هر کسب و کاری که شروع به کار می کند، یک کسب و کار کوچک و نوپا به شمار می رود! کسب و کارهای نوپا معمولاً با مشکلات و محدودیت های زیادی نسبت به کسب و کارهای بزرگ روبرو هستند. شاید بهتر است بگوییم که کسب و کارهای بزرگ مشکلات بزرگ تری دارند اما کسب و کارهای کوچک نسبت به آن ها، محدودتر هستند. مهم ترین محدودیتی که برای آن ها وجود دارد، رقابت سنگین در حوزه دیجیتال است! زیرا پیش از شروع کسب  و کارهای کوچک، کسب و کارهایی وجود داشته اند که سابقه چندین ساله دارند.

با این حال اگر یک کسب و کار کوچک راه اندازی کردیم، برای بحث تبلیغ آن چکار باید کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی تبلیغ کسب و کار کوچک بپردازیم و ببینیم که چطور با وجود محدودیت های فراوان، بهترین نتایج را می توان گرفت.

راه ‌اندازی کسب‌ و کار نوپا؛ روبرو شدن با رقابت سنگین!

یکی از دغدغه‌های بسیار مهم کاربرانی که می خواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند، این است که با وجود این همه رقیب، آیا راه اندازی کسب و کار جدید کار درستی است؟ مسئله رقابت همیشه بوده است. حتی اگر به ده ها سال قبل برگردیم باز هم در کسب و کارهای فیزیکی رقیبان زیادی وجود داشته که از کسب و کارهای جدید با نوآوری توانستند جای آن ها را بگیرند. بنابراین این مسئله که رقیبان زیادی وجود دارد و راه اندازی یک کسب و کار جدید کار اشتباهی است، درست نیست. اگر می خواهید کسب و کاری راه اندازی کنید، این کار را انجام دهید اما متفاوت تر از رقیبان دیگر کار کنید.

بسیاری از کسب و کارهای نوپا توانسته اند بخش بزرگی از بازار را با کمک تفاوتی که با رقیبان داشته اند، بگیرند! مثلاً ممکن است یک محصول را صدها فروشگاه اینترنتی موجود داشته باشند اما کاربران ترجیح می دهند از یک فروشگاه اینترنتی تخصصی آن محصول را تهیه کنند. بنابراین اگر شما یک فروشگاه تخصصی داشته باشید، به راحتی می توانید بخش بزرگی از بازار را جذب کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. البته این موضوع تنها یک مثال بود! شما می توانید وجه تمایز دیگری داشته باشید که کاربران را به راحتی جذب و فروش بسیار خوبی را تجربه کنید.

مشکلات کسب‌وکار نوپا برای تبلیغ در دنیای دیجیتال

پیش از آن که بخواهیم به بررسی تبلیغات کسب و کار کوچک بپردازیم، ابتدا بهتر است ببینیم کسب و کارهای کوچک با چه مشکلاتی روبرو هستند! پیش از هر کاری باید با آن ها آشنا شوید تا بتوانید از دل مشکلات راه کار بسیار خوبی بدست آورید. متخصصان حوزه کسب و کار اینترنتی مشکلاتی که باعث شکست کسب و کارهای مختلف شده اند را پیدا کرده اند و ما هم در این بخش لیست کرده ایم تا بتوانید با مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، آشنا شوید. 8 مورد از مهم ترین مشکلات کسب و کارهای نوپا عبارتند از:

  • محدودیت بودجه

اولین و مهم ترین مشکلی که کسب و کارهای نوپا با آن روبرو هستند، محدودیت بودجه است! در واقع محدودیت بودجه باعث می شود تا نتوانید بسیاری از کارهایی که به ذهنتان می رسد را انجام دهید. برای تبلیغ کسب و کار کوچک هم نیازمند بودجه زیادی نیستید اما اگر بخواهید کمپین های بزرگ تبلیغاتی اجرا کنید، قطعاً بودجه زیادی احتیاج خواهید داشت. بنابراین اول محدودیت و مشکلی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، محدودیت بودجه است. در بحث تبلیغات استفاده از روش وایرال مارکتینگ کمک زیادی به شما می کند و می توانید بهترین نتایج را بگیرید.

  • کوچک بودن تیم

در کسب و کارهای کوچک برای آن که کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید یک تیم بزرگ باشد اما مشکلی که وجود دارد، کوچک بودن تیم است. هر چقدر تیم کوچک تر باشد، مسئولیت افراد بیشتر است و باید چندین کار را با هم انجام دهند. مثلاً در تیم بازاریابی کسب و کارهای بزرگ صدها نفر مشغول فعالیت هستند اما در کسب و کارهای کوچک ممکن است اصلاً تیم بازاریابی وجود نداشته باشد. بنابراین کوچک بودن تیم موضوعی است که گاهی اوقات باعث می شود تا نتوانید بسیاری از کارها را به درستی انجام دهید. البته کوچک بودن تیم مزایایی هم دارد؛ مانند هماهنگی راحت تر. اما در هر صورت یک مشکل محسوب می شود.

  • کمبود زمان

در بخش قبل گفتیم که کوچک بودن تیم باعث می شود تا هر فرد مسئولیت های زیادی داشته باشد و قطعاً زمان زیادی از او می گیرد. یکی از مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، کمبود زمان است. در واقع کمبود زمان باعث می شود تا نتوانید بسیاری از کارهای ضروری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و همین مسئله، می تواند راندمان کاری شما را کاهش دهد. البته این موضوع را با برنامه ریزی و خلاقیت می توانید تا حد زیادی پوشش دهید و پس از مدتی که دست و بالتان باز شد، تیم را کمی توسعه دهید تا مشکل کمبود زمان تا حدی رفع شود.

  • حجم زیاد کارها

کسب و کارهای کوچک با تیم های کوچکی ایجاد شده اند و حجم کارها زیاد خواهد بود! حتی گاهی اوقات گرافیست تیم، تولیدکننده محتوای متنی سایت هم است و این مسئله باعث می شود تا تمرکز کافی بر روی هر دو کار را نداشته باشد. یکی از اشتباهاتی که کسب و کارهای کوچک انجام می دهند، این است که همیشه عجله دارند و بیشتر از حد توان خودشان کار می کنند. این مسئله باعث می شود تا حجم زیاد کارها اعضای تیم را خسته کند و پس از مدتی، این مسئله مشکل ساز شود. پس حجم زیاد کارهای خود را مدیریت کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • شکست خوردن از کسب و کارهای دیگر

یکی دیگر از مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، شکست خوردن از کسب و کارهای دیگر است! در واقع کسب و کارهای بزرگ تر محدودیت های بالا را ندارند؛ دلیل آن هم این است که بودجه زیادی دارند، تیم آن ها بزرگ است، حجم کار اعضا زیاد نیست و در نهایت ممکن است نتایج بهتری بگیرند. همین مسئله باعث می شود تا نتوانید در میدان رقابت پیروز شوید و سهم بسیار کوچکی از بازار نصیب شما شود. البته این موضوع برای همه کسب و کارها نیست و اگر کمی خلاقیت داشته باشید، به راحتی می توانید جلوی آن را بگیرید و بهترین نتایج را حاصل کنید.

کسب و کارهای کوچک برند بزرگی ندارند و همین مسئله باعث کم شدن اعتماد کاربران می شود! اگر شما کسب و کار نوپا دارید، حتماً می دانید که مشتریان شما کم هستند. تنها در صورتی که یک برند بزرگ پشتیبان شما باشد از همان ابتدا می توانید مشتریان زیادی داشته باشید اما در غیر این صورت، ممکن است نتوانید مشتریان زیادی جذب کنید. پس یکی از مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، تعداد کم مشتریان است که البته اگر از روش های درست بازاریابی استفاده کنید، در مدت زمان کوتاهی می توانید تعداد زیادی مشتری جذب کنید.

  • دنبال کردن چندین هدف بزرگ در ابتدای مسیر

یکی از موضوعاتی که کسب و کارهای کوچک با آن مواجه هستند، دنبال کردن چندین هدف است. گاهی اوقات اهداف در راستای رشد کسب و کار است اما گاهی اوقات هم بلند پروازی است و می تواند منجر به شکست شود. مثلاً اگر شما در همان ابتدا به فکر این هستید که بزرگ ترین سهم بازار را داشته باشید، بلند پروازی است و احتمال شکست شما وجود دارد. اما اگر اهداف شما مواردی نظیر افزایش مشتریان، برندسازی، ارائه خدمات باکیفیت و… باشد، به رشد شما کمک می کند. البته همه این موارد نیازمند استراتژی خاص خود هستند تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • نا امید شدن در ابتدای مسیر

یکی از اشتباهاتی که گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک با آن روبرو هستند، نا امید شدن در ابتدای مسیر است. حقیقت این است که مسیر سختی پیش روی شما است و پیش از شروع مسیر باید کاملاً با آن آشنا باشید. اگر روحیات تیم شما با چنین مشکلاتی سازگار نیست، بهتر است اصلاً مسیر را شروع نکنید. پس از شروع، دیگر نباید نا امید باشید. زیرا کسب و کارهای کوچک زیادی بوده اند که امروز سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند و بهترین نتایج را هم گرفته اند. پس اگر ابتدای مسیر هستید، نا امید نشوید و روی هدف خود متمرکز شوید تا بهترین نتایج را بگیرید.

با وجود این همه مشکلات، رقابت منطقی است؟

این موضوع را که مشکلات زیادی پیش روی کسب و کارهای نوپا است را نمی‌ توان نادیده گرفت اما شروع نکردن یک کسب و کار هم منطقی نیست. برای کسب و کارهای کوچک هر چقدر روش های تبلیغاتی کم هزینه تر باشند، بهتر است! دلیل آن هم این است که علاوه بر این که محدودیت بودجه وجود دارد، مسئله شکست کمپین تبلیغاتی هم وجود دارد. بنابراین ممکن است این سوال پیش بیاید که برای تبلیغ کسب و کار کوچک بهتر است روی روش های با هزینه تمرکز کنید یا بدون هزینه؟ واقعیت این است که هر دوی آن ها به یک اندازه مهم هستند. مثلاً بازاریابی محتوا یکی از روش های کم هزینه است که بسیار مهم است. از طرف دیگر، تبلیغات در شبکه های اجتماعی هم به اندازه بازاریابی محتوا مهم است. پس باید از هر دوی آن ها به صورت مکمل استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اگر می خواهید برای کسب و کار کوچک خود تبلیغ کنید، باید روش های پربازده را انتخاب کنید. روش هایی در میان تبلیغات وجود دارند که نتیجه بهتری می دهند و به رشد بیشتر کسب و کارتان کمک زیادی می کنند. البته همه چیز تبلیغ نیست و کارهای پشت پرده نظیر خلاقیت هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای موفقیت در میدان رقابت، به یک مزیت رقابتی نیاز دارید!

می‌ خواهید در میدان رقابت حاضر شوید و پیروز میدان شوید؟ پیش از آن که بخواهید هر چیزی را بررسی کنید، به این سوال پاسخ دهد. چه مزیت رقابتی نسبت به رقیبان خود دارید که کاربران حاضر شوند به جای یک برند قدیمی و معتبر شما را انتخاب کنند؟ اگر پاسخ شما هیچ چیز است، آینده ای جز شکست نخواهید داشت. در بازار رقابتی کسب و کارهای نوپای زیادی ظاهر شده اند اما به دلیل نداشتن مزیت رقابتی خیلی زود از میدان رقابت حذف شده اند. تعارف نداریم! اگر مزیت رقابتی نداشته باشید، کاربران ترجیح می دهند از یک برند بزرگ تر خرید کنند و سهم شما از بازار فروش صفر خواهد بود.

اگر محصولی به بازار ارائه می کنید که مشابه آن وجود دارد، یک مزیت رقابتی برای آن در نظر بگیرید. به عنوان مثال دوره های آموزشی را در نظر بگیرید. در حال حاضر بسیاری از دوره های آموزش تئوری هستند و دانشجو را آماده بازار کار نمی کنند! اگر شما هم بخواهید چنین دوره آموزشی به فروش برسانید، قطعاً شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. در حالی که اگر دوره پروژه محور و عملی باشد، کمک زیادی به دانشجویان می کنید و این مسئله یک مزیت رقابتی است. افراد هم ترجیح می دهند در دوره ای شرکت کنند که عملی باشد تا چیزهای واقعی به دانسته های خود اضافه کنند.

راهنمای تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک

امروزه کاربران زیادی در فضای دیجیتال فعالیت می کنند و همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای زیادی در فضای دیجیتال حضور پیدا کنند. دیگر مانند گذشته نیست که برای راه اندازی کسب و کار نیاز به سرمایه زیاد، تیم بزرگ و تبلیغات میلیاردی نیاز داشته باشید. بلکه در فضای دیجیتال با سرمایه کم می توانید کسب و کاری راه اندازی کنید، تیم 1 نفره باشید و در نهایت به موفقیت برسید. تبلیغ کسب و کار کوچک یکی از مسائلی است که افرادی زیادی به دنبال آن هستند و می خواهند بدانند چه روش هایی برای آن وجود دارد. در این بخش از مقاله به بررسی 3 مورد از موثرترین راه ها برای تبلیغ کسب و کار کوچک می پردازیم تا بهترین نتایج را بگیرید:

  1. موتورهای جستجو

موتورهای جستجو یکی از پر استفاده ترین ابزارهایی هستند که در اختیار کاربران قرار گرفته است! در واقع هنگامی که کاربران می خواهند به محتوا، محصول یا خدمات خاصی دست پیدا کنند، اولین کاری که انجام می دهند جستجو در گوگل است. پس از جستجو در گوگل، با هزاران سایت روبرو می شوند که البته فقط صفحه اول آن را بررسی می کنند. تا جایی که گفته می شود اگر قصد پنهان کردن چیزی را دارید، آن را به صفحات دوم به بعد گوگل ببرید! بنابراین موتورهای جستجو در صورتی که بتوانید در صفحه اول قرار بگیرید، بهترین راه برای تبلیغات هستند. البته موتورهای جستجو نیازمند استراتژی بلند مدت هستند تا بتوانید در این میدان رقابت، سربلند بیرون بیایید.

مهم ترین مزیت استفاده از موتورهای جستجو برای تبلیغ کسب و کار کوچک این است که نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بودجه کمتری نیاز دارد و البته پایدارتر است. در روش های دیگر، تا زمانی که بودجه شما به پایان نرسد کمپین تبلیغاتی فعال است! در حالی که در سئو اگر به صفحه اول راه پیدا کنید، برای مدت زمان طولانی در آن جا هستید و می توانید بهترین نتایج را بگیرید. به طور کلی تبلیغ در موتورهای جستجو به دو بخش کلی تقسیم می شود:

  • سئو و بهینه‌سازی

اولین روش تبلیغ در موتورهای جستجو سئو و بهینه سازی است. اگر بخواهیم سئو را خیلی ساده و خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که سئو به معنای فعالیت هایی است که برای رسیدن سایت به صفحه اول گوگل انجام می دهید. سئو نیازمند استراتژی دراز مدت است تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. مهم ترین مزیت سئو این است که هزینه زیادی برای شما ندارد؛ در واقع به صورت مستقیم از شما هزینه گرفته نمی شود اما برای مسائلی نظیر تولید محتوا و لینک سازی ممکن است نیاز به صرف هزینه داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن برای کسب و کار شما انجام شود.

از طرف دیگر، با کمک سئو می توانید مخاطبان هدفمند جذب کنید! چرا؟ دلیل آن، این است که شما دقیقاً مخاطبانی را جذب می کنید که به دنبال کلمه کلیدی موردنظر شما هستند. پس از جستجوی این کلمات کلیدی توسط کاربران، اگر سایت شما در رتبه های برتر قرار گرفته باشد وارد سایت شما می شوند. با این روش، شما می توانید محتوای ارزشمندی در اختیار کاربران قرار دهید و سپس، محصول یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بنابراین سئو بهترین روش تبلیغ کسب و کار کوچک است و پیشنهاد می کنیم آن را در استراتژی بازاریابی خود داشته باشید.

  • تبلیغات در موتورهای جستجو

یکی دیگر از روش های تبلیغ کسب و کار کوچک، تبلیغات در موتورهای جستجو است. تبلیغات در موتورهای جستجو با سئو متفاوت است؛ در واقع در سئو، شما به صورت طبیعی به رتبه های اول گوگل می رسید اما در تبلیغات گوگل و سایر موتورهای جستجو، شما باید هزینه کنید تا در بالا نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید. این روش هم گزینه مناسبی است اما تنها تا زمانی که حساب شما شارژ داشته باشد تبلیغ نمایش داده می شود. پس از آن باید حساب خود را شارژ کنید و در غیر این صورت، دیگر تبلیغ شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود.

با کمک تبلیغات گوگل هم می توانید مخاطبان هدفمند جذب کنید. دلیل آن هم این است که در چنین روشی، شما مشخص می کنید که تبلیغ سایت شما در کدام کلمات کلیدی نمایش داده شود. مثلاً اگر حوزه فعالیتی شما در زمینه فروش قهوه است، می توانید برای تبلیغ کسب و کار کوچک خود با کلمات کلیدی مرتبط با خرید قهوه تبلیغ گوگل بروید. در این صورت اگر کاربران کلمه خرید قهوه را جستجو کنند، در صدر نتایج جستجوی گوگل ظاهر خواهید شد. سپس کاربر وارد سایت شما می شود و اگر محصول یا خدمات موردنظرش را ارائه کرده باشید، از شما خرید خواهد کرد.

  1. شبکه‌ های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای پر استفاده کاربران هستند که با کمک آن می توانید کسب و کارتان را رشد دهید! در حال حاضر میلیون ها کاربر ایرانی در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اگر کسب و کاری دارید، می توانید یک صفحه برای آن ایجاد کنید. قدم اول برای تبلیغ کسب و کار کوچک در شبکه اجتماعی آماده سازی پیج برندتان است. در پیج برند باید محتوای جذاب و حرفه ای تولید کنید؛ به طوری که اگر کاربری وارد صفحه شما شد، نظرش جلب شود تا پیج را بررسی کند. البته محتوای شما، باید مرتبط با کسب و کارتان باشد تا مخاطب هدف جذب کنید.

پس از آن که صفحه خود را آماده سازی کردید، زمان تبلیغات می رسد. تبلیغات به شما کمک می کند تا راه چند ساله را در چند روز طی کنید! در واقع، تبلیغات مصداقی از پیمودن راه چند ساله در یک شب است. البته به شرط آن که با استراتژی درست تبلیغات کنید و کمپین های تبلیغاتی هدفمندی داشته باشید. گاهی اوقات صفحات فالوورهای زیادی جذب می کنند اما مخاطب هدف آن ها نیستند! در این صورت فروش اتفاق نمی افتد. البته هدف از تبلیغات در شبکه های اجتماعی فقط فروش نیست! بلکه ممکن است اهداف دیگری هم وجود داشته باشد که برخی از مهم ترین اهداف تبلیغات در شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • برندسازی در شبکه ‌های اجتماعی

اگر یک کسب و کار کوچک باشید، کاربران زیادی شما را نمی شناسند! حتی در ابتدای راه، تعداد کاربرانی که از برند شما اطلاع دارند انگشت شمار هستند. در چنین شرایطی نیاز دارید تا کاربران بیشتری شما را بشناسند که این مسئله آگاهی از برند گفته می شود. با تبلیغات در شبکه های اجتماعی می توانید برند خود را به کاربران معرفی کنید تا شما را دنبال کنند.

برندسازی هم به این معنی است که کاربران چگونه شما را می شناسند! مثلاً اگر پیج فروش لباس هستید، کاربر باید بداند که برند شما در زمینه فروش لباس فعالیت می کند. بنابراین آگاهی از برند و برندسازی بسیار مهم است که با کمک کمپین تبلیغات در شبکه های اجتماعی این دو مورد قابل انجام است. گاهی اوقات کمی خلاقیت به خرج دادن باعث وایرال شدن کمپین تبلیغاتی شما می شود که در این صورت به جای 10 هزار نفر، صدها هزار نفر تبلیغ شما را می بینند. پس خلاقیت را هنگام تبلیغ کسب و کار کوچک در شبکه های اجتماعی دست کم نگیرید!

  • تبلیغات در شبکه ‌های اجتماعی

یکی دیگر از اهدافی که برای کسب و کار کوچک و بزرگ وجود دارد، تبلیغات است! در چنین شرایطی هدف شما واقعاً تبلیغ محصول یا خدمات است و می خواهید بیشتر بفروشید. شبکه های اجتماعی به شما شانس زیادی برای افزایش فروش می دهد. برای آن که به هدف خود دست پیدا کنید، اول باید ببینید که مخاطبان هدف شما دقیقاً چه کسانی هستند. چنین افرادی به چه محتوایی علاقه دارند و تبلیغ شما باید چگونه باشد که فالوورهای زیادی جذب کنید.

اگر این مراحل را به خوبی انجام دهید، می توانید کمپین تبلیغاتی موفقی در شبکه های اجتماعی داشته باشید! هر چقدر تبلیغ شما جذاب تر باشد و کمتر حس تبلیغاتی بودن به کاربران منتقل کند، نتیجه بهتری دارد. یکی از روش های ساده این است که بخش از فروش را به موسسه های خیریه اهدا کنید. در این صورت کاربران هم ترغیب می شوند که در این کار خیر سهیم شوند و شما به هدف خود دست پیدا می کنید.

  • وفادارسازی مشتریان در شبکه‌ های اجتماعی

هر برندی کاربران وفادار خود را دارد! به عنوان مثال افرادی وجود دارند که تنها از محصولات یک برند استفاده می کنند و حاضر نیستند محصول برندهای دیگر را استفاده کنند. مثلاً برند آدیداس را در نظر بگیرید که طرفداران بسیار زیادی دارد. در کشورهایی که این برند نمایندگی رسمی دارد، افراد وفادار زیادی وجود دارند که تنها کفش و لباس ورزشی خود را از این برند تهیه می کنند. تا جایی که برخی از آن ها حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی کفش برندهای دیگر را بپوشند. این مسئله دقیقاً نمونه وفادارسازی مشتریان است.

یکی از اهداف تبلیغ کسب و کار کوچک در شبکه های اجتماعی وفادارسازی است. شما با کمی خلاقیت می توانید کاری کنید که افراد نسبت به برند شما وفادار شوند و حاضر نشوند محصول موردنظر خود را از برند دیگری غیر از برند شما تهیه کنند. همچنین در صفحه خود هم می توانید چنین کارهایی انجام دهید؛ بستگی به نوع کسب و کارتان، باید ببینید که چه روش وفاداری مشتریان شما را بیشتر می کند تا از همان روش استفاده کنید.

  1. بازاریابی مستقیم

در مورد بازاریابی مستقیم چیزی شنیده اید؟ اگر به اسم این نوع بازاریابی توجه کنید، متوجه می شوید که به معنای بازاریابی بدون واسطه و به صورت مستقیم است. در واقع، در این روش هیچ ابزار یا شخص ثالثی وجود ندارد و خودتان به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط می گیرید. ساده ترین مثال، بازاریابی از طریق تماس تلفنی است. شما با مخاطبان خود تماس می گیرید و صحبت می کنید؛ در حالی که هیچ شخصی ثالثی وجود ندارد. بازاریابی مستقیم شامل ایمیل، پیام، تماس و شبکه های اجتماعی می شود. این موضوع که از کدام روش استفاده کنید، کاملاً بستگی به نوع کسب و کارتان دارد! مثلاً ممکن است بازاریابی پیامکی نسبت به ارسال ایمیل بهتر باشد و نرخ تبدیل بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

یکی از موضوعاتی که در انتخاب روش بازاریابی مستقیم باید در نظر بگیرید، بودجه است. هدف ما از تبلیغ کسب و کارهای کوچک این است که با توجه به محدودیت ها روش مناسبی را انتخاب کنیم. بازاریابی از طریق تلفن و پیامک جزء پر هزینه ترین روش های تبلیغاتی هستند و زمان زیادی را هم از شما می گیرد. بنابراین اول باید ببینید که کدام روش متناسب با بودجه شما است و می توانید بهترین نتیجه را بگیرید! گاهی اوقات هم بازاریابی تلفنی برای برخی کسب و کارها نرخ فروش بالایی ایجاد می کند و ارزش هزینه کردن را دارد. بنابراین اول باید ببینید روش مناسب کسب و کار کوچک شما چیست، سپس اقدام به استفاده از آن کنید.

  • استفاده از ایمیل مارکتینگ؛ کم هزینه و پر بازده!

شاید بهترین راه برای بازاریابی مستقیم در کسب و کارهای کوچک، ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ هزینه بسیار کمی دارد در حالی که اگر به درستی از آن استفاده کنید، نرخ تبدیل بسیار بالایی برای شما ایجاد می کند. شما می توانید هر چند وقت یک بار (مثلاً هفته‌ای یک بار) برای کاربران خود ایمیل ارسال کنید و با این کار، وفاداری آن ها را بیشتر کنید. برای آن که ایمیل های شما از نظر کاربران اسپم به حساب نیایند، باید ببینید که به چه موضوعاتی علاقه مند هستند.

همچنین در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا، ایمیل های پیشفرض وجود دارند که به کاربران خوش‌آمد می گویند یا بابت هر سفارش، از کاربران تشکر می کنند. البته بهتر است متن ایمیل شما شخصی‌ سازی شده باشد تا وفاداری کاربران بیشتر شود! مثلاً در ابتدای ایمیل، نام کاربر را بیاورید که به لطف سیستم های ایمیل مارکتینگ، این کار به سادگی امکان پذیر است.

مختصری از مراحل تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک

اکنون که با تبلیغات کسب و کارهای کوچک آشنا شدید و می دانید که چه روش هایی برای انجام آن وجود دارد، بهتر است با مراحل تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک هم آشنا شوید. مراحل تبلیغات کسب و کارهای کوچک شامل 5 مرحله است که در این بخش به صورت مختصر آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مرحله اول) گرافیک با کیفیت و چشمگیر

اولین چیزی که برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک باید در نظر گرفته شود، گرافیک است! حقیقت این است که بودجه کسب و کارهای کوچک محدود است و هر کمپین شکست خورده می تواند به معنای شکست آن کسب و کار باشد. یکی از مسائلی که باعث موفقیت کمپین های تبلیغات کسب و کار کوچک می شود، گرافیک است. با کمک گرافیک جذاب شما می توانید نظر بسیاری از کاربران را جلب کنید و در نهایت بهترین نتیجه را بگیرید. برای این کار، می توانید یک تیم گرافیکی حرفه ای پیدا کنید و بنرهای تبلیغاتی خود را برون سپاری کنید تا به صورت جذاب طراحی شود.

مرحله دوم) محتوای خاص و خلاقانه

مسئله دیگری که در تبلیغات کسب و کار کوچک وجود دارد، مسئله محتوا است. اگر بتوانید محتوای جذاب و منحصر به فردی تولید کنید، به راحتی می توانید کمپین تبلیغاتی موفقی داشته باشید. گاهی اوقات شما با یک شعار تبلیغاتی بسیار جذاب می توانید کمپین خود را به یک کمپین تبلیغاتی موفق تبدیل کنید. بنابراین کپی رایتینگ مسئله مهمی است و باید سعی کنید به صورت کاملاً خلاقانه آن را انجام دهید. برای این کار هم می توانید از یک کپی رایتر خلاق و باتجربه استفاده کنید تا کمپین تبلیغات کسب و کار کوچک خود را به بهترین شکل اجرا کنید.

مرحله سوم) برنامه ‌ریزی تبلیغات

تبلیغات نیازمند برنامه ریزی است! در واقع شما باید بدانید که کمپین شما قرار است در چه زمانی اجرا و در چه صفحاتی منتشر شود. برنامه ریزی تبلیغات برای شما مسیر را مشخص می کند و شانس موفقیت شما را هم تا حد زیادی افزایش می دهد. بسیاری از کسب و کارهای کوچک به دلیل عدم آگادهی، از برنامه ریزی تبلیغات استفاده نمی کنند و همین مسئله باعث می شود تا نتایج خوبی نگیرند و کمپین آن ها با شکست مواجه شود. برای برنامه ریزی تبلیغات خود می توانید از یک مشاور کمک بگیرید تا شما را کاملاً در این مورد راهنمایی کند و موفق شوید.

مرحله چهارم) کنترل تبلیغات

هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی باید آن را کنترل کنید! گاهی اوقات هنگام اجرا مشکلاتی به وجود می آید که اگر آن را کنترل نکنید، متوجه نمی شوید و بودجه شما هدر می رود. بنابراین کنترل تبلیغات بخش مهمی از کمپین شما است و باید حتماً آن را در نظر داشته باشید. مثلاً فرض کنید هنگام اجرای کمپین، لینک سایت خود را اشتباه داده باشید و کاربران اشتباه وارد سایت دیگری شده باشند. در این صورت بودجه شما هزینه شده است و قابل برگشت هم نیست. این اشتباهات کوچک می تواند باعث از بین رفتن بودجه کسب و کارهای کوچک و در نهایت شکست آن کمپین یا حتی کسب و کار شود.

مرحله پنجم) آنالیز نتایج

آخرین مرحله از تبلیغات کسب و کارهای کوچک آنالیز نتایج است! با استفاده از آنالیز نتایج می توانید ببینید که چقدر تبلیغات شما موفق بوده است و با کمک آن، در کمپین های تبلیغاتی بعدی خود مسائلی که با مشکل روبرو شده اند را رفع کنید. در واقع آنالیز نتایج می تواند به شما کمک کند که ببینید چقدر در رسیدن به اهداف خود موفق بوده اید و در نهایت، کمپین های تبلیغاتی بعدی خود را بهینه سازی کنید. این مرحله را می توان مهم ترین مرحله از اجرای کمپین تبلیغاتی دانست که کمک بسیار زیادی به شما می کند تا بتوانید بهترین نتایج را در بخش تبلیغ کسب و کار کوچک بگیرید.

نتیجه گیری

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در میدان رقابت کسب‌ و کارها، کسب و کار کوچک چگونه می‌ تواند پیروز میدان باشد؟ شاید خودتان هم جزء کسانی هستید که به فکر راه اندازی کسب و کار کوچک هستید یا حتی کسب و کار کوچکی راه اندازی کرده اید. در چنین شرایطی تبلیغات باید به چه صورت انجام شود تا بهترین نتیجه را بگیرید؟

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *