تصاویر GIF در همه جا هستند و حالا این تصاویر متحرک تبدیل به زبان غیررسمی در وب‌ شده‌اند. GIFها سریع‌ترین راه برای ابراز احساسات در توییتر هستند، و شما می‌توانید بدون این که متوجه گذر زمان شوید ساعت‌ها در Reddit و Facebook به تماشای آن‌ها بپردازید.
سرویس‌های مختلفی برای جستجوی گیف‌ وجود دارد، از جمله سرویس‌های تخصصی مانند Giphy، و یا در صفحه کلید سیستم عامل iOS و سیستم عامل اندروید امکان تایپ و جستجوی آن‌ها موجود است. اما هیچ‌کدام آن‌ها کار شما را انجام نمی‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از ویدیو و یا یک سری تصاویر استاتیک در فتوشاپ اقدام به ایجاد گیف نمایید. بیایید نگاهی به چگونگی انجام هر دو روش در فتوشاپ بیاندازیم.

میانبرهای کاربردی در فتوشاپ

ایجاد گیف با استفاده از ویدیو

یکی از استفاده‌های رایج گیف‌ها هنگام اشتراک‌گذاری ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین است. ساخت گیف در فتوشاپ بسیار ساده است.
به File > Import > Video Frames to Layers بروید. لازم نیست ابتدا فایل جدیدی ایجاد کنید. ویدیوی خود را انتخاب کرده و بر روی Open کلیک کنید.

در کادر باز شده می‌توانید وارد کردن کل ویدیو یا بخشی از آن را انتخاب کنید. اگر بخشی از ویدیو را انتخاب کردید زیر پیش نمایش نقطه ابتدا و انتها را با دسته‌های مکان‌نما مشخص کنید. بخش‌های بین مکان‌نما وارد گیف و بقیه حذف خواهد شد. به خاطر داشته باشید هر چه ویدیوی وارد شده بیشتر باشد گیف شما طولانی‌تر و بیشتر خواهد بود.

آموزش ساخت سینماگراف برای استفاده در وب

اگر یک ویدیوی طولانی را وارد کردید بهترین راه برای کاهش اندازه بدون آسیب به کیفیت آن انتخاب  Limit to Every 2 Frames است.

چگونه یک لایه را در فتوشاپ به عنوان عکس استخراج کنیم؟

اطمینان حاصل کنید که Make Frame Animation تیک‌دار شده، سپس روی OK کلیک کنید. بسته به اندازه ویدیو مدت زمان ایجاد تصویر متحرک متفاوت خواهد بود بعد از اتمام کار شما یک فایل جدید دارید که هر فریم ویدیو در لایه خاصی از آن قرار گرفته است. در پایین صفحه یک Timeline وجود دارد که تعداد فرم‌های تشکیل‌دهنده گیف شما را نشان می‌دهد که هر فریم متعلق به یک لایه متفاوت در تصویر است.

شما می‌توانید هر یک از فریم‌ها را حذف، اضافه و یا ویرایش کنید. اما برای تبدیل مستقیم ویدیو به گیف به سادگی روی دکمه Play در زیر پیش نمایش ضربه بزنید. حالا آماده ذخیره‌سازی گیف هستید.

نحوه ذخیره گیف در فتوشاپ

به File > Export > Save for Web (Legacy) بروید. در جعبه‌ای که باز می‌شود، فرمت را به GIF، رنگ‌ها به ۲۵۶ تنظیم کنید. و سایز عکس را برای حفظ کل فایل پایین بیاورید.

می‌توانید در پایین سمت چپ پنجره پیش نمایش، اندازه فایل‌تان را ببینید اگر بیش از اندازه بزرگ بود اسلایدر را به سمت راست بکشید. به این ترتیب نه تنها کیفیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد بلکه حجم فایل نیز به میزان قابل توجهی پایین می‌آید.

در آخر فایل گیف خود را ذخیره کنید.

ایجاد دستی تصویر متحرک با استفاده از عکس

اگر برای ایجاد گیف ویدیو ندارید می‌توانید برای ایجاد گیف از یک سری تصاویر ثابت استفاده کنید. احتمالا در این روش وقت بیشتری صرف کنید مخصوصا اگر بخواهید چیز پیچیده‌تری ایجاد کنید. اما به طور کلی روند آن ساده است.

شما گیف خود را با استفاده از عکس‌های مستقل که از لایه‌های چندگانه تشکیل شده‌اند و هر لایه برای ارائه محتوای فرم انیمیشن شما استفاده می‌شود ایجاد کنید. دو راه برای این کار وجود دارد:
* اگر از قبل عکس‌هایی برای گیف خود آماده کرده‌اید آن‌ها را از  File > Scripts > Load Files into Stack وارد کنید. روی Browse کلیک کرده و تمام عکس‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید را انتخاب کرده و سپس روی OK کلیک کنید. در تصویر با لایه جداگانه خود در یک فایل یکسان قرار می‌گیرد.
* اگر از قبل عکس انتخاب نکردید حالا انجام دهید به یاد داشته باشید که هر بخش از انیمیشن باید بر روی لایه خاص خود باشد.

ایجاد افکت دوگانه بر روی عکس با استفاده از فتوشاپ

تصویر خود را متحرک کنید

وقتی به صورت دستی یک تصویر متحرک ایجاد می‌کنید، تمام لایه‌ها در عکس شما، به صورت قابل مشاهده در آن فریم تنظیم می‌شود. لایه‌هایی که روی Hidden تنظیم شده‌اند در فریم قرار نمی‌گیرند. ممکن است بخواهید برای اولین فریم لایه پس‌زمینه را روی  Visible و تمامی لایه‌های دیگر را روی Hidden تنظیم کنید. سپس ممکن است بخواهید فریم دوم را قابل مشاهده کنید و همینطور فریم سوم و الی آخر. موضوع زمانی برای شما جا خواهد افتاد که شروع به کار کنید.

اول، به Window> Timeline بروید. روی Create Frame Animation در مرکز پنل که باز می‌شود کلیک کنید. این اولین فریم تصویر متحرک شما را ایجاد می‌کند. در کادر لایه‌ها هر لایه‌ای که نمی‌خواهید را با برداشتن آیکون چشم، مخفی کنید.

حالا روی دکمه New Frame که فریم قبلی را کپی می‌کند کلیک کنید. یک بار دیگر لایه‌هایی که نمی‌خواهید در فریم جدید دیده شوند را مخفی کنید.

روند را تا جایی که به فریم برای تصویر متحرک خود نیاز دارید ادامه دهید.

پایان دادن

برای پایان دادن به ساخت تصویر Frame Delay را که در واقع میزان فریم است تنظیم کنید. روی اولین فریم کلیک کرده و سپس روی آخرین فریم shift-click کنید. حالا روی فلش کشویی زیر یک فریم کلیک کرده و زمان آن را انتخاب کنید. No delay به این معنی است که تصویر با سرعت بسیار بالایی در حال پخش است. در حالی که تعداد مشخصی ثانیه به معنی زمانی است که برای پخش فریم صرف خواهد شد.

در آخر تنظیمات Looping را در پایین صفحه Timeline خواهید یافت آن را تنظیم کنید. در این تنظیمات تعداد تکرار پخش گیف مشخص خواهد شد که معمولا بر روی Forever تنظیم می‌شود.

حالا برای دیدن گیف روی دکمه Play در پایین صفحه کلیک کنید. باید چیزی شبیه این را ببینید:

می‌توانید فقط با انتخاب فریم‌ها آن‌ها را تنظیم و یا تغییر دهید. انتخاب کنید چه لایه‌هایی قابل مشاهده باشند. یا میزان غلیظت آن‌ها را مشخص کنید. اگر می‌خواهید لایه‌های بیشتری اضافه کرده یا با کلیک بر روی سطل آشغال آن‌ها را حذف کنید. حالا می‌توانید گیف خود را ذخیره کنید.

انیمیشن های پیشرفته با Tweening

فتوشاپ یک ویژگی انیمیشن‌سازی قدرتمند به نام tweening را پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب به شما امکان ایجاد فریم صاف‌کننده بین دو فریم دیگر را می‌دهد. برای مثال می‌خواهید یک فریم را کم‌رنگ و محو کنید. باید یک لایه مخفی ایجاد کنید و دیگری را Visible تنظیم کنید. سپس می‌توانید بین این دو فرم را tween کنید.
در مثال ما، بین فریم‌های آسمان فاصله می‌اندازیم تا بیشتر چشمک‌زن به چشم بیاید.

اول، اولین فریم را انتخاب کرده و روی دکمه Tween در نوار ابزار در پایین صفحه پنل Timeline کلیک کنید. در کادری که باز می‌شود Tween with را به Next Frame تنظیم کنید و Frames to Add را برای تعداد فریم‌های انتقالی که می‌خواهید انتخاب کنید. رقم بالاتر به معنی اثر صاف‌تر و کندتر است. برای ایجاد فریم‌های جدید، روی OK کلیک کنید.

حالا روند را برای فریم‌های اصلی دیگر که ایجاد کرده‌اید تکرار کنید. وقتی به آخرین فریم رسیدید ممکن است بخواهید Tween را با First Frame تنظیم کنید. این به بازگشت روان به ابتدای گیف کمک می‌کند.

برای دیدن تغییرات روی دکمه Play ضربه بزنید.

ذخیره گیف در فتوشاپ

هنگامی که کار شما به پایان رسید، ابتدا باید فایل خود را به فرمت PSD ذخیره کنید. به این ترتیب تمام لایه‌های و انیمیشن‌ها و اطلاعات ایجاد شده ذخیره می‌شود تا در صورت امکان بازگشت و ویرایش مقدور باشد. سپس می‌توانید فایل را به عنوان GIF خارج کنید.

به File > Export > Save for Web (Legacy) بروید. در کادری که باز می‌شود بررسی کنید  فرمت به GIF و گزینه Colors به ۲۵۶ تنظیم شده است (این تنظیمات حداکثر کیفیت را تضمین می‌کند).

پنجره پیش نمایش اندازه فایل را برای ذخیره نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید بر روی دکمه پیش نمایش کلیک کرده تا انیمیشن را در یک پنجره مرورگر تست کنید.

در نهایت روی Save کلیک کنید تا GIF شما ذخیره شود.

Join the Conversation

15 Comments

  1. سلام خیلی ممنون از توضیحات عالی شما . هنگامی که خروجی گیف می گیرم کیفیت اورجینال ندارم روی optimize خروجی می گیره و همین باعث شده کیفیت تصاویر پایین بیاد و پیکسلی بشه آیا راهی هست مثل اون چیزی که در قسمت اورجینال نمایش میده خروجی بگیرم با تشکر

  2. سلام خیلی ممنون از توضیحات عالی شما . هنگامی که خروجی گیف می گیرم کیفیت اورجینال ندارم روی optimize خروجی می گیره و همین باعث شده کیفیت تصاویر پایین بیاد و پیکسلی بشه آیا راهی هست مثل اون چیزی که در قسمت اورجینال نمایش میده خروجی بگیرم با تشکر

  3. سلام
    من همین کارایی ک نوشتید انجام دادم؛ ولی وقتی پلی میکنم هیچ تغییری نمیکنه. میشه علت رو راهنمایی کنید ک به چ علت هایی هست؟ ممنون

  4. سلام
    من همین کارایی ک نوشتید انجام دادم؛ ولی وقتی پلی میکنم هیچ تغییری نمیکنه. میشه علت رو راهنمایی کنید ک به چ علت هایی هست؟ ممنون

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *