طراحی یک سیستم اختصاصی گاهی به صرفه نیست مگر آنکه نیازمند یک سیستم پایه و کاملا ایمن باشید. بنابراین برنامه‌نویس‌های مختلفی تصمیم به طراحی و توسعه سیستم‌های مدیریت محتوا گرفتند تا با استفاده از آن بتوانند تمامی سایت‌های دنیا را طراحی کنند و به کمک یکدیگر آن را توسعه دهند. همین موضوع سبب شد تا سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… پا به دنیای اپن سورس بگذارند و کاربران زیادی را یاری دهند. جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید و در صورت نیاز آن را توسعه دهید. در این مقاله و مقالات بعدی قصد داریم به بررسی آموزش کامل این سیستم مدیریت محتوا از مرحله نصب تا مرحله توسعه بپردازیم تا بتوانید بدون هزینه سایت خود را راه‌اندازی کنید.

پس از پایان مراحل نصب به شما پیغامی مبنی بر نصب جوملا با موفقیت انجام شد نمایش داده می‌شود که لازم است تا پوشه نصب را از روی هاست یا سرور خود حذف کنید. خوشبختانه خود جوملا چنین امکانی را در اختیار شما قرار داده است و با کلیک بر روی گزینه حذف پوشه نصب این عمل انجام خواهد شد.

  • سایت: با کلیک بر روی این گزینه وارد بخش اصلی سایت خواهید شد و می‌توانید محتویات سایت نظیر قالب را مشاهده کنید.
  • مدیر: با کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه ورود به بخش مدیریت سایت می‌شوید که می‌توانید با وارد کردن حساب کاربری مدیریت به بخش مدیریت دسترسی پیدا کنید.
  • اطلاعات ورود مدیر: در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری مدیریت را مشاهده کنید؛ این اطلاعات شامل نام کاربری و رمز عبور مربوط به آن است.

جوملا به زبان شما یا بصورت خودکار ایجاد یک سایت چند زبانه را میسر می سازد!

این بخش به شما امکان ایجاد سایت به صورت چندزبانه را می‌دهد! مزیت سایت‌های چند زبانه این است که می‌توانید از سرتاسر دنیا مخاطب جذب کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. اگر نیاز دارید تا سایت خود را با چند زبان مختلف راه‌اندازی کنید، کافی است در این بخش تنظیمات موردنظر خود را انجام دهید.

ورود به بخش مدیریت جوملا

پس از نصب کامل این سیستم مدیریت محتوا، لازم است تا وارد بخش مدیریت شوید و سایت خود را شخصی‌سازی کنید! برای ورود به بخش مدیریت جوملا کاملا است کلمه administrator را پس از آدرسی که در آن محل جوملا نصب شده است را وارد کنید. با وارد کردن این آدرس (به‌طور مثال Site.ir/administrator) وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید حساب کاربری مدیریت را وارد کنید.

  • زبان‌ پیش‌فرض: در این بخش باید زبان پیش‌فرض موردنظر خود را وارد کنید تا بخش مدیریت با این زبان نمایش داده شود! اگر از جوملای فارسی استفاده می‌کنید، دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار شما است که می‌توانید متناسب با نیاز و توانایی خود یکی از این دو زبان را انتخاب کنید. در ادامه برای ارائه آموزش‌های جوملا از زبان شیرین فارسی استفاده می‌کنیم تا تمامی مخاطبان این آموزش بتوانند به راحتی از مقالات جوملا بهره کافی را ببرند.

در دو بخش اول نیز باید نام‌کاربری و رمزعبور خود را وارد کنید تا بتوانید وارد بخش مدیریت جوملا شوید. پس از وارد کردن اطلاعات این دو بخش و همچنین انتخاب زبان پیش‌فرض با کلیک بر روی ورود می‌توانید وارد شوید.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتور جستجو راه‌اندازی کنید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید. این سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *