دورنمای مارکتینگ یا همان بازاریابی در دنیای دیجیتال پویا بوده و دائما در حال تغیر است. حالا هم که با شیوع بیماری کرونا اوضاع به طور کامل تغییر کرده و خیلی از استراتژی‌های مارکتینگ کلاسیک، دیگر برای کسب و کارها کارایی ندارد و باید رو به روش‌های مدرن‌تر بیاورند.

خب با توجه به این تغییرات، ترندهای مارکتینگ در سال 2022 چه چیزهایی خواهد بود؟

تاثیر بیشتر اینفلوئنسرها در مارکتینگ و جمع‌آوری اطلاعات

Business Wire اطلاعاتی را منتشر کرده بود که در آن نشان می‌داد کاربران در حال حاضر اعتماد زیادی به اینفلوئنسرها و برندهای آن‌ها دارند. در واقع فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه‌ها، کاربران را بیشتر از گذشته به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق داده و حالا کاربران خیلی بیشتری با این گونه تولید کنندگان محتوا سر و کار دارند.

مخصوصا آن دسته از کاربرانی که در قرن حاضر میلادی به دنیا آمده‌اند، درگیری بیشتری با اینفلوئنسرها داشته و تصمیمات آن‌ها بعضا با تاثیر پذیری از این افراد خواهد بود. به همین دلیل مارکتینگ اینفلوئنسرها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. همین امر باعث شده تا ما بیش از 50 میلیون تولید کننده محتوای مستقل در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم که در سال 2021 ارزش بازار آن‌ها 1.3 میلیارد دلار برآورد شد.

این را هم باید در نظر گرفت که مارکتینگ اینفلوئنسرها نیز حرفه‌ای‌تر شده و حالا بیشتر به عنوان یک شغل به آن نگاه می‌شود و برندهای مهم جهان نیز در این بازار همکاری می‌کنند. اینفلوئنسرها نیز در انتخاب اقلامی که تبلیغ می‌کنند، وسواس بیشتری به خرج می‌دهند.

اوج گرفتن فروشگاه‌ها در موبایل مارکتینگ

با توجه به اوج گرفتن کرونا در سال پیش و زمانی که کاربران در خانه بودند، استفاده از موبایل کمی کاهش پیدا کرد و خیلی از کاربران دوباره پشت کامپیوترهای خود برگشتند، با این حال هنوز بخش زیادی از افراد برای انجام کارهای خود موبایل را ترجیح می‌دهند.

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی امکاناتی برای فروش محصولات را پدید آورده‌اند و شرکت‌های بزرگ نیز از این امکانات به نحو احسنت استفاده کرده‌اند. برای مثال در لایوی که شرکت علی بابا در “روز مجردها” برگزار کرد، توانست در عرض تنها 30 دقیقه، 7.5 میلیارد دلار تراکنش مالی داشته باشد! جالب است بدانید که با توجه به آمار TechCrunch، نزدیک به 37 درصد مردم چین خریدهای خود را در هنگام لایو استریم‌ها انجام می‌دهند که تنها در سال 2021 حدود 60 میلارد دلار می‌شد.

در مجموع چه برای فروشگاه‌های محلی و فروشگاه‌های نوپا و چه کمپانی‌های بزرگ و فروشگاه‌های اسم و رسم دار، شبکه‌های اجتماعی یک ترند مهم در سال جدید به حساب خواهد آمد.

تبلیغات تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه‌های سنتی را به زانو در خواهد آورد

شاید در کشور ما هنوز شبکه‌های اینترنتی آنقدرها که در دنیا پا گرفته‌اند در بین مردم جا باز نکرده‌اند، اما پیش بینی می‌شود در سال جدید در دنیا، شبکه‌ها و سرویس‌های استریم همچون آمازون پرایم، نتفلیکس، دیزنی پلاس، HBO و … کاملا شبکه‌های سنتی را به حاشیه ببرند. کافی است بدانید که دیزنی توانسته در عرض کم‌تر از یک سال به 54 میلیون کاربر فعال در جهان برسد.

آمارها کاملا به این نکته اشاره دارند که تبلیغات در شبکه‌های سنتی به سرعت دارد جای خود را به تبلیغات در سرویس‌های استریم و شبکه‌های اینترنتی می‌دهد و این مهم در ایران نیز به زودی به صورت جدی‌تری اتفاق می‌افتد.

فیسبوک کماکان بهترین باقی می‌ماند

با توجه به داده‌های Sprout، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب در صدر برترین برندهای پلتفرم‌های مدیا قرار داشته و این مهم در سال جدید نیز تغییری نمی‌کند. اما هنوز پلت‌فرم‌هایی هستند که با سرعت زیادی در حال اوج گیری هستند که یکی از آن‌ها تیک تاک به حساب می‌آید.

فیسبوک هنوز بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان به حساب می‌آید و با توجه به هزینه‌ی پایین CPM، از بهترین‌ها به حساب می‌آید. از دیگر پلت‌فرم‌هایی که در سال 2021 عملکرد خیلی خوبی داشتند و جزو ترندهای سال جدید به حساب می‌آیند، می‌توان به اسنپ چت اشاره کرد که افزایش کاربرانش در سال گذشته در آمریکا واقعا چشم گیر بوده است. میانگین کاربران اسنپ چت بین 15 تا 25 سال است و با توجه به سرمایه گذاری آن‌ها در ویژگی‌های واقعیت افزوده، آن‌ را به یک پلت فرم عالی برای بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد تنها پلت‌فرمی که می‌تواند به صورت واقعی اینستاگرام را به چالش بکشد، اسنپ چت است.

از طرف دیگر نباید توییچ را نیز نادیده گرفت که حالا تنها به عنوان یک پلت فرم مخصوص بازی خورها نبوده و کاربران زیادی در همان رنج سنی زیر 25 سال دارد.

دیگر ترندهای سال 2022

بازار بازی‌های کامپیوتری هنوز هم داغ خواهد بود و البته هنوز می‌توان روی کمپین‌های مختلف در بازی‌های موبایلی با توجه به کاربران بی‌شمارش، حساب ویژه باز کرد. با این حال Forbes اشاره به کمپین‌های موفق در زمینه‌ی تبلیغات بازی‌ها مخصوصا بازی‌های بزرگ دارد که اگر به درستی انجام نشود، فارغ از کیفیت بازی ممکن است به شکست آن منجر شود.

دیگر ترند سال جدید بدون شک هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود که با توجه به مبحث متاورس، بیشتر مورد اقبال گرفته و حتما بیشتر و بیشتر محبوب خواهد شد.

در نهایت به تبلیغات صوتی در سرویس‌های استریم موسیقی هم باید اشاره کنیم که بعد از سال‌ها، دوباره تبلیغات صوتی را به روزهای اوج خود باز گرداندنه است. مخصوصا سرویس‌هایی همچون اسپاتیفای که این روزها کاربران بسیار زیادی دارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *