به‌خوبی می‌دانید که برای حفظ و توسعه‌ی کسب و کار آنلاین خودتان وبسایت شما میعادگاه نیاز‌های مشتری و اهداف کسب‌و‌کاری شماست حالا بهتر است بدانید که «کاربردپذیری» وبسایت چیست؟ این اصطلاح در دنیای دیجیتال به این معناست که کاری کنیم پیدا کردن محتوای مورد نظر کاربر روی سایت راحت باشد و بازدیدکننده‌ی سایت به سادگی بتواند کاری که می‌خواهد روی آن انجام دهد.

به این منظور بهترین راه‌های بهبود کاربردپذیری وبسایت‌ها را با هم مرور خواهیم کرد؛ از فراهم کردن یک نقشه‌ی ساده و شفاف برای مسیریابی روی سایت گرفته تا اهمیت یک صفحه‌آرایی منجسم و متحدالشکل. از طرف دیگر توضیح خواهیم داد نگارش شما چگونه می‌تواند بر اثربخشی سایت‌تان بیافزاید.

مسیریابی را برای بازدیدکنندگان آسان کنید

اول از همه اجازه دهید نگاهی بیاندازیم بر مسیریابی، تمام آن چیز‌هایی که به کاربر کمک می‌کنند مسیر خود را روی سایت شما پیدا کند و از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر آن برود. مسیریابی خوب یعنی سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای بازدیدکنندگان قابل درک باشد.

اگر فروشگاهی فیزیکی مثل یک نانوایی فانتزی دارید نگاهی به نحوه‌ی دسته‌بندی محصولاتتان بیاندازید. احتمالاً اقلام بزرگ نظیر کیک‌ها و پای‌ها را در یک قسمت قرار داده‌اید و اقلام کوچک‌تر نظیر شیرینی‌ها و کاپ‌کیک‌ها را در قسمتی دیگر.

شما می‌توانید روی وبسایت خود نیز محصولات را به همین شیوه سازمان‌دهی کنید و به وسیله‌ی منوی اصلی سایت، به بازدیدکنندگان نشان دهید در هر بخش با چه محصولاتی مواجه خواهند شد؛ درست مثل تابلو‌هایی که در فروشگاه‌ها برای مشخص کردن محصولات هر قفسه نصب می‌کنند.

با وجود تمام این اقدامات، ممکن است همه نتوانند به راحتی از سایت شما سر در بیاورند. به همین دلیل است که افزودن یک پنجره برای جستجو ایده‌ی خوبی است، به ویژه اگر سایت شما صفحات و محصولات متعددی را در خود جای داده است.

باکس جستجوی تمام صفحات را در محل ثابتی قرار دهید تا پیدا کردنش برای مخاطب آسان باشد. به این ترتیب بازدیدکنندگانی که عجله دارند نیز به جای ترک سایت، سریع‌تر قادر خواهند بود به دنبال موضوع مورد نظرشان بگردند.

نکته‌ی آخری که باید در خصوص مسیریابی مد نظر قرار گیرد این است که افراد روی اینترنت به هر سایتی که سر می‌زنند، انتظار دارند برخی چیز‌ها در همه‌شان به یک شکل عمل کند. مثلاً فرض کنیم مشغول گشت و گذار روی سایتی هستید و می‌خواهید به صفحه‌ی اصلی یا هوم پیج آن بازگردید. چه‌کار می‌کنید؟ روی لوگوی سایت کلیک می‌کنید.

این همان چیزی است که همه‌ی بازدیدکنندگان انتظار دارند و تقریباً همه‌ی سایت‌ها نیز به همین شکل طراحی شده‌اند. بنابراین اطمینان حاصل کنید لوگوی شما در هر صفحه به وضوح قابل مشاهده است و کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه‌ی اصلی هدایت می‌شود.

این از مسیریابی. حالا نوبت به سبک و ظاهر وبسایت شما می‌رسد. هر کسی سلیقه‌ای دارد اما برخی خطوط مشی کلی وجود دارند که در طراحی سایت باید رعایت شوند. معمولا طراح‌های سایت وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی  را معرفی می‌کنند که با کمک افزونه وردپرس تقریبا بیشتر خواسته‌ها در سایت قابل اجرا است.

 

یکپارچگی و نظم را در قالب‌بندی صفحات رعایت کنید

اول اینکه به قالب‌بندی صفحات خود فکر کنید. قالب‌بندی تمام صفحات وبسایت شما باید با یکدیگر همخوانی و انسجام داشته باشند و روی همه‌شان از فونت، تصاویر و عناصر طراحی مشابهی استفاده شده باشد.

نوبت استفاده از رنگ که می‌رسد شاید بدتان نیاید برای جلب توجه از رنگ‌های جیغ استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که در فضای آنلاین، اغلب کاربران عادت دارند متن را به رنگ تیره و روی پس‌زمینه‌ای روشن مطالعه کنند. شما برای تولید محتوای خود زحمت زیادی متقبل می‌شوید، پس اطمینان حاصل کنید چشم مخاطب این محتوا هنگام استفاده از آن آزرده نمی‌شود.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که محتوای شما کجای صفحات قرار می‌گیرد. برای دیدن مطالب مهم، مخاطب خود را مجبور به اسکرول بیش از اندازه تا پایین صفحه نکنید. برای آنکه از نظر گذراندن مطالب برای خواننده آسان شود از تیتر و فهرست‌های بولت‌دار استفاده کنید. این کار به مخاطب اجازه می‌دهد خیلی سریع محتوای شما را از نظر بگذراند و در مورد ارزشمند بودن آن برای مطالعه تصمیم بگیرد.

برای مخاطب بنویسید

بزرگ‌ترین نکته در خصوص محتوای سایت این است که باید برای مخاطب بنویسید نه خودتان. آیا مخاطب شما را قشر فنی و متخصص تشکیل می‌دهد؟ در این صورت استفاده از کلمات و عبارات تخصصی بلامانع است. در غیر این صورت، به گونه‌ای بنویسید که عموم مخاطبان بتوانند از آن استفاده کند.

مخاطب را به اقدامی عملی تشویق کنید

یک راهنمایی دیگر: بازدیدکنندگان از وبسایت خود را تشویق کنید در حین بازدید از سایت شما کار مشخصی انجام دهند. به این نوع تشویق، پیام «دعوت به اقدام» (call to action) گفته می‌شود. این کار به آنها کمک می‌کند درک بهتری از کاری که در قدم بعدی باید انجام دهند به دست بیاورند.

اگر هدف شما این است که با شما تماس بگیرند پیام دعوت به اقدام شما می‌تواند «با ما تماس بگیرید» باشد. اگر دوست دارید حضوری به محل شما مراجعه کنند، «سریع‌ترین مسیر به فروشگاه ما را بیابید» می‌تواند این پیام را به آنها منتقل کند. اگر فروش آنلاین دارید نیز «همین حالا بخرید» می‌تواند آنها را به خرید تشویق کند.

وقتی قصد راه‌اندازی وبسایت دارید، تمام تلاش خود را به خرج دهید استفاده از آن برای کاربر آسان باشد.

نقشه‌ی سایت خود را شفاف و واضح در اختیار کاربران قرار دهید، بایدها و نبایدهای طراحی سایت به شما یاد می‌دهد که طراحی تمام صفحات را یکپارچه نگه دارید، محتوای خود را به زبان و لحن قابل فهم برای مخاطب تولید کنید، و تجربه‌ای در اختیارشان قرار دهید که به دنبالش هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *