امروزه معنای ربات‌ها خیلی با آن چه انتظار داشتیم، متفاوت بوده و حالا ربات‌ها به صورت هوش مصنوعی یا در کارخانجات به کار گرفته می‌شوند اما ربات‌هایی که در این نوشته به آن‌ها می‌پردازیم، به صورت انسان نما ساخته شده و قصد دارند تا به رویاهای بسیاری از مردم و همچنین داستان‌های تخیلی، واقعیت ببخشند.

Sophia

سوفیا (Sophi)، در سال ۲۰۱۷ اولین رباتی بود که عنوان شهروندی عربستان سعودی را دریافت کرد. این ربات توسط شرکت هنگ کنگی (هانسون رباتیک) طراحی شده است، این ربات (AI) قادر به برقراری تماس چشمی، تشخیص چهره، درک و فهم سخنان و ابراز عالی احساسات درحال برقراری ارتباط می‌باشد.

beomni 1.0

این ربات انسان نما با همکاری مرکز رباتیک هوشمند شانگهای چین و استاد رباتیک مشهور ژاپنی هیروشی ایشیگورو در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است.یانگ یانگ (Yangyang)، به وسیله شخصی در کنار یک کامپیوتر کنترل می‌شود و اعمالی که آن تقلید می‌کند عبارتند از: حالات چهره و حرکات بدن.

Ameca

بات آمکا (Ameca) که ساخت مهندسان Engineered Arts است، به شکل عجیب و شاید هراس‌آوری به انسان شباهت دارد. این ربات می‌ تواند طیفی از حالات چهره انسان مانند چشمک زدن ، فشردن لب‌ها روی هم و مچاله کردن بینی را تقلید کند. گفتنی است که آمکا برای صحبت با انسان از ادغام فناوری شناسایی گفتار خودکار با GPT 3 بهره می‌ برد که یک شبیه‌ ساز زبانی بزرگ با قابلیت ایجاد «پاسخ‌ های معنادار» است. خروجی این دو فناوری در ادامه وارد سرویس آنلاین TTS می‌ شوند که برای آمکا صدا ایجاد می‌ کند و در نهایت حرکت لب‌ های وی را با اصوات خارج شده از دهان هماهنگ می‌ کند.

Toyota T-HR3

حدود 5 ماه پیش دانشمندان ژاپنی از ربات Toyota T-HR3 رونمایی کردند و با ساخت آن امیدوارند که دندان‌ پزشکان با تمرین روی این محصول بهتر از پیش بتوانند با بیماران کم سن و سال یا بد قلق خود کنار بیایند. این ربات ژاپنی قابلیت حرکت ندارد اما می‌ تواند دست‌ ها و پاهایش را حرکت دهد، احساسات متعدد انسانی نظیر اضطراب، ترس و یا حتی مقاومت در برابر پزشک را تقلید کند. این ربات که به گفته سازندگان در واقع شبیه‌ ساز ربات های انسان نما در شرایط اضطراری برای پزشکان است، حدود 1 متر قد و 22 کیلوگرم وزن دارد و به این ترتیب خصوصیات فیزیکی‌ اش مشابه یک کودک پنج یا شش ساله حقیقی است.

Amelia the Conversational AI

طی دوران همه‌گیری کووید-19 موسسه Hanson Robotics نمونه اولیه از ربات پرستار خود با نام گریس را توسعه داد تا در حوزه درمان و سلامت فعالیت داشته باشد و بتواند به عنوان مثال با سالمندان یا افراد حاضر در قرنطینه به تعامل بپردازد.گریس که یونیفرم پرستاران را به تن دارد و از خصوصیات ظاهری آسیایی‌ها برخوردار است، می‌تواند به واسطه حسگر روی قفسه سینه‌اش حرارت بدن بیمار یا میزان پاسخ‌گویی وی را اندازه‌گیری کند. او با استفاده از هوش مصنوعی می‌ تواند به تشخیص بیماری بپردازد و قادر است به سه زبان انگلیسی ، کانتونی و ماندارین صحبت کند. او همچنین توانایی شبیه‌ سازی حرکت 48 عضله صورت را دارد و برای آنکه با مخاطب خود به راحتی ارتباط برقرار کند ، عامدانه شبیه شخصیت‌‌ انیمه‌ ها طراحی شده است.

Geminoid F

ربات پیشرفته‌ ای است که مثل آمکا توسط Engineered Arts ساخته شده و با اینکه برخلاف خواهر بزرگ‌ ترش فاقد بدن است ، اما همچنان به واسطه 22 محرک سفارشی کار گذاشته شده در چهره‌ اش حالات انسانی بسیار واقع‌گرایانه‌ای دارد. ویدیوهای منتشر شده نشان می‌ دهند که وی می‌ تواند در حین چشمک زدن به دوربین مثل انسان ، آرواره خود را به چپ و راست حرکت دهد و یا حتی نیشخند بزند. مهندسان ادرن را تحت نام Mesmer قرار می‌ دهند، این فناوری سیستمی قدرتمند، ظریف و مقرون به صرفه جهت ساخت ربات های انسان نمای فوق واقع‌ گرایانه است. سیستم مذکور به واسطه اسکن سه بعدی چهره افراد حتی این امکان را هم فراهم می‌کند تا چهره ادرن شبیه یک شخصیت حقیقی در دنیای واقعی ساخته شود.

Junko Chichiro

طی رویداد CES 2020 استارتاپ روسی Promobot از روبو سی (Robo-C) رونمایی کرد؛ یکی از ربات های انسان نما که از چهره بازیگر قدیمی و محبوب یعنی «آرنولد شوارتزنگر» برخوردار است. روبو سی در طول رویداد مذکور به عنوان دستیار امور اداری و پاسخ‌ دهنده سوالات مشتریان به نمایش گذاشته شد و همچنین می‌توانست با اتصال به لوازم خانگی هوشمند، رابط کاربری بهتری بین گجت و کاربر ایجاد کند. بدین ترتیب استفاده تجاری از این محصول می‌تواند مواردی نظیر بخش پذیرش در هتل‌ها، موزه‌ها یا موارد مشابه را شامل شود. به گفته «اولگ کیووکورتسو»، یکی از موسسان Promobot چهره روبو سی لزوما محدود به چهره آرنولد شوارتزنگر نیست و می‌تواند با هر ظاهری ساخته شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *