اگر از افزونه‌ی «اَد بلاک پلاس» روی مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید و به تازگی آن را دانلود و نصب کرده‌اید، شاید بد نباشد یکبار این افزونه را پاکسازی کرده و مجدداً نصبش نمایید، زیرا ظاهراً طی هفته‌های اخیر یک نسخه‌ی تقلبی از اکستنشن اد بلاک پلاس توانسته از فرآیند بررسی و تائید گوگل گذر کرده، راه خودش را به وب استور کروم باز نماید و در کنار نسخه‌ی اصلی افزونه‌ی مورد بحث در دسترس کاربران قرار گیرد.

به گزارش Engadget،  گوگل بعد از اینکه «SwiftOnSecurity» توییتی را درباره این نسخه‌ی تقلبی منتشر کرد آن را از وب استور خود حذف نمود، اما تا پیش از حذف افزونه‌ی مشکل‌ دار ۳۷.۰۰۰ نفر اقدام به دانلودش کرده بودند. هر چند عدد ذکر شده برای سرویسی که ۱۰ میلیون کاربر دارد ناچیز به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان چشم‌ها را به خطر امنیتی بست که گریبان این افراد بدشانس را گرفته.

SwiftOnSecurity  در بخشی از توضیحاتش آورده است که اکستنشن مشکل دار توسط توسعه دهنده‌ای کلاهبردار توسعه یافته که معمولاً سعی می‌کند از طریق کپی کردن نام افزونه‌های معروف و اسپم کلمات کلیدی، راه خود را برای نفوذ به سیستم کاربران باز نماید. در اتفاقی که اخیراً نیز رخ داده واقعاً تشخیص نسخه‌ی تقلبی اد بلاک پلاس از نسخه‌ی اصلی آن توسط کاربران سخت بوده است خصوصاً اینکه چند نقد نیز برای نسخه‌ی مشکل دار به ثبت رسیده بودند.

TheVerge در این باره می گوید : یکی از کاربرانی که اد بلاک پلاس آلوده را نصب کرده بوده است هم عنوان نموده، پس از نصب اکستنشن تبلیغات ناخواسته‌ی متعددی برای او به نمایش در می‌آمده‌اند و همچنین تب‌های گوناگونی نیز بدون اراد‌ه‌ی وی روی مرورگرش باز می‌شدند. در زمان حاضر هنوز مشخص نیست که افزونه‌ی آلوده‌ای که از آن سخن گفتیم دقیقاً چه مشکلات امنیتی دیگری را می‌توانسته برای افراد رقم بزند، اما تا روشن شدن این موضوع یکبار دیگر توصیه می‌کنیم اگر اد بلاک پلاس را اخیراً نصب کرده‌اید، آن را حذف و مجدداً نسبت به نصبش اقدام نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *