برای خواندن، برخی برای تماشا و برخی برای شنیدن هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که حتما باید نوع رسانه ای که از طریق آن قصد گفتن داستان خود را دارید، مشخص کنید و این موضوع به منابع زمان و پول شما بستگی دارد.

  • داستان نوشتاری

شما می توانید داستان نوشتاری را از راه های مختلفی نظیر مقالات، بلاگ سایت و حتی کتاب الکترونیک منتشر کنید! این مدل داستان بیشتر به صورتی متنی بوده که میتواند شامل تعدادی تصویر هم بشود. داستان های نوشتاری، ارزان ترین روش داستان سرایی است و به کمک خودتان قابل انجام است.

  • داستان گفتاری

داستان گفتاری معمولا توسط یک فرد از طریق سخنرانی و یا ارائه گفته میشود. داستان گفتاری به علت زنده و مستقیم برگزار شدن نیازمند تقویت مهارت های انتقال پیام است و باید حتماً مهارت های جلب احساسات مخاطبان را یاد بگیرید.

  • داستان صوتی

داستان صوتی توسط گوینده آن با صدای بلند، ضبط میشود و همین موضوع باعث شده داستان صوتی و گفتاری در دو دسته جدا از هم قرار بگیرند. بیشتر داستان های صوتی با فرمت پادکست ساخته شده که با تکنولوژی های امروزی تهیه آن نسبت به گذشته بسیار مقرون به صرفه تر است.

  • داستان دیجیتالی

داستان های دیجیتال از طریق رسانه های مختلفی از جمله ویدیو، انیمیشن، بازی و استوری های تعاملی در شبکه های اجتماعی دیده می شود. این مدل داستان، تاثیرگذارترین نوع داستان سرایی از لحاظ احساسی و بصری است. به همین علت گران ترین نوع هم محسوب میشود. اما نگران نباشید، کیفیت ویدیو، به اندازه پیامی که قصد انتقال آن وجود دارد، اهمیت ندارد.

  1. شروع به نوشتن کنید

اکنون وقت آن رسیده تا قلم و کاغذ بردارید و داستان خودتان را خلق کنید. همراه با پیام اصلی، هدف مخاطب و CTA را هم در داستان تنظیم کنید. اضافه کردن این جزئیات صرفا به خلاقیت داستان پردازی شما بستگی دارد.

  1. به اشتراک گذاشتن داستان

فراموش نکنید که داستان خود را به اشتراک بگذارید! اشتراک گذاری داستان دقیقا به اندازه نوشتن آن اهمیت دارد! بسته به نوع رسانه ای که برای انتشار محتوا انتخاب کرده اید، باید داستان خود را در شبکه های اجتماعی مختلف و از طریق ایمیل به دست کاربران برسانید! داستان های دیجیتالی معمولا در شبکه های انتشار ویدیو مثل یوتیوب، آپارات منتشر می شوند و داستان های گفتاری را می توان ضبط کرد و فایل صوتی را بعد از اجرای زنده بین مخاطبین پخش کرد. هرچه به اشتراک گذاری در بستر های بیشتری صورت بگیرد، کاربران بیشتری با داستان شما در تعامل هستند و تعداد مخاطبان بیشتر خواهد شد.

استفاده از داستان سرایی در تبلیغات اینترنتی چه تاثیری دارد؟

اگر یک بازاریاب باشید، هدف واقعی شما از تبلیغات چه چیزی خواهد بود؟ قطعاً ایجاد پیوندی محکم و رابطه‌ای دو طرفه با مشتریان. داستان سرایی به راحتی می تواند این پیوند را ایجاد کند! جالب است بدانید که حدود 92 درصد از مصرف کنندگان دقیقا می خواهند شخصیت داستان را داشته باشند. بنابراین داستان سرایی اهمیت بسیار زیادی در بازاریابی دارد. وقتی جزییات کافی و احساساتی واقعی در داستان وجود داشته باشد، شنونده یا خواننده می تواند به راحتی به یک داستان متصل شود و برندها می توانند با استفاده از این قضیه به مردم بفهمانند که چگونه محصولاتشان به زندگی آن ها ارزش اضافه می‌کند. در اینجا برخی از دلایل مهمی را که داستان نویسی یک ضرورت مطلق برای بازاریابی است را برای شما می‌آوریم:

  • این امر به ایجاد ارتباط عمیق تر و قوی تر با مخاطبان کمک می کند.
  • این کار یک عنصر انسانی به محتوای شما و در نتیجه، برند تجاری شما اضافه می کند.
  • داستان سرایی فراتر از تبلیغات است. این امر باعث می شود مردم خیلی راحت به برند شما اعتماد کنند.
  • به شما این امکان را می دهد که در این رسانه شلوغ، مشتری با محتوای شما درگیر شود.
  • داستان سرایی به شما کمک می کند محتواهای شما بهم متصل و مرتبط شود.
  • داستان ها به لذت بخش ترین دید تجاری شما کمک می کنند.
  • یک تجارت با یک داستان عالی قادر است به راحتی رقبای خود را شکست دهد.

بهترین ابزار برای وفادار کردن کاربران به خود استفاده از داستان است. در حقیقت مردم تمایل بیشتری دارند، محصول یا برند شما را از طریق بازاریابی دهان به دهان تبلیغ کنند، که این حرکت، بهترین راه برای محبوب شدن یک برند است. داستان نویسان باهوش، بخش بازاریابی هدف جستجو را در نظر می گیرند. این تضمین می کند که داستان ها جالب و جذاب هستند و به آن ها کمک می کند تا حداکثر قابلیت مشاهده را در صفحه نتایج جستجو داشته باشند.

نتیجه گیری

داستان سرایی بخش مهمی از هر کسب و کاری است و می تواند رشد آن کسب و کار را بسیار سرعت ببخشد! در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از داستان سرایی در بخش های مختلف کسب و کار، مراحل انجام آن و همچنین ویژگی های یک داستان سرایی خوب پرداختیم. اگر کسب و کاری دارید، با استفاده از این مقاله می توانید با مفهوم استوری تلینگ آشنا شوید و بیشترین نتیجه را از آن برای رشد کسب و کارتان بگیرید! اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *