ترولو و آسانا دو نام بزرگ ابزارهای رایگان مدیریت پروژه محسوب می‌شوند و هر کدام آن‌ها امکانات بی‌شماری برای انجام این کار در اختیار خواهند گذاشت.

انتخاب از بین این دو کار دشواری است.قبلتر در مورد مدیریت آسان پروژه ها با ترلو برسی کوتاهی انجام دادیم . در این مقاله مقایسه‌ای داشته باشیم بین امکانات و شیوه‌های اجرای کار بین ترولو و آسانا، تا شاید در تصمیم گیری به شما کمک کرده باشیم.

Trello: مدیریت آسان بر پایه کارت‌ها

برای کسی که قبلا با سایت‌های مدیریت پروژه یا شیوه‌های کارتی به این صورت کار نکرده، ممکن است ابتدای کار کمی عجیب به نظر برسد. اما یک توضیح ساده کاربر را آگاه می‌سازد که با چه سیستم ساده و کارآمدی مواجه است. مراحل کار در ترلو ساده است.

  • ستون‌هایی برای مراحل مختلف انجام کار در پروژه می‌سازید
  • کارهای مروبط به هر ستون را ایجاد و در آن‌ها قرار می‌دهید
  • مسئولین مربوط به هر کار را در کارت مربوطه اضافه می‌کنید و در صورت انجام بخشی از کار آن را به ستون دیگری منتقل می‌کنید

البته این کلیت کار است و در جزییات امکانات بسیار بیشتری وجود دارد. اما نکته مهم در رابطه با این شیوه کار، شیوه‌ی نمایش بصری آن است که کمک شایانی به درک چگونگی پیشرفت کار ارائه می‌کند ، مخصوصا با استفاده از تقویم مندرج در برنامه که امکان مدیریت زمانی بهتری را فراهم می‌کند.

با در نظر گرفتن پله‌های انجام کار در پروژه، کارهای انجام شده از ستون‌های سمت چپ به مرور به سمت راست حرکت کرده و در نهایت به سرانجام می‌رسد. جدای از این صفحه، می‌توان بردهای دیگری نیز ساخت که هر کدام نشان‌دهنده تیمی جدا گانه باشد و اعضای موجود در آن کاملا متفاوت باشد.

اما هر کارت که مهم‌ترین رکن ترلو محسوب می‌شود شامل چه اطلاعاتی می‌شود:

  • توضیحات
  • کاربران معین شده
  • تگ‌ها با رنگ‌بندی مجزا
  • لیست کارهایی که باید انجام شود به همراه چک باکس
  • فایل‌های الحاقی
  • بخش پیغام‌ها
  • اعلان به‌روز شدن کارت

کاربران می‌توانند در زیر هر کارت در مورد چگونگی انجام آن صحبت کنند و فایل‌های جدیدی را درونش آپلود کنند. به این ترتیب بخش زیادی از گفتگوها می‌تواند تنها در محیط مربوط به همان کاربران انجام شود و به کل تیم تعمیم داده نشود

برای مدیریت تیم‌ها نیز ابزارهای متعددی در ترلو وجود دارد که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید یا اینکه بعضی بردها را برایشان باز کنید یا جلوی دیدن بعضی بردها را بگیرید. اعمال دسترسی‌ها تا جزییات کامل و به راحت‌ترین شکل ممکن در این ابزار آنلاین موجود است.

البته باید در نظر داشت که بی‌نهایت برد، لیست‌های متعدد، کارت‌ها، کاربران، چک‌لیست‌ها و امکان آپلود فایل تا ۱۰مگابایت به صورت رایگان در ترلو قرار داده شده است. اما با پرداخت ۱۰دلار به صورت ماهانه می‌توانید به چند ابزار همچون ادغام ترلو با بعضی ابزارها همچون دراپ باکس، ایجاد پس‌زمینه متفاوت برای هر برد و … دسترسی داشته باشید.

Asana: انعطاف‌پذیر با امکاناتی برا یادگیری بهتر

مهم‌ترین تفاوت آسانا با ترلو در ابتدای کار، سختی نسبی این برنامه نسبت به ترلو است. البته به محض اینکه کابر توانست با این ابزار ارتباط برقرار کند، متوجه خواهید شد که امکانات بسیار خوبی در آن گنجانده شده است.

آسانا به شما این امکان را می‌دهد که هم شیوه‌ی کارتی را دنبال کنید هم یک لیست قدیمی از انجام کارها بسازید. البته کماکان امکان اضافه کردن کاربران و مدیریت کامل بر روی این لیست‌ها نیز وجود خواهد داشت. نظرگذاری، وظایف زیرمجموعه، اختصاص تاریخ و توضیاحت کامل و البته ارتباط وظیفه با دیگر وظایف نیز کاملا شبیه به ترلو در این برنامه نیز گنجانده شده است. البته در نسخه ویژه آسانا یه شیوه‌ی بسیار خوب برای ارتباط بین وظایف وجود دارد که در پروژه‌های پیچیده بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

در شیوه کارتی هم امکانات همان‌هایی است که در شیوه لیستی وجود دارد و تنها شیوه نمایش متفاوت خواهد بود. البته نمایش اینچنینی از بسیاری نظرات می‌تواند مفیدتر باشد، مخصوصا در رابطه با وظایف مرتبط و زیرمجموعه‌ها. به طور کلی وقتی با آسانا کار می‌کنید، جز در جزییات تقریبا بسیاری از مسائل کلی همچون ترلو است و به سختی می‌‌توان در ماهیت ابزارها تفاوتی قائل شد.

البته در بخش تلفیق آسانا با دیگر ابزارها، این برنامه عملکرد بهتری دارد. می‌توان به صورت مستقیم فایل‌ها را از ایمیل یا سایت‌های اشتراک ابری به کارت‌ها الحاق کرد یا بسیاری امکانات اینچنینی.

مدیریت کاربران برای دسترسی‌های مختلف و امکان دیدن بردها نیز در آسانا با جزییات کامل وجود دارد.

در نظر داشته باشید که بخش عمده‌ای از امکانات آسانا رایگان است اما تنها می‌توانید تیمی متشکل از ۱۵ نفر داشته باشید، در غیر این صورت برای جذب نفرات بیشتر باید مبلغ ۱۰ دلار در ماه بپردازید.

نتیجه گیری

واقعیت ماجرا این است که هر دوی این برنامه‌ها به نسبت رایگان بودن عملکردی فوق‌العاده دارند. تنها سلیقه است که می‌تواند تعیین کند بهتر است از کدام برنامه استفاده کنید.

Join the Conversation

4 Comments

  1. با سلام و خسته نباشید
    در رابطه با نرم افزارهای مدیریت کارها من نیاز به نرم افزاری دارم که بتوان به صورت شبکه lan از ان استفاده کرد و نیازی به اینترنت نباشد
    آیا ترلو یا آسانا چنین قابلیتی دارند؟
    اگر ندارند ایا نرم افزاری هست که با ان مدیریت کارها را به صورت شبکه انجام داد؟
    باتشکر

  2. با سلام و خسته نباشید
    در رابطه با نرم افزارهای مدیریت کارها من نیاز به نرم افزاری دارم که بتوان به صورت شبکه lan از ان استفاده کرد و نیازی به اینترنت نباشد
    آیا ترلو یا آسانا چنین قابلیتی دارند؟
    اگر ندارند ایا نرم افزاری هست که با ان مدیریت کارها را به صورت شبکه انجام داد؟
    باتشکر

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *