نکته‌ای که در مورد وبلاگ نویسی وجود دارد این است که‌ هاست در آدرس اینترنتی یا در محتوای وبلاگ آورده نمی‌شود و به عنوان سیستم پشت پرده فعالیت می‌کند. اما این باعث نمی‌شود که اهمیت هاستینگ کاهش پیدا کند و شما به عنوان یک وبلاگ‌نویس باید بتوانید بهترین‌ هاست ممکن را برای به خود انتخاب کنید.

همانطور که عنوان شد، شرکت‌های ایرانی و خارجی متعددی در زمینه ارائه‌ هاست فعالیت دارند که حتی در برخی موارد سرعت شرکت‌های خارجی از شرکت‌های ایرانی بالاتر است. اما توصیه ما این است که حتماً از شرکت‌های ایرانی استفاده کنید، زیرا هم از امنیت بالاتری برخوردار هستند و هم دسترسی به پشتیبانی آنها از طرق مختلف راحت‌تر است. برای انتخاب شرکت نیز می‌توانید کلید واژه ‌هاست یا خرید هاست را در گوگل سرچ کنید و با شرکت‌های مختلف در این زمینه صحبت کنید. اما شاید هوس کرده باشید که از یک ‌هاست رایگان برای وب‌سایت خود استفاده کنید! آیا امکان پذیر است؟ بله امکان پذیر است. اگر قصد استفاده از هاست رایگان را دارید می‌توانید از سایت‌های وبلاگ‌دهی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید از دردسرهای مربوط به انتخاب ‌هاست و ثبت دامنه فرار کنید، بهتر است از سیستم‌های اشتراکی استفاده کنید که آنها را نیز در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

چهار) موضوع اولین پست بلاگ خود را مشخص کنید!

پیش از آن که شروع به نوشتن کنید باید موضوع مناسبی برای نوشتن پست بلاگ خود بیابید. برای انتخاب موضوعات وبلاگ، باید به استراتژی کلی کسب‌وکارتان و از آن مهم‌تر، استراتژی محتوا توجه کنید. با وجود این، بهتر است اولین مطلب خود را به یک موضوع کلی شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما مرتبط با لوله‌کشی است، می‌توانید با نوشتن مطلبی در مورد مشکل نشتی شیرآلات شروع کنید. پس از آن می‌توانید با تحقیقات بیشتر پیرامون کسب‌وکار و نیازهای مخاطبانتان، موضوع را بسط دهید. مثلاً در مطالب بعدی می‌توانید درباره اینکه چطور نشتی شیرآلات را متناسب با علت خرابی آنها تعمیر کنیم، بنویسید. به علاوه، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایده‌ پست‌های قبلی خود را بسط دهید و پست‌های جدیدی خلق کنید:

  • تغییر دادن محدوده موضوعات قبلی
  • اصلاح و ارائه موضوعات قبلی در بازه زمانی جدید
  • بازآفرینی محتواهای قبلی با در نظر گرفتن گروه جدیدی از مخاطبان
  • اتخاذ رویکرد مثبت/ منفی نسبت به موضوعات قبلی
  • ارائه موضوعات قبلی در فرمت‌های جدید

پنج) عناوین کاربردی انتخاب کنید

انتخاب عنوان کاربردی و در عین حال جذاب، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که عنوان مناسب شما را به سوی خلق محتوای کاربردی هدایت می‌کند. ممکن است برای یک مطلب، چندین عنوان به ذهنتان رسیده باشد که در نهایت، با آزمون و خطا و جابجایی کلمات می‌توانید بهترین عنوان را برای پست بلاگتان انتخاب کنید. عنوانی که انتخاب می‌کنید، باید برای مخاطب جذاب و در عین حال، شفاف باشد؛ یعنی مخاطب با دیدن عنوان مطلب، هم توجهش جلب شود و هم تا حدودی متوجه کلیت مطلب شود.

شش) مقدمه‌ای جذاب بنویسید!

برای نوشتن مقدمه‌ای جذاب برای مخاطبان، ابتد باید مطلب را به گونه‌ای روایت کنید که توجه خوانندگان جلب شود. اگر نتوانید توجه مخاطب را در پاراگراف ابتدایی یا حتی جملات نخستین جلب کنید، ممکن است بدون توجه به ارزشمند بودن مطلب شما، دیگر به خواندن ادامه مطلب ترغیب نشود و مطالعه را متوقف کند. در بخش مقدمه، اهداف اصلی مطلب را توضیح دهید و بگویید اگر مخاطب به یک مسئله‌ خاص مواجه شود، کجا و چگونه می‌تواند پاسخ را بیابد. این کار انگیزه مخاطب را برای ادامه خواندن مطلب شما را بالا می‌برد و به او در پیدا کردن راه حل مشکلش کمک می‌کند. مثلاً می‌توانید مطلب خود را با یک سوال یا نظرسنجی از مخاطب شروع کنید یا در ابتدا، آمار جذابی متناسب با موضوع ارائه دهید. این راهکارها به شما در جلب توجه بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

هفت) محتوایتان را سازمان‌دهی کنید

گاهی پست‌های بلاگ ممکن است هم برای خواننده و هم برای نویسنده اطلاعات زیادی دربر داشته باشند. نحوه به قلم درآوردن این محتواها و انتقال آن به مخاطب، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه مخاطب از دیدن حجم زیاد مطلب، وحشت نکند، این است که از ترفند سازماندهی کردن محتوا استفاده کنید. این سازماندهی می‌تواند از روش‌های زیادی انجام شود؛ مثلاً بخش‌بندی مطلب، رعایت ترتیب در مطلب، ارائه لیست‌ و تایتل‌بندی مناسب. بهترین راهکار برای سازماندهی محتوا، این است که قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، نحوه چیدمان و ترتیب و تایتل‌ها و زیرتایتل‌های مطلب خود را مشخص کنید. هرچه بخش‌ها و زیربخش‌های یک مطلب بیشتر باشد، مطلب خواناتر و قابل فهم‌تر خواهد بود.

هشت) نوشتن پست وبلاگ را آغاز کنید

پس از طی کردن گام‌های قبل و مشخص کردن طرح کلی محتوا برای خودتان، باید نوشتن محتوا را آغاز کنید. حالا که طرح کلی را دارید و بخش‌ها و زیربخش‌های محتوای خود را مشخص کرده‌اید، باید جاهای خالی را پر کنید!‌ از طرح کلی محتوای خود به عنوان راهنما استفاده کنید و تمامی موارد لازم و نکاتی که می‌خواهید به خواننده منتقل کنید را به خوبی بسط و شرح دهید. درباره چیزهایی که می‌دانید بنویسید و اگر لازم است درباره موضوع، تحقیق بیشتری انجام دهید تا اطلاعات و مثال‌های بیشتری برای اثبات داده‌هایتان پیدا کنید. توجه داشته باشید که حتماً از منابع معتبر برای این کار استفاده کنید.

نه) پست وبلاگ را ویرایش کنید و فرمت منسجمی برای آن مشخص کنید

متاسفانه بعضی از نویسندگان بلاگ فکر می‌کنند نوشتن یک پست، پایان کار تولید محتوا است؛ در صورتی که ویرایش نوشته از لحاظ دستور زبانی و نگارشی، بخش مهمی از وبلاگ نویسی است. اگر احساس می‌کنید خودتان از پس این کار برنمی‌آیید، می‌توانید از همکار یا دوست ویراستار خود بخواهید که نوشته شما را با دقت مطالعه و در صورت نیاز، تصحیح کند. به منظور بررسی فرمت و قالب ظاهری پست خود، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • تصاویر مرتبط و جذاب برای پست بلاگ خود انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید که تصاویر مرتبط و جذابی برای پست بلاگتان انتخاب کرده‌اید. از آنجا که شبکه‌های اجتماعی با محتوای بصری با استقبال بیشتری روبه‌رو هستند، تصاویر مناسب، احتمال دیده شدن و موفقیت پست بلاگتان را افزایش می‌دهند. تجربه نشان داده محتوایی با تصاویر مرتبط ۹۴٪ بیشتر از محتوای بدون تصویر بازخورد دریافت می‌کند.

  • به ظاهر بصری پست خود توجه کنید.

هیچکس از یک پست با ظاهر نامناسب و نامرتب استقبال نمی‌کند؛ ممکن است محتوایی که ارائه می‌دهید بسیار غنی و ارزشمند باشد، اما از لحاظ بصری برای مخاطب جذاب نباشد و در نتیجه، خوانده نشود. تنها تصاویر نیستند به یک پست زیبایی می‌بخشند، بلکه فرمت و سازماندهی متن نیز بر خوانایی بهتر و جذابیت نوشته تاثیر قابل توجهی دارد. به عنوان مثال، تفاوت قائل شدن بین عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها، یکی از مواردی است که به نوشته انسجام و نظم می‌دهد. نکته دیگر، در صورتی که از اسکرین‌شات در نوشته خود استفاده می‌کنید، باید با یک قاب مشخص، تصویر را از نوشته متمایز کنید. حفظ پیوستگی، باعث می‌شود محتوا و برند شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد و خواندن محتواها برای افراد ساده‌تر شود.

 

  • عناوین/ برچسب‌ها (تگ‌ها) را در پست خود در نظر بگیرید

تگ (برچسب‌ها) کلمات کلیدی مشخصی هستند که برای توصیف یک پست به‌کار می‌روند. همچنین، تگ‌ها به خوانندگان یک بلاگ کمک می‌کنند تا موضوعات مرتبط با آن تگ را در بلاگ شما پیدا کنند. دسته‌بندی تگ‌ها علاوه بر انسجام نوشته‌های بلاگ، از نظر سئویی هم مهم هستند. از لیست کردن تعداد زیادی برچسب در یک پست خودداری کنید و استراتژی فکر شده‌ای برای استفاده از برچسب‌ها داشته باشید. ۱۰ الی ۲۰ تگ پراستفاده در بلاگ خود که می‌تواند تمامی مطالب شما را پوشش دهد، انتخاب کنید و آنها را به درستی دسته‌بندی کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *