آیپدایر و آیپد پرو 11 اینچی کاملا با هم فرق دارند و برای کاربران متفاوتی هم عرضه شده‌اند. در واقع خیلی‌ها به سراغ قوی‌ترین آیپدی که توانایی مالی خریدش را دارند می‌روند در صورتی که بسته به کاری که قرار است با دستگاه خود انجام دهید، باید مدل مناسب خود را رانتخاب نمایید.

در نسخه‌های آخر هر دوی این مدل‌ها، اپل از چیپ M1 استفاده کرده که به این ترتیب باید انتظار عملکرد سخت افزاری نسبتا یکسانی را از آیپد ایر  و آیپد پرو داشت. پس چه چیزی در این دو محصل این قدر متفاوت است؟ همراه ما باشید تا در نوشته‌ی امروزمان در پرشین تولز، به جواب سوال مذکور بپردازیم.

صفحه نمایش

مهم‌ترین تفاوت در میان این دو آیپد، صفحه نمایش آن است. در نظر داشته باشید که ما در پست حاضر، به مقایسه‌ی آیپد ایر 5 با آیپد پرو 11 اینچی می‌پردازیم که دارای نمایشگر خاص mini-LED مثل برادران بزرگ‌تر خود نیستند. هر دوی این دستگاه‌ها از نمایشگر لیکویید رتینا (Liquid Retina) استفاده می‌کنند اما تفات بزرگی بین آن‌هاست.

برای شروع، دستگاه قوی و گران قیمت آیپد پرو 11 اینچی از تکنولوژی اپل پروموشن (Apple’s ProMotio) استفاده می‌کند که رفرش ریت آن را بین 24 هرتز برای زمانی که در حال تماشای فیلم هستید و 120 هرتز برای زمان بازی یا کار با اپلیکیشن‌های خاص، تغییر می‌دهد.

آیپد دیگر اما یک نمایشگر استاندارد 60 هرتزی دارد که البته به هیچ وجه بد نیست و اتفاقا از کیفیت بالایی برخوردار بوده اما نرخ رفرش ریت خیلی بالا که این روزها برای دستگاه‌های گران عرضه می‌شود را ندارد. برای خیلی‌ها که اهل بازی هستند (مخصوصا بازی‌های رقابتی) نمایشگر 120 هرتزی چیزی نیست که به راحتی بتوانند از کنارش بگذرند. غیر از این موضوع یک تفاوت کوچک در میزان روشنایی نمایشگر وجود دارد که آیپد ایر 2022 دارای میزان روشنایی 500 نیت بوده در صورتی که آیپد پرو 11 اینچی دارای قدرت روشنایی 600 نیت است. تفاوت این عدد زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که قصد داشته باشید از این دستگاه بیشتر در بیرون از خانه استفاده کنید.

دوربین

با این که آیپد ایر و آیپد پرو هر دو دارای یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بسیار خوب به عنوان دوربین پایه هستند اما آیپد پرو با داشتن یک دوربین دوم 10 مگاپیکسلی، کیفیت بسیار بهتری را ارائه می‌کند. همچنین آیپد ایر دارای قابلیت ترو تون (True Tone) برای فلش نیست و به همین خاطر در نور کم، گرفتن عکس با آن کم سخت است.

آیپد پرو همچنین دارای سنسور LiDAR نیز هست که برای اسکن سه بعدی و چند قابلیت دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این توضیحات، احتمالا متوجه شده‌اید که چرا به این نسخه از آیپد “پرو” گفته می‌شود و چرا هزینه‌ی بیشتری برایش پرداخت می‌کند.

تاچ آیدی یا فیس آیدی

یکی از چیزهایی که اپل توانسته به کمک آن هزینه‌ی تمام شده‌ی آیپد ایر را برای خریدارانش کم کند، قرار ندادن سنسور فیس آیدی (Face ID) در این محصول است و در عوض از همان سنسور معمول تاچ آیدی (Touch ID) در محصولات خود استفاده کرده است.

بر خلاف بسیاری از محصولات اپل، تاچ آیدی روی کلید روشن خاموش قرار داده شده و برای باز کردن قفل باید روی آن لمس کنید. اگر چه که این مهم کمی سلیقه‌ای است، اما بسیاری ترجیح می‌‌دهند تا از فیس آیدی استفاده کنند.

اسپیکر و میکروفون

نسخه ارزان آیپد در این مقایسه دارای دو اسپیکر است در صورتی که آیپد پرو از 4 اسپیکر استفاده می‌کند و در این بخش نیز عملکرد بسیار بهتری دارد. همچنین آیپد پرو دارای یک میکروفون استودیویی بوده که کیفیتی عالی را نه تنها در زمان فیس تایم، بلکه در زمان ضبط صدا نیز به همراه خواهد داشت.

البته هر دوی این محصولات دارای کیفیت صدای ضبط شده‌ی بسیار خوب هستند اما وقتی نتیجه نهایی را در کنار هم قرار می‌دهید، متوجه تفاوت میان کیفیت آن‌ها خواهید شد.

دیگر نکاتی که درباره آیپد پرو 11 اینچی و آیپد ایر 5 بدانید

هر دوی این محصولات دارای USB-C هستند اما مدل آیپد پرو از Thunderbolt 3/USB 4 نیز پشتیبانی می‌کند که یعنی شما سرعت انتقال اطلاعات تا 40 گیگابایت در ثانیه را نیز خواهید داشت. این مهم به شما کمک می‌کند تا آیپد پرو را به نمایشگرهایی مثل Pro Display XDR وصل کنید. از آن طرف برای آیپد ایر USB 3.1 نسل دو استاندارد در نظر گرفته شده است و نمی‌توان از آن برای اتصال به نمایشگرهای قید شده استفاده کرد.‌

قیمت پایه آیپد ایر از 599 دلار آغاز می‌شود در صورتی که قیمت پایه آیپد پرو 11 اینچی از 799 دلار آغاز می‌شود. کماکان باید در نظر داشت که از نظر عملکرد فنی هر دوی این محصولات در یک رده قرار می‌گیرند و نمایشگر و دوربین و سنسورهای مختلف، اصلی‌ترین دلیل برای این تفاوت قیمت به شمار می‌روند.

Join the Conversation

1 Comment

  1. برای آیپد ایر کیبورد میشه تهیه کرد ؟ یا کیبورد هوشمند فقط برای نسخه پرو هست؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *