یکی از مشکلاتی که سایت های زیادی با آن روبرو هستند، تغییرات رتبه در گوگل است! ممکن است امروز لینک اول صفحه یک گوگل باشید اما فردا سایت شما به رتبه 5 صفحه یک انتقال پیدا کند. در برخی از موارد با آپدیت هسته گوگل روبرو هستیم که این تغییرات بسیار محسوس است اما گاهی اوقات این تغییرات به سایت شما بر می گردد و ربطی به هسته گوگل ندارد. ابزارهای سئو یکی از مواردی است که می تواند به شما در رشد رتبه کمک کند و از افت رتبه در صفحه نتایج گوگل جلوگیری کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی بهترین ابزارهای سئو که در رشد سایت به شما کمک زیادی می کند، بپردازیم.

ابزار سئو چیست؟

ابزارهای سئو به ابزارهایی گفته می شود بخش های مختلف سایت شما را بررسی می کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به راحتی می توانید متوجه شوید. برخی از این ابزارها می توانند دائماً سایت شما را مانیتور کنند و با استفاده از آن ها می توانید همیشه مشکلات سایت خود را رفع کنید. ابزارهای سئو در بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آن ها مستقیماً سایت شما و برخی دیگر سایت های پشت صحنه را بررسی می کنند. اما دلیل این مسئله چیست؟ همه این ابزارها برای این به وجود آمده اند که به افزایش رتبه سایت شما کمک کنند تا بتوانید صفحه یک گوگل را برای کلمات کلیدی موردنظر فتح کنید.

ابزارهای سئو و کاربرد آن ها

ابزارهای سئو در دو دسته رایگان و تجاری وجود دارند! معمولاً ابزارهای رایگان سئو محدودیت هایی دارند اما در کل مفید هستند. از طرف دیگر، ابزارهای تجاری سئو که با پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه می توانید از آن ها استفاده کنید، قابلیت های بیشتری در اختیار شما قرار می دهند و گاهی اوقات به رشد سئو کمک بیشتری می کنند. برخی دیگر از ابزارها وجود دارند که علاوه بر نسخه رایگان، دارای نسخه تجاری هم هستند که امکانات بیشتری دارند.

چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که اصلاً چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟ سئو یکی ازمسائلی است که باید همیشه پیگیر آن باشید. حتی زمانی که به صفحه یک گوگل می رسید، کار شما تمام نشده است و برای ماندن در صفحه اول گوگل باید تلاش کنید؛ دلیل آن هم این است که رقیبان همیشه در حال تلاش هستند که جایگاه صفحه یک را از شما بگیرند پس اگر شما برای ماندن در صفحه اول گوگل تلاش نکنید، ممکن است رقیبان شما این جایگاه را بگیرند .

این تغییرات را تا زمانی که کاهش رتبه شدید نداشته باشید، نمی توانید متوجه شوید اما اگر از ابزارهای سئو استفاده کنید، به راحتی و پیش از آن که رتبه شما با کاهش شدید روبرو شود متوجه خواهید شد. بنابراین استفاده از ابزارهای سئو به شما کمک می کنند تا بتوانید به راحتی رتبه خود را حفظ کنید و آن را بهبود ببخشید. البته حتماً نیازی به استفاده از ابزارهای تجاری سئو ندارید و همان ابزارهای رایگان هم تا حدی می تواند نیاز شما را برطرف کند. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از ابزارهای ضروری و پایه سئو استفاده کنید.

بهترین ابزارهای سئو کدام هستند؟

برخی از ابزارها ضروری هستند و اگر می خواهید در گوگل رتبه کسب کنید، باید حتماً از آن ها استفاده کنید. ابزارهای دیگر سئو هم به رشد و آنالیز بهتر سایت شما کمک می کنند که برخی از آن ها تجاری هستند. در این بخش می خواهیم به بررسی 15 مورد از ابزارهای حرفه ای سئو بپردازیم که با استفاده از آن ها می توانید به رشد و پیشرفت سئو سایت خود کمک کنید. این ابزارها عبارتند از:

  1. ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

همه سایت ها برای رسیدن به رتبه اول گوگل تلاش می کنند و چه چیزی بهتر از ابزارهای گوگل برای سئو! گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه ای سئو است که با استفاده از آن می توانید ابزار و اطلاعات دقیق سایت خود را به صورت مرتب شده مشاهده کنید. این ابزار اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهد؛ مثلاً اگر خطایی در سایت شما وجود داشته باشد، با استفاده از بخش خطاها به راحتی می توانید آن را مشاهده کنید و با استفاده از راهکاری که گوگل به شما می دهد، می توانید آن را رفع کنید. همچنین در گوگل سرچ کنسول شما می توانید تعداد بازدید و مشاهده از لینک های خود را در گوگل ببینید! مثلاً می توانید ببینید که چند نفر هنگام جستجو با سایت شما روبرو شده اند و چه تعداد از کاربران بر روی لینک شما کلیک کرده اند. یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد، نرخ کلیک است! در واقع این نرخ از تقسیم تعداد کاربرانی که روی سایت شما کلیک کرده اند نسبت به کاربرانی که لینک شما را مشاهده کرده اند، به دست می آید.

ابزار گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سرچ کنسول در زمینه بررسی لینک هایی که به سایت شما داده شده اند هم کمک بسیار زیادی می کند! این ابزار می توانند بک لینک های سایت شما را بررسی کنند و با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید تاثیر لینک های خود را غیرفعال کنید تا اگر بک لینک مخربی به سایت شما ارائه شد، با غیرفعال کردن آن از کاهش رتبه سایت خود جلوگیری کنید. بنابراین سرچ کنسول از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر یک از این بخش ها کمک زیادی به مدیریت بخش سئوی سایت شما می کند.

  1. ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای گوگل است و همانطور که از اسمش پیداست، برای آنالیز به کار می رود. با استفاده از گوگل آنالیتیکس به راحتی می توانید داده های موجود را در چند طبقه مورد بررسی قرار دهید. ساده ترین چیزی که می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس بررسی کنید، ترافیک روزانه ای است که وارد سایت می شوند. یکی از مهم ترین کاربردهایی که گوگل آنالیتیکس دارد، این است که با استفاده از آن به راحتی می توانید کمپین های تبلیغاتی سایت خود را بررسی کنید! برای این کار کافی است از UTM استفاده کنید و ترافیک ورودی به سایت خود را بررسی کنید. چند مورد از مواردی که در گوگل آنالیتیکس اهمیت زیادی دارند، عبارتند از:

  • Real-Time (بررسی لحظه به لحظه): این قسمت برای اطلاعات لحظه ای کاربرد دارد! در واقع شما می توانید در هر لحظه اطلاعات لحظه ای کاربران را ببینید؛ مثلاً می توانید بفهمید که کاربران چگونه وارد سایت شده اند، چه تعداد صفحه بازدید کرده اند، در حال حاضر در کدام صفحه قرار دارند و در نهایت، چه تعداد کاربر در سایت آنلاین هستند و چه کاری انجام می دهند. این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند و می تواند در بهینه سازی تجربه کاربری اهمیت زیادی داشته باشد.
  • Audience (مخاطبان): پس از بخش قبلی، این بخش مهم ترین قسمت گوگل آنالیتیکس را تشکیل می دهد! در این بخش می توانید در مورد مخاطبان خود اطلاعات بسیار خوبی کسب کنید. از مهم ترین اطلاعاتی که با استفاده از این بخش می توانید کسب کنید، تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن ها، میزان علاقه مندی کاربران به بخش های مختلف سایت، بانس ریت و… است. این اطلاعات هم برای آن که بتوانید رتبه سایت خود را با بهینه سازی رفتار کاربران در سایت افزایش دهید، بسیار مفید هستند.
  • Behavior (رفتار): رفتار کاربران یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو به حساب می آیند و باید بدانید که کاربران در سایت شما چه رفتاری دارند! با استفاده از این بخش به راحتی می توانید متوجه شوید که کاربران چه زمانی وارد سایت شما شده اند، از کدام صفحات بازدید کرده اند، در هر صفحه چقدر مانده اند و در نهایت، چه کاری انجام می دهند. با دانستن این موارد می توانید تجربه کاربری سایت خود را بهینه سازی که در نهایت منجر به بهبود رفتار کاربر در سایت می شود. این دو مورد در نهایت به افزایش رتبه سایت شما در گوگل کمک زیادی می کند.
  • Conversions (نرخ تبدیل): در این بخش نرخ تبدیل را می توانید مشاهده کنید! نرخ تبدیل کاملاً به هدف شما بستگی دارد و ممکن است هدف شما فروش محصول باشد. نسبت افرادی که محصول خریداری می کنند به افرادی که از محصول بازدید کرده اند همان نرخ تبدیل است.
  • سیگنال شبکه‌های اجتماعی چگونه روی سئو تاثیرگذار هستند؟

این موارد تنها بخش های مهم گوگل آنالیتیکس هستند؛ در حالی که ده ها بخش دیگر هم وجود دارد که هر یک از آن ها کاربرد خود را دارد.

  1. ابزار کیورد پلنر (Keyword Planner)

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین مواردی است که در تمام بخش های سئو وجود دارد؛ فرقی ندارد که بخواهید لینک سازی کنید یا دست به تولید محتوا بزنید! در هر صورت نیاز به تحقیق کلمات کلیدی دارید تا بتوانید بهترین آن ها را انتخاب کنید. یکی از بهترین ابزاری که برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد، ابزار کیورد پلنر است! جالب است بدانید که این ابزار هم جزء ابزارهای گوگل است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. رایگان بودن این ابزار به شما کمک می کند تا بدون هزینه های سنگین به تحقیق کلمات کلیدی که بخش مهمی از سئو هستند، بپردازید. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک اکانت گوگل ادز ایجاد کنید تا به صورت رایگان استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است یک تبلیغات گوگل در حساب خود داشته باشید؛ در واقع اگر حساب شما فعال باشد، کیورد پلنر اطلاعات بیشتری به شما ارائه می کند.

ابزارهای سئو؛ کیورد پلنر (Keyword Planner)

مهم ترین مواردی که با استفاده از این ابزار نمایش داده می شوند، عبارتند از:

  • میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
  • رقابت آن کلمه در گوگل
  • روند جستجوی کلمه در بازه زمانی مشخص شده
  • کلمات کلیدی مرتبط با کلمه‌ای که جستجو کردید و تعداد جستجوهای ماهانه این کلمه‌ها

کار کردن با این ابزار را باید یاد بگیرید! زیرا اگر از کلمات کلیدی درستی استفاده نکنید، کاربران نمی توانند سایت شما را به درستی پیدا کنند و شما هم نمی توانید ترافیک خوبی جذب کنید. در حالی که اگر از کلمات کلیدی درستی استفاده کنید، به راحتی می توانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید، محصولات یا خدمات خود را به آن ها بفروشید و در نهایت به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

  1. ابزار گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز یکی دیگر از ابزارهای گوگل است که با استفاده از آن می توانید اطلاعاتی در مورد میزان جستجو و ترافیک کلمات کلیدی بدست بیاورید. در گوگل ترندز نه تنها می توانید کلمات کلیدی موردنظر خود را بررسی کنید، بلکه می توانید آن ها را با هم مقایسه کنید. در واقع اگر شما کلمات کلیدی خود را بدست آورده باشید و اکنون ندانید که کدام کلمات کلیدی مناسب هستند، کافی است با استفاده از ابزار گوگل ترندز آن ها را با هم مقایسه کنید. همچنین در بخشی از ابزار گوگل ترندز به راحتی می توانید کلمات ترند شده در سال و ماه کنونی را مشاهده کنید و از آن استفاده کنید. استفاده از این ابزار کاربردی به قدری راحت است که تنها با چند کلیک می توانید اطلاعات ارزشمندی کسب کنید، در حالی که برخی دیگر از ابزارها مشکل هستند و برای کار کردن با آن ها نیازمند آموزش دیدن هستید.

  1. ابزار Ahrefs

اگر یک سایت اینترنتی داشته باشید و تا کنون برای سئو تلاش کرده اید، احتمالا نام وب سایت ahrefs را شنیده باشید زیاد است. ابزار ahrefs یکی از بهترین ابزارهای سئو است که با استفاده از آن می توانید به قدرتمندترین امکانات برای بررسی و مانیتور بک لینک های سایت خود دسترسی داشته باشید. در حال حاضر این ابزار به صورت تجاری ارائه شده است و تنها بخشی از این ابزار به صورت رایگان است! البته اگر بخواهید از این ابزار برای سئو سایت خود استفاده کنید، قطعاً باید از نسخه تجاری آن استفاده کنید تا ابزارهایش به صورت کامل در اختیار شماباشد. البته ابزارهای رایگان ahrefs هم اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد؛ مثلاً می توانید بک لینک های خود را به صورت محدود با استفاده از بخش back link checker مورد بررسی قرار دهید.

در این بخش شما می توانید تعداد دامنه های بک لینک، تعداد صفحات بک لینک، میزان فالو بودن آن ها، میزان نوفالو بودن آن ها و اطلاعات بسیار مفید دیگر را مشاهده کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده این ابزار سئو، این است که با استفاده از آن می توانید سایت خود را بر اساس آخرین الگوریتم های گوگل مشاهده کنید! در واقع با توجه به این که این ابزار حرفه ای طرفداران بسیار زیادی دارد و در حال حاضر ده ها سال از شروع فعالیت آن می گذرد، همیشه هسته نرم افزاری خود را بر اساس الگوریتم های گوگل بروزرسانی می کند و به همین دلیل است که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند.

ابزار Ahrefs

  1. ابزار Accuranker

یکی دیگر از بهترین ابزارهای سئو که کمک زیادی به افزایش رتبه سایت شما می کند، ابزار Accuranker است. این ابزار حرفه ای برای ردیابی و بررسی رتبه کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد و کاملاً دقیق و سریع است. در همین ابتدا لازم است بگوییم که این ابزار رایگان نیست و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید! هزینه آن برای کاربران مبتدی از 19.9 دلار شروع می شود و تا 74.9 دلار برای کاربران حرفه ای به پایان می رسد.

اگر عادت دارید مدت زمان زیادی را برای نظارت روی کلمات کلیدی صرف کنید، این ابزار کمک زیادی به جستجوی سریع و دقیق می کند. در واقع این ابزار به شما کمک می کند تا در زمان خود صرفه جویی کنید. یکی از بهترین قابلیت هایی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد، امکان بررسی رقبای صفحه یک شما با استفاده از یک پروکسی داخلی است! در واقع کافی است یک کلمه کلیدی به آن بدهید تا لیست سایت هایی که در صفحه یک قرار دارند را به شما نمایش دهد. استفاده از این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید ابزارهای Search Console ، Social Monitoring و YouTube را به صورت یک جا داشته باشید. بنابراین این ابزار علاوه بر ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، برای جستجو در Yandex و Bing هم به شما کمک می کند تا می توانید موتورهای جستجوی پرطرفدار را به صورت یکجا داشته باشید! اگر می خواهید کاملاً ساده و همیشگی روی آمار و ترافیک جستجوی کلمات کلیدی خود نظارت داشته باشید، این ابزار کمک زیادی به شما می کند.

  1. ابزار SEMRush

از دیگر ابزارهای کاربردی و پرطرفداری که در زمینه بررسی کلمات کلیدی کاربرد دارد، ابزار SEMrush است. با استفاده از این ابزار می توانید تحقیق کلمات کلیدی خود را به خوبی انجام دهید و کلمات که می تواند برای شما سودآورتر باشد را انتخاب کنید. یکی از مواردی که هنگام استفاده از این ابزار با آن روبرو می شوید، پولی بودن آن است! در واقع برای استفاده از این ابزار باید 69.9 تا 549.9 دلار در ماه هزینه پرداخت کنید که هر کدام از اکانت های آن دارای امکانات منحصر به فرد خود هستند. ویژگی منحصر به فرد و بسیار عالی این ابزار این است که کلمات کلیدی استفاده شده برای تبلیغات گوگل توسط رقبا را نمایش می دهد! حال اگر شما قصد استفاده از تبلیغات گوگل را دارید، با استفاده از این کلمات کلیدی هم می توانید ترافیک جذب کنید و از رقیب خود جلوتر بزنید.

همچنین این ابزار نمودارهای بسیار مفیدی از موقعیت کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو (SERP) می دهد که می توانید تاریخچه رشد و افت کلمات کلیدی خود را ببینید. نمودارهای رنگی به درک بهتر و سریع نتایج حاصل از آن کمک زیادی می کند.

  1. ابزار KWFinder

اگر در حوزه تولید محتوا و سئو فعالیت می کنید، بعید است که نام ابزار KWFinder را نشنیده باشید! یکی از بهترین ابزارهای سئو که در زمینه تحقیق کلمات کلیدی استفاده می شود، ابزار KWFinder است. این ابزار اطلاعات بسیار دقیق و کاربردی در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید دست به تولید محتوای ارزشمند بزنید. همچنین این ابزار سختی رقابت در کلمات کلیدی مختلف را نمایش می دهد و می تواند کلمات کلیدی طولانی را به شما پیشنهاد کند! تمام این ویژگی ها در نهایت به رشد سئو شما کمک می کند که هدف هر کسب و کاری است. این ابزار رایگان نیست اما به مدت 10 روز می توانید از امکانات آن به صورت آزمایشی استفاده کنید! پس از 10 روز باید هزینه استفاده از این ابزار را پرداخت کرده و سپس از امکانات بیشتر آن استفاده کنید. در نسخه های پولی  می توانید بر اساس میزان جستجو و نیاز خود یکی از را انتخاب کنید که تعداد کلمات جستجو شده متفاوت است.

جالب است بدانید معیارهای بررسی کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجو همان فاکتورهای گوگل هستند! شما پس از آن که کلمه کلیدی خود را جستجو کردید، بر اساس موارد زیر بررسی می شود:

  • DA یا Domain Authority: این بخش شما را بر اساس قدرت دامنه با رقیبان بررسی می کند.
  • PA یا Page Authority: این بخش شما را بر اساس قدرت صفحه با رقیبان بررسی می کند.
  • CF یا Citation Flow: این بخش تعداد بک لینک های معتبر و تاثیرگذار را تخمین می زند
  • TF یا Trust Flow: این بخش اعتبار دامنه را بر اساس کیفیت خود تخمین می زد.
  • Links: این بخش تعداد لینک های خارجی را بررسی می کند.
  • FB: این بخش تعداد اشتراک گذاری در فیسبوک را بررسی می کند.
  • LPS: این بخش میزان رقابت برای رسیدن به جایگاه موردنظر را نشان می دهد؛ هر چقدر بیشتر باشد، گرفتن رتبه سخت تر است.
  • EV: این بخش تعداد بازدید در ماه را بر اساس جایگاه تخمین می زند.

ابزار KWFinder

بنابراین ابزار KWFinder کمک بسیار زیادی به رشد سئو سایت شما و بهینه سازی کلمات کلیدی مورد استفاده می کند.

  1. ابزار Moz Tools

حتماً تا کنون نام ابزار Moz را شنیده اید و می دانید که این ابزار چقدر ارزشمند است! حتی اگر نام این ابزار را نشنیده باشید، حتماً نام پیج اتوریتی و دامین اتوریتی به گوشتان خورده است. این دو مفهوم، مفاهیمی هستند که وب سایت Moz بر اساس برخی فاکتورها به هر سایت ارائه می کند که نشان دهنده اعتبار دامنه و صفحات نزد گوگل است. البته چون خود گوگل این موارد را نمایش نمی دهد، شاید کاملاً دقیق نباشد اما دقت آن تا حد زیادی درست است. در واقع DA و PA یکی از شاخص های بسیار معتبر در میان سئوکاران شناخته می شود و نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. این دو مفهوم دقیقاً از زمانی اعتبار پیدا کردند که نفهوم پیج رنک (Page Rank) توسط گوگل از دسترس خارج شد و این مفاهیم توانستند بهترین شاخص جایگزین برای آن ها باشند. ابزار Moz را می توان مجموعه ای از بهترین ابزارهای سئو در نظر گرفت که توانسته بسیاری از نیاز کاربران را به صورت یک جا رفع کند! در این ابزار شما علاوه بر مشاهده قدرت دامنه و صفحات می توانید تعداد لینک های خارجی را ببینید و آن ها را به صورت یک فایل اکسل دانلود کنید.

به طور کلی امکانات اکانت تجاری Moz عبارتند از:

  • امکان بررسی بک لینک های سایت
  • امکان بررسی کلمات کلیدی
  • امکان بررسی رتبه بندی سایت ها
  • امکان استفاده از ابزارهای بهینه سازی صفحات سایت

همچنین شما می توانید در نسخه حرفه از خزنده های حرفه ای آن استفاده کنید تا خطاهای سایت را به شما بگوید.

  1. ابزار SEOquake

یکی دیگر از ابزارهای بسیار مفید و حرفه ای که می تواند کاربران را در زمینه سئو یاری کند، ابزار حرفه ای SEOquake است. این ابزار هر نوع اطلاعاتی که برای بهبود رتبه سئو سایت خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد؛ به عنوان مثال می توانید اطلاعات مفیدی نظیر آخرین بروزرسانی سایت، بهینه بودن سایت، سن سایت، رتبه الکسا و ده ها پارامتر دیگر که در بهینه سازی صفحه سایت کاربرد زیادی دارند را بررسی کنید.

جالب است بدانید این ابزار برای مرورگرهای مختلف نظیر اپرا، فایرفاکس، گوگل کروم و سافاری افزونه دارد که دیگر احتیاجی به ورود به سایت اصلی این ابزار نخواهید داشت! کافی است وارد سایت موردنظر شوید و با استفاده از این افزونه این ابزار، اطلاعات سئو آن سایت را مشاهده کنید. همچنین هنگامی که شما کلمه کلیدی را در سایت خود جستجو می کنید، تمام نتایج به شما نمایش داده می شود که این اطلاعات هم بسیار مفید هستند. این نتایج در یک فایل با فرمت CSV امکان دانلود دارند و می توانید آن را بر اساس نیاز یا سلیقه خود سازمان دهی کنید.

  1. ابزار Copyscape

یکی از مهم ترین دغدغه سایت هایی که چندین نویسنده دارند، این است که مطالب سایت آن ها کپی نباشد! زیرا در صورت کپی بودن نمی توانند رتبه آن محتوا را در موتورهای جستجو نظیر گوگل کسب کنند. به همین دلیل به دنبال ابزاری هستند که محتوای صفحات مشابه با هم را تطبیق دهند که ابزار Copyscape در این زمینه کمک زیادی به شما می کند. در این ابزار کافی است آدرس url صفحه محتوای خود را وارد کنید و منتظر بمانید که نتیجه به شما اعلام شود.

البته باید توجه داشته باشید که اگر محتوا کمی تغییر کرده باشد، این ابزار قادر به تشخیص نیست اما اگر دقیقاً همان محتوا کپی شده باشد، این ابزار قسمت های کپی را با رنگ قرمز به شما نمایش می دهد و لینک محتوای اصلی را هم در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین ابزار کاربرد بسیار زیادی برای سایت هایی که چند نویسنده دارند، خواهد داشت.

  1. ابزار Ubersuggest

با وجود آن که اکثر مردم از ابزارهای گوگل یا ابزارهای شناخته شده در زمینه تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کنند، اما ابزارهای دیگری هم وجود دارند که بسیار دقیق و حرفه ای عمل می کنند! ابزارهای رایگان و پولی زیادی در این زمینه وجود دارند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای تحقیق کلمات کلیدی شما باید به دنبال ابزاری باشد که بتواند نیاز شما را کاملاً رفع کند. اگر به دنبال یک ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی به صورت رایگان هستید، ابزار Ubersuggest که یکی از بهترین ابزارهای سئو است کمک زیادی در این زمینه می کند. با وجود آن که ابزار Ubersuggest مدت زیادی نیست که فعالیت می کند، اما در همین دوران کوتاه توانسته جایگزین بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی شود! دلیل این مسئله چند مزیت بسیار مهم این ابزار نسبت به ابزارهای دیگر است:

ابزار Ubersuggest

  • رایگان بودن آن: اولین دلیلی که باعث شده این ابزار طرفداران بسیار زیادی داشته باشد، رایگان بودن آن است. در حالی که بسیاری از ابزارهای دیگر از شما هزینه های چند صد دلاری دریافت می کنند که برای کسب و کارهای کوچک به صرفه نیست.
  • متفاوت بودن آن: هنگام استفاده از ابزارهای دیگر باید اطلاعات نسبتاً خوبی در مورد سئو داشته باشید! در حالی که این ابزار با ارائه توضیحات پایه برای کاربران مبتدی هم کاملاً مناسب است. بنابراین اگر تجربه کافی در زمینه سئو ندارید، این ابزار بهترین جایگزین برای دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است.
  • دقیق بودن آن: یکی دیگر از مشکلاتی که ابزارهای دیگر دارند، این است که خیلی دقیق نیستند و گاهی خطاهای زیادی دارند. در حالی که این ابزار کاملاً دقیق است و می توانید استراتژی خود را بر اساس آمار آن بچینید.

به این 3 دلیل است که ابزار Ubersuggest در میان کاربران بسیار محبوب است و توانسته جایگاه خوبی را در مدت زمان کوتاه کسب کند.

  1. ابزار Answer The Public

اگر در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت می کنید، احتمالاً پاسخ دادن به سوالات کاربران یکی از ایده های تولید محتوا برای شما محسوب می شود! اما کاربران چه سوالاتی را در سطح اینترنت مطرح می کنند؟ ابزار Answer The Public یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و حرفه ای است که در آن می توانید سوالاتی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند را پیدا کنید. این ابزار سوالات را بر اساس کوئری کلمات کلیدی پیدا می کند؛ بنابراین کافی است یک کلمه کلیدی ارائه کنید تا هر آن چیزی که کاربران سوال کرده اند در دسترس شما قرار داده شود. همچنین با استفاده از سوالات و عبارت هایی که مردم جستجو می کنند، می توانید کلمات کلیدی پرجستجو بسازید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. این داده ها باعث می شود تا تولیدکنندگان محتوا دغدغه زیادی برای تولید محتوا نداشته باشند! زیرا با یک جستجو در این سایت صد ها سوال در اختیار آن ها قرار می گیرد که کافی است در قالب محتوای متنی به آن سوال پاسخ دهند. حال اگر کاربران آن سوال را جستجو کنند و شما یک محتوای خوب در آن زمینه داشته باشید، از طریق گوگل به سایت شما می رسند.

یکی از قابلیت های بسیار جالب و کاربردی ابزار Answer The Public، این است که پس از جستجوی کلمه کلیدی اصلی، کلمات دیگری نظیر Vs، Or و… نمایش داده می شود که گستره سوالات را تا حد زیادی افزایش می دهد. این ابزار در دو نسخه تجاری و رایگان ارائه شده است که می توانید متناسب با نیاز خود یکی از آن ها را استفاده کنید.

  1. ابزار SpyFu

یکی از کارهای بسیار مهمی که در مدیریت کسب و کار آنلاین باید انجام دهید، بررسی رقبا و پیگیری مداوم آن ها است! در واقع شما باید بدانید که رقیبان شما در چه جایگاهی هستند و رتبه آن ها پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص چه تغییری کرده است. قطعاً خودتان نمی توانید به صورت دستی جایگاه رقبا را بررسی کنید؛ زیرا تعداد رقبا گاهی اوقات بسیار زیاد است و امکان خطا در آن وجود دارد. ابزار SpyFu یکی از ابزارهای بسیار حرفه ای و کاربردی است که با استفاده از آن می توانید رقیبان خود را آنالیز کنید! این ابزار در مدت زمان کوتاهی رقیب شما را به صورت کامل آنالیز می کند و می توانید به نتایج آن دقت کنید.

نتایجی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد، عبارتند از:

  • کلمات کلیدی مشترک
  • کلمات کلیدی برتر در گوگل
  • رتبه سایت در موتورهای جستجو
  • لینک های داخلی
  • لینک های خارجی

ابزارهای سئو SpyFu

بنابراین این ابزار هر چیزی که به آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرار می دهد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار حرفه ای کافی است وارد سایت آن شوید و سپس آدرس سایت موردنظر را در آن جستجو کنید! به همین راحتی اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید از آن ها در استراتژی کسب و کارتان استفاده کنید. نه تنها برای رقیبان، بلکه برای سایت خود هم می توانید از این ابزار استفاده کنید! کافی است آدرس سایت خود را وارد کنید و میزان موفقیت خود در یک کلمه کلیدی خاص را مشاهده کنید.

  1. ابزار Woorank

یکی دیگر از بهترین ابزارهای سئو که کاملاً حرفه ای و البته رایگان است، ابزار Woorank است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید اطلاعات مفیدی در مورد سایت خود کسب کنید! همچنین این ابزار یک امتیاز کلی سئو در اختیار شما قرار می دهد و لیست کارهایی که شما برای رفع مشکلات سایت باید انجام دهید را به شما ارائه می کند. موضوع جالب تر این است که شما می توانید نتایج حاصل از این ابزار را در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. به صورت کلی می توان گفت که این ابزار بهینه بودن سایت از نظر ساختار و بحث فنی را بررسی می کند که التبه اهمیت بسیار زیادی دارد. مثلاً اگر سایت شما واکنش گرا نباشد، این ابزار آن را بررسی می کند و به شما هشدار می دهد! همچنین اگر به درستی از تگ های H یا تگ های سئو استفاده نکرده باشید، به شما هشدار می دهد که باید آن مشکلات را رفع کنید.

مهم ترین دلیلی که باعث شده تا این ابزار ارزش زیادی پیدا کند، این است که سایت شما را با الگوریتم های مهم گوگل تطبیق می دهد و در هر مورد، اگر ایرادی وجود داشته باشد اخطار آن را در دسترس شما قرار می دهد. همچنین این ابزار سایت شما را از نظر موبایل فرندلی بودن کاملاً بررسی می کند و می بیند که آیا کاربران به راحتی می توانند به سایت شما با استفاده از موبایل دسترسی داشته باشند یا خیر! اگر پاسخ منفی باشد، خطاهای آن را به شما می دهد که می توانید آن را رفع کنید و یک سایت موبایل فرندلی داشته باشید.

نتیجه گیری

ابزارهای سئو یکی از مواردی هستند که اگر می خواهید به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید، باید از آن استفاده کنید. در این مقاله به بررسی کامل بهترین ابزارهای سئو که هر سایتی به آن نیاز دارد، پرداختیم. البته هیچ نیازی به استفاده هم زمان از همه آن ها ندارید، بلکه ما همه را معرفی کردیم تا بتوانید بهترین ابزار که به آن نیاز دارید را مورد استفاده قرار دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *