تا به حال به خرید آنلاین فکر کرده اید یا آن را انجام داده اید؟ فرض کنید یک روز عادی شما در خانه نشسته اید و به یک محصول نیاز دارید. اولین کاری که انجام می دهید، نام آن محصول را در اینترنت جستجو می کنید تا کمی اطلاعات در مورد آن کسب کنید. پس از آن، ممکن است بخواهید آن محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید و باز هم به دنبال یک فروشگاه معتبر می گردید. تا این مرحله دقت کردید که چند سایت در مورد محصول موردنظر اطلاعات به شما می دهند و چند فروشگاه اینترنتی همان محصول را می فروشند؟ این مسئله همان رقابت در کسب و کار آنلاین است و بدون داشتن استراتژی نمی توانید در میدان رقابت پیروز شوید!

در این مقاله می خواهیم ببینیم که مفهوم استراتژی چیست و چگونه به رشد کسب و کارها کمک می کند. اگر شما هم قصد راه اندازی کسب و کار آنلاینی را دارید یا حتی اگر در حال حاضر کسب و کار شما راه افتاده است، در این مقاله همراه ما باشید تا مهم ترین نکاتی که لازم است در مورد استراتژی بدانید را بررسی کنیم.

داشتن استراتژی و سفر به سمت موفقیت!

هنگامی که قصد سفر کردن را دارید، در قدم اول مقصد را مشخص می کنید. پس از آن که مقصد مشخص شد، زمان آن می رسد که مسیر را مشخص کنید. در واقع شما باید بدانید برای رسیدن به آن مقصد، باید چه مسیری را طی کنید. گاهی اوقات هم بدون تعیین مسیر حرکت می کنید اما سردرگم هستید. همین مسئله باعث می شود تا راهی که قرار است در 2 روز طی شود را چندین روز معطل باشید. در کسب و کار هم دقیقاً همین اتفاق می افتد. در قدم اول مقصد یا همان هدف را مشخص می کنید، سپس به دنبال پیدا کردن بهترین مسیر برای رسیدن به آن هدف هستید.

کسب و کارهایی وجود دارند که بدون استراتژی از مسیر موفقیت خارج می شود و جالب است بدانید تقریباً اکثر کسب و کارهای بدون استراتژی از مسیر خارج می شوند. دلیل آن هم این است که واقعاً نمی دانند قرار است که مسیری طی کنند تا به موفقیت برسند. گاهی اوقات هم کسب و کارهای بدون استراتژی به هدف خود می رسند اما زمان و بودجه زیادی را صرف می کنند. استراتژی خوب، یک استراتژی است که در آن فرصت ها، مشکلات و تهدیدها به خوبی شناسایی شود. این مسائل هستند که در استراتژی وجود دارند و می تواند شانس شما برای رسیدن به موفقیت را دو چندان کند.

داشتن استراتژی چگونه ما را به موفقیت می رساند؟

اکنون که با مفهوم استراتژی آشنا شدید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که استراتژی چگونه کسب و کارها را به موفقیت می رساند. در بخش قبلی اشاره کردیم که داشتن استراتژی به معنای مشخص شدن مسیری است که قرار است برای موفقیت طی کنید. در واقع هنگامی که شما استراتژی دارید، راه برای شما مشخص است و کافی است آن را طی کنید. البته منظور ما این نیست که با داشتن استراتژی دیگر هیچ چالشی شما را درگیر نمی کند، بلکه منظور ما این است که شما مسیر اصلی را گم نخواهید کرد. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است یک مثال بیاوریم:

فرض کنید شما هنگام تاریکی شب در یک جنگل گم شده اید و به دنبال این هستید که به یک کلبه که به شما معرفی شده است، برسید. در این صورت اگر مسیر را ندانید و هیچ چراغی به همراه نداشته باشید، شانس شما برای رسیدن به آن کلبه چقدر است؟ تقریباً صفر! حال فرض کنید شما یک نقشه دارید و نوری هم دارید که بتوانید در تاریکی شب، بتوانید مسیر را ببینید. در میان راه ممکن است حیوانات جنگل هم به شما حمله کنند! نقشه ای که در دست دارید می شود همان استراتژی، نوری که در دست دارید ابزار استفاده از استراتژی و حیوانات جنگل همان چالش ها هستند. بنابراین بدون داشتن استراتژی احتمال آن که به مقصد برسید، بسیار پایین خواهد بود.

استراتژی کسب و کار چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

تا اینجای مقاله با مفهوم استراتژی آشنا شدید اما مفهوم استراتژی کسب و کار چیست؟ اگر مفهوم استراتژی را به درستی درک کرده باشید، استراتژی کسب و کار هم مفهوم ساده ای دارد. هر کسب و کاری که راه اندازی می شود، با هدف خاصی است. در واقع آن کسب و کار می خواهد به هدف خود دست پیدا کند؛ این هدف هم ممکن است رسیدن به درآمد بالا، کمک به کاربران، جمع آوری داده و… باشد. حتی ممکن است چندین هدف به صورت هم زمان دنبال شود! بنابراین استراتژی کسب و کار به این معنی است که شما از چه مسیری می خواهید به اهداف خود برسید.

یکی از مفاهیم بسیار مهمی که در استراتژی کسب و کار به چشم می خورد، بحث رقابت است! در واقع هنگامی که شما می خواهید به هدفی برسید، خودتان هستید و مسیری که باید طی کنید. اما هنگامی که بحث استراتژی کسب و کار می شود، دیگر فقط خودتان نیستید و صدها رقیب هم حضور دارند. شاید بتوان این رقیب ها را همان چالشی که در بالا مطرح کردیم، در نظر گرفت. استراتژی کسب و کار به قدری مهم است که گاهی اوقات لازم است تا از هزینه های داخل شرکت خود بزنید تا یک استراتژی عالی داشته باشید و البته، آن را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

استراتژی کسب و کار چه تاثیری روی رشد شما دارد؟

اکنون که با مفهوم استراتژی کسب و کار آشنا شدید، وقت آن رسیده که ببینیم استراتژی کسب و کار چگونه روی رشدتان تاثیر دارد! در واقع استراتژی کسب و کار از بخش های مختلفی تشکیل می شود که هر یک از آن ها می تواند به رشد شما کمک بسیار زیادی کند. در این بخش از مقاله به بررسی 5 مورد از بخش های بسیار مهمی استراتژی کسب و کار می پردازیم تا با تاثیر آن روی برندتان آشنا شوید:

  • برنامه ریزی

اولین بخش از استراتژی کسب و کار برنامه ریزی است! در واقع بسیاری از برندها برای آن که بتوانند به هدف خود برسند، باید ببینند که چه مسیری قرار است طی شود. در واقع باید مسیر رسیدن به اهداف به صورت واضح بیان شود! حتی ممکن است چند مسیر در نظر گرفته شود که اگر یک مسیر پاسخ نداد، تغییر مسیر بدهید. البته که این موضوع زمان، انرژی و بودجه شما را هدر می دهد و باید مسیر را به صورت کامل آنالیز کنید. گاهی اوقات کسب و کارها فکر می کنند که استراتژی فقط برنامه ریزی است، اما برنامه ریزی تنها بخشی از استراتژی کسب و کار است.

  • نقاط قوت

یکی دیگر از مواردی که در استراتژی کسب و کار وجود دارد، نقاط قوت است! هنگامی که شما برندی را راه اندازی می کنید، باید ببینید که نقاط قوت شما نسبت به رقیبان یا حتی چند ماه پیش خودتان در چه وضعیتی است. روی نقاط قوت متمرکز شوید! زیرا نقاط قوت هستند که می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند. نقاط قوت را به نحوی به کار ببرید که بتواند نقاط ضعف را بپوشاند. حتی ممکن است نقطه قوت کسب و کار شما، دقیقاً نقطه ضعف رقیبان شما باشد که در این صورت، همین مسئله به رشد کسب و کارتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

  • نقاط ضعف

همان طور که نقاط قوت مهم هستند، نقاط ضعف هم از اهمیت بسیاری  برخوردارند. فرض کنید کسب و کارتان نقاط ضعفی دارد که قطعاً هم همین طور است و شما از آن اطلاع نداشته باشید. در این شرایط کافی است رقیبتان متوجه نقطه ضعف شما شود! از همان برای سبقت گرفتن از شما استفاده می کند و در نهایت جلو زدن از آن برای شما سخت خواهد بود. نقاط ضعف و نقاط قوت را در یک جا از استراتژی کسب و کارتان بیاورید تا بتوانید به نحوی آن را بنویسید که هم دیگر را پوشش دهند.

همه ما می دانیم که اگر استراتژی نداشته باشیم، منابع خود را هدف می دهیم؛ چرا؟ زیرا ممکن است مسیر را اشتباه طی کنیم و این اشتباه طی کردن در بهترین حالت تنها منابع مالی، انسانی و زمان ما را هدف می دهد. حتی گاهی اوقات ممکن است مسیر اشتباه منجر به شکست کسب و کارتان هم شود. پس یکی از بخش هایی که در استراتژی کسب و کار وجود دارد، این است که ببینید چطور با منابع در دسترس می توانید حداکثر بازدهی را بگیرید. در واقع این بخش به شما کمک می کند تا بتوانید در منابع خود صرفه جویی کنید و البته، سود بیشتری را بدست بیاورید.

  • کنترل شرایط

حتی هنگامی که در حال رانندگی هستید، باید شرایط را کنترل کنید تا از مسیر خارج نشوید! استراتژی کسب و کار هم دقیقاً چنین چیزی است. شما باید همیشه شرایط را کنترل و آنالیز کنید تا از مسیری که در حال طی کردن آن هستید، خارج نشوید. کنترل شرایط به شما کمک می کند همیشه در مسیر باقی بمانید. اما کنترل شرایط در استراتژی کسب و کار چیست؟ شما باید معیارهایی داشته باشید تا ببینید که مسیر به درستی در حال طی شدن است یا نه. اگر مسیر اشتباه باشد، می تواند منجر به شکست شود. به همین دلیل باید شرایط را کنترل کنید و زیرنظر داشته باشید.

  • داشتن مزیت رقابتی

بالاتر گفتیم که نقاط قوت بخش مهمی از کسب و کارتان هستند اما مسئله مزیت رقابتی کمی متفاوت است. مزیت رقابتی در واقع شما را از سایر کسب و کارهای رقیب متمایز می کند. به عنوان مثال فرض کنید رقیبان شما در حال ارائه محصولی هستند که با محیط زیست سازگار نیست و حتی نمی توان آن را بازیافت کرد. در حالی که شما محصولی ارائه می کنید با همان کارایی و البته سازگار بودن با محیط زیست. در این صورت است که می توانید ادعا کنید مزیت رقابتی دارید و البته که کاربران هم از آن استقبال می کنند. شما می توانید به بهترین شکل ممکن نقا قوت خود را به مزیت رقابتی تبدیل کنید و بهترین نتایج را از رشد کسب و کارتان بگیرید.

چگونه بهترین استراتژی را داشته باشیم؟

اکنون که می دانید استراتژی کسب و کار چقدر مهم است و چگونه می تواند به رشد شما کمک کند، زمان آن رسیده است که به بررسی بهترین استراتژی کسب و کار بپردازیم! اگر بخواهید بهترین استراتژی کسب و کار را بچینید، به مواردی که در این بخش از مقاله اشاره می کنیم نیاز دارید. 6 مرحله تا رسیدن به بهترین استراتژی کسب و کار عبارتند از:

  • در نظر گرفتن اهداف کسب و کار

استراتژی کسب و کار برای آن است که کسب و کار شما را به موفقیت برساند! بنابراین اولین چیزی که برای داشتن یک استراتژی مناسب به آن نیاز دارید در نظر گرفتن اهداف کسب و کارتان است. ممکن است یک هدف داشته باشید یا چندین هدف. ممکن است بخواهید اهداف را یکی یکی جلو ببرید یا هم زمان برای رسیدن به چند هدف خود تلاش کنید. در نهایت چیزی که اهمیت دارید، این است که اهداف شما با کمترین منابع محقق شود. البته در این مرحله فقط باید اهداف را بنویسید و اصلاً نیازی نیست که در مورد نحوه رسیدن به اهداف فکر کنید! مسیر رسیدن به اهداف در مراحل بعدی خواهد بود.

کسب و کاری دارید؟ پس حتماً کسب و کارتان ارزش هایی دارد! اصلاً فرقی نمی کند که کسب و کار شما چه چیزی است، کوچک یا بزرگ است، در چه زمینه ای فعالیت می کند یا هر چیز دیگری. تنها چیزی که مهم است، این است که کسب و کارتان ارزش هایی دارد. به عنوان مثال ممکن است این مسئله که بتوانید به کاربران کمک کنید برای شما ارزش باشد. ممکن است این مسئله که بهترین کیفیت را به کاربران ارائه کنید ارزش باشد. هر چیز دیگری می تواند برای شما ارزش باشد! استراتژی کسب و کار شما می تواند بر اساس ارزش ها باشد. از طرف دیگر، تمام اعضای شرکت شما باید از ارزش ها با خبر باشند و خارج از این ارزش ها کاری انجام ندهند.

  • استفاده از SWOT

در مورد SWOT چیزی می دانید؟ به مجموع نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت ها گفته می شود. یکی از بخش های بسیار مهم در هر کسب و کاری که نباید از آن غافل شد، دقیقاً همین مسئله آنالیز SWOT است. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید دیدگاه روشن تری نسبت به کسب و کارتان داشته باشید. چگونه؟ هنگامی که شما نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت ها را به خوبی بدانید، در واقع کسب و کارتان را به خوبی شناخته اید. حال استراتژی کسب و کار خود را بر اساس همان می چینید تا نقاط قوت را به فرصت تبدیل کنید و بتوانید در میدان رقابت رشد کنید.

  • در نظر گرفتن روش انجام کار به کمک تکنیک ها

در قسمت اول استراتژی اهداف را تعیین کردیم و گفتیم که باید به آن ها دست پیدا کنید! اما در مورد این موضوع که چطور و از چه مسیری باید به آن دست پیدا کنید صحبت نکردیم. در این بخش از استراتژی باید در مورد نحوه دست یابی به اهداف تصمیم بگیرید. معمولاً مسیر مشخص است اما چالش های آن مشخص نیست. گاهی اوقات هم برای آن که منابع و زمان کمتری صرف کنید، لازم است از تکنیک ها استفاده کنید! در واقع تکنیک ها نوعی مسیر میان بر هستند که منابع شما را حفظ می کند. البته در مورد انتخاب تکنیک ها خیلی دقت کنید؛ گاهی اوقات از تکنیک نادرست استفاده می کنید که در این صورت نه تنها هدفتان محقق نمی شود، بلکه منابع شما هم هدر می رود.

  • برنامه ریزی صحیح برای استفاده از منابع

در هر کسب و کار منابع مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها هم مشترک است! منابع انسانی، منابع فیزیکی، منابع مالی و… همگی جزء منابع شما محسوب می شوند. گاهی اوقات کسب و کارها فکر می کنند که تنها مسئله مهم منابع مالی است و اگر منابع مالی خوبی داشته باشند، موفقیت آن ها تضمینی است. این طرز فکر باعث می شود که منابع انسانی و فیزیکی خوبی انتخاب نشود و در نهایت منجر به شکست استراتژی کسب و کار شود. به همین دلیل، باید برای استفاده درست از منابع برنامه ریزی کنید. همچنین باید از فردی برای این کار کمک بگیرید که دانش و تجربه کافی برای آن را دارد.

  • ارزیابی نهایی

آخرین بخش از استراتژی کسب و کارتان ارزیابی نهایی است! ارزیابی نهایی به این معنی است که ببینید چقدر به اهدافتان نزدیک شده اید و عملکرد شما چقدر موثر بوده است. گاهی اوقات کسب و کارها این مرحله را جدی نمی گیرند و متوجه نیستند راهی که در حال پیمودن آن هستند، اشتباه است. در واقع ارزیابی باید روی عملکرد باشد و این که ببینید چقدر نتیجه داده است. اگر ارزیابی شما نشان دهنده این است که مسیر را اشتباه رفته اید و اصلاً به هدف نزدیک نشده اید، آن را متوقف کنید و به دنبال بازنگری باشید. ارزیابی می تواند به کمک ابزارهای مختلف و همچنین نیروی انسانی شما صورت بگیرد.

برندسازی را در استراتژی کسب و کارتان فراموش نکنید!

همه ما به خوبی می دانیم که برندسازی چقدر مهم است. مفهوم ساده برندسازی این است که نام برند خود را در ذهن کاربر ماندگار کنیم! یکی از اهداف کسب و کارها این است که در میان افراد شناخته شوند. با وجود رقیبان، این کار کمی سخت تر است اما غیرممکن نیست. راه های مختلفی برای برندسازی وجود دارد که بهترین آن ها، استفاده از روش های بازاریابی دیجیتال است. هر چقدر هم که برند شما در میان کاربران شناخته شده تر باشد، راحت تر می توانید محصولات و خدمات خود را ارائه کنید.

پیشنهاد ما برای برندسازی استفاده از بازاریابی در شبکه های اجتماعی است! زیرا تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش ها بیشتر است و شما به راحتی می توانید با تولید محتوای درست و البته تبلیغات در صفحات دیگر، به هدف خود دست پیدا کنید. در بخش بعدی سعی می کنیم به صورت کامل در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی صحبت کنیم تا ببینید که چطور می توان با کمک شبکه های اجتماعی به برندسازی حرفه ای پرداخت.

اهمیت استراتژی بازاریابی آنلاین در کسب و کارهای اینترنتی

فرقی نمی کند که کسب و کار شما آنلاین است یا سنتی! در هر صورت بازاریابی آنلاین کمک زیادی به رشد شما می کند. در همین ابتدا اجازه بدهید که در مورد استراتژی بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای سنتی خیلی مختصر صحبت کنیم و سپس به سراغ کسب و کارهای اینترنتی برویم. استراتژی بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای سنتی به صورت محدود انجام می شود! مثلاً اگر شما یک کسب و کار سنتی دارید، خدمات و محصولات خود را تنها به ساکنان همان شهر یا منطقه ارائه می کنید. در این صورت کافی است تنها تبلیغات اینستاگرامی را به صفحات شهر یا منطقه خود بدهید! پس نیازی به استفاده گسترده از بازاریابی آنلاین در کسب و کارهای سنتی نیست، اما این همین کمپین تبلیغاتی محدود شما می تواند به صورت مستمر و مداوم انجام شود.

هدف ما از این بخش مقاله کسب و کارهای آنلاین هستند! چرا که بازاریابی آنلاین بیشتر برای کسب و کارهای اینترنتی است. اگر به اطراف خود توجه کنید، کاربران زیادی وجود دارند که روزانه زمانی زیادی را در موبایل و شبکه های اجتماعی می گذارنند. همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای اینترنتی کاربران اینترنت را به مشتری خدمات یا محصولات خود تبدیل کنند. چگونه؟ کسب و کارها خدمات خود را به کمک صفحات اینستاگرام و راه های دیگری نظیر سئو به کاربران معرفی می کنند! حال اگر کاربر نیاز یا علاقه داشته باشد، به مشتری یا کاربر دائمی آن کسب و کار تبدیل می شود.

استراتژی های مختلفی در بازاریابی آنلاین وجود دارد که نقش بسیار مهمی در شکل گیری استراتژی کسب و کار دارند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین استراتژی های بازاریابی آنلاین که در استراتژی کسب و کارتان نقش بسیار مهمی دارد، بپردازیم:

  • استراتژی بازاریابی محتوا

اولین استراتژی که قصد بررسی آن را داریم، استراتژی بازاریابی محتوا است. تا به حال در مورد استراتژی بازاریابی محتوا چیزی شنیده اید؟ حتی ممکن است در حال استفاده از آن باشید اما خودتان ندانید! در واقع هر محتوایی که پیامی به کاربر منتقل کند، به معنای بازاریابی محتوا است. این محتوا می تواند متن، عکس، ویدیو، صوت یا هر چیز دیگری که پیامی را منتقل می کند باشد. اما آیا بازاریابی محتوا به همین سادگی است و هر چیزی که تولید کنید منجر به رشد کسب و کارتان می شود؟ قطعاً خیر. شما نیاز به استراتژی بازاریابی محتوا دارید تا به اهداف خود برسید.

در استراتژی بازاریابی محتوا همه چیز باید شفاف باشد! در قدم اول باید بدانید که واقعاً هدفتان از تولید محتوا چیست و قرار است چه چیزی در نهایت نصیبتان شود. بعد از آن، باید به دنبال مخاطبان هدف باشید تا ببینید که مخاطب محتوای شما دقیقاً چه کسانی هستند. پس از شناخت مخاطب هدف، باید ببینید که چه محتوایی (رسمی یا خودمانی) دوست دارند تا همان محتوا را تولید کنید. بعد از آن، باید ببینید که چه کسانی قرار است محتوای شما را تولید کنند؛ اعضای تیم یا استفاده از برون سپاری. در نهایت باید مسئله آنالیز محتوا و اثربخشی آن را هم مورد بررسی قرار دهید.

  • استراتژی سئو

اگر کاربر اینترنت هستید، حتماً برای شما پیش آمده است که یک محصول به ذهن شما برسد و سریعاً آن را در گوگل جستجو کنید. سپس در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید یا حتی دست به خرید آن بزنید. به یک مسئله مهم دقت کرده اید که چرا برخی سایت ها لینک اول صفحه نتایج جستجوی گوگل را گرفته اند و برخی دیگر لینک چهارم؟ در این میان مفهومی به نام سئو اهمیت پیدا می کند. در واقع سئو یعنی این که کارهایی روی سایت خود انجام دهیم که در نهایت به رتبه های اول برسیم؛ مفهوم تخصصی آن هم یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو.

سئو نیاز به استراتژی دارید و البته که باید صبور باشید! در واقع برای سئوی سایت باید بدانید که قرار است چه مسیری را طی کنید. استراتژی سئو هم تفاوت زیادی با مفهوم استراتژی کسب و کار ندارد! شما هدفی دارید که آن هم رسیدن به صفحه اول گوگل با کلمات کلیدی حوزه خودتان است. بنابراین باید مسیری را مشخص کنید که با کمک آن بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید. همچنین در استراتژی سئو باید منابع را هم مشخص کنید! برای آن که منابع شما هدر نرود، حتماً از یک متخصص سئو کمک بگیرید. حتی شاید بخواهید صفر تا صد سئوی کسب و کارتان را به یک تیم متخصص بسپارید و فقط نتیجه را مشاهده کنید.

  • استراتژی شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از بخش های بسیار مهم در بازاریابی آنلاین، استراتژی شبکه های اجتماعی است. از آن جایی که کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند، فرصت بسیار خوبی است تا کسب و کارتان را معرفی کنید. در حال حاضر کسب و کارهای زیادی هستند که از طریق شبکه های اجتماعی معروف شده اند و توانسته اند صدها هزار کاربر را جذب کنند. مهم ترین شبکه اجتماعی در ایران، اینستاگرام است که بیشترین تعداد کاربر را دارد. شاید شما هم تعداد از برندهای مورد علاقه خود را در اینستاگرام دنبال می کنید! نمونه بارز آن دیجی کالا است که صدها هزار کاربر را جذب کرده است.

فعالیت در شبکه های اجتماعی هم نیازمند استراتژی است! در واقع هدف شما از فعالیت در شبکه های اجتماعی مشخص است. بنابراین باید استراتژی داشته باشید تا بتوانید مسیر را به درستی طی کنید. تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است و پس از آن، فعالیت مستمر ارزش زیادی دارد. حتی برخی شرکت های بزرگ برای آن که به صورت مستمر فعالیت کنند، تیمی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی دارند. مسئله دیگری که می توانید روی آن حساب کنید، استفاده از شبکه های اجتماعی برای برندسازی است! شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در معروف شدن برندهای مختلف داشته اند؛ شما هم می توانید از این فرصت استفاده کنید.

  • استراتژی تبلیغات

یکی از راه هایی که می توانید راه چند ساله را یک شبه طی کنید، تبلیغات است! البته تبلیغات نیازمند بودجه زیادی است تا بتوانید از آن جواب خوبی بگیرید. بنابراین ممکن است کسب و کارهای نوپا به دلیل بودجه کم برای تبلیغات، نتوانند از آن نتیجه بگیرند اما برخی از کسب و کارها با جذب سرمایه و اجرای تبلیغات گسترده توانسته اند نتیجه خیلی خوبی بگیرند. برای تبلیغات هم نیازمند استراتژی هستید! چطور؟ زیرا شما باید منابع خود را مدیریت کنید. برای استراتژی تبلیغات هم نیازمند متخصص هستید تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید و منابع را به درستی مصرف کنید.

حتی اگر یک شرکت بزرگ دارید، باز هم استراتژی تبلیغات نقش بسیار مهمی دارد! شرکت های بزرگ امروزه به صورت میلیاردی هزینه تبلیغات می کنند؛ زیرا نرخ بازگشت آن بسیار بالا است. اگر در حال تدوین استراتژی کسب و کارتان هستید و مشکل بودجه ندارید، استراتژی تبلیغات را هم در آن بچینید. اما اگر بودجه کافی ندارید، بهتر است به سراغ روش های دیگری نظیر تولید محتوا و سئو بروید. زیرا تاثیر این دو مورد در دراز مدت بسیار عالی است اما باید کمی صبور باشید! همچنین می توانید از تبلیغات در شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا از این طریق رشد کنید.

با استراتژی کسب و کار، همیشه در مسیر صعود قله موفقیت باشید!

هیچ کسب و کاری دوست ندارد شکست بخورد، بلکه دوست دارد همیشه در مسیر رسیدن به موفقیت باشد. اگر شما هم کسب و کاری دارید و می خواهید قله موفقیت را فتح کنید، باید استراتژی داشته باشید. خیلی ساده بگوییم، رسیدن به قله موفقیت در بازار رقابتی الان کار ساده ای نیست! بنابراین نداشتن استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی نکردن برای آن، به معنای برنامه ریزی برای شکست است. اگر نمی خواهید شکست بخورید، حتماً به آن توجه زیادی داشته باشید و به کمک متخصص، استراتژی کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن بچینید.

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که نداشتن استراتژی کسب و کار چگونه باعث شکست شما خواهد شد! همچنین در مورد استراتژی کسب و کار صحبت کردیم تا آن را به بهترین شکل ممکن بچینید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *