طراحی وب‌سایت یکی از مواردی است که امروزه کاربران زیادی را به خود جلب نموده است. در گذشته طراحان وب‌سایت برای طراحی، نیازمند به دانش کافی از کدنویسی و برنامه‌نویسی بودند تا بتوانند سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خود را طراحی کنند. از طرفی بسیار از وب‌سایت‌ها در گذشته به صورت استاتیک بوده است که نیازی به سیستم مدیریت محتوا نداشت و این امر سبب بوجود آمدن مشکلاتی در زمینه بروزرسانی وب‌سایت شده بود.

امروزه وجود سیستم‌های مدیریتی مختلف در زمینه راه‌اندازی و طراحی وب‌سایت سبب شده است تا کاربران در سطح مبتدی نیز بتوانند سایت خود را بدون نیاز به کدنویسی راه‌اندازی کنند. با این وجود امروزه کاربران با دغدغه‌های دیگری مواجه هستند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به انتخاب سیستم مدیریت محتوا برای راه‌اندازی وب‌سایت اشاره کرد.

مقایسه دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا

در این مقاله قصد داریم در مقایسه‌ای میان دو سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و حرفه‌ای انجام دهیم که با استفاده از آن قادر به تصمیم‌گیری صحیح در انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوای خود خواهید بود. در ادامه با ما و بررسی ویژگی‌های آنها همراه باشید.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

اگر در دنیای وب گشت‌وگذاری کرده‌ باشید حتما تا کنون با موضوعاتی در زمینه طراحی سایت و راه‌اندازی وب برخورد کرده‌اید. در این میان شاید با برخی از کلمات مواجه شده باشید که معنای آن را ندارید؛ یکی از مواردی زیاد به چشم می‌خورد کلمه CMS است که مخفف Content Management System است که معنای فارسی آن سیستم مدیریت محتوا است. اگر بخواهیم این کلمه را از لحاظ معنای لغوی بررسی کنیم، معنای آن کاملا مشخص است و به سیستمی گفته می‌شود که بتوانید محتوای وب‌سایت خود را مدیریت کنید. این سیستم‌ها به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند در مدت زمانی بسیار کوتاه سایت خود را راه‌اندازی و مدیریت کنند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس یکی از برترین سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس است که به شما کاربران اجازه مدیریت وب‌سایت را می‌دهد. این سیستم مدیریتی بر پایه PHP طراحی شده است و از پایگاه داده SQL پیروی می‌کند و در دنیای منبع باز یا Open Source جایگاه ویژه‌ای دارد. این پروژه در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرده‌ و توسعه‌دهنده اصلی مت‌مولنوگ است. این سیستم مزیت‌های بسیار منحصر به فردی دارد که در ادامه آن را با جوملا مقایسه خواهیم کرد.

وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی

سیستم مدیریت محتوای جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا نیز یکی از قدرتمند‌ترین سیستم‌های مدیریتی است که به کاربران اجازه نگارش و انتشار مطالب را می‌دهد؛ اما تنها کاربرد جوملا محدود به وبلاگ‌نویسی نمی‌شود و در دنیای وب‌سایت بسیاری از سایت‌ها با موضوعات مختلف با این CMS حرفه‌ای طراحی و مدیریت می‌شوند. اولین نسخه جوملا در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است و توسعه‌دهنده آن گروهی از کارمندان و برنامه‌نویسان بامبو بوند که پس از جدایی از این گروه توانستند جوملا را برنامه‌نویسی و راه‌اندازی کنند.

محبوبیت و گستردگی

اگر به تاریخ قبل از انتشار این دو سیستم مدیریت محتوا نگاهی بیندازید، متوجه وجود تعداد بسیاری زیادی CMS در زمینه راه‌اندازی سایت خواهید شد؛ اما سختی کار با آنها عامل بسیار مهمی در محبوبیت سیستم مدیریت محتوایی با کارایی آسان بود که وردپرس و جوملا با سادگی کار توانستند موفقیت در این زمینه را به خود اختصاص دهند. امکان راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی به صورت دینامیک را می‌دهد تا بتوانند به راحتی سایت خود را بروزرسانی کنند.

متن‌باز یا Open Source بودن

اولین مزیتی که بتوان برای هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در نظر گرفت، اپن سورس بودن آنها است. متن‌باز بودن این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی هرگونه تغییری را در سایت و سیستم مدیریتی آن ایجاد کنند. وجود این دو سیستم به صورت اپن‌سورس سبب شده است تا بتوانید بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای از آن استفاده کنید و از خدمات آن استفاده کنید.

نصب و راه‌اندازی آسان و سریع

اگر شما نیز یکی از کاربران سیستم‌های مدیریتی خاص هستید، می‌دانید که سادگی نصب می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که کاربران را ترغیب به استفاده از آن کند. وردپرس و جوملا از جمله CMSهایی هستند که به سادگی در محیط هاست شما نصب می‌شوند و تنها با چند کلیک ساده‌ می‌تواند اطلاعات موردنظر خود را در آن درج کنید. راه‌اندازی وب‌سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا تنها چند دقیقه زمان‌بر خواهد بود و می‌توانید لذت راه‌اندازی سایت را با آنها تجربه کنید.

قالب‌های متنوع و فراوان

یکی از مشکلاتی که در گذشته کاربران با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا داشتند، عدم وجود قالب‌های حرفه‌ای برای استفاده بود. با پیدایش سیستم‌های وردپرس و جوملا توسعه‌دهندگان زیادی اقدام به طراحی و انتشار قالب‌های متنوعی کردند که نیاز اصلی بسیاری از کاربران را برطرف کردند. با استفاده از این CMSها دیگر نیازی به دانش کدنویسی یا هزینه کردن برای قالب اختصاصی نخواهید داشت. کافی است تنها با چند جستجوی ساده در میان منابع معتبر، قالب موردنظر خود را انتخاب کنید و نمایش سایت خود را با آن انجام دهید.

افزونه و ماژول‌های حرفه‌ای و فراوان

یکی دیگر از مواردی که برای کاربران مختلف حائز اهمیت است، افزودن قابلیت‌ها و امکانات به وب‌سایت‌هایشان است که این مورد تنها با کدنویسی و برنامه‌نویسی ماژول‌ها و پلاگین‌های موردنظر خود امکان پذیر بود. امروزه در جوملا و وردپرس ابزارهایی نظیر ماژول و پلاگین به کاربران کمک می‌کند تا بدون کمترین هزینه بتوانند قابلیت‌ها و امکاناتی را به سایت وردپرسی خود اضافه کنند. با افزودن افزونه وردپرس می‌توانید به یک سیستم فراتر از وبلاگ‌ساز برسید و انواع وب‌سایت را با نیازهای مختلف خود راه‌اندازی کنید.

معرفی افزونه‌های کاربردی گوگل برای وردپرس

در این مقاله برخی از ویژگی‌های هر سیستم مدیریت محتوا را خدمت شما کاربران بخش توسعه وب پرشین‌تولز ارائه نمودیم. در مقالات بعدی با ما و بررسی سایر ویژگی‌های دو سیستم مدیریت محتوای قدرتمند وردپرس و جوملا همراه باشید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *